beantwoord

NS Flex komt restitutie beloftes niet na op eerste factuur

• 24 juli 2019
  • 10 reacties
  • 472 Bekeken

Gisteren heb ik mijn Dal Vrij abonnement laten omzetten in NS Flex Dal Vrij. Hiervan heb ik een e-mail ontvangen met de tekst: "Uw overstap is pas definitief als u NS Flex heeft geactiveerd door bij de kaartautomaat de bestelling op te halen." In de e-mail erna wordt gesproken hoe ik NS Flex moet activeren, daarin staat tevens: "Stond er nog een positief saldo op uw OV-chipkaart? Dan verrekenen we dit automatisch op uw eerstvolgende NS Flex factuur."

Vanmorgen heb ik mijn NS Flex geactiveerd, waarbij ik ook een bevestiging kreeg van het saldo dat op de kaart stond.

Zojuist ontving ik mijn eerste factuur. Noch het restitutiebedrag, noch het OV-chipkaart saldo is van de factuur gehaald. Ook komt het bedrag dat NS voornemens is af te schrijven overeen met het abonnementsbedrag voor een maand. Hiermee komt NS de toezeggingen in haar schriftelijke communicatie niet na.

Als klant verwacht ik dat op de eerste factuur zowel credit als debit posten zijn opgenomen.
icon

Beste antwoord door Danny NS 24 juli 2019, 17:32

Hoi Skinkie en welkom bij de NS Community!

De restitutie van het saldo op je kaart zal op je volgende factuur worden verrekend. Abonnementsgelden zullen vooraf worden gefactureerd en reiskosten achteraf.
Bekijk origineel

10 reacties

De restitutie van het saldo op je kaart zal op je volgende factuur worden verrekend. Abonnementsgelden zullen vooraf worden gefactureerd en reiskosten achteraf.
Reputatie 7
Badge +3
Het te restitueren bedrag wordt met een aparte credit factuur aan je terug betaald. Kijk morgen of de dagen erna eens bij je facturen in MijnNS.

Mijn eerste Flex Dalvoordeel factuur was van 17 juni (gewijzigd op zaterdag 15 juni) en de restitutie van de resterende dagen Traject Vrij is van 18 juni in MijnNS.

Badge +3
Reeds betaalde abonnementskosten (die 112 euro ongeveer) krijg je binnen een week teruggestort, maar je saldo komt op je eerste maandfactuur als credit. Dat duurt dus inderdaad een maand.

De factuur die je nu gekregen hebt is simpelweg voor de aanschaf van Flex Dal Vrij. Je saldo kan daarin nog niet meegenomen worden want dat staat nog gewoon op je kaart (zolang je nog niet langs een automaat geweest bent), en de NS weten niet hoeveel je daarvan nog gaat gebruiken voordat je Flex daadwerkelijk activeert. Vandaar...

Die -€ 12,00 was mijn saldo dus, en die -€ 0,01 voor OV-fiets en Stallen op Rekening omdat die ook beëindigd zijn natuurlijk 😂 Die heb ik nog niet terug, maar mogen ze houden hoor!

Met respect, dit is niet wat er in de e-mail staat. Eerst volgende is de factuur die ik toonde. Als dat niet werkt met de systemen dan zou er moeten komen "in de komende periode".

@Robert B ik ben langs de automaat geweest, de 17,86 e-mail kwam daarna.
Badge +3
Dan moeten ze daar "eerstvolgende maandfactuur" o.i.d. van maken, want inderdaad de e-mail die je nu gekregen hebt is van ná het activeren van Flex (anders kunnen ze helemaal niet weten wat je saldo was, dat staat namelijk op de kaart zelf!).

De factuur die je (in dit geval heel kort daarvoor) al gekregen hebt is voor de bestelling en vooruitbetaling van je Dal Vrij (per 23-07). Als je pas op 01-08 of zo je Flex zou activeren bij een automaat dan had je die e-mail over saldorestitutie daaarna pas gekregen.

Hopelijk is het zo duidelijker?
  • Ik wil Flex! Boem, bij deze een factuur voor eerste maand, per direct dus! Eventuele al betaalde abonnementskosten (resterende dagen/maanden) van een vorig klassiek abonnement z.s.m. op je rekening, binnen een week.
  • Ik activeer Flex bij een automaat (zodra ik tijd/zin heb, dat kan ook over een week of twee zijn) en weet dat het saldo dat op dat moment op mijn kaart staat er vanaf gehaald wordt.
  • Dat saldo krijg ik via de eerstvolgende factuur terug.
Voor de rest gaat het meestal niet om wereldbedragen, en als het minder dan €30 was had je die ook nog (vóór het activeren van Flex) bij een balie terug kunnen krijgen. Je moet het maar weten inderdaad. 😆
Het gaat er niet zo zeer om wat je moet weten, maar wat er wordt gecommuniceerd. Ik kreeg het idee dat het Flex aanmeld proces aardig was gestroomlijnd, toch zie ik weer typische communicatie fouten die totaal niet nodig zijn.
Badge +3
Het gaat er niet zo zeer om wat je moet weten, maar wat er wordt gecommuniceerd. Ik kreeg het idee dat het Flex aanmeld proces aardig was gestroomlijnd, toch zie ik weer typische communicatie fouten die totaal niet nodig zijn.
Het aanmeld/overstapproces naar Flex is redelijk gestroomlijnd inderdaad (wat je zelf al aangaf gisterenavond, en mij verbaasde dat ook want ik wilde eigenlijk een nieuwe kaart erbij, maar na 2 muisklikken stond het al voor mijn huidige kaart klaar!)

Maar er zijn nog wat haken en ogen dus. Met name over wanneer je het gaat activeren/ophalen en wat je saldo op dat moment is, is daar eentje van en dus technisch belangrijk en niet te voorkomen. En natuurlijk kan je dat allemaal wel in bevestigingsmails gaan zetten (bedrag onbekend) maar dan wordt het voor met name nieuwe klanten al gauw een onbegrijpelijk verhaal.

'Je saldo (Wij van de NS halen dat namelijk klakkeloos van je kaart af zodra je Flex bevestigt) krijg je na het activeren terug via de eerstvolgende maandelijkse factuur' zou dan nog nét wat duidelijker zijn inderdaad.

Maar goed, die bijna €112 abonnementskosten heb je volgende week om deze tijd dus echt wel binnen.

Op 6 november 2019 ben ik overgestapt van het ‘oude’ NS Dal Voordeel abonnement naar een NS Flex Dal Voordeel abonnement. Uit de email die ik op die datum van de NS heb ontvangen blijkt dat ik een restitutie dien te ontvangen van € 29,57 aan teveel betaalde kosten voor mijn oude abonnement. Het is nu 4 december, dus 1 maand later, en ik heb nog niets ontvangen. Het is dus niet juist dat dit binnen een week wordt overgemaakt.

Op 6 november 2019 ben ik overgestapt van het ‘oude’ NS Dal Voordeel abonnement naar een NS Flex Dal Voordeel abonnement. Uit de email die ik op die datum van de NS heb ontvangen blijkt dat ik een restitutie dien te ontvangen van € 29,57 aan teveel betaalde kosten voor mijn oude abonnement. Het is nu 4 december, dus 1 maand later, en ik heb nog niets ontvangen. Het is dus niet juist dat dit binnen een week wordt overgemaakt.

Het is ongelooflijk, maar het bedrag komt - letterlijk terwijl ik voorgaand bericht zit te tikken - binnen op mijn rekening! :-)

Gelukkig maar! :)

Reageer