Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156728 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3

Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.En dat kost zomaar ineens het absolute maximum tarief € 25.30 (kijk maar na in de reisplanner) in plaats van een upgrade voor die dag? Daluren €9, weekend €5.

Geen wereldreis, want bij Eindhoven - Amsterdam zit je ook al dicht aan dat maximum. Je zal maar uit Maastricht of zo komen.. Kassa voor NS als je gewend was aan die €5 voor een upgrade met afgekocht reisrecht...

Daar dus graag een fatsoenlijke regeling voor!

De volgende.. https://twitter.com/MCCdeJong/status/1054017039210369024

Beste, getipt door mijn moeder over Toeslag 2-1 a €5 zijn we vanmorgen op reis gegaan A'dam-Gro met een 2-1 Klassewissel. Bij uitchecken echter 1e klas tarief berekend. Nu snap ik dat we vergeten zijn Toeslag te kopen?
Is daar nog een mouw aan te passen?

Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS

Spijtig om te lezen dat er onterecht een correctietarief in rekening is gebracht. Onze Klantenservice kan je hierbij helpen en in de meeste gevallen dit oplossen. Contact opnemen via Sociale Media of Chat gaat het snelst. 

Reputatie 5
Blijkbaar is een toeslag 2-1 helemaal niet beschikbaar voor NS Flex, een van de vele nadelen van NS (niet zo) Flex:
  • Het niet kunnen inschakelen van meereiskorting (waardoor meereizen veel duurder uitvalt).
  • Het niet kunnen kopen van een 2-1 upgrade (waardoor 1e klasse reizen véél duurder uitvalt).
  • Het maar 1 dag per maand kunnen aanpassen, je kunt niet vooruit aanpassen.
  • De niet kloppende facturen waar veel NS klanten last van hebben (het forum staat er vol mee)
Maar goed, NS blijft doen alsof het een groot succes is.

NS-Flex bevalt niet. Sinds een jaar heb ik ns-flex en er worden elke keer gemiste check-outs berekend. Terwijl je niet eens de treinpoortjes uitkomt zonder uit te checken. Zeer vreemd.

 

Meestal zijn de kosten rond de 12 euro en soms ook rond de 20 euro. Als je ervoor belt word je ALTIJD in de wacht gezet. Systeem zit vast, even kijken in het systeem, oh we moeten even een ander telefoontje opnemen. Waardoor je evenveel kwijt bent aan het telefoontje aan de klantenservice, als aan de zogenaamd gemiste check-out.

 

Vorig jaar werd gezegd dat het een foutje van het systeem was en nu zie ik de onterecht berekende gemiste check-outs weer.

 

Lijkt wel alsof ns geld verdiend aan mensen extra lang in de wacht zetten of onterecht gemiste check-outs te berekenen.:thinking:

Reputatie 2

edit: al opgelost

Badge +3
  • Het niet kunnen inschakelen van meereiskorting (waardoor meereizen veel duurder uitvalt).

Ik denk dat NS ervan uitgegaan is dat mensen NS Flex vooral in combinatie met een (kortings- of vrij reizen) abonnement voor de trein wilden aanschaffen, dus niet om op rekening te reizen met bus/tram/metro of (voltarief) met de trein. Dat is dus een misrekening, maar gewoon kunnen reizen en achteraf betalen is altijd leuk natuurlijk.

In het geval van Flex i.c.m. een trein abonnement heb je (net als met klassieke abonnementen) helemaal niets aan Samenreiskorting, omdat dat al inbegrepen is bij vrijwel elk NS abonnement (behalve Kids Vrij). Wordt aan gewerkt (en komt in 2019 beschikbaar).

  • Het niet kunnen kopen van een 2-1 upgrade (waardoor 1e klasse reizen véél duurder uitvalt).

Dat is wél een dingetje, en was mijn vraag of daar bijv. een los te kopen (e-ticket) voor mogelijk zou kunnen zijn. Met name Weekend Vrij en zo (die €5 upgrade voor 1e klas, vrijdag na 18:30) gaat gewoon keihard mis!

  • Het maar 1 dag per maand kunnen aanpassen, je kunt niet vooruit aanpassen.

Je mag het ná een maand (of 30 dagen, dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk) op elke dag aanpassen. Een dagje van tevoren aangeven dat je NIET een volgende maand wenst is inderdaad een heel veel gewenste optie! Je krijgt je geld dus wel terug, maar pas een maand later (terwijl je het eigenlijk niet wilde betalen voor die maand..)

  • De niet kloppende facturen waar veel NS klanten last van hebben (het forum staat er vol mee)

En Twitter staat er ook vol mee..Maar NS is afhankelijk van TLS (en alle vervoerders) om reisgegevens/transacties aangeleverd te krijgen. TLS hanteert gewoon twee weken voor bus e.d. (is zelfs 42 dagen) maar komt goed...

Dat was voorheen trouwens niet anders (als je bus/tram/metro reizen wilde declareren)! Verwacht dus niet dat de NS die gegevens eerder hebben..
NS Flex is een product welke in beweging is. We kijken naar de zaken die onze reizigers opvallen, zoals s1mon9 en Robert B hier nu aangeven. Binnen deze community geven wij de reacties die we krijgen door naar de collega's die NS Flex ontwikkelen en zij gaan kijken wat er wel en niet mogelijk is. Bedankt voor jullie kritische blik!

Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS

Spijtig om te lezen dat er onterecht een correctietarief in rekening is gebracht. Onze Klantenservice kan je hierbij helpen en in de meeste gevallen dit oplossen. Contact opnemen via Sociale Media of Chat gaat het snelst. 

Dank voor het snelle antwoord helaas slechte ervaringen met het SocMed team, bij elke vraag komt een nieuwe medewerker om t hoekje kijken en zich er weer vers tegen aanbemoeid zonder de berichten daadwerkelijk te lezen. Dus we gaan maar weer eens tijd en energie steken in de chat. Sorry voor t cynisme maar ben blij dat ik niet vaak met de NS hoef te reizen. Wat als je bejaard bent en al deze ingewikkelde toestanden mag meemaken? What ever...Fijne dag. 

Hallo, Ik heb NS Flex maar het lukt mij niet om mijn facturen in te zien, kan dat pas over een maand als mijn abonnement dan een volle maand gebruikt is of lukt het gewoon nog niet? Het lukt niet op mijn laptop en ook niet op mijn mobiele app......Ik kan mijn kosten ook mobiel niet inzien.
Hoi AnitaMagdalena,

Na in ieder geval een week zou je je reishistorie in moet kunnen zien via je MijnNS-account.
Na de eerste bladzijde met reacties te hebben gelezen blijkt dat ik gelijk heb over NS flex. Dit produkt is, waarschijnlijk onder druk van de politiek, omdat de gemiddelde Nederlander te dom is om te begrijpen hoe reizen op saldo werkt, weer veel te snel in de markt gezet, zónder eerst te kijken of het wel werkt icm met produkten van andere vervoerders. Er is alleen maar gekeken of het werkt voor NS, en dat je er ook in Bus Tram en Metro mee op rekening kan reizen is een afterthought.

Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS

Spijtig om te lezen dat er onterecht een correctietarief in rekening is gebracht. Onze Klantenservice kan je hierbij helpen en in de meeste gevallen dit oplossen. Contact opnemen via Sociale Media of Chat gaat het snelst. 

Dank voor het snelle antwoord helaas slechte ervaringen met het SocMed team, bij elke vraag komt een nieuwe medewerker om t hoekje kijken en zich er weer vers tegen aanbemoeid zonder de berichten daadwerkelijk te lezen. Dus we gaan maar weer eens tijd en energie steken in de chat. Sorry voor t cynisme maar ben blij dat ik niet vaak met de NS hoef te reizen. Wat als je bejaard bent en al deze ingewikkelde toestanden mag meemaken? What ever...Fijne dag. 

Het beeld dat je schets van onze Klantenservice klopt, voor 50%. Het klopt dat je elke keer een andere medewerker krijgt. We werken op social media elk bericht individueel af. Het oudste bericht krijgt hierbij steeds voorrang. Het kan dus zijn dat je in een conversatie meerdere collega's spreekt. We verwachten echter wel van onze collega's dat ze elke keer de case goed doorlezen zodat jij jezelf niet hoeft te herhalen. Dat dit gedeelte niet lukt is erg spijtig en zeker niet hoe het moet. Voor wat betreft je opmerking over bejaarden: er zijn er genoeg die zich prima redden via Social Media of, net als jij, de chat. 

 

ik heb vandaag div info niet kunnen vinden hoop het antwoord hier te vinden.

als het goed is moet je de maanden die je niet reist uit kunnen zitten maar ik kan niet vinden hoe dat werkt. weet iemand dat mij te vertellen dan hoef ik het bedrag niet te betalen als ik m uit zet. hoe weer aan zou dan zich zelf moeten wijzen

Zoals ik ook in een ander topic heb aangegeven vind ik het jammer om te lezen dat je dit zo ziet.
Reputatie 7
Badge +4

U kunt geen maanden van uw abonnement achteraf uitzetten, maar wel vooraf uw abonnement omzetten in het kosteloze Flex zonder abonnement. Dat gaat meteen in. U betaalt dat nul centen voor Flex. Als u een bedrag heeft vooruitbetaald, wordt dit teruggestort, uiteraard naar rato. Het veranderen kan prima via de site, maar als u het wat ingewikkeld vindt, is het ook via Klantenservice mogelijk. Die zijn er zeven dagen per week en 24 uur per dag.

Het is in zekere zin een truc, maar wordt algemeen toegepast. Vrijwel iedereen doet het zo en het is binnen de regels, ook van NS.


 Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Ja bij beiden staat 0

Ik durf niet aan te geven tot in hoeverre dit is gedaan mrfreeze. Als je dat wenst te weten dan zou ik dat even verder na moeten vragen. De samenreiskorting i.c.m NS Flex is gewoonweg nog niet beschikbaar, maar dat zal nog wel komen. Het combineren van regionale producten met NS Flex werkt niet altijd en dat is afhankelijk van instellingen die niet overal gelijk zijn, uiteraard wordt hieraan gewerkt.

Ik houd erg van Keep It Simpel. Wat me bij NS opvalt is dat er heel veel tekst wordt gebruikt om iets uit te leggen. Bijvoorbeeld het Flex abonnement. Een explainervideo zou effectiever zijn. Verder mis ik een tool waarmee je snel kunt checken met welk reisproduct je het beste uit bent. Voer je reisgedrag en reiswensen in en ontvang het advies/adviezen. Dan gelijk de mogelijkheid bieden om het advies toe te passen en te verwerken op je kaart. Dus in plaats van de reiziger te laten zoeken in heel veel tekst, hem de weg wijzen. Voorbeeld van hoe het in mijn ogen zou kunnen https://www.providers.nl/mobiel/sim-only/

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.

Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).

Heb al een tijd een NS Flex basis abonnement. Wil het vandaag omzetten naar een NS Flex Dal Voordeel abonnement. Dat zou moeten kunnen vanuit je NS account maar…. dat lukt dus niet, niet via de app, niet via tablet of PC. Steeds krijg ik de mededeling dat ik dat niet zelf kan doen en maar contact moet opnemen met NS klantenservice. De jongedame heeft het voor mij omgezet maar weet ook niet waarom het niet via de account niet lukt. Slecht dus!!!!

Ben benieuwd naar reactie van NS medewerker (🙄 dit bericht komt dus in plaats van een ingevulde enquete🙄)

Net NS-Flex aangevraagd op OV-chipkaart waar ook OV-fiets op stond. Krijg nu melding dat dat abonnement wordt stopgezet. Dat is (natuurlijk) niet de bedoeling. Kan toch wel op 1 pas?

Badge +3
Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.
Ik denk dat het andersom is, dus de waard zal moeten inspelen/anticiperen op hoe de gasten zich gaan/zullen gedragen. Iedereen bij voorbaat als fraudeur bestempelen is daarbij niet aan de orde.

Hoe veel geld zouden de vervoerders mislopen denk je als je gewoon voor niets kon instappen en op je eindbestemming (of bij een overstap) pas hoeft af te rekenen? En wat als je dan niet voldoende geld/saldo hebt? De meeste stations hebben geen poortjes dus kun je gewoon naar buiten lopen. Dikke doei, gratis gereisd...

Mensen vergeten sowieso nogal vaak om uit te checken (al dan niet met opzet) en op deze manier is er in ieder geval een buffer. Ook voor als de poortjes/paaltjes niet werken/uitgeschakeld zijn. De ene keer door een evacuatie/brandmelding, de andere keer door een stroomstoring...

Een mogelijkheid zou zijn om als je 6 uur na een incheck (of bijv. 2 uur bij bus/tram/metro) nog niet ergens uitgecheckt hebt, de kaart meteen te blokkeren zodat je bij een balie eerst mag gaan uitleggen waar je naartoe gereisd hebt (en hoe) en de reis alsnog afrekenen. Veel werk voor zowel klant als vervoerders, en de meeste stations hebben niet eens een balie. Geen goed plan dus.

Bedankt voor de feedback GeertHaagh! Ik zet je suggesties door naar de NS Flex afdeling.

Badge +3
Oh, nog een dingetje..

Ik post het maar hier i.p.v. een nieuw topic, maar het gaat nog niet lekker dus bij andere vervoerders. Misschien dat @Tochjo daar ervaring mee heeft?


Bron: https://twitter.com/Cas_rb/status/1056181711334264833

Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?

Reageer