NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@Sascha NS Zou je alsjeblieft een melding kunnen doorspelen naar de juiste afdeling om Traject Vrij van deze pagina te laten verwijderen, onder 'Goed om te weten'.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html

Jammer dat je sceptisch bent, Tamzin. Vooralsnog gaat het goed. Ons incassobeleid is op orde en ook van de reiziger mogen we een en ander verwachten.
Reputatie 4

Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?

Ja zeker als dat naast staat ken overstappen dan word via factuur berekend het resterende bedrag 

@Sascha NS Zou je alsjeblieft een melding kunnen doorspelen naar de juiste afdeling om Traject Vrij van deze pagina te laten verwijderen, onder 'Goed om te weten'.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/overstappen.html

Gedaan. Bedankt voor de oplettendheid loklok8.

@Sivan NS
Ik snap je redenering want tot nu toe zijn er inderdaad weinig problemen. Alleen betrof het tot nu toe wel een selecte groep reizigers en zaken kunnen wel eens anders kan worden als iedereen toegang krijgt tot NS Flex. Kijk bijvoorbeeld naar de ervaringen van nutsbedrijven, woningbouwverenigingen, zorgverzekeraars of postorderbedrijven die allemaal kampen met forse hoeveelheden wanbetalers.

Wat ik bijv. van NS zou verwachten is toch minimaal een BKR check om potentiële/notoire wanbetalers buiten de deur te houden. Creditcard maatschappijen doen dat ook en NS Flex is in feite ook gewoon een creditcard.

Persoonlijk zou ik liever gekozen hebben voor in/uitchecken met een gewone bankpas hoewel ik toegeef de technische consequenties daarvan niet te overzien.
Badge +3
Thanks voor de snelle reactie. Maar krijgen Arriva/Blauwnet/Connexxion conducteurs dan geen info op hun MCL over 1e klas (of even registreren indien onduidelijk, want dan zoekt het systeem het later wel voor je uit) als je een Flex abonnement hebt?
Reputatie 7
Badge +1

Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?

U kunt met een Dal Vrij jaarabonnement op ieder moment, dus ook binnen het eerste contractjaar, wijzigen naar NS Flex. Via uw Mijn NS kunt u deze wijziging aanvragen.

Na de aanvraag kunt u binnen 1 uur NS Flex ophalen bij een kaart- of oplaadautomaat. Pas dan wordt uw oude abonnement stopgezet.

Het bedrag voor de resterende, niet gebruikte, dagen wordt op een tussentijdse factuur aan u verrekend en teruggestort. Als u nog saldo op uw kaart had staan wordt deze verrekend op uw eerstvolgende factuur. 

OV-fiets maakt deel uit van NS Flex, daarom wordt het losse OV-fietsabonnement beëindigd. U kunt straks gewoon OV-fietsen blijven huren. De kosten daarvan komen dan op de factuur van NS Flex te staan.

Aha, top! Geldt dat ook voor stallen op rekening?

Reputatie 7
Badge +1

Stallen op rekening is eveneens een onderdeel van NS Flex. 


Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.
Blijkbaar niet. Ik vermoed dat alleen de functionaliteit van de NS-produkten is getest, en verder niets. Zoals ik eerder al opmerkte: ik denk dat dit produkt onder druk van de politiek op de markt is gesmeten, omdat er al jaren gezeurd wordt over dat opladen en over die 'borg' van 20 euro.
Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.

Ik spreek alleen voor mezelf: Ik heb automatisch opladen aangezet, dus zorgen over saldo heb ik nooit. Ik reis maar weinig met de trein. Meestal met zo'n aktiekaart van een grootwinkelketen, en in andere gevallen koop ik een E-ticket, (dat gaat met de telefoon-app heel gemakkelijk) want ik wil geen 20 euro op mijn chipkaart zetten voor een treinreis van 7,50.

Ik reis voornamelijk met de Stadsbus in Dordrecht. Soms maak ik 6 retouritten per maand, soms maar 2. Daarom leek dat rekeningrijden mij wel wat; je hoeft geen saldo meer te laden, en betaalt alleen als je gebruik maakt van het OV. Maar helaas, NS ziet dit alleen als een manier om de eigen produkten te kunnen promoten, niet als een serieus alternatief voor saldo laden.
Badge +3

Voor mensen die met name met bus/tram/metro reizen is NS Flex totaal geen alternatief, en al helemaal niet als je daar een zone/ster/kortingsabonnement hebt.

Je betaalt dan dus gewoon €10 aan NS om op rekening te kunnen reizen met Flex Basis (voor de maandelijkse factuur/incasso). Oh ja, en je kunt dan OV-fietsen huren en zo (wat je ook al eerder kon met een € 0,01 per jaar abonnement).

Dan kan je net zo goed Automatisch opladen (€10, meer is niet nodig) nemen op een persoonlijke kaart. https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen.htm

Let ook goed op dat NS Flex met bijv. Dal Voordeel geen enkele korting geven op reizen met bus/tram/metro. Zijn al veel mensen ingetrapt (maar ja, alle voorwaarden goed lezen is ook een vak)...

Maar ik heb nu nog een vraag over Kids Vrij; ik was nét deze week van plan om 2 abonnementen voor mijn kinderen te bestellen. Kan dat ook nog bij Flex? En stel dat dit niet kan en ik zou éérst deze abonnementen aanvragen en dan overstappen naar Flex, hoe zit het dan met die aangevraagde Kids Vrij abonnementen?

Hoi Arian, en welkom op de Community. Bedankt voor je feedback en goed dat je je vraag stelt! Op dit moment is Kids Vrij nog niet mogelijk bij NS Flex, vanwege de jonge leeftijd. In 2019 zal dit pas mogelijk zijn. Mocht je tegen die tijd de Kids Vrij abonnementen hebben, dan kun je gewoon overstappen naar NS Flex.
Reputatie 2
Iemand die wellicht iets weet over het volgende? Ik heb sinds 3 september NS Flex en reis heel soms met een buurtbus van Syntus Utrecht. Hierbij zou je een vast tarief moeten betalen van 1,73 per rit in plaats van betalen per kilometer. Vroeger had je een apart product nodig om het juiste tarief te gebruiken, maar sinds juni wordt dit product niet meer aangesproken bij inchecken en reis je gewoon op saldo met het juiste tarief. Met NS Flex heb ik hier nu ook een keer mee gereisd, maar er lijkt nu wel gewoon per kilometer afrekend te worden waardoor je ruim 50% duurder uit bent. Voor de zekerheid heb ik wel het reisproduct laten verwijderen door Syntus, maar je gebruikt nu toch reizen op rekening als je incheckt. Ondersteunt NS Flex überhaupt reizen voor een vast bedrag? Of kan je beter niet met NS Flex reizen in de buurtbus? Hieronder de link met tariefinfo:
https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/vervoerbewijzen/buurtbus-utrecht-ritkaart

Hallo ik ben nieuw hier maar heb een vraagje.

Ik heb al enige jaar nu een traject vrij Ams Muiderpoort/ Schiphol voor 113€.

Begin dit jaar ben ik overgeplaatst en reis sindsdien Amsterdam Muiderpoort/Sloterdijk maar betaalde nog steeds 113€ maandelijks.

Nou werd ik wakker via Mijn NS dat ik voor traject Amsterdam Muiderpoort/ Sloterdijk met een NS FLEX maar 59.90€ maandelijks kwijt ben aan een abonnement ipv 113€.

Ik heb NS gebeld en uitgelegd mijn situatie en of ik recht hebt op restitutie want het gaat immers of een bedrag van meer dan 300 euro maar de dame die ik gesproken heb zegt restitutie is niet mogelijk.

Klopt dit wel???

Een beetje valse promotie toch!!
NS Flex is zeker NIET voor iedereen beschikbaar, namelijk niet voor/door minderjarigen.
Die vraag heb ik ruim twee weken terug via dit forum als gesteld omdat het bestellen van NS Flex voor mijn dochters niet lukte, en de reactie was als volgt:

"Voorlopig zijn er geen plannen om het mogelijk te maken voor een minderjarige om een NS Flex abonnement te kopen. Je kunt met dit product niet alleen de contracthouder of de kaarthouder zijn. Of dit in de toekomst alsnog komt kan ik niet aangeven. NS Flex staat, zoals Robert B al aangaf nog in de kinderschoenen en er is nog veel mogelijk."

Dus een behoorlijk gemiste kans van de NS!!
Hoi Alex206,

Wanneer je op saldo wil reizen voor een bepaald bedrag en er ook een NS Flex abonnement op je OV-chipkaart staat dan werkt dit inderdaad helaas niet. Dit komt omdat je inderdaad op rekening reist en het als zodanig afgeschreven wordt. Je zou in dit geval dan een los kaartje kunnen kopen of met een andere OV-chipkaart kunnen reizen om dit te omzeilen.
Reputatie 7
Badge +3

Qua Traject Vrij abonnement maakt het niet uit of het wel of geen Flex is, de prijzen van Flex Traject Vrij zijn gelijk aan die van het jaarabonnement. En Flex Traject Vrij bestaat pas sinds kort, 1 of 2 maanden. Het verschil in prijs komt omdat het traject Muiderport - Sloterdijk korter en dus goedkoper is. Dat had u begin van dit jaar zelf kunnen checken en het is dan ook eigen verantwoordelijk om in zo'n situatie het traject aan te passen dmv een trajectwissel.

 

Badge +3
Dat gaat voorbij aan het probleem: de prijs die in rekening gebracht wordt bij reizen op saldo is anders dan de prijs die in rekening gebracht wordt bij reizen op rekening. Het lijkt me dat dat iets is wat NS moet uitzoeken, want dat hoort niet.

Hallo Momo daar heeft u wel gelijk in als eigen verantwoordelijkheid maar ik heb daar niet still bijgestaan omdat het bedrag werd iedere maand afgeschreven van mijn rekening en daar niet verder hebt aangedacht.

Ook als is het mijn verantwoordelijkheid geweest heeft de ns niet zoiets als coulance of begrijp? We hebben het over 440 euro en dat is best veel geld want mijn werkgever betaalt mij niet qua reiskosten, ik moet zelf deze iedere maand betalen.

Waar is sociale begrijp of coulanceheid ?

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Aangezien ik hierover geen nadere informatie kan vinden, neem ik aan dat er thans nog geen Flexdagen (ipv Keuzedagen) worden aangeboden.
Als dit inderdaad het geval is, kan er dan worden aangegeven vanaf wanneer dit wel het geval zal zijn ?
Reputatie 2
Ok helder! Lijkt me apart maar snap dat er wellicht gewoon gekeken wordt naar halte A en halte B en dat daar de prijs voor wordt vastgesteld ongeacht welke lijn je hebt gepakt. Is dit "probleem" er dan ook als je bijvoorbeeld een nachtbus pakt? Ben een paar jaar terug wel eens een keer 's nachts vanaf Schiphol met N30 gegaan waarbij een rit 4,50 kost ongeacht afstand. Of kan NS Flex dit ook niet correct berekenen?
Reputatie 7
Badge +4

NS is vaak de Hof van Coulance, maar abonnementen worden niet achteraf gerestitueerd, dat is doorgaans het beleid. Sociaal begrip is rekbaar. Bij uw werkgever lijkt het niet aanwezig te zijn. Reiskostenvergoeding is een normaal recht.

Ik zie dat deze bus wordt ingezet door Connexxion en dat de kosten hiervoor afhankelijk van de afstand €5 of €10 zijn. Zoals Iris ook aangeeft is het reizen voor een vast bedrag niet mogelijk met NS Flex.

Hallo, ik heb net mijn dal voordeel abo omgezet naar flex €0 omdat ik nu niet met ov reis. Fijn dat ik dan even geen overbodige kosten hoef te maken! Ik heb twee vragen:

1 wat gebeurt nu met het kids vrij abo, vervalt deze of moet ik daar nog iets voor doen?

2 als ik weer wil reizen met ov, hoe lang vantevoren moet ik mijn flex abo dan omzetten naar flex dal à €5 p/m? En moet ik bij elke wijziging in mijn flex abo naar een kaartautomaat om het te activeren? Kan dat ook vlak voor ik de trein in stap?

Dankjewel, Hanneke

Hallo Jodha, welkom op de NS Community.

 

De prijs van een trajectabonnement is trajectafhankelijk. Zoals aangegeven is het aan jou om dit te wijzigen wanneer je traject verandert. Wat mijn collega aan de telefoon heeft aangegeven is inderdaad correct. 

Reageer