NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Reputatie 1

Ik wilde even checken of het voor mij handig is om het NS Flex product op mijn OV chipkaart bij jullie te bestellen.
Ik reis elke dag (maandag-vrijdag) naar mijn werk en terug met eenzelfde, vaste route elke dag (Lelystad-Amsterdam).
Verder geen andere reizen.
Ook wilde ik graag verduidelijken of het bedrag dat je betaalt voor NS Flex elke maand hetzelfde is ?
Ik ken geen Nederlands en dit is een vertaald bericht, dus sorry voor eventuele fouten, die zijn niet van mij.
Hartelijk dank.

 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bij meer dan 3 keer per week hetzelfde traject zijn er twee mogelijkheden:

  • Bij altijd buiten de spits (peak hours 6:30-9:00 en 16:00-18:30) → Dal Vrij (€ 106 per maand)
  • Bij meestal in de spits → Traject Vrij (voor Lelystad - Amsterdam is dat € 280,30 per maand)

NS Flex abonnementen zijn alleen voor trein.

Ik heb een flexabonnement op de chipkaart van mijn man gezet.Hij zou de eerste maand gratis hebben.,er is echter 10 euro in rekening gebracht. Op mijn chipkaart waar ik het flexabonnement opzette, hoefde ik alleen 0.01 euro te betalen.,??

Badge +3

Ik heb een flexabonnement op de chipkaart van mijn man gezet.Hij zou de eerste maand gratis hebben.,er is echter 10 euro in rekening gebracht. Op mijn chipkaart waar ik het flexabonnement opzette, hoefde ik alleen 0.01 euro te betalen.,??

Bij NS Flex Basis (€0 per maand) en Weekend Voordeel (€2 per maand) wordt er eenmalig €10 inschrijfkosten gerekend voor nieuwe klanten.

Bij Dal Voordeel (€5 per maand, tijdelijk eerste maand gratis) en duurdere abonnementen zou dat niet het geval moeten zijn.

Neem (je man) contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, Twitter of Facebook) als je Dal Voordeel besteld hebt.

Ik heb zojuist  voor NS Flex gekozen en de gele kaart ontvangen.

Wat kan ik nu nog met mijn saldo op de blauwe anonieme kaart doen? Ongeveer 10 euro! 

 

 

Badge +3

Ik heb zojuist  voor NS Flex gekozen en de gele kaart ontvangen.

Wat kan ik nu nog met mijn saldo op de blauwe anonieme kaart doen? Ongeveer 10 euro! 

Dat kun je terug krijgen bij een balie van een vervoerder, of door de kaart samen met een formulier op te sturen naar OV-chipkaart. Zie https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen.htm#

 

Hallo Goedenavond , Abonnement weekend vrij Ik kan gratis reizen op zaterdag en zondag Met trein, bus en metro, Het is waar  Help alstublieft

Hallo Goedenavond , Abonnement weekend vrij Ik kan gratis reizen op zaterdag en zondag Met trein, bus en metro, Het is waar  Help alstublieft

Jouw vraag is al in een ander topic beantwoord; met het weekend vrij abonnement kan je in de weekenden vrij reizen. Het abonnement is niet geldig in de bus, tram en metro.

Allemaal leuk en aardig die aanbiedingen maar ik zal nergens meer kunnen komen omdat ik mij niet laat vaccineren,dus geen OR.Ik ben 74 en heb ik besloten om mijn laatste jaren maar thuis te slijten.Groet.Jan.Delft

Badge +3

Allemaal leuk en aardig die aanbiedingen maar ik zal nergens meer kunnen komen omdat ik mij niet laat vaccineren,dus geen OR.Ik ben 74 en heb ik besloten om mijn laatste jaren maar thuis te slijten.Groet.Jan.Delft

Wil er eigenlijk niet eens op ingaan maar vooralsnog is ‘2G’ niet aan de orde in Nederland, dus als je ergens heen wilt is een negatieve test ook gewoon geldig.

Wel een hoop gedoe, maar keiharde noodzaak En alle beetjes helpen, behalve een mondkapje op je kin.

Thuis blijven is een keuze (laatste jaren slijten), maar als je de kans dat je ‘slijt’ (of erger) door een vaccinatie afweegt tegen de ‘voordelen’ ervan is de keuze natuurlijk snel gemaakt, toch?

‘Ik ben 74 en besluit om me niet te laten prikken’?  Nou dank je wel dan namens de rest van de samenleving! (met alle respect, sommige mensen willen/vertrouwen een vaccinatie echt niet!)

85% van de rationiële/verstsandige Nederlanders zullen dat kunnen beamen, of het tegendeel min of meer bewijzen, maar het blijft jouw keuze natuurlijk.

De actuele situatie in Nederland

Laatst bijgewerkt: gisteren (26 november)

Veel mensen zullen u @janvanmill een enorme eikel vinden (geen vaccin voor mij!) en eigenlijk vind ik dat ook.

Slijt dan maar thuis uw laatste jaren, want van de NS hoef je weinig te verwachten om het allemaal of enigszins mooier of beter te maken, want dat is allemaal ‘eigen verantwoordelijkheid’ natuurliijk.

Zonder handhaving lacht iedereen je uit (zoek de conducteur maar?), en zonder mondkapje lukt dat veel beter zelfs (zichtbaar lachen, wat nou controle?!) :tired_face:

Reputatie 1

Vraag :
Als gevolg van nieuwe COVID-maatregelen in mijn bedrijf zal ik bijna de hele maand december thuiswerken.
Mijn NS Flex is op 21 november automatisch verlengd. Is er een manier om het abonnement voor deze maand te annuleren of te onderbreken ? Anders betaal ik een vaste prijs voor niets. Kunt u mij alstublieft helpen?

Jeroon

 

Badge +3

U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.

Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.

Reputatie 1

U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.

Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.

Alvast hartelijk dank !!!
Ik heb het zojuist gewijzigd naar NS Flex Basis. Weet u wat er gebeurt met de vaste prijs die ik had bij NS Flex en liep van 21 november tot vandaag ? Ga ik daar een klein percentage van betalen of helemaal niets ? 

Badge +3

U hebt als het goed is al een factuur ontvangen voor deze hele abonnementsmaand, dus van 21 november tot en met 20 december. Misschien is dat bedrag ook al afgeschreven van uw rekening, anders gebeurt dat een dezer dagen.

U gaat binnenkort een factuur krijgen waarop een evenredig deel van dat abonnementsgeld aan u wordt terugbetaald, zodat u uiteindelijk alleen maar betaalt voor de periode van 21 tot en met 26 november.

Reputatie 7
Badge +3

U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.

Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.

Alvast hartelijk dank !!!
Ik heb het zojuist gewijzigd naar NS Flex Basis. Weet u wat er gebeurt met de vaste prijs die ik had bij NS Flex en liep van 21 november tot vandaag ? Ga ik daar een klein percentage van betalen of helemaal niets ? 

Van vooruitbetaalde abonnementskosten betaal je alleen van 21-11 tot vandaag en krijg je de rest terug.

Hello. I subscribe to NS Flex Dal Vrij and the first invoice was issued this month. Is it paid automatically from my account or do I have to pay in person?

Kind regards

Badge +3

The amount will be withdrawn from your bank account automatically. Only if for some reason this fails, you will be informed about this and given instructions on how to pay manually.

Beste Ns

Hoe kan ik nu de kosten inzien die ik maak voor een bus reis of metro reis. Normaal kon je zien wat de kosten waren op je kaart. De kosten staan namelijk niet op mijn ns wel wat je reist voor trein maar niet de kosten voor bus en metro. Ook wordt er een bedrag van servicekosten verrekend van - 9. 49 waarom is dit? Want ik wil graag gewoon weten wat ik reis en niet achteraf voor verrassingen staan. En kan misschien de Flex uit geschakeld worden zodat je de kosten zelf in de hand houdt in plaats van een inasso. 

Badge +3

Bij NS Flex worden ook de kosten voor bus, tram en metro getoond in Mijn NS, in de reishistorie. Het kan wel enige dagen duren na de reis voordat dit zichtbaar is.

Het bedrag van 9,49 euro zal het saldo zijn dat nog op uw OV-chipkaart stond toen u overstapte op NS Flex. Dit bedrag wordt verrekend met de factuur na de eerste maand, omdat u geen saldo meer nodig hebt om te reizen.

Reizen op saldo per trein is alleen nog mogelijk bij reizen zonder abonnement of bij Dal Voordeel. Andere abonnementen zijn alleen nog beschikbaar als NS Flex-variant. Wel kan reizen op rekening voor bus, tram en metro uitgezet worden, zodat u daarvoor saldo nodig hebt. Dit kunt u regelen door rechtstreeks contact op te nemen met de klantenservice.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Is de busreis ook met korting bij een NS flex weekend abonnement? 

Reputatie 7
Badge +3

Is de busreis ook met korting bij een NS flex weekend abonnement? 

Nee, alleen NS-bussen die ingezet worden bij verstoring/werkzaamheden zijn inbegrepen. Flex abonnementen zijn alleen geldig in treinen. Voor al het overige vervoer betaal je het normale tarief.

Hello 

I live in Emmen, and I went to Amsterdam by car, and after that I wanted to go back to Emmen, but by train ,unfortunately, I forgot my card, knowing that I have a subscription vrijweekend, and I asked the information office if he could give me a solution, and he said  I have to buy a return ticket and then I fill out a form to get the money back. I hope you can help me by sending the form.

 

Met Vriendelijke Groeten 

  •  
Reputatie 7
Badge +3

Check https://www.ns.nl/en/customer-service/refunds/refunds-when-you-forget-your-season-ticket.html for a link to the form.

Vandaag mijn flex abonnement afgesloten , het tegoed op mijn OV werd teruggestort omdat NS mijn reizen achteraf in rekening brengt, er staat dus geen saldo meer op, maar hoe gaat het dan als mijn ov voor de tram of bus wil gebruiken?

Reputatie 7
Badge +3

Met Flex reis je ook op rekening met bus en tram. Uitzondering is wanneer het BTM gedeelte niet geactiveerd is omdat op de kaart ook een kortingsabonnement voor de bus/tram staat. 

Reageer