Skip to main content
Sticky

NS Flex is officieel van start!


Toon eerste bericht

646 reacties

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12553 reacties
  • 15 november 2020

De verwarrende teksten bij doorlopende abonnementen zijn inmiddels vervangen door duidelijker teksten. Op mijn nieuwe OV-chipkaart staan de volgende gegevens:

Bij mijn vorige kaart staan nog volkomen irrelevante teksten als:

Volkomen onzin bij een OV-chipkaart die op 12 oktober 2020 is verlopen.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29366 reacties
  • 16 november 2020

Die datum van 2029 is een fictieve einddatum bij doorlopende producten, zodat je bij verlenging niet langs een automaat hoeft om het opnieuw te laden.

Waarschijnlijk staat op https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm gewoon nog 2029 voor het VDU op je nieuwe kaart. Die datum is bij de invoering van de ov-chipkaart in 2004 vermoedelijk gekozen omdat men dacht er na 25 jaar wel een nieuw systeem zou zijn.

Voor wat betreft de oude kaart, Reizen op Saldo is een overblijfsel uit het verleden, waar je voordat je kon inchecken bij NS bij een automaat eerst moest kiezen of je standaard 1e of 2e klas wilde reizen (kaart activeren voor treinreizen). Later zette OV-chipkaart het standaard (2e klas) op nieuwe kaarten. Sinds 2018 is het overbodig, als het niet op je kaart staat reis je standaard 2e klas.

Reizen op saldo met korting is gewoon een VDU (oude benaming product). Zal bij OV-chip misschien ook nog onder die naam staan op je nieuwe kaart?

Oh, en OV-fiets en Stallen op Rekening staan nooit als product ‘op je kaart’, maar zijn daar wel administratief aan gekoppeld. Die zie je dus wel in Mijn NS maar niet bij OV-chip kaartinformatie.


  • Intercity
  • 90 reacties
  • 18 november 2020

Kan de klantenservice BTM op een chipkaart met NS Flex enkel uitzetten of is het systeem flexibel genoeg zat het ook weer terug aan te zetten is?


Mark NS
  • Oud moderator
  • 749 reacties
  • 18 november 2020

Het kan ook weer aangezet worden op ieder gewenst moment. Het moet dan wel weer opnieuw geactiveerd worden bij een kaartautomaat of oplaadpunt.


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 30 november 2020

Hallo.

Hoe kan ik het geld van mijn OV chipkaart naar een rekening NS overboeken? Ik wist het niet dat kaart niet hoef op te laden als ik NS Flex heb… en ik heb het geld (50euro)met NS Flex bij ophaalpunt tegelijk afgehaald of moet ik niks doen? Wordt het automatisch afgeschreven of moet ik saldo terugvragen? 

Alvast bedankt!


Rizana NS
  • Oud Moderator
  • 1341 reacties
  • 30 november 2020

Hi rabbit, welkom bij de NS Community.

Omdat er meer dan €50,00 op de OV-chipkaart staat, kan je dit terug vragen bij de Servicebalie van NS op het station.

 

 


  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 10 december 2020

In mijn NS account heb ik twee NS kaarten ingevoerd. Het blijkt niet mogelijk om op 1 kaart NS flex Dal-vrij te bestellen, zonder dat mijn voordeeluren abonnement op de andere kaart wordt beëindigd.

Is hier een oplossing voor ?

 


  • 0 reacties
  • 10 december 2020
pvkempen schreef:

In mijn NS account heb ik twee NS kaarten ingevoerd. Het blijkt niet mogelijk om op 1 kaart NS flex Dal-vrij te bestellen, zonder dat mijn voordeeluren abonnement op de andere kaart wordt beëindigd.

Is hier een oplossing voor ?

 

Ik vraag mij even af waarom u op uw andere kaart het VDU wil continueren. Per 1 januari 2021 vervalt het reizen in de middagspits bij deze kaart en is het feitelijk qua voorwaarden vergelijkbaar met Dalvrij.   


  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 10 december 2020

De keuzedagen vervallen dan. Ik wil Dalvrij eerst uit proberen.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29366 reacties
  • 10 december 2020

Als het goed is krijg je bij bestellen van Dal Vrij via https://www.ns.nl/nsflex/webshop je gekoppelde kaarten te zien en kan je er eentje kiezen (of een vrij te kiezen ander kaartnummer invullen), toch?

Zolang dat niet je kaart is waar het VDU op staat zou dat gewoon goed moeten gaan.

Krijg je desondanks een melding, dan kies voor ‘nieuwe ov-chipkaart’, die is gratis. Levertijd en ingangsdatum dan wel minimaal 7 dagen na besteldatum.


  • Intercity
  • 32 reacties
  • 17 december 2020

Hoe '’flexibel'’ is het stopzetten van je abonnement?

Door de huidige lockdown zit ik voorlopig thuis, houdt dat in dat ik mijn NS Flex Dal Vrij voor een maand kan omzetten in NS Flex zonder abonnement?


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7052 reacties
  • 17 december 2020

Ja, dat kan. Als je een Flex-abonnement hebt, kun je dat na een maand op elk gewenst moment wijzigen. Als je overstapt naar Flex zonder abonnement, kun je zelfs binnen een maand weer ‘upgraden’ naar een abonnement. Je kunt dit allemaal via Mijn NS regelen, zonder naar een automaat te moeten. Redelijk flexibel toch? :slight_smile:


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16318 reacties
  • 17 december 2020

Ja, dat kan. En het hoeft ook niet speciaal een maand te zijn, het kan korter of langer. De enige voorwaarde is dat u uw Flex Dal Vrij minstens een maand heeft. Daarna kunt u het op ieder willekeurig moment wijzigen naar Flex zonder abonnement. En Flex zonder abonnement kan op ieder moment weer gewijzigd worden naar Flex met een abonnement (bv weer Flex Dal Vrij), daar hoeft u niet minstens een maand voor te wachten.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-wijzigen.html


  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 18 december 2020

edit: al opgelost


  • 0 reacties
  • 30 december 2020

WAAR KAN IK MET EEN MEDERWERKEN CHATEN


Andyret2
  • Reisleider**
  • 313 reacties
  • 30 december 2020

als je bij ns klantenservice kijk zie het van zelf staan

SMW VAN SCHAIK1977 schreef:

WAAR KAN IK MET EEN MEDERWERKEN CHATEN

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29366 reacties
  • 15 januari 2021

Bij het bestellen van NS Flex doet men tegenwoordig een check (bij TLS/OV-chip?) om te kijken wat iemand zoal op een kaart heeft staan… Terwijl je saldo checken via Mijn NS alleen kan als ‘aléén de laatste transactie bij NS, voor de rest mogen/kunnen we dat echt niet zien!’

 

Mag dat eigenlijk wel? Op zich is de melding welkom (om conflicten te voorkomen), maar NS hoeft echt niet te weten welke andere (saldo) producten er op een kaart staan eigenlijk, toch?

Bovendien werkt NS Flex bijna perfect met ‘vrij reizen’ (zone/ster/regio) abonnementen van andere vervoerders. Het BTM deel weg laten maakt wel dat je buiten je abonnementsregio saldo nodig hebt, en dat is dus vaak nergens voor nodig @Andyret2 toch?

Maar goed, het lijkt er dus verdacht veel op dat je -vóórdat je toestemming geeft aan NS om alles in te zien bij andere vervoerders- je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

En wat als je helemaal geen ander abonnement hebt en die melding krijgt? Tja klik ‘ik snap het’ en ga vooral verder… maar ik snap dat dus niet eigenlijk. :nerd:

 


Henk_NL
  • 7126 reacties
  • 15 januari 2021
Robert B schreef:

je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

Ik ken de API spec niet, maar het zou prima kunnen dat TLS alleen een boolean (false/true) teruggeeft of er een conflicterend product aanwezig is, zonder het product verder te specificeren.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29366 reacties
  • 15 januari 2021

Dat is dan netjes, maar ja hoe duidelijk is ‘true’ dan als veel combinaties alsnog prima werken op één kaart?

Ik weet je antwoord al.. een hack op een hack, en voor consumenten soms een zoektocht of toch maar twee kaarten. :rolling_eyes:

Schijnt dat soms een los OV-fiets koppeling/abo al in de weg staat voor een overstap naar NS Flex?


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16318 reacties
  • 15 januari 2021

Deze controle op aanwezigheid van een BTM kortingsabonnement stond ook vermeld in het besluit wijziging abonnementen en was ook als aangegeven criterium in het advies vanuit het Lokov. 

 

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29366 reacties
  • 15 januari 2021

Awesome @Momo dan is het voor mij (ben geen waakhond verder) duidelijk in ieder geval.

NS en TLS wisselen dus ‘gegevens’ uit, wat in dit geval nuttig zou kunnen zijn voor iemand die NS Flex wil…

Nu die tweep nog.. ‘ik heb geen enkel abonnement’ en toch een (fout)melding… :sleeping:


Henk_NL
  • 7126 reacties
  • 15 januari 2021
Robert B schreef:

Dat is dan netjes, maar ja hoe duidelijk is ‘true’ dan als veel combinaties alsnog prima werken op één kaart?

Dat het nu in de praktijk werkt, houdt niet in dat het verstandig is om die combinatie toe te passen of volgens de specificatie uberhaupt zou moeten werken. Immers, een wijziging in de apparatuur kan alsnog voor problemen zorgen. Ik zou zeggen, bij twijfel, vooral niet aan beginnen. Het is hoofdpijn.


Andyret2
  • Reisleider**
  • 313 reacties
  • 15 januari 2021
Robert B schreef:

Bij het bestellen van NS Flex doet men tegenwoordig een check (bij TLS/OV-chip?) om te kijken wat iemand zoal op een kaart heeft staan… Terwijl je saldo checken via Mijn NS alleen kan als ‘aléén de laatste transactie bij NS, voor de rest mogen/kunnen we dat echt niet zien!’

 

Mag dat eigenlijk wel? Op zich is de melding welkom (om conflicten te voorkomen), maar NS hoeft echt niet te weten welke andere (saldo) producten er op een kaart staan eigenlijk, toch?

Bovendien werkt NS Flex bijna perfect met ‘vrij reizen’ (zone/ster/regio) abonnementen van andere vervoerders. Het BTM deel weg laten maakt wel dat je buiten je abonnementsregio saldo nodig hebt, en dat is dus vaak nergens voor nodig @Andyret2 toch?

Maar goed, het lijkt er dus verdacht veel op dat je -vóórdat je toestemming geeft aan NS om alles in te zien bij andere vervoerders- je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

En wat als je helemaal geen ander abonnement hebt en die melding krijgt? Tja klik ‘ik snap het’ en ga vooral verder… maar ik snap dat dus niet eigenlijk. :nerd:

https://twitter.com/noella2812/status/1349867965026590727


klopt inderdaad vrij reizen werk gewoon met ns flex inderdaad met korting reizen gaat niet samen zoals dal voordeel uren bij connexion of arriva  maar zo btm vrij net abonnement en regioabonnement kunen samen op 1 kaart staan


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29366 reacties
  • 23 januari 2021
Momo schreef:

En Flex zonder abonnement kan op ieder moment weer gewijzigd worden naar Flex met een abonnement (bv weer Flex Dal Vrij), daar hoeft u niet minstens een maand voor te wachten.

https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ns-flex-wijzigen.html

Probleempje! Als er bij NS Flex zonder abonnement een (foutieve) prijs staat dan lukt wisselen niet binnen een maand. Het is dus niet alleen een cosmetisch foutje.

 


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16318 reacties
  • 23 januari 2021

De storing waarvan webcare een paar dagen geleden meldde “We verwachten dat dit morgen is opgelost”. Verwachtingen komen niet altijd uit, ook nu dus niet. 


Reageer