NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Badge +3
Gaat Geld terug bij vertraging met NS Flex op dezelfde manier als reizen op saldo?
Bijna, maar lees deze pagina. Indienen via formulier dus (de tweede blauwe knop).
Reputatie 6
Badge +2
Dus B ) zonder spatie wordt 😎?
201810 16 19:41 emojicodes
Ik vind het ook onhandig dat sommige tekst wordt geïnterpreteerd als emoji.

@ns: ik zie wel een blok van emoji's waar je uit kan kiezen, maar welke codes horen daarbij? Dan weet ik welke tekst ik moet vermijden als ik niet de bedoeling heb een emoji te plaatsen.

Test: 😎 😀
Snap ik, Dennis! Ik heb Sivan gevraagd om hier even op terug te komen.
Reputatie 2
Tochjo, bedankt voor de uitgebreide reactie. Dat wordt gewaardeerd.
Reputatie 2
Kan je NS Flex alleen ophalen bij een NS kaartautomaat of kan dat ook bij een "gewone" ov-chipkaart oplaadpaal?
Deze kan je bij alle OV-automaten activeren.
Badge +3
Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.
En dat kost zomaar ineens het absolute maximum tarief € 25.30 (kijk maar na in de reisplanner) in plaats van een upgrade voor die dag? Daluren €9, weekend €5.

Geen wereldreis, want bij Eindhoven - Amsterdam zit je ook al dicht aan dat maximum. Je zal maar uit Maastricht of zo komen.. Kassa voor NS als je gewend was aan die €5 voor een upgrade met afgekocht reisrecht...

Daar dus graag een fatsoenlijke regeling voor!
Goedemiddag, ik reis zelden met het openbaar vervoer, maar als het al eens voorkomt is altijd maar weer de vraag of er genoeg saldo op mijn ov kaart staat. Is NS flex iets voor mij of word het automatisch stop gezet als je zeg 3 maanden niet hebt gebruikt?
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt pas stopgezet wanneer je zelf opzegt, het abonnement is voor onbepaalde tijd.
NS kan het wel stopzetten wanneer je niet aan betalingsverplichtingen voldoet of misbruik maakt van het abonnement.

Zie hiervoor artikel 13 van de productvoorwaarden:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1535550576250/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf
Badge +3
Over het wijzigen van een NS Flex abonnement. Tussen wijzigingen dient hoe lang te zitten?

Is dat een maand of 30 dagen, ik zie beide termen.

Dus een wijziging per vandaag (21 oktober), kan ik die per 20 of 21 november aanpassen?

En een wijziging per 10 februari 2019, kan ik die per 10 maart of pas op (of ná) 12 maart doen?
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?.


Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Nee, het is niet mogelijk om Samenreiskorting te laden op een OV-chipkaart waar NS Flex op staat. Je kunt bij een kaartautomaat voor 7,50 euro een anonieme OV-chipkaart kopen waar je Samenreiskorting op kunt laden wanneer je met een abonnementhouder wil meereizen. Op die kaart zult je dan wel saldo moeten laden. Er wordt nog gekeken naar het uitbreiden van de mogelijkheden in de toekomst.


De website is zó mooi en misleidend (hosanna in den hoge!), dat bovenstaande toch wel handige feiten er niet op staan! Ik ga toch potdomme niet voor elke product op de website op het forum kijken of er nog handige feiten zijn die NS zelf niet op de eigen website durft te communiceren?! Bagger-communicatie!
Badge +3

Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.En dat kost zomaar ineens het absolute maximum tarief € 25.30 (kijk maar na in de reisplanner) in plaats van een upgrade voor die dag? Daluren €9, weekend €5.

Geen wereldreis, want bij Eindhoven - Amsterdam zit je ook al dicht aan dat maximum. Je zal maar uit Maastricht of zo komen.. Kassa voor NS als je gewend was aan die €5 voor een upgrade met afgekocht reisrecht...

Daar dus graag een fatsoenlijke regeling voor!

De volgende.. https://twitter.com/MCCdeJong/status/1054017039210369024

Beste, getipt door mijn moeder over Toeslag 2-1 a €5 zijn we vanmorgen op reis gegaan A'dam-Gro met een 2-1 Klassewissel. Bij uitchecken echter 1e klas tarief berekend. Nu snap ik dat we vergeten zijn Toeslag te kopen?
Is daar nog een mouw aan te passen?
Reputatie 5
Blijkbaar is een toeslag 2-1 helemaal niet beschikbaar voor NS Flex, een van de vele nadelen van NS (niet zo) Flex:
  • Het niet kunnen inschakelen van meereiskorting (waardoor meereizen veel duurder uitvalt).
  • Het niet kunnen kopen van een 2-1 upgrade (waardoor 1e klasse reizen véél duurder uitvalt).
  • Het maar 1 dag per maand kunnen aanpassen, je kunt niet vooruit aanpassen.
  • De niet kloppende facturen waar veel NS klanten last van hebben (het forum staat er vol mee)
Maar goed, NS blijft doen alsof het een groot succes is.
Badge +3
  • Het niet kunnen inschakelen van meereiskorting (waardoor meereizen veel duurder uitvalt).

Ik denk dat NS ervan uitgegaan is dat mensen NS Flex vooral in combinatie met een (kortings- of vrij reizen) abonnement voor de trein wilden aanschaffen, dus niet om op rekening te reizen met bus/tram/metro of (voltarief) met de trein. Dat is dus een misrekening, maar gewoon kunnen reizen en achteraf betalen is altijd leuk natuurlijk.

In het geval van Flex i.c.m. een trein abonnement heb je (net als met klassieke abonnementen) helemaal niets aan Samenreiskorting, omdat dat al inbegrepen is bij vrijwel elk NS abonnement (behalve Kids Vrij). Wordt aan gewerkt (en komt in 2019 beschikbaar).

  • Het niet kunnen kopen van een 2-1 upgrade (waardoor 1e klasse reizen véél duurder uitvalt).

Dat is wél een dingetje, en was mijn vraag of daar bijv. een los te kopen (e-ticket) voor mogelijk zou kunnen zijn. Met name Weekend Vrij en zo (die €5 upgrade voor 1e klas, vrijdag na 18:30) gaat gewoon keihard mis!

  • Het maar 1 dag per maand kunnen aanpassen, je kunt niet vooruit aanpassen.

Je mag het ná een maand (of 30 dagen, dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk) op elke dag aanpassen. Een dagje van tevoren aangeven dat je NIET een volgende maand wenst is inderdaad een heel veel gewenste optie! Je krijgt je geld dus wel terug, maar pas een maand later (terwijl je het eigenlijk niet wilde betalen voor die maand..)

  • De niet kloppende facturen waar veel NS klanten last van hebben (het forum staat er vol mee)

En Twitter staat er ook vol mee..Maar NS is afhankelijk van TLS (en alle vervoerders) om reisgegevens/transacties aangeleverd te krijgen. TLS hanteert gewoon twee weken voor bus e.d. (is zelfs 42 dagen) maar komt goed...

Dat was voorheen trouwens niet anders (als je bus/tram/metro reizen wilde declareren)! Verwacht dus niet dat de NS die gegevens eerder hebben..
NS Flex is een product welke in beweging is. We kijken naar de zaken die onze reizigers opvallen, zoals s1mon9 en Robert B hier nu aangeven. Binnen deze community geven wij de reacties die we krijgen door naar de collega's die NS Flex ontwikkelen en zij gaan kijken wat er wel en niet mogelijk is. Bedankt voor jullie kritische blik!
Hallo, Ik heb NS Flex maar het lukt mij niet om mijn facturen in te zien, kan dat pas over een maand als mijn abonnement dan een volle maand gebruikt is of lukt het gewoon nog niet? Het lukt niet op mijn laptop en ook niet op mijn mobiele app......Ik kan mijn kosten ook mobiel niet inzien.
Hoi AnitaMagdalena,

Na in ieder geval een week zou je je reishistorie in moet kunnen zien via je MijnNS-account.
Na de eerste bladzijde met reacties te hebben gelezen blijkt dat ik gelijk heb over NS flex. Dit produkt is, waarschijnlijk onder druk van de politiek, omdat de gemiddelde Nederlander te dom is om te begrijpen hoe reizen op saldo werkt, weer veel te snel in de markt gezet, zónder eerst te kijken of het wel werkt icm met produkten van andere vervoerders. Er is alleen maar gekeken of het werkt voor NS, en dat je er ook in Bus Tram en Metro mee op rekening kan reizen is een afterthought.
Zoals ik ook in een ander topic heb aangegeven vind ik het jammer om te lezen dat je dit zo ziet.
Reputatie 7
Badge +3
Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.
Ik durf niet aan te geven tot in hoeverre dit is gedaan mrfreeze. Als je dat wenst te weten dan zou ik dat even verder na moeten vragen. De samenreiskorting i.c.m NS Flex is gewoonweg nog niet beschikbaar, maar dat zal nog wel komen. Het combineren van regionale producten met NS Flex werkt niet altijd en dat is afhankelijk van instellingen die niet overal gelijk zijn, uiteraard wordt hieraan gewerkt.
Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.

Blijkbaar niet. Ik vermoed dat alleen de functionaliteit van de NS-produkten is getest, en verder niets. Zoals ik eerder al opmerkte: ik denk dat dit produkt onder druk van de politiek op de markt is gesmeten, omdat er al jaren gezeurd wordt over dat opladen en over die 'borg' van 20 euro.
Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.

Ik spreek alleen voor mezelf: Ik heb automatisch opladen aangezet, dus zorgen over saldo heb ik nooit. Ik reis maar weinig met de trein. Meestal met zo'n aktiekaart van een grootwinkelketen, en in andere gevallen koop ik een E-ticket, (dat gaat met de telefoon-app heel gemakkelijk) want ik wil geen 20 euro op mijn chipkaart zetten voor een treinreis van 7,50.
Badge +3
Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.
Ik denk dat het andersom is, dus de waard zal moeten inspelen/anticiperen op hoe de gasten zich gaan/zullen gedragen. Iedereen bij voorbaat als fraudeur bestempelen is daarbij niet aan de orde.

Hoe veel geld zouden de vervoerders mislopen denk je als je gewoon voor niets kon instappen en op je eindbestemming (of bij een overstap) pas hoeft af te rekenen? En wat als je dan niet voldoende geld/saldo hebt? De meeste stations hebben geen poortjes dus kun je gewoon naar buiten lopen. Dikke doei, gratis gereisd...

Mensen vergeten sowieso nogal vaak om uit te checken (al dan niet met opzet) en op deze manier is er in ieder geval een buffer. Ook voor als de poortjes/paaltjes niet werken/uitgeschakeld zijn. De ene keer door een evacuatie/brandmelding, de andere keer door een stroomstoring...

Een mogelijkheid zou zijn om als je 6 uur na een incheck (of bijv. 2 uur bij bus/tram/metro) nog niet ergens uitgecheckt hebt, de kaart meteen te blokkeren zodat je bij een balie eerst mag gaan uitleggen waar je naartoe gereisd hebt (en hoe) en de reis alsnog afrekenen. Veel werk voor zowel klant als vervoerders, en de meeste stations hebben niet eens een balie. Geen goed plan dus.
Badge +3
Oh, nog een dingetje..

Ik post het maar hier i.p.v. een nieuw topic, maar het gaat nog niet lekker dus bij andere vervoerders. Misschien dat @Tochjo daar ervaring mee heeft?


Bron: https://twitter.com/Cas_rb/status/1056181711334264833
Badge +3
Ik ben tot op heden alleen enkele keren in de 1e klas gecontroleerd bij Keolis tussen Zwolle en Enschede en dat ging soepel (controleur nam kaart, las hem uit en gaf hem terug zonder een opmerking te maken). De laatste controle die ik had in een trein van Arriva is nog van voor mijn NS Flex-tijd, dus daar kan ik niets over zeggen.

Reageer