beantwoord

NS Flex lijkt op een gedwongen winkelnering

• 15 april 2020
  • 13 reacties
  • 482 Bekeken

Het komt er op neer dat in de nabije toekomst reizigers indien ze een abonnement bij de NS willen  nemen,  gedwongen worden een Flex abonnement te nemen. De huidige abonnementen op saldo worden totaal afgeschaft. Dit lijkt een voordeel te zijn voor de reizigers, maar het is vooral eerst gewoon een gedwongen NS-nering.  In mijn specifiek geval, ik heb een weekend vrij reizen kaart met een 65+ korting, die met Flex zal vervallen,  waardoor ik met het  huidige tarief €7,-  per maand meer moet betalen. De 65+ korting vervalt, en de NS is in haar informatie vaag over deze  categorie reizigers. Nu heb ik ook de moeite genomen om de Productvoorwaarden NS Flex te lezen, en het opvallendste in die voorwaarden is het ontbreken van de mogelijkheid om een beroep te kunnen doen op  de geschillencommissie. Artikel 12: Betaling en prijzen, laat vooral zien dat de NS alle rechten heeft om een vermeende schuld te innen, en de klant kan daar niks tegen inbrengen. 

icon

Beste antwoord door MoDe 15 april 2020, 16:41

Op dit moment is het niet duidelijk of en hoe de 65+ korting met Flex gerealiseerd zal worden.

Met de gewone dal voordeel en voordeelurenaboonnementen blijft het mogelijk om op saldo te reizen en zolang niet duidelijk is wat Flex voor 65+ betekent, blijven ook de oude abonnementen met korting bestaan.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarom wilt u een beroep doen op de geschillencommissie?

Reputatie 7
Badge +3

In mijn specifiek geval, ik heb een weekend vrij reizen kaart met een 65+ korting, die met Flex zal vervallen,  waardoor ik met het  huidige tarief €7,-  per maand meer moet betalen. De 65+ korting vervalt, en de NS is in haar informatie vaag over deze  categorie reizigers. 

Hoezo vaag? Zie daarvoor: https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/weekend-vrij-abonnement.html

waar staat “De korting voor abonnementhouders van 65+ blijft behouden.”

Het is alleen zo dat die korting momenteel nog niet beschikbaar is bij Flex abonnementen, dit zal wel het geval zijn wanneer de abonnementen overgaan naar Flex.

Reputatie 7
Badge +3

Op dit moment is het niet duidelijk of en hoe de 65+ korting met Flex gerealiseerd zal worden.

Met de gewone dal voordeel en voordeelurenaboonnementen blijft het mogelijk om op saldo te reizen en zolang niet duidelijk is wat Flex voor 65+ betekent, blijven ook de oude abonnementen met korting bestaan.

Theoretisch kan er natuurlijk altijd een verschil van mening bestaan over de juistheid van de factuur, die zoals in de voorwaarden staat zelfs 3 maanden na een geregistreerde reis in rekening kan worden gebracht. Wat de korting voor 65+ voor een weekend vrij abonnement betreft,  is inmiddels duidelijk, daar blijft de korting van kracht, maar de NS is er nog niet over uit hoe dit in de praktijk eruit zal zien.

Blijft staan dat hier sprake is van een gedwongen overgang naar een situatie waarin de NS bij een geschil gewoon de ov-kaart blokkeert,  en rente over het verschuldigde reiskosten in rekening brengt. 
De reiziger staat hier dus met de rug tegen de muur, en dat is een onaangename waarheid. 

Badge

De abonnementen van NS Flex worden langzaam uitgerold en voordat u moet overstappen is daar echt wel duidelijkheid over.  Voordeel is dat u straks op rekening kunt reizen en niet elke keer langs een automaat moet om uw OV chipkaart op te waarderen. En als er iets niet klopt met uw rekening kunt u gewoon contact opnemen met de NS en wordt er samen naar gekeken. 

Het wordt voor de klant dus eigenlijk makkelijker gemaakt met reizen op rekening.

In uw geval is en blijft het in het weekend vrij reizen en als u daarbuiten niet reist betaald u alleen uw abonnementsgeld net als nu.

Ik zou het prettig vinden als NS nu eens een aantal maanden achter elkaar geen fouten zou maken. In januari hebben we de dubbele incasso gehad, Nu krijgen klanten weer ontelbare mailtjes met facturen.

We hebben nog steeds een topic met Qbuzz en Flex wat maar niet wordt opgelost en zo zijn er nog wel wat meer dingetjes. Ik wil dus momenteel zeker nog geen NS Flex opgedrongen krijgen.

Ik vind het facturatieproces bij NS daar nog niet stabiel genoeg voor, daarbij woon ik in het westen van het land. De voordelen voor Flex zijn vooral voor reizigers die buiten NS gebied reizen. 

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Met automatisch opwaarderen hoef je niet langs een automaat en met reizen op saldo heb je meer inzicht in de kosten dan met Flex.

Gezien het aantal topics met vragen over uitstel van betaling, incassobureau, stopzetten vanwege wanbetaling is Flex niet het ideale systeem voor alle mensen.

Reputatie 7

Waarom het niet gewoon laten zoals het nu is. Waarom altijd weer veranderen? Is dat om mensen bezig te houden 😉 Over 2 of 3 jaar is dat Flex weer niet goed of achterhaald en komt er weer iets nieuws... 

Ik wil eigenlijk liever ook geen verplichte Flex... Zoals het nu is met klassiek Dalvrij bevalt me prima, helemaal geen probleem mee. En voor die enkele keer dat ik in de spits moet reizen of met de bus zorg ik wel even dat er voldoende saldo op staat... Snap niet wat er beter is aan Flex.

Badge +3

Qua zelf voor genoeg saldo zorgen (of automatisch opladen) heeft Flex weinig voordelen t.o.v. klassieke abonnementen.

Het grootste voordeel voor de consument is dat je het zelf eenvoudig kunt wisselen en daarvoor niet meer langs een automaat hoeft. Heb je dus bijv. een Dal Voordeel en wilt een (of meerdere) weekenden wat langere reizen maken, dan neem je een maandje Weekend Vrij en kan je binnen een uur (vaak binnen enkele minuten) op pad.

Grote voordeel voor de NS is dat ze (in tegenstelling tot bij klassieke abonnementen) inzage krijgen in AL je reizen met het ov, dus ook bij andere treinvervoerders én bus/tram/metro.

Dat is ‘Big Data’ en veel meer waard dan de meesten denken. In feite is Flex dus een behoorlijke aanslag op je privacy… en niet uit te zetten zoals bij Google Maps e.d. (historie van waar ik geweest ben gaat je niets aan).

Nadeel (op dit moment) is nog dat NS Flex nog niet met allerlei vervoerders en abonnementsvormen voor stads/streekvervoer overweg kan, en die andere vervoerders daar soms ook niet zomaar aan willen/kunnen meewerken.

Reputatie 7

Het grootste voordeel voor de consument is dat je het zelf eenvoudig kunt wisselen en daarvoor niet meer langs een automaat hoeft. Heb je dus bijv. een Dal Voordeel en wilt een (of meerdere) weekenden wat langere reizen maken, dan neem je een maandje Weekend Vrij en kan je binnen een uur (vaak binnen enkele minuten) op pad.

Het hangt helemaal af van welk abonnement je hebt en wat je ermee doet en hoe vaak. Leuk dat het kan, maar er zullen denk ik ook genoeg mensen zijn die nooit zullen wisselen. 

Dat van de problemen met busabonnementen bij Flex heb ik al eerder eens gelezen. Ik heb Arriva Dalkorting en zou daarvoor straks een aparte chipkaart moeten hebben :tired_face:  omdat het niet samenwerkt met Flex Dalvrij. Ook is er nog geen oplossing voor het Bijabonnement dat gekoppeld is aan mijn contract, hoewel er dan wel zolang dat nog niet het geval is, dezelfde korting zal worden verrekend …. (tenminste dat wordt beweerd)….  Ook op de chipkaart met het Bijabonnement staat een busabonnement…. Allemaal zaken die het complex maken…. 

Reputatie 6
Badge +1

Een abonnementswissel zou eventueel interessant zijn voor mensen die bijvoorbeeld een paar weken op vakantie gaan. Of mensen die tijdelijk minder reizen door omstandigheden.

Voor houders van regionale kortingsabonnementen is het mogelijk om het BTM gedeelte van Flex uit te zetten door contact op te nemen met de klantenservice. Bij treinreizen reist men op rekening en bij BTM reizen gebeurd dat weer op saldo en is er dus niet meer een extra OV-Chipkaart nodig. Meer hierover in dit topic.

Het probleem van de abonnementen van verschillende vervoersbedrijven die conflicteren met elkaar is hier ook al genoemd. Ik heb o.a. nog een Arriva/Qbuzz Noord-Nederland korting, waardoor ik 60% korting heb op hun bus en treinen. Deze staat op een eigen ov-kaart, omdat ik bewust het risico van een software conflict niet wilde lopen. Je ontkomt dus niet aan het houden van meerdere ov kaarten. Mijn hoofdbezwaar hier is dat elk probleem met de facturatie van de NS in het nadeel van de reiziger uitvalt, en daar kan je niets aan veranderen. Hier dreigen met  afschaffen en eventuele rechtszaken ingeval een dergelijk scenario is niet meer dan een uiting van machteloosheid. 

Badge +3

Dat van de problemen met busabonnementen bij Flex heb ik al eerder eens gelezen. Ik heb Arriva Dalkorting en zou daarvoor straks een aparte chipkaart moeten hebben :tired_face:  omdat het niet samenwerkt met Flex Dalvrij.

Dat is waar, maar in feite is dat een probleem van Arriva die hun eigen producten geen voorrang geeft op Flex.

Overigens (slakken en zout) heb je geen aparte chipkaart nodig voor Arriva, maar juist voor je Flex Dal Vrij, en die is gratis uiteraard. 

De bus/tram/metro component van Flex laten verwijderen (bij een servicebalie of via de klantenservice en dan even bevestigen bij een ophaalpunt) lost het probleem om met twee kaarten te moeten werken ook op. Heb je voor korting bij Arriva (bus) alleen wel weer saldo nodig.

Het probleem met Arriva (trein) is wel dat zij geen middagspits kennen in sommige regio's en NS (Flex) daar geen benul van heeft.

Reageer