beantwoord

NS flex met automatisch saldo

• 12 juli 2020
  • 32 reacties
  • 797 Bekeken

Hallo!

Ik heb op dit moment automatisch saldo opladen op mijn ov kaart zitten en ik wil graag een NS flex abonnement aanschaffen (dal voordeel abonnement), maar ik zou daarbij ook nog het automatisch opladen erop houden voor de bus. Kan ik dit gewoon doen? Als ik het probeer staat er namelijk steeds dat mijn saldo wordt teruggeboekt. Moet ik dan een tweede ov kaart erbij nemen? Of kan ik NS flex ook gebruiken bij regionale vervoerders (breng in omgeving Arnhem)?

icon

Beste antwoord door Robert B 13 juli 2020, 19:25

Als je het BTM deel van Flex uit laat zetten zit je ook weer met het ‘probleem’ dat je saldo nodig hebt bij GVB/RET/HTM en de rest van het land. Dat is dus eigenlijk alleen nodig bij regionale kortingsabonnementen die door Flex overruled worden, en je voltarief berekent.

Op zich is het voor gevallen waar Flex niet herkend wordt (en er dus om saldo gevraagd wordt) geen probleem om automatisch opladen gewoon weer aan te zetten.

Dat is alleen maar uitgezet om bij een overstap naar Flex om het saldo van je kaart te kunnen verwijderen. Zelfde als bij uitbetalen van saldo aan een balie, dan moet automatisch opladen ook eerst uit.

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

NS Flex is op rekening reizen bij alle vervoerders. Je hebt dan geen saldo meer nodig. Er zijn wel uitzonderingen: op sommige veerponten en bij nachtbussen werkt Flex niet. Flex abonnementem zijn alleen geldig voor reizen met de trein. Voor busreizen zou je als je dat vaak doet een apart abonnement kunnen aanschaffen.

Bedankt voor je reactie! Ik had ergens gelezen dat NS flex nog niet wordt opgepakt bij alle kaartlezers in breng bussen, dat was wel een half jaar geleden gepost dus ik weet niet of dat nu nog zo is. Is het, stel dat ik NS flex niet kan gebruiken in een bus, nog mogelijk om saldo op mijn ov kaart te laden?

Reputatie 7
Badge +1

Ja, maar je zou dan contact op moeten leggen met de klantenservice om het BTM (Bus, Tram, Metro) gedeelte van je kaart uit te zetten. Je reist dan met de trein op rekening en met BTM weer op saldo. Er ontstaan dan ook geen conflicten meer tussen regionale kortingsabonnementen en Flex. Het is of saldo of op rekening, het kan niet allebei samen voor BTM. 

Meer hierover in dit topic:https://community.ns.nl/ns-flex-60/regionaal-btm-en-ns-flex-op-dezelfde-kaart-vanaf-nu-mogelijk-63836

Badge +3

Als je het BTM deel van Flex uit laat zetten zit je ook weer met het ‘probleem’ dat je saldo nodig hebt bij GVB/RET/HTM en de rest van het land. Dat is dus eigenlijk alleen nodig bij regionale kortingsabonnementen die door Flex overruled worden, en je voltarief berekent.

Op zich is het voor gevallen waar Flex niet herkend wordt (en er dus om saldo gevraagd wordt) geen probleem om automatisch opladen gewoon weer aan te zetten.

Dat is alleen maar uitgezet om bij een overstap naar Flex om het saldo van je kaart te kunnen verwijderen. Zelfde als bij uitbetalen van saldo aan een balie, dan moet automatisch opladen ook eerst uit.

Hallo, 

Kan ik met een NS Flex abonnement van 34 euro ook met Arriva reizen met korting 40 procent?

Reputatie 7
Badge +3

Hallo, 

Kan ik met een NS Flex abonnement van 34 euro ook met Arriva reizen met korting 40 procent?

Ja dat kan in de daluren.

Hoi Bright en welkom op onze NS Community! 

Dat kan, de korting doordeweeks in de daluren is ook geldig in treinen van andere vervoerders.

Hallo ik heb een NS flex  dal abonnement met automatisch saldo.

Dit zou toch 5 euro per maand abonnementkosten zijn per maand?  

Bij mij houden ze 10 euro er af… hoe kan dit?

Reputatie 7
Badge +3

Wat staat er op je factuur? Heb die al bekeken? De factuur kun je vinden in je MijnNS account (alleen via de website, niet de app). Daarop staat gespecificeerd waar het factuurbedrag uit bestaat. Misschien worden er ook andere kosten gefactureerd, zoals reiskosten, stallen op rekening, OV-fiets.

Reputatie 2

Dat kan, de korting doordeweeks in de daluren is ook geldig in treinen van andere vervoerders.

Met het verschil dat de NS het geld krijgt.

Ik zou je aanraden om niet aan die fraude mee te werken.

Reputatie 2

Hallo, 

Ja dat kan in de daluren.

Bewijs?

Reputatie 7
Badge +3

Met het verschil dat de NS het geld krijgt.

Ik zou je aanraden om niet aan die fraude mee te werken.

Dat lijkt me totale onzin, die opmerking over fraude. Door het verplicht in- en uitchecken weet een vervoerder als Arriva precies hoeveel geld er moet binnenkomen van NS Flex.

Reputatie 2

Door het verplicht in- en uitchecken weet een vervoerder als Arriva precies hoeveel geld er moet binnenkomen van DE REIZIGER. Er is GEEN ENKELE goede reden voor de NS om het geld van een andere vervoerder in handen te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Maar waar is er sprake van fraude? Je kunt niet zo maar van alles roepen.

Reputatie 2

Maar waar is er sprake van fraude? Je kunt niet zo maar van alles roepen.

Het is fraudulent andermans geld te behandelen alsof het jouw eigendom is. Doordat de NS het geld krijgt in plaats van de werkelijke vervoerder krijgen zij de rente over dit bedrag in plaats van de werkelijke eigenaar. (percentueel niet veel met de huidige rentenstanden, maar alles bij elkaar hebben we het hier over duizenden euros)

Ik snap niet hoe je hier bij komt, StijnHommes. Hoe weet jij dat het geld niet allang bij Arriva is voordat wij het bij de reiziger incasseren? 

Reputatie 7
Badge +3

Voor @StijnHommes is het blijkbaar niet interessant om na te vragen hoe het werkelijk zit in plaats van maar wat te roepen. Jammer.

Reputatie 2

Ik snap niet hoe je hier bij komt, StijnHommes. Hoe weet jij dat het geld niet allang bij Arriva is voordat wij het bij de reiziger incasseren? 

Misschien heb ik een foute aanname gedaan, maar ik ging ervan uit dat je de Arriva niet kan betalen met geld dat je niet hebt ontvangen… Hoe gaat het proces dan?

Als er een reis is gemaakt en een ritprijs bekend is dan gaat dat zover mij bekend gewoon automatisch. Het zou het systeem ingewikkelder maken als er eerst wordt gewacht op een factuur en de betaling hiervan. Hoe dit onderling tussen alle vervoerders is geregeld is niet informatie waartoe ik beschikking heb. Wanneer Arriva geld van NS ontvangt is volgens mij voor ons beiden onbelangrijk en fraude roepen op basis van aannames is ongepast. 

Reputatie 2

Het zou het systeem ingewikkelder maken als er eerst wordt gewacht op een factuur en de betaling hiervan. 

Dat klopt. Maar het systeem is zowiezo al ingewikkelder dan het hoeft te zijn. Het hele proces waarbij er geld van de ene naar de andere vervoerder gaat, kan geknipt worden.

Net als het achteraf betalen is er hier gekozen om de complexe keuze de standaard te maken. Waarom BTM standaard aan en via de klantenservice laten uitzetten, als je hem ook standaard uit kan zetten en het geld voor andere vervoerders rechstreeks naar de juiste vervoerder kan laten sturen zonder tussenkomst van anderen?

Het voelt alsof de NS een drang voelde om te moderniseren zonder erover na te denken wat voor gevolgen dit had voor de reizigers. En of dat klopt of niet, als je al maanden naar antwoorden zoekt en ze niet krijgt, dan kan de frustratie verkeerd uitpakken. Afgezien van het feit dat op mijn thuisstation goederentreinen regelmatig voorrang krijgen op de dienstregeling en zo vertraging veroorzaakten, had ik eigenlijk geen problemen met de NS, maar nu kijk ik alles met een kritische blik en iets wat een beetje verdacht eruit ziet wordt op die manier gezien als fraude.

Ik ben er inmiddels achter dat ROVER deels verantwoordelijk is voor dit fiasco en ik zal bij hen dus zeker verhaal halen. Het belangrijkste punt is: Als wat ik wil niet kan, dan moet ik begrijpen waarom, zodat ik de juiste mensen hierop aan kan spreken en onschuldige medewerkers buiten het conflict kan laten. En heel misschien leidt een beetje duidelijkheid ook tot een beetje begrip.

Dat is jouw mening Stijn. De opzet van NS Flex is dat je geen saldo meer nodig hebt voor heel het openbaar vervoer, daarom is de standaard dat dit ook voor bus, tram en metro op rekening is. Wil je dit niet dan kan dat via de klantenservice worden uitgezet. 

Reputatie 2

De opzet van NS Flex is dat je geen saldo meer nodig hebt voor heel het openbaar vervoer 

Dat weet ik, maar ik weet nog steeds niet WAAROM.

Reputatie 7
Badge +3

Voor er Flex was klaagden juist heel veel mensen over dat reizen op saldo. Dat ze dan altijd minstens €20 saldo moesten hebben ook al maakten ze maar een reis die €4 of €5 euro kostte. En als het ze dan terug reisden moest er weer saldo bij ook al was het saldo genoeg om de reis te betalen. En het niet gebruikte deel van het saldo bleef dan staan. Die mensen klaagden daar soms met zo veel over als u nu over Flex. Veel mensen zien daarom juist de voordelen van geen saldo meer nodig te hebben, omdat je dan alleen betaalt voor wat je verreist, en dat je niet op het moment van reizen meer betaalt dan je reist wat vervolgens op de OV-chipkaart blijft staan. Voor u ligt dat blijkbaar anders. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat gaat terug naar de introductie van de OV-chipkaart. De drempel voor het gebruik van de OV-chipkaart voor treinreizen voor niet-abonnementhouders is altijd €20 en voor abonnementhouders €10 geweest. De consumentenorganisaties waren van mening dat die drempel veel te hoog was. 

We zijn inmiddels 15 jaar verder en zijn er voor incidentele reizigers alternatieven als e-tickets. Verder zijn de OV-bedrijven aan de slag gegaan om reizen op rekening mogelijk te maken. 

Het is overigens niet voorbehouden aan louter NS om als kassa voor Flex te dienen. GVB in Amsterdam biedt ook Flex aan. 

Achteraf gezien was het natuurlijk veel beter en eenduidiger geweest wanneer onder leiding van TLS er OV-Flex geïntroduceerd voor alle OV-bedrijven. Maar voor de uiteindelijke betaling per in- en uitcheck maakt het allemaal niets uit. Iedere vervoerder krijgt zijn deel via TLS. 

Reputatie 7
Badge +3

Die drempel van €20 wanneer je geen abonnement hebt is ook hoog. Ik heb dan ook zolang als het kon voor de enkele keer dat ik met de trein reisde nog losse papieren kaartjes gekocht, ook al had ik wel een OV-chipkaart. Die kaart gebruikt ik toen alleen in de bus en dan ook maar hooguit 3 of 4 keer per jaar. Die €20 saldo minus de ritprijs voor een enkel kort treinritje zou dan in nog geen 1 a 2 jaar op gaan. Het moment dat de oude papieren kaartjes werden afgeschaft en iedereen moest in- en uitchecken met de OV-chipkaart was toevallig voor mij ook het moment dat mijn werkgever verhuisde en ik bij gebrek aan een auto aangewezen was op de trein om naar werk te gaan en daarvoor had ik een Traject Vrij abonnement. Met dat Traject Vrij abonnement reisde ik al altijd op rekening met de trein en was er geen saldo nodig voor de trein, ook niet als ik een enkele keer buiten mijn traject reisde. Ik vond dat meer dan prima, nooit meer een los kaartje kopen of bedenken of er wel genoeg saldo op de kaart stond, hooguit 1 keer jaar een beetje saldo aanvullen voor die paar busritjes. Nu heb ik Flex en hoeft dat laatste ook niet meer. 

Reageer