NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Geen wereldreis, want bij Eindhoven - Amsterdam zit je ook al dicht aan dat maximum. Je zal maar uit Maastricht of zo komen.. Kassa voor NS als je gewend was aan die €5 voor een upgrade met afgekocht reisrecht...
Daar dus graag een fatsoenlijke regeling voor!
De volgende.. https://twitter.com/MCCdeJong/status/1054017039210369024
Beste, getipt door mijn moeder over Toeslag 2-1 a €5 zijn we vanmorgen op reis gegaan A'dam-Gro met een 2-1 Klassewissel. Bij uitchecken echter 1e klas tarief berekend. Nu snap ik dat we vergeten zijn Toeslag te kopen?
Is daar nog een mouw aan te passen?
Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS
Spijtig om te lezen dat er onterecht een correctietarief in rekening is gebracht. Onze Klantenservice kan je hierbij helpen en in de meeste gevallen dit oplossen. Contact opnemen via Sociale Media of Chat gaat het snelst.
- Het niet kunnen inschakelen van meereiskorting (waardoor meereizen veel duurder uitvalt).
- Het niet kunnen kopen van een 2-1 upgrade (waardoor 1e klasse reizen véél duurder uitvalt).
- Het maar 1 dag per maand kunnen aanpassen, je kunt niet vooruit aanpassen.
- De niet kloppende facturen waar veel NS klanten last van hebben (het forum staat er vol mee)
NS-Flex bevalt niet. Sinds een jaar heb ik ns-flex en er worden elke keer gemiste check-outs berekend. Terwijl je niet eens de treinpoortjes uitkomt zonder uit te checken. Zeer vreemd.
Meestal zijn de kosten rond de 12 euro en soms ook rond de 20 euro. Als je ervoor belt word je ALTIJD in de wacht gezet. Systeem zit vast, even kijken in het systeem, oh we moeten even een ander telefoontje opnemen. Waardoor je evenveel kwijt bent aan het telefoontje aan de klantenservice, als aan de zogenaamd gemiste check-out.
Vorig jaar werd gezegd dat het een foutje van het systeem was en nu zie ik de onterecht berekende gemiste check-outs weer.
Lijkt wel alsof ns geld verdiend aan mensen extra lang in de wacht zetten of onterecht gemiste check-outs te berekenen.
edit: al opgelost
- Het niet kunnen inschakelen van meereiskorting (waardoor meereizen veel duurder uitvalt).
Ik denk dat NS ervan uitgegaan is dat mensen NS Flex vooral in combinatie met een (kortings- of vrij reizen) abonnement voor de trein wilden aanschaffen, dus niet om op rekening te reizen met bus/tram/metro of (voltarief) met de trein. Dat is dus een misrekening, maar gewoon kunnen reizen en achteraf betalen is altijd leuk natuurlijk.
In het geval van Flex i.c.m. een trein abonnement heb je (net als met klassieke abonnementen) helemaal niets aan Samenreiskorting, omdat dat al inbegrepen is bij vrijwel elk NS abonnement (behalve Kids Vrij). Wordt aan gewerkt (en komt in 2019 beschikbaar).
- Het niet kunnen kopen van een 2-1 upgrade (waardoor 1e klasse reizen véél duurder uitvalt).
Dat is wél een dingetje, en was mijn vraag of daar bijv. een los te kopen (e-ticket) voor mogelijk zou kunnen zijn. Met name Weekend Vrij en zo (die €5 upgrade voor 1e klas, vrijdag na 18:30) gaat gewoon keihard mis!
- Het maar 1 dag per maand kunnen aanpassen, je kunt niet vooruit aanpassen.
Je mag het ná een maand (of 30 dagen, dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk) op elke dag aanpassen. Een dagje van tevoren aangeven dat je NIET een volgende maand wenst is inderdaad een heel veel gewenste optie! Je krijgt je geld dus wel terug, maar pas een maand later (terwijl je het eigenlijk niet wilde betalen voor die maand..)
- De niet kloppende facturen waar veel NS klanten last van hebben (het forum staat er vol mee)
En Twitter staat er ook vol mee..Maar NS is afhankelijk van TLS (en alle vervoerders) om reisgegevens/transacties aangeleverd te krijgen. TLS hanteert gewoon twee weken voor bus e.d. (is zelfs 42 dagen) maar komt goed...
Dat was voorheen trouwens niet anders (als je bus/tram/metro reizen wilde declareren)! Verwacht dus niet dat de NS die gegevens eerder hebben..
Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS
Spijtig om te lezen dat er onterecht een correctietarief in rekening is gebracht. Onze Klantenservice kan je hierbij helpen en in de meeste gevallen dit oplossen. Contact opnemen via Sociale Media of Chat gaat het snelst.
Dank voor het snelle antwoord helaas slechte ervaringen met het SocMed team, bij elke vraag komt een nieuwe medewerker om t hoekje kijken en zich er weer vers tegen aanbemoeid zonder de berichten daadwerkelijk te lezen. Dus we gaan maar weer eens tijd en energie steken in de chat. Sorry voor t cynisme maar ben blij dat ik niet vaak met de NS hoef te reizen. Wat als je bejaard bent en al deze ingewikkelde toestanden mag meemaken? What ever...Fijne dag.
Na in ieder geval een week zou je je reishistorie in moet kunnen zien via je MijnNS-account.
Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS
Spijtig om te lezen dat er onterecht een correctietarief in rekening is gebracht. Onze Klantenservice kan je hierbij helpen en in de meeste gevallen dit oplossen. Contact opnemen via Sociale Media of Chat gaat het snelst.
Dank voor het snelle antwoord helaas slechte ervaringen met het SocMed team, bij elke vraag komt een nieuwe medewerker om t hoekje kijken en zich er weer vers tegen aanbemoeid zonder de berichten daadwerkelijk te lezen. Dus we gaan maar weer eens tijd en energie steken in de chat. Sorry voor t cynisme maar ben blij dat ik niet vaak met de NS hoef te reizen. Wat als je bejaard bent en al deze ingewikkelde toestanden mag meemaken? What ever...Fijne dag.
Het beeld dat je schets van onze Klantenservice klopt, voor 50%. Het klopt dat je elke keer een andere medewerker krijgt. We werken op social media elk bericht individueel af. Het oudste bericht krijgt hierbij steeds voorrang. Het kan dus zijn dat je in een conversatie meerdere collega's spreekt. We verwachten echter wel van onze collega's dat ze elke keer de case goed doorlezen zodat jij jezelf niet hoeft te herhalen. Dat dit gedeelte niet lukt is erg spijtig en zeker niet hoe het moet. Voor wat betreft je opmerking over bejaarden: er zijn er genoeg die zich prima redden via Social Media of, net als jij, de chat.
ik heb vandaag div info niet kunnen vinden hoop het antwoord hier te vinden.
als het goed is moet je de maanden die je niet reist uit kunnen zitten maar ik kan niet vinden hoe dat werkt. weet iemand dat mij te vertellen dan hoef ik het bedrag niet te betalen als ik m uit zet. hoe weer aan zou dan zich zelf moeten wijzen
U kunt geen maanden van uw abonnement achteraf uitzetten, maar wel vooraf uw abonnement omzetten in het kosteloze Flex zonder abonnement. Dat gaat meteen in. U betaalt dat nul centen voor Flex. Als u een bedrag heeft vooruitbetaald, wordt dit teruggestort, uiteraard naar rato. Het veranderen kan prima via de site, maar als u het wat ingewikkeld vindt, is het ook via Klantenservice mogelijk. Die zijn er zeven dagen per week en 24 uur per dag.
Het is in zekere zin een truc, maar wordt algemeen toegepast. Vrijwel iedereen doet het zo en het is binnen de regels, ook van NS.
Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.
Ja bij beiden staat 0
Ik houd erg van Keep It Simpel. Wat me bij NS opvalt is dat er heel veel tekst wordt gebruikt om iets uit te leggen. Bijvoorbeeld het Flex abonnement. Een explainervideo zou effectiever zijn. Verder mis ik een tool waarmee je snel kunt checken met welk reisproduct je het beste uit bent. Voer je reisgedrag en reiswensen in en ontvang het advies/adviezen. Dan gelijk de mogelijkheid bieden om het advies toe te passen en te verwerken op je kaart. Dus in plaats van de reiziger te laten zoeken in heel veel tekst, hem de weg wijzen. Voorbeeld van hoe het in mijn ogen zou kunnen https://www.providers.nl/mobiel/sim-only/
Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.
Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).
Heb al een tijd een NS Flex basis abonnement. Wil het vandaag omzetten naar een NS Flex Dal Voordeel abonnement. Dat zou moeten kunnen vanuit je NS account maar…. dat lukt dus niet, niet via de app, niet via tablet of PC. Steeds krijg ik de mededeling dat ik dat niet zelf kan doen en maar contact moet opnemen met NS klantenservice. De jongedame heeft het voor mij omgezet maar weet ook niet waarom het niet via de account niet lukt. Slecht dus!!!!
Ben benieuwd naar reactie van NS medewerker (🙄 dit bericht komt dus in plaats van een ingevulde enquete🙄)
Net NS-Flex aangevraagd op OV-chipkaart waar ook OV-fiets op stond. Krijg nu melding dat dat abonnement wordt stopgezet. Dat is (natuurlijk) niet de bedoeling. Kan toch wel op 1 pas?
Ik denk dat het andersom is, dus de waard zal moeten inspelen/anticiperen op hoe de gasten zich gaan/zullen gedragen. Iedereen bij voorbaat als fraudeur bestempelen is daarbij niet aan de orde.
Hoe veel geld zouden de vervoerders mislopen denk je als je gewoon voor niets kon instappen en op je eindbestemming (of bij een overstap) pas hoeft af te rekenen? En wat als je dan niet voldoende geld/saldo hebt? De meeste stations hebben geen poortjes dus kun je gewoon naar buiten lopen. Dikke doei, gratis gereisd...
Mensen vergeten sowieso nogal vaak om uit te checken (al dan niet met opzet) en op deze manier is er in ieder geval een buffer. Ook voor als de poortjes/paaltjes niet werken/uitgeschakeld zijn. De ene keer door een evacuatie/brandmelding, de andere keer door een stroomstoring...
Een mogelijkheid zou zijn om als je 6 uur na een incheck (of bijv. 2 uur bij bus/tram/metro) nog niet ergens uitgecheckt hebt, de kaart meteen te blokkeren zodat je bij een balie eerst mag gaan uitleggen waar je naartoe gereisd hebt (en hoe) en de reis alsnog afrekenen. Veel werk voor zowel klant als vervoerders, en de meeste stations hebben niet eens een balie. Geen goed plan dus.
Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.