NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Badge +3
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.


Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf. Waarom die buskosten er niet bij zijn genomen is me een raadsel. Ik weet alleen dat de facturering bij NS Flex de laatste weken niet helemaal lekker loopt. Daar werken ze hard aan om het op te lossen.
Badge +3
Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf.
Dat weet ik. Het was een aanvulling op een vorig bericht; de abonnementskosten voor de voorafgaande periode stonden niet op de factuur van 6 augustus, maar werden op een extra factuur met datum 26 augustus pas in rekening gebracht. Zie de eerdere berichten in dit topic.

Als het over een NS Flex abonnement gaat dan zou dat moeten kloppen. Die betaal je vooraf.Dat weet ik. Het was een aanvulling op een vorig bericht; de abonnementskosten voor de voorafgaande periode stonden niet op de factuur van 6 augustus, maar werden op een extra factuur met datum 26 augustus pas in rekening gebracht. Zie de eerdere berichten in dit topic.


Dat zal dan komen door de problemen waar ik in mijn vorige reactie al over sprak. Wat er precies speelt qua facturatie weet ik niet maar dat het niet goed gaat is wel bekend.
Badge +3
Het is redelijk simpel. Omdat op facturen van (begin) augustus de abonnementskosten ontbraken zijn die later met een tussentijdse factuur/incasso alsnog verrekend.

In Mijn NS stond dan als volgende factuurdatum die van de tussentijdse factuur, maar dat was dus onterecht want de volgende factuur komt dus gewoon op de normale datum.

Daarmee is alles opgelost en weer recht getrokken. Zie hier de verwarring bij @Tochjo (en anderen).
Badge +3
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.

Ik heb vandaag toch een factuur ontvangen voor de busreizen van 22 augustus. Maar kosten voor een reis in de spits op 13 september staan er nog niet op. Uiteindelijk wordt alles wel correct in rekening gebracht, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op met meerdere facturen per maand en reiskosten die niet op de eerstvolgende factuur staan.

Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober.


Tel voor de aardigheid eens het aantal kalenderdagen die die periode heeft. Vergelijk dan deze met de allereerste maand toen je een flex-abonnement nam. Dan valt je iets op. Probeer dan nog eens om op ns.nl een antwoord te vinden op deze vraag.
Vertel dan hier je bevindingen, als je wilt.
Reputatie 1
Ik zou iedereen die dit product overweegt, eerst eens dit topic door te nemen: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

Op zich gaat het in veel gevallen niet om heel veel euro's extra, maar ga even na hoeveel moeite en geld het kost om uberhaupt je recht te krijgen...

De NS is helaas geld van eerlijke reizigers aan het stelen...
Badge +3
Welnee, niet alleen de NS want iemand stapte in een bus maar ging er ook weer uit (naar de WC of in de verkeerde bus gestapt, weet niet meer).

Kosten € 0,96 (basistarief). Als je dan binnen 35 minuten een andere bus neemt geen probleem natuurlijk, dan is het een overstap. Maar als je volgende bus pas een uur later gaat...

Dan mag je een formulier gaan invullen. Diegene was al kwaad dat het niet hetzelfde werkte als een station, maar ja een 'buspassage' bestaat niet. 😂
Reputatie 1
Update 8 oktober 2019

Pas alsjeblieft op met NS Flex. NS weigert dingen op te lossen, helaas doen ze helemaal niks en blijven ze te hoge facturen incasseren. Je kunt kiezen zoals ik al meer dan een half jaar te hoge facturen te betalen, maar dat is echt je eigen keuze.

Openingstopic een half jaar geleden: https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

Pas dus op en denk na over dit behoorlijke risico. Helaas lijkt NS Flex steeds meer op oplichting 😞 Recht hebben en recht krijgen zijn bij NS echt 2 verschillende dingen 😞

Ik zou eigenlijk nu al graag overstappen op NS Flex en niet nog een jaar willen wachten. Wat moet ik doen?

Reputatie 7
Badge +4

U kunt nu zo overstappen. Als u nu contact opneemt met Klantenservice wordt uw abonnement meteen overgezet en u krijgt uw saldo terug. Met een Voordeelurenabonnement zou ik het nooit doen, u bent dan uw korting in de middagspits en in juli en augustus kwijt.

Reputatie 7
Badge +3

Of ga naar je MijnNS account en klik op die blauwe knop “Direct bestellen”. Dan heb je vanavond of morgen nog Flex. Wel daarna nog even bij de automaat ophalen.

Is echt in een paar minuutjes gepiept. Maar alleen doen als op je kaart geen kortingsabonnement voor bus/tram/metro staat. Dat gaat nog vaak niet goed.

 

 

Badge +3

Via Mijn NS kan, maar als je het via ns.nl/flex doet “Ja ik wil NS Flex” dan werkt het precies hetzelfde (je komt in de webshop).

Zoals @Momo zegt, de Klantenservice niet nodig want een paar muisklikken en klaar.

Zie de e-mail die je dan krijgt voor verdere stappen (even ophalen bij een servicepunt, bijv. supermarkt).

Ik houd erg van Keep It Simpel. Wat me bij NS opvalt is dat er heel veel tekst wordt gebruikt om iets uit te leggen. Bijvoorbeeld het Flex abonnement. Een explainervideo zou effectiever zijn. Verder mis ik een tool waarmee je snel kunt checken met welk reisproduct je het beste uit bent. Voer je reisgedrag en reiswensen in en ontvang het advies/adviezen. Dan gelijk de mogelijkheid bieden om het advies toe te passen en te verwerken op je kaart. Dus in plaats van de reiziger te laten zoeken in heel veel tekst, hem de weg wijzen. Voorbeeld van hoe het in mijn ogen zou kunnen https://www.providers.nl/mobiel/sim-only/

Bedankt voor de feedback GeertHaagh! Ik zet je suggesties door naar de NS Flex afdeling.

Badge +3

Er stond op ns.nl/abonnmenten inderdaad naast de knop Bekijk abonnementen een keuzehulp linkje (“...of help mij kiezen”), maar die is sinds kort weer weg. :thinking:

Badge +3

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ stond voorheen een link naar specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging. Dat de uitbetaling standaard 2e klas is en dat op de e-mail moet worden gereageerd met het bericht dat 1e klas gereisd is om het prijsverschil uitbetaald te krijgen, bijvoorbeeld. Inmiddels verwijst de link over Geld terug bij vertraging op die pagina naar de standaard informatie over de regeling, waar niets specifieks over NS Flex staat.

Ik hoopte even dat dat betekende dat inmiddels automatisch het juiste bedrag wordt uitgekeerd, maar dat blijkt niet het geval, zo concludeer ik op basis van het vandaag goedgekeurde claimbedrag voor een reis afgelopen week. Waarom is de specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging dan verdwenen?

Dat is een hele goeie vraag. Ik kan inderdaad terugvinden dat dit oorspronkelijk naar www.ns.nl/klantenservice/flex/geld-terug-bij-vertraging.html. De Engelse variant daarvan bestaat echter nog wel.

Ik zal eens navragen waarom hij is verwijderd, mogelijk is het 1e klas ‘probleem’ inmiddels opgelost, maar was dat nog net niet actief voor jouw claim.

Op https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ stond voorheen een link naar specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging. Dat de uitbetaling standaard 2e klas is en dat op de e-mail moet worden gereageerd met het bericht dat 1e klas gereisd is om het prijsverschil uitbetaald te krijgen, bijvoorbeeld. Inmiddels verwijst de link over Geld terug bij vertraging op die pagina naar de standaard informatie over de regeling, waar niets specifieks over NS Flex staat.

Ik hoopte even dat dat betekende dat inmiddels automatisch het juiste bedrag wordt uitgekeerd, maar dat blijkt niet het geval, zo concludeer ik op basis van het vandaag goedgekeurde claimbedrag voor een reis afgelopen week. Waarom is de specifieke NS Flex-informatie over Geld terug bij vertraging dan verdwenen?

Heb inmiddels een reactie gekregen. Naar ik begrijp zou er bij een Geld Terug bij Vertraging claim voor een NS Flex reis tegenwoordig ook rekening gehouden moeten worden met de 1e klas. Waarom dit bij jouw niet is gedaan, @Tochjo, durf ik zo snel niet te zeggen. Misschien was jouw claim nog net voordat dit is live gegaan of is er simpelweg iets verkeerd verwerkt. Ik ga ervan uit dat je dit inmiddels ook al hebt gedaan, maar je kunt voor deze claim de oude werkwijze nog hanteren en reageren op de e-mail.

De specifieke NS Flex GTBV pagina is inmiddels weer beschikbaar, maar de 2e klas specificatie is weggehaald, gezien dat dus niet meer van toepassing zou moeten zijn.

Goedemiddag,

Ik heb twee dagen terug NS Flex geactiveerd met een abonnement ‘DalVrij’

  • er stond nog bijna 50 euro op mijn kaart die verrekend zou worden met de eerste factuur.
  • Nu heb ik zojuist een mail ontvangen met dat mijn eerste factuur klaar staat van 106 euro, hier heb ik drie vragen over:
    • Zou de factuur niet achteraf, dus pas na de eerste maand, komen?
    • De factuur zou te vinden moeten zijn op mijn NS, maar ik kan hem niet vinden, dus klopt het dat die er nog niet staat, zo wel, waar dan?
    • Waarom is de 50 euro niet verrekend met dit bedrag?

Ik hoor graag van jullie.

 

Groeten,

Hoi Tessa.123 en welkom bij de NS Community!

Wat fijn dat je een NS Flex abonnement hebt genomen! Laat mij een aantal vragen voor je wegnemen.

Jouw saldo zal je ontvangen op de eerste ‘echte' factuur. Dat zal de factuur van volgende maand zijn met jouw reiskosten. De abonnementskosten betaal je vooraf, en de reiskosten achteraf. Dat is ook gelijk een antwoord op jouw 2e vraag waarom je nu al een factuur hebt ontvangen.

Deze factuur zal na enkele dagen zichtbaar moeten zijn, dit kan even tijd in beslag nemen.

Badge +3

Misschien was jouw claim nog net voordat dit is live gegaan of is er simpelweg iets verkeerd verwerkt. Ik ga ervan uit dat je dit inmiddels ook al hebt gedaan, maar je kunt voor deze claim de oude werkwijze nog hanteren en reageren op de e-mail.

Dank voor je bericht. Dan zal mijn claim misschien van net voor deze wijziging zijn geweest. Ik heb vanzelfsprekend dezelfde dag nog op de mail gereageerd en wacht tot op heden geduldig op een reactie.

Reputatie 4

Check dit eens! ik heb een NS Flex altijd vrij 1e klas abonnement. Ik moet helaas zowel voor een dal vrij 1e klas als een altijd vrij 1e betalen. Zo Flex is NS Flex…..

Badge +3

Check dit eens! ik heb een NS Flex altijd vrij 1e klas abonnement. Ik moet helaas zowel voor een dal vrij 1e klas als een altijd vrij 1e betalen. Zo Flex is NS Flex…..

Die omschrijving klopte bij mij onlangs ook niet. De prijsopbouw zoals je die ziet is voor 1e klas Dal Vrij, niet Altijd Vrij want dat kost €347 voor 2e klas en €584 voor 1e klas.

Waarschijnlijk heb je kort voor deze factuur gewisseld naar Altijd Vrij. Dan volgt daar binnenkort nog een factuur voor en dat zal een pittige zijn want is dan voor pakweg twee maanden (begin december - 5 februari).

Reageer