NS flex: kan niet reizen zonder saldo bus, metro, etc. | NS Community
beantwoord

NS flex: kan niet reizen zonder saldo bus, metro, etc.

  • 20 December 2020
  • 12 reacties
  • 2970 Bekeken

Beste lezer,

 

Deze maand heb ik NS Flex geactiveerd op mijn persoonlijke OV-chipkaart. In combinatie met het daluren abonnement leek dit de beste optie voor mij. 

Op de site van NS had ik gelezen dat je geen saldo nodig hebt op je OV-chipkaart. Ook niet voor de bus, metro, tram, etc. Tot mijn verbazing kon ik diezelfde maand niet inchecken bij de metro. "Onvoldoende saldo" stond er op het scherm van de poortjes. Mijn bus en metro reizen zijn dus niet mogelijk zonder saldo. Althans, zo lijkt het.

Dit is echter niet wat NS beloofde. 

 

Ik hoop dat er een passende oplossing is voor mijn probleem.

 

Mvg, F Steenbergen

icon

Beste antwoord door Rizana NS 21 December 2020, 10:42

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Neem hiervoor contact op met de klantenservice, via telefoon, chat, Twitter of Facebook. Mogelijk is net al in onderstaand topic het BTM gedeelte uitgeschakeld. Dit kan dan weer ingeschakeld worden.

 

Goedemorgen Femke391 en welkom bij de NS Community. 

Wat jammer dat NS Flex niet werkte toen je wilde reizen. Je hebt het product dus wel opgehaald bij de kaartautomaat? Zo ja, dan kan je inderdaad het beste even contact opnemen met mijn collega's van de klantenservice om te checken wat er aan de hand is. 

Je hebt het product dus wel opgehaald bij de kaartautomaat? 

Dit is echt iets van de laatste tijd.

Blijkbaar is er iets aangepast waardoor de overstap naar Flex voor het BTM-gedeelte nu soms mislukt. Ik kan me (vrijwel) geen klachten herinneren van de eerste 1-2 jaar Flex, maar nu verschijnt dit probleem wel met enige regelmaat op de community.

Nou... 10 maanden later dan de start van dit topic heb ik daar ook last van. Heb vorige maand mijn nieuwe flex abonnement geladen en reis vandaag voor het eerst met de bus. Uiteraard heeft de NS mijn saldo terug gestort maar kon daardoor vandaag niet met de bus. Dat is.. ik kon wel, maar voor een prijs van 4,43 ipv de normale 0,85

 

Erg jammerlijk dat dit nog niet gefixt is door de NS in de tussentijd

Badge +3

Nou... 10 maanden later dan de start van dit topic heb ik daar ook last van. Heb vorige maand mijn nieuwe flex abonnement geladen en reis vandaag voor het eerst met de bus. Uiteraard heeft de NS mijn saldo terug gestort maar kon daardoor vandaag niet met de bus. Dat is.. ik kon wel, maar voor een prijs van 4,43 ipv de normale 0,85

Dan is er iets mis gegaan, of reis je met Blauwnet (trein) en dan een bus (bijv. Syntus)?

Dan kan het inderdaad zijn dat voor een busrit het basistarief van € 0,99 extra gerekend wordt, maar kan nooit het verschil maken tussen € 0,85 en € 4,43

Welke trein/busreis heb je gemaakt?

Reputatie 7
Badge +1

Dat zou heel goed kunnen als je VAN de bl.nt trein als 1e rit overstapt op een geassocieerde bus (geen enkele bus heet Bl.nt, wel bvb RRReis of Twents/Keolis) voor nog enkele KMs-ga je daarmee net over de zonegrens dan kost het dus zonder chip 2 rittenkaarten=2x2.20 (of inmiddels net iets meer)

Overigens hebben ze momenteel een aanbieding herfst vak.: Dagkaart in hun hele gebied voor 6 eur.

Badge +3

Ah, dat zou kunnen. Bij Twents (Syntus) en RRReis kost een ritkaartje inderdaad € 2,40 en een buurtbus ritkaartje € 2,00

Kan die € 0,85 niet echt plaatsen, behalve voor enkele kilometers met de bus in aansluiting op een Blauwnet treinreis, of een regionaal kortingsabonnement (op saldo) voor trein/bus.

Hoe dan ook, deze situatie geeft opnieuw aan dat NS bij een overstap naar Flex zonder BTM het saldo (en eventueel automatisch opladen) met rust moet laten.

Reis ik met NS Flex altijd met Saldo? Of kan ik ook geld op m'n kaart zetten?

Badge +3

Reis ik met NS Flex altijd met Saldo? Of kan ik ook geld op m'n kaart zetten?

Welkom @Damyan!

Met NS Flex reis je in de trein altijd op rekening (incasso achteraf per maand), en meestal ook in bus/tram/metro. Je hebt dus geen saldo nodig, en kunt dat ook niet bij een NS kaartautomaat laden.

Heb je een stad/streek/regio abonnement voor bus/tram/metro dan soms wel saldo nodig.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, juist niet. U reist altijd zonder saldo en betaalt uw reizen achteraf met een automatische incasso. Er hoeft dus ook geen saldo op uw kaart te staan. Dat is overbodig.

Ja zelfde probleem hier, NS-flex aangezet, opgehaald op het station bus de automaat. Saldo teruggestort en daarna met de bus, nou mooi niet saldo onvoldoende!! En nu??

Reputatie 7
Badge +3

Ja zelfde probleem hier, NS-flex aangezet, opgehaald op het station bus de automaat. Saldo teruggestort en daarna met de bus, nou mooi niet saldo onvoldoende!! En nu??

Contact opnemen met NS klantenservice om te kijken waar het aan ligt. Mogelijk is BusTramMetro uitgezet. Als je geen busabonnement hebt op dezelfde kaart kun je BTM aan laten zetten. Anders saldo laden bij niet-NS automaat.

Reageer