NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Waarschijnlijk heb je kort voor deze factuur gewisseld naar Altijd Vrij. Dan volgt daar binnenkort nog een factuur voor...

Dit kan inderdaad het geval zijn. Een factuur wordt inhoudelijk een aantal dagen voor de werkelijke facturatiedatum opgemaakt. Als het abonnement na dát moment nog wordt gewijzigd, dan zal er inhoudelijk (qua bedragen) niets meer veranderen, maar de ‘titel’ wordt wel aangepast naar het product waarnaartoe je het hebt gewijzigd.

Er zullen echter verschillende situaties zijn waarbij meerdere factoren kunnen meespelen. Zonder de volledige factuur en alle informatie in te zien kan ik niet met zekerheid zeggen wat er bij jouw precies aan de hand is, nsfreak2011. Als het volgens jou niet klopt, kun je altijd even contact op nemen met onze Klantenservice.

Goedemorgen,

Het lukt mij momenteel niet om NS Flex aan te vragen via de website. Ik heb het meerdere dagen op rij geprobeerd. Is er een technische storing bij jullie bekend? Dan weet ik eventueel waar het aan ligt.

Alvast bedankt!

Goedemorgen,

Het lukt mij momenteel niet om NS Flex aan te vragen via de website. Ik heb het meerdere dagen op rij geprobeerd. Is er een technische storing bij jullie bekend? Dan weet ik eventueel waar het aan ligt.

Alvast bedankt!

Er is helaas een storing in onze systemen waardoor onder andere het bestellen van abonnementen op dit moment niet lukt. Helaas zit er niets anders op dan het later te proberen. 

Reputatie 1

Ik ben ook overgestapt naar Flex was in bezit van een jaar dal abonnement (dacht nog als dat maar goed gaat) maar alles verliep prima ook op mijn NS alles in orde ook al gereisd en facturen betaald, tot ik tot mijn verbazing een paar keer een aanmaning kreeg van mijn jaar abonnement terwijl ik nog restitutie van het vorige jaar zou krijgen. Heb gebeld met de klantenservice tot mijn verbazing werd mij medegedeeld dat ik eerst even 52 euro moet betalen (ik zou dat dan binnen 30 dagen terugontvangen YES) waarom zoveel rompslomp eerst betalen dan terugbetalen terwijl ze ook gewoon op 0 kunnen zetten. Sorry ik ga dat niet doen. Heb al spijt van mijn overstap had gewoon naar mijn gevoel moeten luisteren. Overstappen lijkt simpel (ja op het perron) maar niet voor de NS zelf.

Hoi ellen1962,

Ik had net ook al even in je andere topic gereageerd, maar het is belangrijk om de correspondentie door te lezen. Er staat duidelijk in de bevestigingse-mail dat je de deactivatie van je klassieke abonnement nog dient op te halen. Deze mogen wij er namelijk zelf niet afhalen, omdat de OV-chipkaart niet in ons beheer is. Dat moet dus via een automaat. En we kunnen de teller helaas niet zo makkelijk op 0 zetten, want dit is een automatisch proces waar wij, als klantenservicemedewerker, geen invloed op hebben. 

Reputatie 1

Heb alle aanwijzingen in de mail gedaan de automaat gaf dít ook aan dat mijn webabonnement verviel en flex is geworden, heb ook al gereisd via flex en facturen betaald zou anders niet gaan denk ik.

Reputatie 1

# webabonnement moet dal abonnement zijn.

Reputatie 1

In mijn NS was alles goed gegaan op de dag dat ik bij de automaat was geweest werd ook mijn jaar abonnement verwijderd van mijn gegevens, dus dan is er iets mis denk ik.

Lijkt wel zo, want anders worden alle te verrekenen kosten op je factuur voor NS Flex verwerkt. Ik zal hier even over verder in je topic.

Reputatie 1

Sorry  wat bedoel je precies want met deze reactie kan ik niets. In mijn topic staat niets.

Badge +3

Je hebt je Flex abonnement (plus verwijdering van je klassieke abonnement) opgehaald na de ingangsdatum van Flex.

Dat is op zich prima (want je hebt daar een maand de tijd voor), maar je klassieke abonnement loopt dan door tot die datum, want het staat op de kaart zelf en je kunt er nog gewoon op reizen.

Als dat toevallig net een nieuw jaar is ingegaan (bijv. op 1 januari) dan wordt het alsnog verlengd en krijg je een factuur. Wanneer je deze betaalt en de klantenservice informeert krijg je dat inderdaad gewoon terug (het volledige bedrag of anders minimaal 11 maanden). Meestal binnen een week zelfs.

Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS

Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS

Spijtig om te lezen dat er onterecht een correctietarief in rekening is gebracht. Onze Klantenservice kan je hierbij helpen en in de meeste gevallen dit oplossen. Contact opnemen via Sociale Media of Chat gaat het snelst. 

Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS

Spijtig om te lezen dat er onterecht een correctietarief in rekening is gebracht. Onze Klantenservice kan je hierbij helpen en in de meeste gevallen dit oplossen. Contact opnemen via Sociale Media of Chat gaat het snelst. 

Dank voor het snelle antwoord helaas slechte ervaringen met het SocMed team, bij elke vraag komt een nieuwe medewerker om t hoekje kijken en zich er weer vers tegen aanbemoeid zonder de berichten daadwerkelijk te lezen. Dus we gaan maar weer eens tijd en energie steken in de chat. Sorry voor t cynisme maar ben blij dat ik niet vaak met de NS hoef te reizen. Wat als je bejaard bent en al deze ingewikkelde toestanden mag meemaken? What ever...Fijne dag. 

Nu al spijt van wat een drama! 20 euro zomaar in rekening gebracht omdat ik door een poortje moest op Amsterdam centraal! In en uitcheck moment staan vastgelegd 1 minuut maar ik mag 20 euro betalen! Lekker weer NS

Spijtig om te lezen dat er onterecht een correctietarief in rekening is gebracht. Onze Klantenservice kan je hierbij helpen en in de meeste gevallen dit oplossen. Contact opnemen via Sociale Media of Chat gaat het snelst. 

Dank voor het snelle antwoord helaas slechte ervaringen met het SocMed team, bij elke vraag komt een nieuwe medewerker om t hoekje kijken en zich er weer vers tegen aanbemoeid zonder de berichten daadwerkelijk te lezen. Dus we gaan maar weer eens tijd en energie steken in de chat. Sorry voor t cynisme maar ben blij dat ik niet vaak met de NS hoef te reizen. Wat als je bejaard bent en al deze ingewikkelde toestanden mag meemaken? What ever...Fijne dag. 

Het beeld dat je schets van onze Klantenservice klopt, voor 50%. Het klopt dat je elke keer een andere medewerker krijgt. We werken op social media elk bericht individueel af. Het oudste bericht krijgt hierbij steeds voorrang. Het kan dus zijn dat je in een conversatie meerdere collega's spreekt. We verwachten echter wel van onze collega's dat ze elke keer de case goed doorlezen zodat jij jezelf niet hoeft te herhalen. Dat dit gedeelte niet lukt is erg spijtig en zeker niet hoe het moet. Voor wat betreft je opmerking over bejaarden: er zijn er genoeg die zich prima redden via Social Media of, net als jij, de chat. 

 

Badge +3

Naar ik begrijp zou er bij een Geld Terug bij Vertraging claim voor een NS Flex reis tegenwoordig ook rekening gehouden moeten worden met de 1e klas. Waarom dit bij jouw niet is gedaan, @Tochjo, durf ik zo snel niet te zeggen. Misschien was jouw claim nog net voordat dit is live gegaan of is er simpelweg iets verkeerd verwerkt. Ik ga ervan uit dat je dit inmiddels ook al hebt gedaan, maar je kunt voor deze claim de oude werkwijze nog hanteren en reageren op de e-mail.

Op 17 januari had ik weer vertraging in de daluren met NS Flex Dal Vrij 1e klas. Dag later claim ingediend. Zojuist het bedrag van de ritprijs 2e klas op mijn rekening ontvangen. Reageren op de mail gaat momenteel wat lastig, want die heb ik nog niet gehad. Zal binnenkort wel komen en dan zal ik alsnog reageren.

Hoe dan ook, er wordt dus geen rekening gehouden met de eerste klas en het lijkt me goed als iemand dat even doorgeeft.

Ik snap de tekst: NS flexs. niet + wat is dat NS flexs

Badge +3

Ik snap de tekst: NS flexs. niet + wat is dat NS flexs

NS gebruikt de aanduiding “Flex” om aan te geven dat het gaat om een flexibele abonnementsvorm: geen jaarcontract, maar de mogelijkheid om na een maand op elk moment te kunnen wisselen van abonnement of het te beëindigen. Daarnaast is saldo laden niet meer nodig; aan het eind van de maand krijg je een factuur met een totaalbedrag dat in een keer van je rekening wordt afgeschreven. Zie www.ns.nl/flex voor meer informatie.

 

Op 17 januari had ik weer vertraging in de daluren met NS Flex Dal Vrij 1e klas. Dag later claim ingediend. Zojuist het bedrag van de ritprijs 2e klas op mijn rekening ontvangen. Reageren op de mail gaat momenteel wat lastig, want die heb ik nog niet gehad. Zal binnenkort wel komen en dan zal ik alsnog reageren.

Hoe dan ook, er wordt dus geen rekening gehouden met de eerste klas en het lijkt me goed als iemand dat even doorgeeft.

Ik heb tot op heden nog geen mail gehad. Wat is nu de handigste mail om het prijsverschil tussen 2e klas en 1e klas vergoed te krijgen? En heeft een moderator nog doorgegeven dat er nog altijd geen rekening gehouden wordt met de klasse?

Dat probleem is inderdaad bekend. Ik zal je willen adviseren hiervoor contact op te nemen met de reguliere klantenservice.

Mijn huidige OV chipkaart (non-NS) is binnenkort verlopen. Kan ik nu een NS Flex aanvragen met Dalvoordeel (5 euro) om een nieuwe OV-chipkaart te ontvangen met een maand Dalvoordeel. Na deze maand zet ik Dalvoordeel uit om NS Flex Zonder Abonnement te hebben en dus geen maandelijkse kosten meer te hebben. Kan ik na die maand met een abonnement, dus met NS Flex Zonder Abonnement, wel met overige OV reizen waarbij deze kosten dus achteraf nog wel in rekening gebracht worden? Reis nl niet alle maanden met NS maar wel regelmatig per jaar. Als ik dan weer met NS ga reizen zet ik bepaald product aan.

Reputatie 7
Badge +4

Het is drie keer ja. Wat uw wilt kan en is legaal. Wat u aangeeft is zelfs een van de kenmerken van Flex.

Badge +3

Let op dat de ingangsdatum minimaal 7 dagen na de besteldatum is bij een nieuwe ov-chipkaart, maar dat zal denk ik geen probleem zijn.

Best voordelig dus NS Flex t.o.v. NS Daluren 40% product waar je meer dan 50 euro voor betaalt. Je betaalt maximaal 60 euro (12x 5 euro) per jaar als je alle maanden het product aan moet zetten en flexibel achteraf betalen

Badge +3

Best voordelig dus NS Flex t.o.v. NS Daluren 40% product waar je meer dan 50 euro voor betaalt. Je betaalt maximaal 60 euro (12x 5 euro) per jaar als je alle maanden het product aan moet zetten en flexibel achteraf betalen

Klopt, en de prijs van een klassiek Dal Voordeel was vorig jaar €52, dit jaar €56 en volgend jaar €60, waarmee het verschil tussen klassiek en Flex verdwijnt.

Reputatie 7
Badge +3

De prijs van gewoon Dal Voordeel en NS Flex Dal Voordeel worden inderdaad gelijk vanaf volgend jaar, maar afhankelijk van je reisgedrag kan het met NS Flex goedkoper zijn. Stel dat je in de wintermaanden niet met de trein gaat dan kun je met Flex het abonnement een aantal maanden stopzetten (wijzigen naar Flex zonder abonnement). Op die manier kost het je niet standaard het bedrag van een jaarabonnement.

Reageer