Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 394 reacties
  • 105793 Bekeken


Toon eerste bericht

394 reacties

Zoals ik ook in een ander topic heb aangegeven vind ik het jammer om te lezen dat je dit zo ziet.
Na de eerste bladzijde met reacties te hebben gelezen blijkt dat ik gelijk heb over NS flex. Dit produkt is, waarschijnlijk onder druk van de politiek, omdat de gemiddelde Nederlander te dom is om te begrijpen hoe reizen op saldo werkt, weer veel te snel in de markt gezet, zónder eerst te kijken of het wel werkt icm met produkten van andere vervoerders. Er is alleen maar gekeken of het werkt voor NS, en dat je er ook in Bus Tram en Metro mee op rekening kan reizen is een afterthought.
Hoi AnitaMagdalena,

Na in ieder geval een week zou je je reishistorie in moet kunnen zien via je MijnNS-account.
Hallo, Ik heb NS Flex maar het lukt mij niet om mijn facturen in te zien, kan dat pas over een maand als mijn abonnement dan een volle maand gebruikt is of lukt het gewoon nog niet? Het lukt niet op mijn laptop en ook niet op mijn mobiele app......Ik kan mijn kosten ook mobiel niet inzien.
NS Flex is een product welke in beweging is. We kijken naar de zaken die onze reizigers opvallen, zoals s1mon9 en Robert B hier nu aangeven. Binnen deze community geven wij de reacties die we krijgen door naar de collega's die NS Flex ontwikkelen en zij gaan kijken wat er wel en niet mogelijk is. Bedankt voor jullie kritische blik!
Badge +3
  • Het niet kunnen inschakelen van meereiskorting (waardoor meereizen veel duurder uitvalt).

Ik denk dat NS ervan uitgegaan is dat mensen NS Flex vooral in combinatie met een (kortings- of vrij reizen) abonnement voor de trein wilden aanschaffen, dus niet om op rekening te reizen met bus/tram/metro of (voltarief) met de trein. Dat is dus een misrekening, maar gewoon kunnen reizen en achteraf betalen is altijd leuk natuurlijk.

In het geval van Flex i.c.m. een trein abonnement heb je (net als met klassieke abonnementen) helemaal niets aan Samenreiskorting, omdat dat al inbegrepen is bij vrijwel elk NS abonnement (behalve Kids Vrij). Wordt aan gewerkt (en komt in 2019 beschikbaar).

  • Het niet kunnen kopen van een 2-1 upgrade (waardoor 1e klasse reizen véél duurder uitvalt).

Dat is wél een dingetje, en was mijn vraag of daar bijv. een los te kopen (e-ticket) voor mogelijk zou kunnen zijn. Met name Weekend Vrij en zo (die €5 upgrade voor 1e klas, vrijdag na 18:30) gaat gewoon keihard mis!

  • Het maar 1 dag per maand kunnen aanpassen, je kunt niet vooruit aanpassen.

Je mag het ná een maand (of 30 dagen, dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk) op elke dag aanpassen. Een dagje van tevoren aangeven dat je NIET een volgende maand wenst is inderdaad een heel veel gewenste optie! Je krijgt je geld dus wel terug, maar pas een maand later (terwijl je het eigenlijk niet wilde betalen voor die maand..)

  • De niet kloppende facturen waar veel NS klanten last van hebben (het forum staat er vol mee)

En Twitter staat er ook vol mee..Maar NS is afhankelijk van TLS (en alle vervoerders) om reisgegevens/transacties aangeleverd te krijgen. TLS hanteert gewoon twee weken voor bus e.d. (is zelfs 42 dagen) maar komt goed...

Dat was voorheen trouwens niet anders (als je bus/tram/metro reizen wilde declareren)! Verwacht dus niet dat de NS die gegevens eerder hebben..
Reputatie 5
Blijkbaar is een toeslag 2-1 helemaal niet beschikbaar voor NS Flex, een van de vele nadelen van NS (niet zo) Flex:
  • Het niet kunnen inschakelen van meereiskorting (waardoor meereizen veel duurder uitvalt).
  • Het niet kunnen kopen van een 2-1 upgrade (waardoor 1e klasse reizen véél duurder uitvalt).
  • Het maar 1 dag per maand kunnen aanpassen, je kunt niet vooruit aanpassen.
  • De niet kloppende facturen waar veel NS klanten last van hebben (het forum staat er vol mee)
Maar goed, NS blijft doen alsof het een groot succes is.
Badge +3

Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.En dat kost zomaar ineens het absolute maximum tarief € 25.30 (kijk maar na in de reisplanner) in plaats van een upgrade voor die dag? Daluren €9, weekend €5.

Geen wereldreis, want bij Eindhoven - Amsterdam zit je ook al dicht aan dat maximum. Je zal maar uit Maastricht of zo komen.. Kassa voor NS als je gewend was aan die €5 voor een upgrade met afgekocht reisrecht...

Daar dus graag een fatsoenlijke regeling voor!

De volgende.. https://twitter.com/MCCdeJong/status/1054017039210369024

Beste, getipt door mijn moeder over Toeslag 2-1 a €5 zijn we vanmorgen op reis gegaan A'dam-Gro met een 2-1 Klassewissel. Bij uitchecken echter 1e klas tarief berekend. Nu snap ik dat we vergeten zijn Toeslag te kopen?
Is daar nog een mouw aan te passen?
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?.


Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Nee, het is niet mogelijk om Samenreiskorting te laden op een OV-chipkaart waar NS Flex op staat. Je kunt bij een kaartautomaat voor 7,50 euro een anonieme OV-chipkaart kopen waar je Samenreiskorting op kunt laden wanneer je met een abonnementhouder wil meereizen. Op die kaart zult je dan wel saldo moeten laden. Er wordt nog gekeken naar het uitbreiden van de mogelijkheden in de toekomst.


De website is zó mooi en misleidend (hosanna in den hoge!), dat bovenstaande toch wel handige feiten er niet op staan! Ik ga toch potdomme niet voor elke product op de website op het forum kijken of er nog handige feiten zijn die NS zelf niet op de eigen website durft te communiceren?! Bagger-communicatie!
Badge +3
Over het wijzigen van een NS Flex abonnement. Tussen wijzigingen dient hoe lang te zitten?

Is dat een maand of 30 dagen, ik zie beide termen.

Dus een wijziging per vandaag (21 oktober), kan ik die per 20 of 21 november aanpassen?

En een wijziging per 10 februari 2019, kan ik die per 10 maart of pas op (of ná) 12 maart doen?
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt pas stopgezet wanneer je zelf opzegt, het abonnement is voor onbepaalde tijd.
NS kan het wel stopzetten wanneer je niet aan betalingsverplichtingen voldoet of misbruik maakt van het abonnement.

Zie hiervoor artikel 13 van de productvoorwaarden:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535550576250/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf
Goedemiddag, ik reis zelden met het openbaar vervoer, maar als het al eens voorkomt is altijd maar weer de vraag of er genoeg saldo op mijn ov kaart staat. Is NS flex iets voor mij of word het automatisch stop gezet als je zeg 3 maanden niet hebt gebruikt?
Badge +3
Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.
En dat kost zomaar ineens het absolute maximum tarief € 25.30 (kijk maar na in de reisplanner) in plaats van een upgrade voor die dag? Daluren €9, weekend €5.

Geen wereldreis, want bij Eindhoven - Amsterdam zit je ook al dicht aan dat maximum. Je zal maar uit Maastricht of zo komen.. Kassa voor NS als je gewend was aan die €5 voor een upgrade met afgekocht reisrecht...

Daar dus graag een fatsoenlijke regeling voor!
Deze kan je bij alle OV-automaten activeren.
Kan je NS Flex alleen ophalen bij een NS kaartautomaat of kan dat ook bij een "gewone" ov-chipkaart oplaadpaal?
Reputatie 2
Tochjo, bedankt voor de uitgebreide reactie. Dat wordt gewaardeerd.
Snap ik, Dennis! Ik heb Sivan gevraagd om hier even op terug te komen.
Reputatie 6
Badge +2
Dus B ) zonder spatie wordt 😎?
201810 16 19:41 emojicodes
Ik vind het ook onhandig dat sommige tekst wordt geïnterpreteerd als emoji.

@ns: ik zie wel een blok van emoji's waar je uit kan kiezen, maar welke codes horen daarbij? Dan weet ik welke tekst ik moet vermijden als ik niet de bedoeling heb een emoji te plaatsen.

Test: 😎 😀
Badge +3
Gaat Geld terug bij vertraging met NS Flex op dezelfde manier als reizen op saldo?
Bijna, maar lees deze pagina. Indienen via formulier dus (de tweede blauwe knop).
Gaat Geld terug bij vertraging met NS Flex op dezelfde manier als reizen op saldo?
Badge +3
Nog een breinbreker... Blauwnet bijvoorbeeld hanteert een systeem waar bij overstappen bus/trein deze als één reis gezien worden (één keer instaptarief). Hoe gaat Flex daarmee om? Met name de overgang dal/spits en andersom?

Bij Flex mag je namelijk als je een reis begint in de daluren gewoon overstappen van vervoerder, in tegenstelling tot klassieke abonnementen 🤔
Badge +3
Oh ja, dat laatste was ik even vergeten, die 50/67%... Helder, maar wel iets om goed af te wegen voordat je 1e klas gaat reizen met een (gedeeltelijk) afgekocht 2e klas Flex abonnement dus.

Wellicht een idee om losse upgradekaartjes of e-tickets te verkopen voor de vaste prijs, zodat mensen met een 2e klas Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij Flex abonnement niet (enorm) benadeeld worden t.o.v. mensen die een klassieke versie van die abonnementen hebben?

Voor wat betreft het correctietarief en coulance, zie bijv. deze situatie. Dan lijkt het me verstandiger dat een HC eerst vraagt of het de bedoeling is om 1e klas te zitten, als je druk bezig bent met pogingen via Mijn NS, en als dat niet lukt je naar de 2e klas te verwijzen (net zoals ze met studenten e.d. doen).
Badge +3
Een correctietarief wordt in rekening gebracht als je 1e klas reist met een 2e klas vervoerbewijs, dus als je geen klassewissel hebt uitgevoerd voordat je gecontroleerd wordt. Het lijkt me niet dat dat achteraf nog recht te zetten is. Na het krijgen van een uitstel van betaling kom je ook niet weg met alleen het betalen van de ritprijs. Alleen uit coulance zal er misschien een eerste keer nog wel wat mogelijk zijn.

Met NS Flex kun je helemaal niets meer bij een kaartautomaat. Je kunt ook geen tijdelijke klassewissel toepassen voor een vast bedrag. Je hebt een abonnement voor de 1e klas, en dus in de abonnementskosten al betaald voor de 1e klas, of je betaalt per reis een toeslag van 50 procent (in het weekend) of 67 procent (daarbuiten) op de ritprijs voor de 2e klas. Dat laatste stel je in via Mijn NS. Heb je de reis in de tweede klas al afgekocht, dan betaal je alleen die toeslag.
Badge +3
En stel dat je een 2e klas abonnement hebt, kan je dat correctietarief later nog herstellen zodat je met een Dal Vrij 2e klas gewoon het verschil op het traject bijbetaalt, net zoals het geval zou zijn als je via Mijn NS wisselt van klasse voor die reis?

En bij een kaartautomaat, moet je dan voor ''Vandaag 1e klas" kiezen met een Dal Vrij? Of een 2-1 Klassewissel? Want dan moet je volgens mij €5, €9 of €25 afrekenen volgens mij, afhankelijk van weekend/dal/spits, toch?

Welke optie kies je dan dus (ik neem aan de 2e, want in de spits reis je op trajectkosten, of moet het per se via Mijn NS?
Badge +3
U kunt het niet beter doen; u hebt namelijk alles correct gedaan.

Op uw OV-chipkaart staat alleen het product "Reizen op rekening". Welk NS Flex-abonnement u hebt, staat niet op de kaart. Dit maakt het mogelijk uw abonnement te kunnen wijzigen zonder dit bij een automaat te hoeven bevestigen. En ook het via Mijn NS kunnen wisselen van de klasse is anders niet mogeiljk. Omdat de poortjes en paaltjes alleen de kaart zelf lezen en geen verbinding hebben met het achterliggende systeem van NS Flex, kunnen zij niets anders tonen dan dat u op rekening reist, en ook de klasse is de poortjes en paaltjes niet bekend, want die staat niet op de kaart.

U kunt in Mijn NS wisselen van klasse. Het is nog niet mogelijk dit via de app te doen. Ik geloof dat er ter bevestiging een mail gestuurd wordt als u van klasse wisselt.

Omdat de klasse niet op de kaart zelf staat, maar in het achterliggende systeem, moet het controleapparaat van de conducteur verbinding maken met dat systeem om de klasse op te halen. Soms gaat dat niet goed en kan de conducteur de klasse niet zien. In die gevallen kan de conducteur aangeven dat u in de eerste klas zit. Als dat terecht is, omdat u daarvoor betaald hebt, dan gebeurt er verder niets. Is dat onterecht, omdat u een vervoerbewijs voor de tweede klas hebt, dan zal achteraf een correctietarief van 20 euro in rekening gebracht worden. Deze zal dan op de factuur terug te vinden zijn.

Wat de situatie met de conductrice betreft: ik was er niet bij en ik weet niet hoe zij het ervaren heeft, maar als zij mij op de beschreven manier bejegend zou hebben en zich in die bewoordingen over mij had uitgelaten tegen een collega, dan zou dat voor mij een reden zijn geweest om een klacht in te dienen. Nogmaals, u deed alles correct.

Reageer