beantwoord

NS flex, maar toch in de min op mijn ov-kaart

Ik heb NS Flex, 2e klasse. Ik reis naar tevredenheid dagelijks met mijn kaart. Ik doe dat niet alleen met de trein, maar ook met de metro of tram.

Echter ben ik vergeten in te checken en sta ik in de min op mijn chipkaart. Niemand, ns winkel op Utrecht CS of telefonisch kan mij vertellen hoe dit gecorrigeerd moet worden of wat ik moet doen om het te corrigeren. Ook niet terug te vinden op de site van vergeten check-out.
icon

Beste antwoord door Robert B 12 maart 2019, 20:13

Welkom bij de NS Community!

Er waren enkele weken geleden problemen bij TLS (OV-chipkaart) met het herkennen van NS Flex. Daardoor kan je kaart in de min gekomen zijn (met name bij bus/tram/metro reizen).

De betreffende vervoerder (GVB/RET/HTM/U-OV, Qbuzz, etc.) kan je saldo dan weer op 0 zetten. Via Mijn NS zie je die reizen inderdaad niet eens terug (want op saldo), en NS kan/mag ze ook niet zien (want niet gereisd via Reizen op Rekening NS, oftewel Flex).

Check https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip.htm voor je reishistorie (account benodigd) dan zie je precies waar het mis gegaan is. Voor NS Flex zouden alle reizen op € 0,00 moeten staan.

Een negatief saldo zou verder geen probleem moeten zijn, maar bij sommige vervoerders gaat het wél mis (melding 'saldo te laag' terwijl je reist op rekening) dus terug op 0 laten zetten is wel zo verstandig.

Bij een servicebalie (vervoerder) is het handigst, maar online kan ook meestal wel. Dan moet je gewoon je saldo-tegoed even ophalen bij supermarkt o.i.d. (wat bij Flex nou juist niet de bedoeling was.. want nooit meer langs een automaat) 😉

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Er waren enkele weken geleden problemen bij TLS (OV-chipkaart) met het herkennen van NS Flex. Daardoor kan je kaart in de min gekomen zijn (met name bij bus/tram/metro reizen).

De betreffende vervoerder (GVB/RET/HTM/U-OV, Qbuzz, etc.) kan je saldo dan weer op 0 zetten. Via Mijn NS zie je die reizen inderdaad niet eens terug (want op saldo), en NS kan/mag ze ook niet zien (want niet gereisd via Reizen op Rekening NS, oftewel Flex).

Check https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip.htm voor je reishistorie (account benodigd) dan zie je precies waar het mis gegaan is. Voor NS Flex zouden alle reizen op € 0,00 moeten staan.

Een negatief saldo zou verder geen probleem moeten zijn, maar bij sommige vervoerders gaat het wél mis (melding 'saldo te laag' terwijl je reist op rekening) dus terug op 0 laten zetten is wel zo verstandig.

Bij een servicebalie (vervoerder) is het handigst, maar online kan ook meestal wel. Dan moet je gewoon je saldo-tegoed even ophalen bij supermarkt o.i.d. (wat bij Flex nou juist niet de bedoeling was.. want nooit meer langs een automaat) 😉
Dankjewel! Het is idd bij de RET, maar het wad afgelopen vrijdag. Dus het is blijkbaar nog steeds een issue. Niet heel handig.
Badge +3
Dank voor het markeren als beste antwoord ook!

Niet zo handig is een understatement, want bij een grote(re) storing dan bij RET vrijdag ben je niet de enige... en is het alleen maar extra werk voor de klantenservice(s) om dat weer goed te maken.

En een eventuele declaratie voor die reis op saldo handmatig toevoegen aan je Mijn NS/Flex factuur is ook lastig/onmogelijk (ook al is die max. €4).
Maar de klantenservice van NS heeft geen idee wat ze moeten doen. Zitten niet echt mensen heb ik het idee hoe het werkt. Het is ook onmogelijk om fatsoenlijk contact te krijgen met de NS. Ik krijg alleen maar antwoorden als: ik weet het niet...
Overigens net een 2 topic gestart en hopelijk antwoord van de NS.
Maar de klantenservice van NS heeft geen idee wat ze moeten doen. Zitten niet echt mensen heb ik het idee hoe het werkt. Het is ook onmogelijk om fatsoenlijk contact te krijgen met de NS. Ik krijg alleen maar antwoorden als: ik weet het niet...

Ik ga je tweede topic zo verwijderen en hier antwoord geven, @StephanH. Hoe het kan dat je ineens in de min staat op je kaart is me een raadsel, het enige wat ik kan bedenken is dat je een abonnement hebt voor de RET en dat je reizen met de RET hierdoor op saldo worden berekend. De enige oplossing om van dat negatieve saldo af te komen is door het op te laden bij een kaartautomaat, maar geen NS kaartautomaat. Je hebt dus zo'n kleine gele automaat nodig of een kaartautomaat van een andere vervoerder.
Badge +3
Het is ook lastig want de storing was bij TLS maar die doen niet aan vergoedingen, daarvoor moet je maar bij de vervoerder zijn. Volgens je abonnement is dat dus NS, maar die hebben geen cent van je gekregen want je hebt aan RET betaald.

Als RET dit niet wil vergoeden moet NS dat dus doen, en dat dan maar verder onderling uitzoeken met RET. Overigens zijn er situaties waarbij je gewoon op saldo reist, denk aan waterbus, nachtbussen tegen vaste prijs per rit en veerponten waar je met een ov-chipkaart kunt betalen, dus theoretisch onmogelijk is het zeker niet.

Edit: Ik zie nu je andere topic, goed dat je van RET geld terug gekregen hebt. Eigenlijk had RET dat als bestelling voor je klaar moeten zetten i.p.v. op je bankrekening, dat was handiger geweest. Bij een RET balie kan je dat denk ik wel laten doen (saldo aan laten vullen tot 0, van het geld dat je van ze gekregen hebt).

Reageer