NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties


Ik snap je redenering omtrent de vergelijking met creditcard niet want volgens de wet is ns flex geen lening te minsten nog niet maar een kredietcheck lijkt me ook voor dit product erg overdreven. want ze zullen heus wel ingecalculeerd hebben hoeveel ze hier op kunnen gaan verdienen maar ik vind dit na de zakelijke markt een goede stap naar alternatieve betaal mogelijkheden in het ov

Een creditcard is ook geen lening maar net als NS Flex een product waarmee je op krediet uitgaven kunt doen. Omdat de betaling pas achteraf gebeurt is er dan het risico dat mensen later niet kunnen of willen betalen. Vandaar dat een check op zijn plaats is om te voorkomen dat de wel betalende reiziger uiteindelijk indirect opdraait voor de wanbetaling door notoire wanbetalers zoals nu bij de zorgpremie.

Het risico van dit product is dat het wellicht vooral aangevraagd zal worden door mensen die slecht bij kas zijn en regelmatig geen €20 hebben om vooraf op hun kaart te zetten. En dat is nou net de categorie waarmee je betalingsproblemen kunt verwachten.
Wordt nu Flex officieel is, de normale klantenservice weer eerste hulp punt voor vragen over Flex? In plaats van wat tot nu toe het geval was, dat iedereen met een vraag maar hier op het forum te rade moest gaan?

De Community blijft het eerste kanaal dat we inzetten, juist omdat we hier makkelijk alle feedback kunnen verzamelen. Iedereen bij onze Klantenservice is echter opgeleid om vragen te beantwoorden. Dus ongeacht het kanaal dat je kiest, wordt je geholpen. Dat is al even het geval, overigens.
Klopt het dat je geen NS Flex Dal abonnement kunt nemen alleen voor doordeweeks? Lijkt me wel handig voor de werkende mensen die buiten de spits willen reizen. Ik zie nu dat alleen Weekend voordeel beschikbaar is voor € 5. Je bent dus verplicht dit abonnement te nemen ook al reis je alleen doordeweeks in Daluren. Ik zou zeggen stel ook een Dal abonnement in voor doordeweeks als je het aantrekkelijk wilt maken.
Hoi, ik probeer al een paar uur een abonnement af te sluiten, maar de site geeft aan dat mijn gegevens niet kunnen worden geladen. Ook mijn reishistorie ed zijn niet opvraagbaar. Komt dit omdat de website overbelast is?

Groeten,

Jwjw
Hoi, ik probeer al een paar uur een abonnement af te sluiten, maar de site geeft aan dat mijn gegevens niet kunnen worden geladen. Ook mijn reishistorie ed zijn niet opvraagbaar. Komt dit omdat de website overbelast is?

Bericht bewerkt:
Tof dat je je aan wil melden! Helaas kampen we met een algemeen technisch probleem waardoor er meerdere systemen uit liggen, waaronder de NS Flex webshop en Mijn NS. Erg vervelend, maar we werken hard om dit zo snel mogelijk op te lossen. Excuses!
Klopt het dat je geen NS Flex Dal abonnement kunt nemen alleen voor doordeweeks? Lijkt me wel handig voor de werkende mensen die buiten de spits willen reizen. Ik zie nu dat alleen Weekend voordeel beschikbaar is voor € 5. Je bent dus verplicht dit abonnement te nemen ook al reis je alleen doordeweeks in Daluren. Ik zou zeggen stel ook een Dal abonnement in voor doordeweeks als je het aantrekkelijk wilt maken.

Al onze abonnementen vind je hier. We hebben geen apart abonnement voor alleen doordeweeks en ik denk ook niet dat dit nog komt. Maar voor 5 euro per maand is het misschien leuk meegenomen dat je ook in de weekenden met korting kunt reizen, mocht je er dan een keer met de trein op uit gaan!
Is het mogelijk om op de chipkaart van NS flex ook een ster abonnement van Keolis te plaatsen waarbij reizen buiten de ster zone achteraf berekend wordt?
Vanmorgen enthousiast Flex besteld maar lees nu reacties dat je met sommige abonnementen ineens 2 kaarten moet hebben (en op die tweede toch weer saldo moet hebben voor als je buiten de zone komt?)
In dat geval zou Flex waardeloos zijn door het gehannes met twee kaarten en de dubbele kosten als ze vernieuwd moeten worden.
Badge +3
Het is niet mogelijk om op dezelfde OV-chipkaart waar NS Flex op staat nog een ander abonnement te hebben staan. Bij meerdere abonnementen zal het NS Flex-abonnement altijd voorrang krijgen. Als u voor busreizen een ander abonnement wil gebruiken, dan zult u daar dus inderdaad twee OV-chipkaarten voor nodig hebben als u NS Flex wil gebruiken voor uw reizen per trein.

In de toekomst moet het wel mogelijk worden om NS Flex te combineren met abonnementen voor bus, tram en metro, maar het is nog niet duidelijk wanneer en hoe deze abonnementen eruit zullen zien.
Badge +3
Ik zie in de openingspost wat vreemde dingetjes:

De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen.


Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Wat die laatste twee dingen met elkaar te maken hebben is mij onduidelijk. En het woordje eventuele tweede maand is volgens mij ook niet helemaal van toepassing, omdat je een abonnement pas per ingang van de tweede maand kunt wijzigen. Je betaalt dus altijd die maand, ook al krijg je die later wel weer (deels) vergoed.

En als laatste vraag, werkt het in de trein upgraden (binnen 15 minuten na het inchecken) naar 1e klas al, via de app? En kan dat ook na een overstap (na een zelf gedane of geforceerde uit- en incheck)?

En een puntje nog (via Twitter).. Wanneer komt de Engelse versie op de site?
Hi, I don't quite understand the NS Flex offer since the information is not offered in English. Is it possible to take NS Flex with Dal Vrij and then cancel Dal Vrij after a month? And when would the money for the subscription be deducted from my account?
Badge +3
Hi, I don't quite understand the NS Flex offer since the information is not offered in English. Is it possible to take NS Flex with Dal Vrij and then cancel Dal Vrij after a month? And when would the money for the subscription be deducted from my account?
When switching to NS Flex any current subscription will be cancelled.

If you want a month (or longer, e.g. 6 weeks) of Dal Vrij for € 103,- that is entirely possible! A new ov-chipcard is free (starting date is 7 days after the date of purchase/ordering then) and on an existing personal card, the Flex subscription will be active immediately (after confirmation at a pick-up point e.g. supermarket or station).

The costs for the first month is to be paid in advance via iDeal.

Any extra costs (for subsequent months) will be debited monthly. You will get an e-mail a few days in advance, and a (digital) invoice in the Mijn NS dashboard.

Hi, I don't quite understand the NS Flex offer since the information is not offered in English. Is it possible to take NS Flex with Dal Vrij and then cancel Dal Vrij after a month? And when would the money for the subscription be deducted from my account?When switching to NS Flex any current subscription will be cancelled.

If you want a month (or longer, e.g. 6 weeks) of Dal Vrij for € 103,- that is entirely possible! A new ov-chipcard is free (starting date is 7 days after the date of purchase/ordering then) and on an existing personal card, the Flex subscription will be active immediately (after confirmation at a pick-up point e.g. supermarket or station).

The costs for the first month is by auto-debit from your IBAN account. Any extra costs (for subsequent months) will be deducted monthly. You will get an e-mail a few days in advance, and a (digital) invoice in the Mijn NS dashboard.


How would it exactly work for the 6 weeks example? Would I only pay for half a month of Dal Vrij?
And how does NS Flex work with for example buses?
Badge +3
How would it exactly work for the 6 weeks example? Would I only pay for half a month of Dal Vrij?
And how does NS Flex work with for example buses?

If you need 6 weeks, you will pay for the 2nd month in advance, but will be credited for unused days in the next monthly invoice.

Buses are at full/regular fare, but no need for balance on your card anymore. You will be invoiced afterwards (monthly).
Krijg je ook 40% kortoig in de daaluren en weekends in de tram met de NS FLEX ABBONNEMENT voor €5 per maand?
Badge +3
Nee, met NS Flex Dal Voordeel krijgt u alleen korting in treinen.
Ik heb met mijn ov aangemeld voor ns flex. Met 40%korting voor 5,-per maand. Via mijn rekening 5,- betaald ging vandaag in. Stond troenstrak op station en kon dus gewoon kaartjes zonder korting kopen omdat er geen flex of 40%op me ov staat. Maar wel 5,- van me rekening afgeschreven. Hoe kan dit?
Badge +3
Abonnementen die worden besteld voor op een al bestaande persoonlijke OV-chipkaart moeten bij een kaartautomaat nog op die OV-chipkaart geladen worden. Als het goed is, hebt u daarover ook een mail ontvangen met instructies. Het lijkt erop dat dit niet (goed) is gebeurd.

Voorafgaand aan uw volgende reis moet u daarom het abonnement op uw kaart laden. Dat kan bij een kaartautomaat door de kaart voor de lezer te houden en te kiezen voor Ophalen bestelling. Volg daarna de instructies op het scherm.

Verder zou ik even rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om het prijsverschil tussen de ritprijs met korting en de ritprijs vol tarief terug te vragen. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Hoi als ik NS Flex aanschaf kan ik daar ook mee met ariva treinen en buizen reizen? En de q buzz?
Reputatie 7
Badge +4
Geen probleem. U mag in bus, tram en metro met Flex. Neem wel kennis van de voorwaarden.

Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.


https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-is-officieel-van-start-51066

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak? Deze kosten kun je inzien via Mijn NS.
201809 3 15:09 flexkosteninfo
Hoe lang duurt dat ongeveer bij treinvervoer? (Ik begrijp dat het bij btm langer duurt.)


Voor NS transacties duurt het maximaal 2 dagen voordat dit zichtbaar is. Bij andere vervoerders is dit langer.
Ik zie in de openingspost wat vreemde dingetjes.
Klopt! Daar is een zin toegevoegd aan de verkeerde alinea. Ik heb het hersteld. Dank voor je oplettendheid.

En het woordje eventuele tweede maand is volgens mij ook niet helemaal van toepassing, omdat je een abonnement pas per ingang van de tweede maand kunt wijzigen. Je betaalt dus altijd die maand, ook al krijg je die later wel weer (deels) vergoed.
Ik snap je punt, maar voor de overzichtelijkheid vinden wij dit beter verwoord.

Werkt het in de trein upgraden naar 1e klas al, via de app? En kan dat ook na een overstap (na een zelf gedane of geforceerde uit- en incheck)?
Goede vraag! Dit kan vooralsnog alleen via Mijn NS. Je kunt ook met je mobiel inloggen op Mijn NS en dus met je telefoon die klassewissel uitvoeren. Via de app is het nog niet mogelijk.

En een puntje nog (via Twitter).. Wanneer komt de Engelse versie op de site?
Bericht bewerkt: inmiddels is een Engelse pagina voor NS Flex live gezet. Als je nu op het Engelse vlaggetje klikt op ns.nl/flex, krijg je een vertaalde pagina. Men gaat nu aan de slag om de content op de huidige pagina van NS Flex te vertalen.
Reputatie 7
Badge +3

Bericht bewerkt: inmiddels is een Engelse pagina voor NS Flex live gezet. Als je nu op het Engelse vlaggetje klikt op ns.nl/flex, krijg je een vertaalde pagina. Men gaat nu aan de slag om de content op de huidige pagina van NS Flex te vertalen.


Ik vind "Engelse pagina" een erg ruim begrip voor deze pagina. Ik lees een hoop letterlijk vertaald Nederlands van een niveau dat erg cabaretesk aandoet. Wel schitterend studiemateriaal wanneer je wilt laten zien wat er in de praktijk allemaal mis kan gaan wanneer je Nederlands in Engels probeert te vertalen.

Mijn gratis tip: laat dergelijke vertalingen in het vervolg door een Engelstalige moedertaalspreker (of een erg goede vertaler) nakijken alvorens ze online te zetten.

Hier een voorbeeld uit de tekst:
"You can also pay for an OV-fiets or bicycle storage after the fact." Ik vermoed dat dit een poging is om "achteraf betalen" te vertalen. Dat zeg je echt niet zo in het Engels. Dat heet "paying by invoice". Automatisch afschrijven heet in het Engels overigens "direct debit".
"After the fact" is een begrip uit het strafrecht en betekent "na de daad". Dat lijkt me hier niet van toepassing.
Ik vind "Engelse pagina" een erg ruim begrip voor deze pagina.
Bedankt voor je suggestie, iMark. Dit betreft een oudere pagina die we voor nu tijdelijk live hebben gezet, zodat we in de tijd dat we werken aan een nieuwe vertaalde pagina, toch Engelse informatie kunnen aanbieden.
Goedemorgen,

Helaas telefonisch en via Facebook nog niet veel geluk gehad vanwege de drukte.

Vanmorgen probeerde ik mijn NS Flex abonnement op te halen bij een kaart automaat. Hier kreeg ik een bericht dat er geen bestelling klaar stond en met de busreis is er wel gewoon saldo van mijn OV-kaart gehaald. Bij een hulpdesk konden zij mij ook niet helpen aangezien er staat dat hij geactiveerd was maar er geen bestelling klaar stond.

Ik heb drie mailtjes ontvangen: activeer uw NS-Account, Bevestiging NS Flex bestelling & Ophalen NS Flex bestelling.

Momenteel heb ik geen mogelijkheid om saldo op mijn OV-chipkaart te zetten en hierom heb ik vandaag voor 5 uur dit abonnement wel nodig.

Joelle
Reputatie 7
Badge +3
Dit betreft een oudere pagina die we voor nu tijdelijk live hebben gezet, zodat we in de tijd dat we werken aan een nieuwe vertaalde pagina, toch Engelse informatie kunnen aanbieden.
Ik heb de link naar de pagina doorgestuurd naar Engelse familie en vrienden. Die kunnen erg lachen om dit soort "Dunglish" (Engels voor steenkolenengels).

Reageer