Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 385 reacties
  • 102150 Bekeken


Toon eerste bericht

385 reacties

Badge +3
Over het wijzigen van een NS Flex abonnement. Tussen wijzigingen dient hoe lang te zitten?

Is dat een maand of 30 dagen, ik zie beide termen.

Dus een wijziging per vandaag (21 oktober), kan ik die per 20 of 21 november aanpassen?

En een wijziging per 10 februari 2019, kan ik die per 10 maart of pas op (of ná) 12 maart doen?
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt pas stopgezet wanneer je zelf opzegt, het abonnement is voor onbepaalde tijd.
NS kan het wel stopzetten wanneer je niet aan betalingsverplichtingen voldoet of misbruik maakt van het abonnement.

Zie hiervoor artikel 13 van de productvoorwaarden:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535550576250/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf
Goedemiddag, ik reis zelden met het openbaar vervoer, maar als het al eens voorkomt is altijd maar weer de vraag of er genoeg saldo op mijn ov kaart staat. Is NS flex iets voor mij of word het automatisch stop gezet als je zeg 3 maanden niet hebt gebruikt?
Badge +3
Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.
En dat kost zomaar ineens het absolute maximum tarief € 25.30 (kijk maar na in de reisplanner) in plaats van een upgrade voor die dag? Daluren €9, weekend €5.

Geen wereldreis, want bij Eindhoven - Amsterdam zit je ook al dicht aan dat maximum. Je zal maar uit Maastricht of zo komen.. Kassa voor NS als je gewend was aan die €5 voor een upgrade met afgekocht reisrecht...

Daar dus graag een fatsoenlijke regeling voor!
Deze kan je bij alle OV-automaten activeren.
Kan je NS Flex alleen ophalen bij een NS kaartautomaat of kan dat ook bij een "gewone" ov-chipkaart oplaadpaal?
Reputatie 2
Tochjo, bedankt voor de uitgebreide reactie. Dat wordt gewaardeerd.
Snap ik, Dennis! Ik heb Sivan gevraagd om hier even op terug te komen.
Reputatie 6
Badge +2
Dus B ) zonder spatie wordt 😎?
201810 16 19:41 emojicodes
Ik vind het ook onhandig dat sommige tekst wordt geïnterpreteerd als emoji.

@ns: ik zie wel een blok van emoji's waar je uit kan kiezen, maar welke codes horen daarbij? Dan weet ik welke tekst ik moet vermijden als ik niet de bedoeling heb een emoji te plaatsen.

Test: 😎 😀
Badge +3
Gaat Geld terug bij vertraging met NS Flex op dezelfde manier als reizen op saldo?
Bijna, maar lees deze pagina. Indienen via formulier dus (de tweede blauwe knop).
Gaat Geld terug bij vertraging met NS Flex op dezelfde manier als reizen op saldo?
Badge +3
Nog een breinbreker... Blauwnet bijvoorbeeld hanteert een systeem waar bij overstappen bus/trein deze als één reis gezien worden (één keer instaptarief). Hoe gaat Flex daarmee om? Met name de overgang dal/spits en andersom?

Bij Flex mag je namelijk als je een reis begint in de daluren gewoon overstappen van vervoerder, in tegenstelling tot klassieke abonnementen 🤔
Badge +3
Oh ja, dat laatste was ik even vergeten, die 50/67%... Helder, maar wel iets om goed af te wegen voordat je 1e klas gaat reizen met een (gedeeltelijk) afgekocht 2e klas Flex abonnement dus.

Wellicht een idee om losse upgradekaartjes of e-tickets te verkopen voor de vaste prijs, zodat mensen met een 2e klas Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij Flex abonnement niet (enorm) benadeeld worden t.o.v. mensen die een klassieke versie van die abonnementen hebben?

Voor wat betreft het correctietarief en coulance, zie bijv. deze situatie. Dan lijkt het me verstandiger dat een HC eerst vraagt of het de bedoeling is om 1e klas te zitten, als je druk bezig bent met pogingen via Mijn NS, en als dat niet lukt je naar de 2e klas te verwijzen (net zoals ze met studenten e.d. doen).
Badge +3
Een correctietarief wordt in rekening gebracht als je 1e klas reist met een 2e klas vervoerbewijs, dus als je geen klassewissel hebt uitgevoerd voordat je gecontroleerd wordt. Het lijkt me niet dat dat achteraf nog recht te zetten is. Na het krijgen van een uitstel van betaling kom je ook niet weg met alleen het betalen van de ritprijs. Alleen uit coulance zal er misschien een eerste keer nog wel wat mogelijk zijn.

Met NS Flex kun je helemaal niets meer bij een kaartautomaat. Je kunt ook geen tijdelijke klassewissel toepassen voor een vast bedrag. Je hebt een abonnement voor de 1e klas, en dus in de abonnementskosten al betaald voor de 1e klas, of je betaalt per reis een toeslag van 50 procent (in het weekend) of 67 procent (daarbuiten) op de ritprijs voor de 2e klas. Dat laatste stel je in via Mijn NS. Heb je de reis in de tweede klas al afgekocht, dan betaal je alleen die toeslag.
Badge +3
En stel dat je een 2e klas abonnement hebt, kan je dat correctietarief later nog herstellen zodat je met een Dal Vrij 2e klas gewoon het verschil op het traject bijbetaalt, net zoals het geval zou zijn als je via Mijn NS wisselt van klasse voor die reis?

En bij een kaartautomaat, moet je dan voor ''Vandaag 1e klas" kiezen met een Dal Vrij? Of een 2-1 Klassewissel? Want dan moet je volgens mij €5, €9 of €25 afrekenen volgens mij, afhankelijk van weekend/dal/spits, toch?

Welke optie kies je dan dus (ik neem aan de 2e, want in de spits reis je op trajectkosten, of moet het per se via Mijn NS?
Badge +3
U kunt het niet beter doen; u hebt namelijk alles correct gedaan.

Op uw OV-chipkaart staat alleen het product "Reizen op rekening". Welk NS Flex-abonnement u hebt, staat niet op de kaart. Dit maakt het mogelijk uw abonnement te kunnen wijzigen zonder dit bij een automaat te hoeven bevestigen. En ook het via Mijn NS kunnen wisselen van de klasse is anders niet mogeiljk. Omdat de poortjes en paaltjes alleen de kaart zelf lezen en geen verbinding hebben met het achterliggende systeem van NS Flex, kunnen zij niets anders tonen dan dat u op rekening reist, en ook de klasse is de poortjes en paaltjes niet bekend, want die staat niet op de kaart.

U kunt in Mijn NS wisselen van klasse. Het is nog niet mogelijk dit via de app te doen. Ik geloof dat er ter bevestiging een mail gestuurd wordt als u van klasse wisselt.

Omdat de klasse niet op de kaart zelf staat, maar in het achterliggende systeem, moet het controleapparaat van de conducteur verbinding maken met dat systeem om de klasse op te halen. Soms gaat dat niet goed en kan de conducteur de klasse niet zien. In die gevallen kan de conducteur aangeven dat u in de eerste klas zit. Als dat terecht is, omdat u daarvoor betaald hebt, dan gebeurt er verder niets. Is dat onterecht, omdat u een vervoerbewijs voor de tweede klas hebt, dan zal achteraf een correctietarief van 20 euro in rekening gebracht worden. Deze zal dan op de factuur terug te vinden zijn.

Wat de situatie met de conductrice betreft: ik was er niet bij en ik weet niet hoe zij het ervaren heeft, maar als zij mij op de beschreven manier bejegend zou hebben en zich in die bewoordingen over mij had uitgelaten tegen een collega, dan zou dat voor mij een reden zijn geweest om een klacht in te dienen. Nogmaals, u deed alles correct.
Reputatie 2
Dus B ) zonder spatie wordt 😎?
Reputatie 2
Sinds vandaag ben ik overgestapt van dalvrij 1e klasse van 129 euro naar flex dalvrij 1e klasse van 130 euro.

Het viel me bij het inchecken om 16.02 op dat de klasse niet wordt aangegeven bij het inchecken. Voorheen was dat ‘dalvrij 1e klasse’ nu ‘ns reizen op rekening’.

Ik vroeg aan een conducteur hoe ik nu was ingecheckt. Hij liet zien ‘ns reizen op rekening 1e klasse’.

A) Mijn verzoek: toen dit op de poortjes en in de app.

Op de website staat: tot 15 minuten na inchecken kan je van klasse wisselen.

😎 Hoe kan je (in de app?) van klasse wisselen en zien dat dat ook gebeurd is?

C) na 10 minuten in de trein werd ik gecontroleerd door een dame die licht geirriteerd was omdat ik in de 1e klasse zat en zijn dat niet kon zien (???) en dus de klasse moest ingeven in haar apparaat.

Ik zei dat de vorige conducteur dat wel kon zien en vroeg me af of ik nu een boete zou krijgen.

Toen ze van de trein afging vertelde ze tegen haar collega over mij. Terwijl ze naar mij wees: een walgelijke vent, afschuwelijk.

Ik wil gewoon weten hoe NS flex nou werkt.
De een zegt: via de automaat (oude conducteur), via de app (conducteur met screenshots van iemand met een business card), en de laatste dame in de trein wordt dus pissig en moet het invoeren?

Hoe kan ik dit beter doen?
Badge +3
Met name ook omdat een oud VDU zodra je het stopt nooit meer te krijgen is (sinds 1 augustus 2011 niet meer verkrijgbaar).

Bij NS Flex zou je het in de vakantie kunnen onderbreken (bijv. 4 of 5 weken) en dat is dus niet de bedoeling. Want dan zou iedereen eigenlijk een Flex VDU moeten kunnen nemen als het bestond (gelijke monniken gelijke kappen).

Je bent dus juist bevoordeeld dat je het nog kunt behouden. Velen zouden er een boel voor over hebben!

Dat het niet geschikt is voor een factuur achteraf moet je maar voor lief nemen. Zelfde als je bijv. nog met strippenkaarten zou kunnen reizen (zouden velen ook graag willen), dat gaat ook niet lukken om in het huidige systeem te passen.
Het Voordeelurenabonnement is een oud abonnement met oude voorwaarden die niet meer gelijk lopen met wat we hanteren voor de huidige abonnementen. Reizigers die het abonnement nog gebruiken mogen het wel houden, maar om die reden wordt het niet meer aangeboden als nieuw abonnement in de klassieke vorm van Reizen op Saldo, noch als NS Flex variant. Overstappen naar een NS Flex variant is dus ook niet mogelijk.
Let op! U heeft een (oud) Voordeelurenabonnement. Hiervoor bestaat geen gelijkwaardig alternatief binnen NS Flex. Overstappen is mogelijk, maar alleen naar één van de andere NS Flex abonnementen


Waarom niet? Dit heeft de schijn van een poging mij over te laten stappen naar een nadeliger voordeelurenabonnement...?
Badge +3
Nee. Met NS Flex reist u automatisch 2e klas. U kunt de reisklasse controleren en eventueel wijzigen in Mijn NS.
Als je ns flex heb aangevraagd icm een persoonlijke ov kaart, moet je dan nog reizen met ns klasse 2 op de ov kaart zetten bij een ns kaartautomaat?
Badge +3
Dat is hetzelfde als zonder Flex!

Behalve bij Blauwnet (in het oosten, omgeving Zwolle) waar bus/trein overstappen wél als één reis gelden bij Syntus/Keolis, dus je niet het instaptarief betaalt maar het gewoon als 'overstap' geldt.

NS Flex houdt daar geen rekening mee. De aanvang van je treinrit telt.

Als dat je benadeelt, gewoon je korting voor de trein claimen, want het kan niet zo zijn dat door Flex je ineens meer moet gaan betalen, toch? 🤔
NS Flex abonnementen gelden alleen voor trein!

Voor bus/tram.metro krijg je nooit korting. Die moet je afsluiten bij de stads/streekvervoerders (GVB/RET/HTM etc.)


Dat snap ik. Het gaat mij om het incheck moment. Als je de reis begint met de bus,metro of tram en daarna de reis vervolgt met de trein, welk instap moment wordt dan gebruikt om te bepalen of je in de dal of spits uren reist?

Reageer