NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Hoi HappyHanneke, welkom op de NS Community.
Het Kids Vrij abonnement zal gewoon door blijven lopen. Die komt met de overstap op NS Flex niet te vervallen.
De overstap op NS Flex dient bij een kaartautomaat geactiveerd te worden, maar bij een wijziging binnen NS Flex hoeft dat niet. Een wijziging binnen NS Flex kun je zelf uitvoeren via je Mijn NS account, gaat direct in en zal ongeveer binnen een kwartier ook goed verwerkt zijn. Het kan dus vlak voordat je de trein in stapt!
Bedankt voor uw berichtje Maxime,
maar ook al ben ik zelf schuldig hieraan, waar is de begrijp of klantvriendelijkheid gebleven?
Heb het uitgerekend en 450 of zelfs meer praten we hiervoor.
Ieder maakt weleens fouten en ook al ben ik degene die deze fout maakte is er bij de NS geen enige sympathie of maakt het jullie helemaal niets uit?
Stel dat dit jouw was overkomen zou je niet willen dat er een restitutie plaats had gevonden ipv onbegrijp?
Goedenavond, ik zou graag een ns-flex abbonnement online willen afsluiten, zodat ik daar morgen gebruik van kan maken. Helaas krijg ik de melding dat er een storing is. Ligt dit aan mij of is er ook daadwerkelijk een storing bij het bestellen?
Dus als voorbeeld: stel ik reis overdag van Schiphol naar Hoofddorp met lijn 300 dan kost dat zowel met Reizen op Saldo als NS Flex rond de 1,98. Maar als ik exact deze rit 's nachts maak met lijn N30, zou ik met reizen op saldo 5 euro betalen wat gewoon vanaf het saldo op de OV-Chipkaart betaald wordt. Met NS Flex zou ik dan nog steeds 1,98 betalen net zoals overdag?
Dankjewel! Ben ik geen extra kosten kwijt voor kids vrij nu?
Als ik t abonnement omzet naar flex dal, betaal ik dus €5 p/mnd abonnementskosten naast de reiskosten (min de 40% korting). Is die €5 voor de maand vanaf t activeren of voor die hele maand? Bijv als ik 30 april t abo omzet en twee dagen later weer terug naar flex 0 zet; kost dat dan €5 voor april en €5 voor mei of maar één keer €5?
En nog een vraag; bij het omzetten las ik dat dit een actie is voor de corona-tijd en dat ik t daarna weer zelf terug moet zetten zodat ik geen extra kosten maak. Kunt u dit toelichten? Wat verandert er dan en wanneer?
Alvast bedankt.
Vaak duren dit soort storingen niet erg lang. Ik zou het vanavond weer proberen. Ik heb vanmiddag nog een abonnement gekocht en dat ging probleemloos. Via Klantenservice kunt u ook bestellen 0307515155.
Kids Vrij kost € 0,01 per jaar in welke vorm dan ook. Daar zijn geen extra kosten aan verbonden.
Je zult abonnementskosten betalen vanaf het moment je een abonnement aanzet. Het is echter niet mogelijk om twee dagen een abonnement aan te zetten en dan weer uit te zetten. Een NS Flex abonnement heb je voor ten minste 1 maand. Na 1 maand, kun je dagelijks wijzigen naar een ander -of geen abonnement. Na een wijziging start een nieuwe maand. Als je vandaag 18 april bent overgestapt, zou je vanaf 18 mei weer dagelijks een wijziging kunnen doorvoeren. Met overstapdatum 18 april, zul je altijd rond 18 april een factuur ontvangen en betaal je altijd abonnementskosten van de 18de van de maand tot de 18de van de daarop volgende maand. Als je op de factuurdatum NS Flex Dal Voordeel hebt aanstaan, betaal je op de factuur € 5,00. Stel dat je precies halverwege die maand het abonnement uitzet, dan krijg je € 2,50 terug via een extra factuur. Stel dat je geen abonnement hebt, maar precies halverwege een maand Dal Voordeel aanzet, dan komt er een extra factuur om € 2,50 in rekening mee te brengen voor de resterende periode. Rond de 18de komt dan weer een reguliere factuur met € 5,00 aan abonnementskosten.
Hoewel het omzetten naar NS Flex geen speciale aan de Corona crisis gerelateerde actie is, bieden we het in veel gevallen wel aan als een optie om verdere abonnementskosten voorlopig te voorkomen. Op het moment je weer een abonnement nodig hebt, kun je dan zelf eenvoudig weer een abonnement aanzetten. Zo lang je geen abonnement nodig hebt, hoef je niks te doen en maak je geen kosten.
Het ligt eraan welk type abonnement u nu heeft. Heeft u een NS Flex of een saldo abonnement?
Bij een Flex abonnement staat er in MijnNS bij de kaart “Bekijk en wijizig uw abonnnement” waar u zoals het al zegt uw abonnement kan wijzigen naar Flex zonder abonnement om uw abonnement “uit te zetten” en geen kosten te betalen.
Heeft u een saldo abonnement dan moet u eerst overstappen naar NS Flex en direct Flex zonder abonnement kiezen. Overstappen naar Flex kan via MijnNS. Op de startpagina staat aan de rechterkant een wit vlak met “Stap nu over naar NS Flex” en een blauwe button “Direct bestellen”. Of via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten. Als u in het bestelproces aangeeft momenteel een abonnement op saldo te hebben wordt u naar uw MijnNS geleid en kunt u de overstap regelen.
Goede vraag! De planning is nog niet bekend. Ik vermoed ergens in 2019. Mocht ik meer weten (over alle abonnementen en bijproducten), dan plaats ik een update.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je ontzettend baalt dat je zo lang een verkeerd abonnement hebt gehad. Mijn begrip heb je zeker, maar zoals Thom aangeeft is dit het beleid. Als je een abonnement 9 maanden niet gebruikt, wordt het ook niet met terugwerkende kracht beëindigd en wanneer je erachter komt dat je zoveel met je Dal Voordeel reist, dat een Dal Vrij abonnement je geld bespaart dan wordt dit ook niet met terugwerkende kracht in orde gemaakt. Bij een trajectwissel zou er dan ook bij elke reis buiten het traject gekeken moeten worden wat de prijs zou zijn geweest wanneer je het andere traject had gehad. Hier is geen beginnen aan. De klantenservice heeft hierin het laatste woord, voor het hebben van het verkeerde abonnement kan je geen restitutie afdwingen. Ik ben als consument zelf niet zo assertief en weet niet of ik, als het mij was overkomen, een klantenservice om restitutie zou vragen. Mijn excuses voor het ongemak.
Wel even goed lezen graag. Ze wilde wel maar het kan momenteel niet!
Maar inderdaad, dat is goed nieuws. Fijn om te horen.
Ik ben wel benieuwd hoe dit wordt vormgegeven en of onze eigen NS Flexkaarten daar aan gekoppeld kunnen worden.
bedankt voor je inhoudelijke reactie.
Bij interliners waar het instaptarief hoger is (meestal €8 i.p.v. de gebruikelijke €4) maar waar je verder gewoon op saldo reist per km zal het wel goed gaan. Alhoewel ik al reacties gelezen heb dat iemand niet kon inchecken in dezelfde bus die overdag gewoon een lijndienst reed maar 's nachts als nachtbus. Dan zal je dus met PIN moeten betalen, als het niet van je saldo kan.
Er stond op ns.nl/abonnmenten inderdaad naast de knop Bekijk abonnementen een keuzehulp linkje (“...of help mij kiezen”), maar die is sinds kort weer weg.
Bedankt voor uw berichtje Maxime,
maar ook al ben ik zelf schuldig hieraan, waar is de begrijp of klantvriendelijkheid gebleven?
Heb het uitgerekend en 450 of zelfs meer praten we hiervoor.
Ieder maakt weleens fouten en ook al ben ik degene die deze fout maakte is er bij de NS geen enige sympathie of maakt het jullie helemaal niets uit?
Stel dat dit jouw was overkomen zou je niet willen dat er een restitutie plaats had gevonden ipv onbegrijp?
Je komt ¾ jaar nadat jij een korter traject bent gaan reizen met een vraag om restitutie en vind het niet klantvriendelijk omdat je geen restitutie over al die maanden krijgt? Je neemt een trajectabonnement om op een bepaald traject zonder extra kosten te reizen. Dat je maar op een deel van dat traject reist maakt voor dat abonnement niet uit, je had het hele traject kunnen reizen zonder extra kosten.
Helaas niet in dit geval Thom, ik probeer het nu weer en nog steeds diezelfde melding :( Kun je dit ook op het station regelen?
Ik heb een Weekend Vrij en wil overstappen naar Flex Weekend Vrij. Klaas-Jan zegt in deze reactie dat dat kan.
Hoe pak ik dat aan? Als ik via de NS flex pagina mijn gegevens invul krijg ik de melding dat er al een Mijn NS account actief is (wat klopt), en dat ik het daar moet regelen. Alleen kan ik op mijn NS niks terug vinden over NS Flex. Iemand een idee?
Ik wilde alvast een NS dalvrij (flex) abonnement op mijn kaart zetten. Ik zit momenteel in het buitenland en kom 10 november terug. Normaal duurt het altijd een aantal werkdagen voor dit geregeld is, maar ik zag dat ik het nu al op mijn kaart kon zetten. Er stond in de mail: Uw overstap is pas definitief als u NS Flex heeft geactiveerd door bij de kaartautomaat de bestelling op te halen. Dit moet u doen vóór 0 en kan bij de NS-kaartautomaat of bij één van de overige ophaalpunten voor de OV-chipkaart. Kijk voor een overzicht van de ophaalpunten op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder
Kan ik nu op 10 november of erna mijn bestelling ophalen en gaat dan pas het betalen in? Of?
Alvast dank voor jullie hulp!
Even voor mensen die toevallig nog ouden abbonement hebben. Het word niet automatisch overgezet naar flex. Officiëel is flex al een jaar maar ik heb gelukkig nog steeds me oude weekend vrij
Lukt het via de link op deze pagina?
Helaas niet in dit geval Thom, ik probeer het nu weer en nog steeds diezelfde melding :( Kun je dit ook op het station regelen?
Je kunt het op het station regelen, maar dan kun je het niet direct gebruiken.
Heb je al contact gehad met de klantenservice zodat zij met jou mee kunnen kijken?
En Flex zonder abonnement kan op ieder moment weer gewijzigd worden naar Flex met een abonnement (bv weer Flex Dal Vrij), daar hoeft u niet minstens een maand voor te wachten.
Probleempje! Als er bij NS Flex zonder abonnement een (foutieve) prijs staat dan lukt wisselen niet binnen een maand. Het is dus niet alleen een cosmetisch foutje.
Soms helpt het als u het probeert met een andere browser. Zelf ben ik wel een fan van Safari maar NS is dat niet altijd. Als niets lukt, is Klantenservice de enige optie.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.