beantwoord

NS flex met dal voordeel abonnement - samenreiskorting

Krijg van jullie bericht dat als ik een NS flex abonnement heb met dal voordeel er op niet iemand kan laten meereizen met meereiskorting op haar NS flex kaart zonder abonnement.
En op jullie site staat dat dit wel kan, zie bijgevoegde schermfoto.
Hoe zit dit nu precies?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 6 mei 2019, 19:16

Goedenavond Mvo368 en welkom bij de NS Community.

In principe is een NS Flex kaart pas een abonnement wanneer je ook werkelijk van korting geniet, door bijvoorbeeld een NS Flex Dal Voordeel.
Momenteel is het echter nog niet mogelijk om de Samenreiskorting op een OV-chipkaart te laten waar ook al een NS Flex product op staat. Ook al is dat een NS Flex zonder abonnement.

Als je iemand wilt meenemen die dus NS Flex zonder abonnement op zijn of haar kaart heeft staan, dan zal die persoon gebruik moeten maken van een Samenreiskorting E-ticket, of van een andere OV-chipkaart.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Het is andersom. Met een NS Flex abonnement (behalve Flex Basis, zonder abonnement) mag je gewoon 3 mensen op sleeptouw nemen. Die laden dan Samenreiskorting op hun eigen kaart of kopen een e-ticket enkele reis of retour met korting.

Maar als je Flex hebt kan je ZELF geen Samenreiskorting meer laden. Dat is op zich niet zo'n probleem met Dal Voordeel (die korting krijg je toch al) maar als je bijv. Flex Basis hebt lukt het niet.

Daarvoor zijn er dus die e-tickets bedacht (toevallig ook handig voor mensen zonder ov-chipkaart).
Dus zij kan op haar NS flex kaart zonder abonnement 40% meereiskorting zetten en dan met mij meereizen als ik een NS flex kaart heb met dalvoordeel er op?
Badge +3
Nee, dat werkt dus niet. Op een kaart met Flex kan geen Samenreiskorting meer geladen worden. Ze zal dus een e-ticket moeten aanschaffen, of een andere (anonieme) ov-chipkaart gebruiken.

Let op: Met een ov-chipkaart telt het moment van inchecken (daluren) voor korting of niet. Je mag dan in de spits doorreizen of je reis beëindigen. Met e-tickets mag je niet in de spits in de trein zitten.
nu snap ik er niets meer van zie schermafdruk van NS “iemand met u mee laten reizen” daar staat als ik het goed lees dat het wel kan?
Is een NS flexkaart een abonnement?

In principe is een NS Flex kaart pas een abonnement wanneer je ook werkelijk van korting geniet, door bijvoorbeeld een NS Flex Dal Voordeel.
Momenteel is het echter nog niet mogelijk om de Samenreiskorting op een OV-chipkaart te laten waar ook al een NS Flex product op staat. Ook al is dat een NS Flex zonder abonnement.

Als je iemand wilt meenemen die dus NS Flex zonder abonnement op zijn of haar kaart heeft staan, dan zal die persoon gebruik moeten maken van een Samenreiskorting E-ticket, of van een andere OV-chipkaart.
Oké bedankt voor je uitleg.👍
Maar zij zou dus ook dalvoordeel op haar NS flex abonnement kunnen zetten voor €5,- per maand?
Dat kan natuurlijk ook! 🙂
Badge +3
Ja hoor, gewoon via Mijn NS Flex Basis omzetten naar Dal Voordeel. Na een maand (of langer) kan ze het dan weer terug zetten.

En als je in het weekend reist is er Weekend Voordeel voor €2 per maand. Krijgt ze ook 40% korting.
Bedankt voor je uitleg👍
Reputatie 2

In principe is een NS Flex kaart pas een abonnement wanneer je ook werkelijk van korting geniet, door bijvoorbeeld een NS Flex
Dal Voordeel.

Mijn NS-app weet dat ik een NS Flex abonnement (Dal Voordeel) heb. Waarom toont de app dan de mogelijkheid om samenreiskorting aan te zetten?
Mijn partner heeft een NS flex abonnement met dal voordeel. Ik zelf een ns flex basis. Als ik met mijn partner meereis in de daluren en op mijn app de samenreiskorting aan zet. Krijgen we dan beide 40% voordeel?
Reputatie 2
@Jan Wever dat klopt!
Reputatie 2
Mijn NS-app weet dat ik een NS Flex abonnement (Dal Voordeel) heb. Waarom toont de app dan de mogelijkheid om samenreiskorting aan te zetten?
Deze vraag kwam in een ander topic ook naar voren. In de app of website is het soort abonnement zichtbaar. Als dat geen Flex Basis, -Weekend Voordeel of -Weekend Vrij zonder dalkorting is, hoeft inderdaad de knop Samenreiskorting niet actief te zijn. Om het helemaal netjes te maken kan in het weekend de knop op inactief, behalve bij Flex Basis.

Reageer