Skip to main content
Update 19 juni 2019.

Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.



Update 23 augustus 2019.

Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.



Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?



Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!



Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.



NS Flex zonder abonnement

Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.



Is NS Flex te combineren met abonnementen?

NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.



NS Flex en (ex)studenten

NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.



Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?

Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.



Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.



Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.



Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.



Is NS Flex even duur als reizen op saldo?

In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.



Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?

Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.



Overstaphulp

In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.



Overstappen is handig als:

- je reisgedrag iedere maand anders is

- je niet van saldo laden houdt

- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse



Let bij de volgende abonnementen op:

- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.

- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.

- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.

- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.

- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.

- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.



Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.



Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.



Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.



Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

Ik reageer hier ook maar even (aangezien de tweets van mij zijn). heb dit inmiddels bij zowel Keolis als Arriva meegemaakt. Bij Keolis heeft de medewerker van Service & veiligheid zelfs laten zien wat hij zag op de kaart.



Op zijn scherm stond dus:

product; Reizen op Rekening Trein

Klasse: Onbekend

ingecheckt.
Thanks voor de snelle reactie. Maar krijgen Arriva/Blauwnet/Connexxion conducteurs dan geen info op hun MCL over 1e klas (of even registreren indien onduidelijk, want dan zoekt het systeem het later wel voor je uit) als je een Flex abonnement hebt?
Zover ik weet niet. Ze hebben ook niet de optie om aan te klikken dat je in de 1e klas zit (wat de NS conducteurs wel hebben)


Er is toch uitgebreid getest met een selecte groep deelnemers? Ik snap niet dat daar de problemen met samenreiskorting, combinaties met andere producten, de 2-1 upgrade en de reishistorie niet uit zijn gekomen. Of - als dat wel het geval was - waarom ze niet zijn opgelost vóór het grote publiek ook mocht flexen.

Blijkbaar niet. Ik vermoed dat alleen de functionaliteit van de NS-produkten is getest, en verder niets. Zoals ik eerder al opmerkte: ik denk dat dit produkt onder druk van de politiek op de markt is gesmeten, omdat er al jaren gezeurd wordt over dat opladen en over die 'borg' van 20 euro.

Het is voor mensen die maar af en toe met de trein reizen ook niet uit te leggen waarom ze die 'borg' moeten betalen. Alle reizigers worden over één kam geschoren en vooraf al beschuldigd van frauderen. De vervoerders zeggen: ik vertrouw jou niet dat je aan het eind van de rit wel uitcheckt, dus je moet 20 (of 4) euro borg betalen. Zo de waard is, zo vertrouwd hij zijn gasten.



Ik spreek alleen voor mezelf: Ik heb automatisch opladen aangezet, dus zorgen over saldo heb ik nooit. Ik reis maar weinig met de trein. Meestal met zo'n aktiekaart van een grootwinkelketen, en in andere gevallen koop ik een E-ticket, (dat gaat met de telefoon-app heel gemakkelijk) want ik wil geen 20 euro op mijn chipkaart zetten voor een treinreis van 7,50.


Ik reis voornamelijk met de Stadsbus in Dordrecht. Soms maak ik 6 retouritten per maand, soms maar 2. Daarom leek dat rekeningrijden mij wel wat; je hoeft geen saldo meer te laden, en betaalt alleen als je gebruik maakt van het OV. Maar helaas, NS ziet dit alleen als een manier om de eigen produkten te kunnen promoten, niet als een serieus alternatief voor saldo laden.

Voor mensen die met name met bus/tram/metro reizen is NS Flex totaal geen alternatief, en al helemaal niet als je daar een zone/ster/kortingsabonnement hebt.

Je betaalt dan dus gewoon €10 aan NS om op rekening te kunnen reizen met Flex Basis (voor de maandelijkse factuur/incasso). Oh ja, en je kunt dan OV-fietsen huren en zo (wat je ook al eerder kon met een € 0,01 per jaar abonnement).

Dan kan je net zo goed Automatisch opladen (€10, meer is niet nodig) nemen op een persoonlijke kaart. https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen.htm

Let ook goed op dat NS Flex met bijv. Dal Voordeel geen enkele korting geven op reizen met bus/tram/metro. Zijn al veel mensen ingetrapt (maar ja, alle voorwaarden goed lezen is ook een vak)...


Iemand die wellicht iets weet over het volgende? Ik heb sinds 3 september NS Flex en reis heel soms met een buurtbus van Syntus Utrecht. Hierbij zou je een vast tarief moeten betalen van 1,73 per rit in plaats van betalen per kilometer. Vroeger had je een apart product nodig om het juiste tarief te gebruiken, maar sinds juni wordt dit product niet meer aangesproken bij inchecken en reis je gewoon op saldo met het juiste tarief. Met NS Flex heb ik hier nu ook een keer mee gereisd, maar er lijkt nu wel gewoon per kilometer afrekend te worden waardoor je ruim 50% duurder uit bent. Voor de zekerheid heb ik wel het reisproduct laten verwijderen door Syntus, maar je gebruikt nu toch reizen op rekening als je incheckt. Ondersteunt NS Flex überhaupt reizen voor een vast bedrag? Of kan je beter niet met NS Flex reizen in de buurtbus? Hieronder de link met tariefinfo:

https://www.syntusutrecht.nl/nl-nl/vervoerbewijzen/buurtbus-utrecht-ritkaart
Hoi Alex206,



Wanneer je op saldo wil reizen voor een bepaald bedrag en er ook een NS Flex abonnement op je OV-chipkaart staat dan werkt dit inderdaad helaas niet. Dit komt omdat je inderdaad op rekening reist en het als zodanig afgeschreven wordt. Je zou in dit geval dan een los kaartje kunnen kopen of met een andere OV-chipkaart kunnen reizen om dit te omzeilen.
Dat gaat voorbij aan het probleem: de prijs die in rekening gebracht wordt bij reizen op saldo is anders dan de prijs die in rekening gebracht wordt bij reizen op rekening. Het lijkt me dat dat iets is wat NS moet uitzoeken, want dat hoort niet.
Ok helder! Lijkt me apart maar snap dat er wellicht gewoon gekeken wordt naar halte A en halte B en dat daar de prijs voor wordt vastgesteld ongeacht welke lijn je hebt gepakt. Is dit "probleem" er dan ook als je bijvoorbeeld een nachtbus pakt? Ben een paar jaar terug wel eens een keer 's nachts vanaf Schiphol met N30 gegaan waarbij een rit 4,50 kost ongeacht afstand. Of kan NS Flex dit ook niet correct berekenen?
Ik zie dat deze bus wordt ingezet door Connexxion en dat de kosten hiervoor afhankelijk van de afstand €5 of €10 zijn. Zoals Iris ook aangeeft is het reizen voor een vast bedrag niet mogelijk met NS Flex.
Ik zie dat deze bus wordt ingezet door Connexxion en dat de kosten hiervoor afhankelijk van de afstand €5 of €10 zijn. Zoals Iris ook aangeeft is het reizen voor een vast bedrag niet mogelijk met NS Flex.

Dus als voorbeeld: stel ik reis overdag van Schiphol naar Hoofddorp met lijn 300 dan kost dat zowel met Reizen op Saldo als NS Flex rond de 1,98. Maar als ik exact deze rit 's nachts maak met lijn N30, zou ik met reizen op saldo 5 euro betalen wat gewoon vanaf het saldo op de OV-Chipkaart betaald wordt. Met NS Flex zou ik dan nog steeds 1,98 betalen net zoals overdag?
Voor zover ik het nu begrijp zou dat wel het geval zijn, maar ik wil dit toch nog graag even laten uitzoeken. Mogelijk dat dit inderdaad een gevolg is van hoe de ritprijs wordt berekend, maar zoals Tochjo al aangeeft zou er eigenlijk geen (of in ieder geval een verwaarloosbaar) verschil moeten zijn tussen reizen op rekening en reizen op saldo.



@Alex206 zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mail adres en OV-chipkaartnummer? Dan kan ik jouw reis gebruiken als voorbeeld voor onze NS Flex afdeling om hier eens goed naar te kijken!
Ik heb zojuist een bericht gestuurd! Als je kijkt naar het bedrag wat ik duurder uit ben geweest bij mijn reis met de buurtbus, dan lig ik daar zeker niet wakker van (exact 1,50). Maar naar verhouding ben ik in dit geval bijna dubbel zo duur uit geweest met NS Flex (86%, ik heb 3,23 betaald in plaats van 1,73). Ik ben benieuwd of men er wat mee kan.
NS Flex houdt inderdaad geen rekening met rittenkaarten, en waarschijnlijk kan je er niet eens mee inchecken bij nachtbussen die een vast tarief hanteren (bijv. de nachtbussen Utrecht - Eindhoven voor €12).



Bij interliners waar het instaptarief hoger is (meestal €8 i.p.v. de gebruikelijke €4) maar waar je verder gewoon op saldo reist per km zal het wel goed gaan. Alhoewel ik al reacties gelezen heb dat iemand niet kon inchecken in dezelfde bus die overdag gewoon een lijndienst reed maar 's nachts als nachtbus. Dan zal je dus met PIN moeten betalen, als het niet van je saldo kan.
Hallo!



Ik wilde alvast een NS dalvrij (flex) abonnement op mijn kaart zetten. Ik zit momenteel in het buitenland en kom 10 november terug. Normaal duurt het altijd een aantal werkdagen voor dit geregeld is, maar ik zag dat ik het nu al op mijn kaart kon zetten. Er stond in de mail: Uw overstap is pas definitief als u NS Flex heeft geactiveerd door bij de kaartautomaat de bestelling op te halen. Dit moet u doen vóór 0 en kan bij de NS-kaartautomaat of bij één van de overige ophaalpunten voor de OV-chipkaart. Kijk voor een overzicht van de ophaalpunten op www.ov-chipkaart.nl/adresvinder

Kan ik nu op 10 november of erna mijn bestelling ophalen en gaat dan pas het betalen in? Of?



Alvast dank voor jullie hulp!
Welkom bij de NS Community Enile!



Je kunt de bestelling van je NS Flex abonnement ook later ophalen, op 10 november. De ingangsdatum van het contract zal echter wel per de besteldatum zijn. Als je het NS Flex besteld hebt in combinatie met een abonnement zul je er ook al voor betaald hebben. Anders komt de eerste betaling pas met de factuur van over een maand!
Ja, een groot nadeel van Flex is dat je het meteen aangaat (op een bestaande ov-chipkaart). Je kunt geen datum in de toekomst kiezen, en ook niet voor toekomstige wijzigingen. Het is allemaal per direct.



Bij een Flex abonnement i.c.m. een nieuwe kaart is de ingangsdatum altijd 7 dagen na de besteldatum.



Als je het dus vandaag geregeld hebt, en er pas per 10 november gebruik van kunt/gaat maken kost het je inderdaad een dag of 12 aan abonnementskosten.



Wat je wel kunt doen (spijtoptant) is binnen 7 of 14 dagen de bestelling laten annuleren, zolang je die nog niet opgehaald hebt en het product gebruikt hebt.



Dat is wettelijk geregeld voor alle online of telefonische bestellingen of impuls-aankopen door bijv. straatverkopers of energieleveranciers.



Bij een paar schoenen mag je ze gratis terugsturen (zichttermijn) maar bij abonnementen dus ook, zelfs als je ze nog niet eens ontvangen/opgehaald hebt.
Dank je wel Stijn en Robbert, jullie informatie is heel behulpzaam. Ik zou mogelijk wel gebruik willen maken van de spijtoptantregeling, mede omdat halverwege de maand starten voor mij in de zomervakantie voordeliger is met omzetten van het abonnement. Kan ik hier informatie via een ander forum over terugvinden of? En kan ik dan alsnog half november opnieuw een Ns flex abonnement starten? Ik ben al jaren trouw klant bij NS en wil graag van hun diensten gebruik maken, maar nu snijd ik mezelf dubbel door en een halve maand nutteloos te betalen en een ongunstige wisseldatum. Terwijl ik dacht het juist goed te doen door het tijdig te regelen.



Nogmaals dank!
Gaan de prijzen van NS Flex abonnementen ook omhoog in 2019?
Ja, die gaan ook omhoog. Zie pagina 3 van dit document.



Wat omlaag gaat bij NS Flex, is het percentage van de ritprijs tweede klas dat in rekening gebracht wordt als op werkdagen 1e klas gereisd wordt: dat gaat van 67 procent naar 65 procent. NS past de inflatiecorrectie namelijk niet toe op de ritprijzen voor de eerste klas. In het weekend blijft het tarief van 50 procent gelden, en daarbij kan worden opgemerkt dat het weekend begint op vrijdag om 18:30.



In onderstaand schema is precies te zien bij elk NS Flex-abonnement welke prijs geldt voor een rit in de 1e klas (als het reisrecht voor de eerste klas niet is afgekocht):



Het tabelletje komt uit het document waar eerder naar verwezen is.
Is NS Flex te combineren met 1x NS Extra upgrade naar de 1e klas?
Ja hoor, maar die upgrade kan je dan het beste uitprinten of in de app laden, want ik weet niet hoe dit zich gedraagt als je het op een ov-chipkaart met Flex zet.
Thanks voor de snelle reactie. Maar krijgen Arriva/Blauwnet/Connexxion conducteurs dan geen info op hun MCL over 1e klas (of even registreren indien onduidelijk, want dan zoekt het systeem het later wel voor je uit) als je een Flex abonnement hebt?

We zijn weer een week verder en dus ook weer een heleboel verbaasde stewards en service en veiligheid medewerkers verder 🙃
Ik mis het topic "Waarom heb jij wel of niet aangemeld voor Flex?" (of iets van die strekking) Heb gezocht, maar de zoektocht houdt op. Topic was van @Sivan NS



Het hele topic (en alle reacties) kan ik dus niet meer vinden. Ik wilde deze daaraan toevoegen (als cross-link).



Dus ik ben gek of is dat hele topic gewist? Alu hoedje staat klaar.. 😉
@Robert B https://community.ns.nl/ns-flex-60/we-zijn-benieuwd-waarom-heb-jij-je-wel-niet-aangemeld-voor-ns-flex-49555/index1.html

Reageer