Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156722 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Net NS-Flex aangevraagd op OV-chipkaart waar ook OV-fiets op stond. Krijg nu melding dat dat abonnement wordt stopgezet. Dat is (natuurlijk) niet de bedoeling. Kan toch wel op 1 pas?

Badge +3

Niet zeker of het in dit topic om een overstap ging, maar het was wel iemand die eerder Flex had.

@Robert B ik zie hem! Scherp. Ik ga 't gelijk doorgeven! Volgens mij kun je alleen een datum in de toekomst kiezen wanneer je een nieuwe bestelling plaatst, volgens mij is dat met overstappen niet zo. Ik gooi de vraag er gelijk even bij! ;)

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html staat:

Stap over via Mijn NS. Dit kan op elk moment tijdens de looptijd van je jaarabonnement. Je nieuwe NS Flex abonnement gaat per direct is.

Dat laatste woord zal ‘in’ moeten zijn, maar je kunt tegenwoordig toch gewoon een ingangsdatum tot 2 weken in de toekomst kiezen voor Flex?

En de ‘bestelling/overstap’ is dan vanaf de ingangsdatum op te halen bij een servicepunt?

NS-Flex bevalt niet. Sinds een jaar heb ik ns-flex en er worden elke keer gemiste check-outs berekend. Terwijl je niet eens de treinpoortjes uitkomt zonder uit te checken. Zeer vreemd.

 

Meestal zijn de kosten rond de 12 euro en soms ook rond de 20 euro. Als je ervoor belt word je ALTIJD in de wacht gezet. Systeem zit vast, even kijken in het systeem, oh we moeten even een ander telefoontje opnemen. Waardoor je evenveel kwijt bent aan het telefoontje aan de klantenservice, als aan de zogenaamd gemiste check-out.

 

Vorig jaar werd gezegd dat het een foutje van het systeem was en nu zie ik de onterecht berekende gemiste check-outs weer.

 

Lijkt wel alsof ns geld verdiend aan mensen extra lang in de wacht zetten of onterecht gemiste check-outs te berekenen.:thinking:

Hoi AnouschkaZehl, welkom op de NS Community. 

Je kunt je Mijn NS account het beste laten nakijken door de Klantenservice door te bellen of, bij voorkeur, een chat te openen of een bericht te sturen via Facebook of Twitter. Dan kan gekeken worden naar een oplossing en kan het abonnement ondertussen ook alvast gewijzigd worden. 

Hoi, ik heb ook het probleem dat ik mijn abonnement niet kan wijzigen. Ik heb de flex abonnement al meer dan een maand, maar toch krijg ik de melding “alleen de contracthouder mag het NS Flex abonnement wijzigen.” Maar sinds de corona reis ik helemaal niet meer. Kan iemand me helpen mijn contract tocht te wijzigen naar de basis abonnement van 0 euro? Alvast bedankt! 

Badge +3

Voor de volledigheid,

Op de ingangsdatum van Flex (in dit geval de 24e) zal je altijd een vaste maandfactuur krijgen voor abonnements- en reiskosten (plus huur OV-fiets en eigen fiets stallen). De incasso is enkele dagen later.

Wissel je halverwege een maand van abonnement (bijv. 10 juni) dan worden de kosten voor 10-23 juni verrekend via een tussentijdse (credit)factuur met bijbehorende incasso, maar soms ook pas op je factuur van 24 juni.

Dit wisselt, want ik heb ooit een factuur gehad voor 1 dag Dal Voordeel en ook eens voor 4 dagen Weekend Voordeel (dat ging dan om centen), maar later ook pas de wijziging op een volgende maandfactuur.

Dat laatste is eigenlijk logischer (één factuur per maand) maar is natuurlijk nadelig als je veel geld tegoed hebt van NS (wijziging op de 24e of kort daarna), of als je op de 25e een veel duurder abonnement neemt en NS vervolgens pas op de 24e van de volgende maand bijna twee maanden in rekening brengt.

Bij een wijziging op 10 juni kan je vanaf 10 juli weer wijzigen.

Het tellertje Kosten huidige periode op je Mijn NS startpagina kan je negeren want die klopt vaak totaal niet. Je facturen wél.

Hoi Beamer, welkom op de NS Community. 

Als je op 24 april bent overgestapt, dan zal de looptijd van je abonnement altijd van de 24ste van de maand tot de 24ste van de daarop volgende maand zijn. Voor die periode betaal je eventuele reiskosten achteraf en eventuele abonnementskosten vooruit. Je zult ook altijd rond de 24ste van de maand een reguliere factuur ontvangen, ook wanneer dat voor € 0,00 is. 

Je zult zelf voor het eerst nu vanaf 24 mei een wijziging kunnen doorvoeren. Dat kan vanaf die datum dagelijks. Na een wijziging start een nieuwe vaste periode van één maand. Na die periode kun je er weer dagelijks voor kiezen om een wijziging aan te vragen. Een wijziging gaat per direct in, het is (nog) niet mogelijk om een datum in de toekomst te kiezen. Indien je het op dat moment actieve abonnement wilt laten doorlopen, hoef je niks te doen. Een abonnement binnen NS Flex is doorlopend.

Stel je al voor een hele maand abonnementskosten voldaan hebt, maar je vraagt een wijziging gedurende die maand aan, dan zal er een extra factuur worden aangemaakt om te veel betaalde abonnementskosten mee terug te betalen of, indien je op een duurder abonnement bent overgestapt, extra kosten in rekening te brengen.

Hoi,

Gisteren (24 april) ben ik overgestapt op NS flex basis omdat ik verwacht de komende tijd geen reizen te zullen maken.

Nu ben ik mij een beetje aan het inlezen over hoe dit in z'n werk gaat en ik vraag mij af of ik de enige ben die moeite heeft met het begrip 'maand'.
Na héél wat leeswerk begrijp ik nu pas dat het bij abonnementswijzigingen niet gaat over een 'kalendermaand' zoals mei of juni maar over een periode van bijvoorbeeld 13 augustus tot 13 september en dan telt het moment dat ik het abonnement wijzig want je kunt geen datum in de toekomst aangeven, toch ?
Of zit ik nu voor de eeuwigheid vast aan de periode: 24-ste tot de 24-ste omdat ik op de 24ste ben overgestapt?

Nu heb ik nog een vraag over;
Ik neem aan dat als je je niet (af-)meldt, dat dan je laatst ingegeven abonnement doorloopt. Stel ik wil één maand een ander abonnement maar daarna niet meer (of weer een ander abonnement.)

Op welk moment kan ik dan die wijziging doorgeven?
Moet ik dan wachten tot de laatste dag van die maand of kan ik dit toch eerder ingeven?
Alvast bedankt voor de reactie,

Paul

Reputatie 7
Badge +1

Je kan ook je flex behouden en dan bij vervoerd bedrijf een btm vrij abonnement jaar  aanschaffen alleen dat ken in een keer betalen of in 10 termijnen dat zal dan rond 303,55 per maand zijn en dit kan gecombineerd worden op de zeflde kaart alleen dat product moet je dan bij supermarkt ophalen 

BTM Vrij is alleen in combinatie met een Altijd Vrij of een Dal Vrij bij-abonnement aan te vragen en kan niet los aangevraagd worden. Waarschijnlijk bedoel je hier het Netabonnement welke €3035,50 per jaar of €303,55 per maand kost. Deze kan wel gecombineerd worden met Flex, maar je komt hiermee wel significant duurder uit dan bij OV Vrij.

Reputatie 4

Ik had een Altijd Vrij jaarabonnement (incl. IC toeslag en BTM Vrij) tijdelijk stop gezet vanwege corona.

Advies was om te zetten naar een Flex abonnement. Uiteindelijk was het makkelijker om mijn lopende abonnement stop te zetten en als we dan kunnen reizen deze te activeren

Zodra maatregelen weer iest soepeler worden wil ik deze afsluiten en ben mij gaan verdiepen in de materie. Maar zodra ik Flex abo selecteert (altijd vrij) kan ik alleen ic direct toevoegen en niet BTM. Hoe krijg ik dat toegevoegd? 
 

Je kan ook je flex behouden en dan bij vervoerd bedrijf een btm vrij abonnement jaar  aanschaffen alleen dat ken in een keer betalen of in 10 termijnen dat zal dan rond 303,55 per maand zijn en dit kan gecombineerd worden op de zeflde kaart alleen dat product moet je dan bij supermarkt ophalen 

Badge +3

BTM-abonnementen zijn nog niet beschikbaar voor NS Flex. Er wordt aan gewerkt deze beschikbaar te maken. Als dat nog niet het geval is als u weer wilt gaan reizen, dan kunt u het beste een klassiek Altijd Vrij-abonnement afsluiten met beide toevoegingen.

Ik had een Altijd Vrij jaarabonnement (incl. IC toeslag en BTM Vrij) tijdelijk stop gezet vanwege corona.

Advies was om te zetten naar een Flex abonnement. Uiteindelijk was het makkelijker om mijn lopende abonnement stop te zetten en als we dan kunnen reizen deze te activeren

Zodra maatregelen weer iest soepeler worden wil ik deze afsluiten en ben mij gaan verdiepen in de materie. Maar zodra ik Flex abo selecteert (altijd vrij) kan ik alleen ic direct toevoegen en niet BTM. Hoe krijg ik dat toegevoegd? 
 

Kids Vrij kost € 0,01 per jaar in welke vorm dan ook. Daar zijn geen extra kosten aan verbonden. 

Je zult abonnementskosten betalen vanaf het moment je een abonnement aanzet. Het is echter niet mogelijk om twee dagen een abonnement aan te zetten en dan weer uit te zetten. Een NS Flex abonnement heb je voor ten minste 1 maand. Na 1 maand, kun je dagelijks wijzigen naar een ander -of geen abonnement. Na een wijziging start een nieuwe maand. Als je vandaag 18 april bent overgestapt, zou je vanaf 18 mei weer dagelijks een wijziging kunnen doorvoeren. Met overstapdatum 18 april, zul je altijd rond 18 april een factuur ontvangen en betaal je altijd abonnementskosten van de 18de van de maand tot de 18de van de daarop volgende maand. Als je op de factuurdatum NS Flex Dal Voordeel hebt aanstaan, betaal je op de factuur € 5,00. Stel dat je precies halverwege die maand het abonnement uitzet, dan krijg je € 2,50 terug via een extra factuur. Stel dat je geen abonnement hebt, maar precies halverwege een maand Dal Voordeel aanzet, dan komt er een extra factuur om € 2,50 in rekening mee te brengen voor de resterende periode. Rond de 18de komt dan weer een reguliere factuur met € 5,00 aan abonnementskosten. 

Hoewel het omzetten naar NS Flex geen speciale aan de Corona crisis gerelateerde actie is, bieden we het in veel gevallen wel aan als een optie om verdere abonnementskosten voorlopig te voorkomen. Op het moment je weer een abonnement nodig hebt, kun je dan zelf eenvoudig weer een abonnement aanzetten. Zo lang je geen abonnement nodig hebt, hoef je niks te doen en maak je geen kosten. 

Dankjewel! Ben ik geen extra kosten kwijt voor kids vrij nu?


Als ik t abonnement omzet naar flex dal, betaal ik dus €5 p/mnd abonnementskosten naast de reiskosten (min de 40% korting). Is die €5 voor de maand vanaf t activeren of voor die hele maand? Bijv als ik 30 april t abo omzet en twee dagen later weer terug naar flex 0 zet; kost dat dan €5 voor april en €5 voor mei of maar één keer €5?

En nog een vraag; bij het omzetten las ik dat dit een actie is voor de corona-tijd en dat ik t daarna weer zelf terug moet zetten zodat ik geen extra kosten maak. Kunt u dit toelichten? Wat verandert er dan en wanneer?
Alvast bedankt.

Hoi HappyHanneke, welkom op de NS Community. 

Het Kids Vrij abonnement zal gewoon door blijven lopen. Die komt met de overstap op NS Flex niet te vervallen. 

De overstap op NS Flex dient bij een kaartautomaat geactiveerd te worden, maar bij een wijziging binnen NS Flex hoeft dat niet. Een wijziging binnen NS Flex kun je zelf uitvoeren via je Mijn NS account, gaat direct in en zal ongeveer binnen een kwartier ook goed verwerkt zijn. Het kan dus vlak voordat je de trein in stapt! 

Hallo, ik heb net mijn dal voordeel abo omgezet naar flex €0 omdat ik nu niet met ov reis. Fijn dat ik dan even geen overbodige kosten hoef te maken! Ik heb twee vragen:

1 wat gebeurt nu met het kids vrij abo, vervalt deze of moet ik daar nog iets voor doen?

2 als ik weer wil reizen met ov, hoe lang vantevoren moet ik mijn flex abo dan omzetten naar flex dal à €5 p/m? En moet ik bij elke wijziging in mijn flex abo naar een kaartautomaat om het te activeren? Kan dat ook vlak voor ik de trein in stap?

Dankjewel, Hanneke

Zolang u uw Flex Dal Voordeel abonnement niet hebt opgehaald loopt uw Dal Vrij abonnement door.

Zodra u het oude abonnement verwijderd en NS Flex op uw kaart zet wordt het oude abonnement pas definitief beëindigd. De kosten voor de nog niet gereisde dagen krijgt u via een tussentijdse factuur teruggestort, geteld vanaf de dag dat u NS Flex op uw kaart zet.

Bedankt voor de snelle reactie! Ik ga het gauw regelen. 

Reputatie 7
Badge +1

Zolang u uw Flex Dal Voordeel abonnement niet hebt opgehaald loopt uw Dal Vrij abonnement door.

Zodra u het oude abonnement verwijderd en NS Flex op uw kaart zet wordt het oude abonnement pas definitief beëindigd. De kosten voor de nog niet gereisde dagen krijgt u via een tussentijdse factuur teruggestort, geteld vanaf de dag dat u NS Flex op uw kaart zet.

Goedemorgen, vorige week heb ik mijn Dalvrij-abonnement omgezet naar NS Flex Dal Voordeel, maar ik moet het nog activeren bij een kaartautomaat. Nu is er wel weer geld afgeschreven voor het Dalvrij-abonnement. Krijg ik dat na het activeren van NS Flex weer terug?

Reputatie 7
Badge +1

Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?

U kunt met een Dal Vrij jaarabonnement op ieder moment, dus ook binnen het eerste contractjaar, wijzigen naar NS Flex. Via uw Mijn NS kunt u deze wijziging aanvragen.

Na de aanvraag kunt u binnen 1 uur NS Flex ophalen bij een kaart- of oplaadautomaat. Pas dan wordt uw oude abonnement stopgezet.

Het bedrag voor de resterende, niet gebruikte, dagen wordt op een tussentijdse factuur aan u verrekend en teruggestort. Als u nog saldo op uw kaart had staan wordt deze verrekend op uw eerstvolgende factuur. 

Reputatie 4

Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?

Ja zeker als dat naast staat ken overstappen dan word via factuur berekend het resterende bedrag 

Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?

Badge +3

. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.

Hoe gaat dit dan als ik met bus en tram reis?

Bij overstappen naar NS Flex moet Automatisch saldo laden uitgezet worden.

Dat is een technisch dingetje om het saldo van je kaart (bij Flex niet meer nodig) te kunnen verwijderen. Al je reizen vanaf dan zonder saldo (maar voltarief voor bus/tram/metro) gaan via NS Flex!

Als je (met een stads/streekvervoer kortingsabonnement) daarmee in de knoop komt en toch saldo nodig hebt, dan kan je het gewoon weer aan zetten via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen/wat-is-automatisch-opladen.htm

De insteek van Flex was dat dat de NS alles voor je zou regelen verder, maar dat is dus niet zo, want ze hebben echt geen idee welk sads/streekvervoer abonnement je eventueel hebt (privacy, gaat ze ook niets aan eigenlijk, maar goed bij Flex mogen ze het toch zien...).

Dus als je een stads/streekvervoer abonnement hebt met korting en de melding krijgt over saldo, dan is het juist goed (Flex wordt dan niet aangesproken dus ook geen voltarief op je factuur!) en kan je gewoon Automatisch Opladen weer aanvragen of zelf zorgen voor voldoende saldo zoals voorheen.. 

Bovendien kan de NS het BTM (bus tram metro) deel van Flex voor je uit zetten, en dan werkt elk stad/streek abonnement, maar op saldo dus.

Reageer