NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?
Ja zeker als dat naast staat ken overstappen dan word via factuur berekend het resterende bedrag
Gedaan. Bedankt voor de oplettendheid loklok8.
Ik snap je redenering want tot nu toe zijn er inderdaad weinig problemen. Alleen betrof het tot nu toe wel een selecte groep reizigers en zaken kunnen wel eens anders kan worden als iedereen toegang krijgt tot NS Flex. Kijk bijvoorbeeld naar de ervaringen van nutsbedrijven, woningbouwverenigingen, zorgverzekeraars of postorderbedrijven die allemaal kampen met forse hoeveelheden wanbetalers.
Wat ik bijv. van NS zou verwachten is toch minimaal een BKR check om potentiële/notoire wanbetalers buiten de deur te houden. Creditcard maatschappijen doen dat ook en NS Flex is in feite ook gewoon een creditcard.
Persoonlijk zou ik liever gekozen hebben voor in/uitchecken met een gewone bankpas hoewel ik toegeef de technische consequenties daarvan niet te overzien.
Is het nu al mogelijk om mijn dal vrij abonnement over te zetten naar NS Flex dal vrij?
U kunt met een Dal Vrij jaarabonnement op ieder moment, dus ook binnen het eerste contractjaar, wijzigen naar NS Flex. Via uw Mijn NS kunt u deze wijziging aanvragen.
Na de aanvraag kunt u binnen 1 uur NS Flex ophalen bij een kaart- of oplaadautomaat. Pas dan wordt uw oude abonnement stopgezet.
Het bedrag voor de resterende, niet gebruikte, dagen wordt op een tussentijdse factuur aan u verrekend en teruggestort. Als u nog saldo op uw kaart had staan wordt deze verrekend op uw eerstvolgende factuur.
OV-fiets maakt deel uit van NS Flex, daarom wordt het losse OV-fietsabonnement beëindigd. U kunt straks gewoon OV-fietsen blijven huren. De kosten daarvan komen dan op de factuur van NS Flex te staan.
Aha, top! Geldt dat ook voor stallen op rekening?
Stallen op rekening is eveneens een onderdeel van NS Flex.
Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.
Ik spreek alleen voor mezelf: Ik heb automatisch opladen aangezet, dus zorgen over saldo heb ik nooit. Ik reis maar weinig met de trein. Meestal met zo'n aktiekaart van een grootwinkelketen, en in andere gevallen koop ik een E-ticket, (dat gaat met de telefoon-app heel gemakkelijk) want ik wil geen 20 euro op mijn chipkaart zetten voor een treinreis van 7,50.
Ik reis voornamelijk met de Stadsbus in Dordrecht. Soms maak ik 6 retouritten per maand, soms maar 2. Daarom leek dat rekeningrijden mij wel wat; je hoeft geen saldo meer te laden, en betaalt alleen als je gebruik maakt van het OV. Maar helaas, NS ziet dit alleen als een manier om de eigen produkten te kunnen promoten, niet als een serieus alternatief voor saldo laden.
Voor mensen die met name met bus/tram/metro reizen is NS Flex totaal geen alternatief, en al helemaal niet als je daar een zone/ster/kortingsabonnement hebt.
Je betaalt dan dus gewoon €10 aan NS om op rekening te kunnen reizen met Flex Basis (voor de maandelijkse factuur/incasso). Oh ja, en je kunt dan OV-fietsen huren en zo (wat je ook al eerder kon met een € 0,01 per jaar abonnement).
Dan kan je net zo goed Automatisch opladen (€10, meer is niet nodig) nemen op een persoonlijke kaart. https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen.htm
Let ook goed op dat NS Flex met bijv. Dal Voordeel geen enkele korting geven op reizen met bus/tram/metro. Zijn al veel mensen ingetrapt (maar ja, alle voorwaarden goed lezen is ook een vak)...
Hoi Arian, en welkom op de Community. Bedankt voor je feedback en goed dat je je vraag stelt! Op dit moment is Kids Vrij nog niet mogelijk bij NS Flex, vanwege de jonge leeftijd. In 2019 zal dit pas mogelijk zijn. Mocht je tegen die tijd de Kids Vrij abonnementen hebben, dan kun je gewoon overstappen naar NS Flex.
https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/vervoerbewijzen/buurtbus-utrecht-ritkaart
Hallo ik ben nieuw hier maar heb een vraagje.
Ik heb al enige jaar nu een traject vrij Ams Muiderpoort/ Schiphol voor 113€.
Begin dit jaar ben ik overgeplaatst en reis sindsdien Amsterdam Muiderpoort/Sloterdijk maar betaalde nog steeds 113€ maandelijks.
Nou werd ik wakker via Mijn NS dat ik voor traject Amsterdam Muiderpoort/ Sloterdijk met een NS FLEX maar 59.90€ maandelijks kwijt ben aan een abonnement ipv 113€.
Ik heb NS gebeld en uitgelegd mijn situatie en of ik recht hebt op restitutie want het gaat immers of een bedrag van meer dan 300 euro maar de dame die ik gesproken heb zegt restitutie is niet mogelijk.
Klopt dit wel???
NS Flex is zeker NIET voor iedereen beschikbaar, namelijk niet voor/door minderjarigen.
Die vraag heb ik ruim twee weken terug via dit forum als gesteld omdat het bestellen van NS Flex voor mijn dochters niet lukte, en de reactie was als volgt:
"Voorlopig zijn er geen plannen om het mogelijk te maken voor een minderjarige om een NS Flex abonnement te kopen. Je kunt met dit product niet alleen de contracthouder of de kaarthouder zijn. Of dit in de toekomst alsnog komt kan ik niet aangeven. NS Flex staat, zoals Robert B al aangaf nog in de kinderschoenen en er is nog veel mogelijk."
Dus een behoorlijk gemiste kans van de NS!!
Wanneer je op saldo wil reizen voor een bepaald bedrag en er ook een NS Flex abonnement op je OV-chipkaart staat dan werkt dit inderdaad helaas niet. Dit komt omdat je inderdaad op rekening reist en het als zodanig afgeschreven wordt. Je zou in dit geval dan een los kaartje kunnen kopen of met een andere OV-chipkaart kunnen reizen om dit te omzeilen.
Qua Traject Vrij abonnement maakt het niet uit of het wel of geen Flex is, de prijzen van Flex Traject Vrij zijn gelijk aan die van het jaarabonnement. En Flex Traject Vrij bestaat pas sinds kort, 1 of 2 maanden. Het verschil in prijs komt omdat het traject Muiderport - Sloterdijk korter en dus goedkoper is. Dat had u begin van dit jaar zelf kunnen checken en het is dan ook eigen verantwoordelijk om in zo'n situatie het traject aan te passen dmv een trajectwissel.
Hallo Momo daar heeft u wel gelijk in als eigen verantwoordelijkheid maar ik heb daar niet still bijgestaan omdat het bedrag werd iedere maand afgeschreven van mijn rekening en daar niet verder hebt aangedacht.
Ook als is het mijn verantwoordelijkheid geweest heeft de ns niet zoiets als coulance of begrijp? We hebben het over 440 euro en dat is best veel geld want mijn werkgever betaalt mij niet qua reiskosten, ik moet zelf deze iedere maand betalen.
Waar is sociale begrijp of coulanceheid ?
Aangezien ik hierover geen nadere informatie kan vinden, neem ik aan dat er thans nog geen Flexdagen (ipv Keuzedagen) worden aangeboden.
Als dit inderdaad het geval is, kan er dan worden aangegeven vanaf wanneer dit wel het geval zal zijn ?
NS is vaak de Hof van Coulance, maar abonnementen worden niet achteraf gerestitueerd, dat is doorgaans het beleid. Sociaal begrip is rekbaar. Bij uw werkgever lijkt het niet aanwezig te zijn. Reiskostenvergoeding is een normaal recht.
Hallo, ik heb net mijn dal voordeel abo omgezet naar flex €0 omdat ik nu niet met ov reis. Fijn dat ik dan even geen overbodige kosten hoef te maken! Ik heb twee vragen:
1 wat gebeurt nu met het kids vrij abo, vervalt deze of moet ik daar nog iets voor doen?
2 als ik weer wil reizen met ov, hoe lang vantevoren moet ik mijn flex abo dan omzetten naar flex dal à €5 p/m? En moet ik bij elke wijziging in mijn flex abo naar een kaartautomaat om het te activeren? Kan dat ook vlak voor ik de trein in stap?
Dankjewel, Hanneke
Hallo Jodha, welkom op de NS Community.
De prijs van een trajectabonnement is trajectafhankelijk. Zoals aangegeven is het aan jou om dit te wijzigen wanneer je traject verandert. Wat mijn collega aan de telefoon heeft aangegeven is inderdaad correct.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.