beantwoord

NS Flex: net zo flexibel als ik?

• 7 februari 2019
  • 19 reacties
  • 259 Bekeken

Reputatie 1
Als ik twee of drie weken op vakantie ga, kan ik het Flex abo dan stopzetten voor die tijd?
Meen ergens gelezen te hebben dat dit niet echt kan.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 7 februari 2019, 13:47

Wanneer je daadwerkelijk je NS Flex abonnement opzegt kun je na 30 dagen weer een nieuw abonnement op de kaart zetten. Dat kan, in theorie, met een regulier abonnement ook. Bedenk wel dat je met NS Flex ook de mogelijkheid hebt om na 1 maand ook dat abonnement weer op te zeggen. Voor reguliere abonnementen geldt dat je er minimaal 1 jaar aan vast zit. Dat betekent dus dat je vakantie effectief steeds 3 weken opschuift of dat je alsnog tijdens je vakantie betaald voor je abonnement. Daarin is NS Flex veel flexibeler.
Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3
Er moet minstens een maand tijd zitten tussen twee opeenvolgende wijzigingen.
Reputatie 1
OK, dus Flex is wat dat betreft minder flexibel dan de niet-Flex abonnementen?
Badge +3
Bij klassieke abonnementen kan een wijziging alleen ingaan op dezelfde dag van de maand als het oorspronkelijke abonnement ooit is ingegaan. Dat betekent effectief dat er ook altijd minimaal een maand tussen twee opeenvolgende wijzigingen moet zitten. NS Flex is flexibeler, want na die ene maand kun je bij NS Flex op elke dag je abonnement wijzigen.

Je zou wel NS Flex geheel kunnen stopzetten, dus het product Reizen op rekening van je kaart verwijderen bij een kaartautomaat. Daarna kun je wel binnen een maand opnieuw NS Flex aanvragen.
Reputatie 1
> Dat betekent effectief dat er ook altijd minimaal een maand tussen twee opeenvolgende wijzigingen moet zitten.

Nee hoor.. een abo kan op maandag aflopen en op vrijdag kan ik een nieuw abo aanvragen.
Wanneer je daadwerkelijk je NS Flex abonnement opzegt kun je na 30 dagen weer een nieuw abonnement op de kaart zetten. Dat kan, in theorie, met een regulier abonnement ook. Bedenk wel dat je met NS Flex ook de mogelijkheid hebt om na 1 maand ook dat abonnement weer op te zeggen. Voor reguliere abonnementen geldt dat je er minimaal 1 jaar aan vast zit. Dat betekent dus dat je vakantie effectief steeds 3 weken opschuift of dat je alsnog tijdens je vakantie betaald voor je abonnement. Daarin is NS Flex veel flexibeler.
Reputatie 1
> Daarin is NS Flex veel flexibeler.

Maar nog steeds niet net zo flexibel als ik..

En reguliere abonnementen zijn toch ook gewoon per maand beschikbaar?
Lang niet alle abonnementen zijn ook maandelijks aan te schaffen. Alleen Traject Vrij, Altijd Vrij en Altijd Voordeel kun je voor 1 maand aanschaffen. Daar komt nog bij dat dit al vele malen flexibeler is dan de reguliere abonnementen.
Reputatie 1
Maar nog steeds niet net zo flexibel als ik..

> Daar komt nog bij dat dit al vele malen flexibeler is dan de reguliere abonnementen.

Niet voor iedereen dus.
NS moet ergens een limiet stellen, Thor89. Ik snap waar je naartoe wilt maar dat is vooralsnog geen optie. Maandelijks kunnen wijzigen is al vele malen eenvoudiger dan het in het verleden was.
Reputatie 1
> NS moet ergens een limiet stellen,

Waarom?
Dat een abo minimaal een maand moet duren kan ik nog begrijpen, maar waarom zou je daarna ook weer minimaal een maand moeten wachten voordat je een nieuw abo kan nemen?
De periode tussen 1 abonnement en het volgende, of geen abonnement en wel een abonnement, is altijd 30 dagen. Daar gaat voorlopig niets aan veranderd worden.
Reputatie 1
Dat wisten we al. De vraag is waarom. 😉
Dat wisten we al. De vraag is waarom. ;)

Het antwoord daarop heb ik al gegeven, omdat NS ergens een limiet moet stellen. Bedenk je dat Reizen op Rekening zonder abonnement ook wordt gezien als een "abonnement". Je hebt namelijk een lopend contract met NS dat we je kosten achteraf in rekening mogen brengen.
Reputatie 1
> omdat NS ergens een limiet moet stellen.

Dat is geen argument om er dan maar 30 dagen van te maken.. met zo'n argument zou 1 dag ook gewoon voldoen.
Badge +3
Ik zal je uit de brand helpen. Zet je Flex abonnement stop (naar Basis) op de datum dat je op vakantie gaat (op voorwaarde dat je het al lander dan een maand hebt natuurlijk) en bestel 7 dagen voor de dag dat je weer wilt gaat reizen een nieuw (zelfde) Flex abonnement op een nieuwe ov-chipkaart.

De ingangsdatum van een Flex abonnement i.c.m. een nieuwe kaart is altijd 7 dagen na de besteldatum. En voilá, vanaf dan kun je ook kortere vakanties dan 30 dagen overbruggen door te wisselen met je abonnement op de ene kaart, terwijl de andere (standby) op Basis staat.
Reputatie 7
Badge +2
Je hebt flexibel en flexibel. Het flexibele zit bij Flex in dat je met 1 kaart met alle vervoer op rekening kunt rijden.

Maar er zijn reizigers die het flexibele zien in elk moment een ander abonnement. Zoals op vrijdag een weekendvrij aan zetten, op maandag uit, op woensdag dalvrij, op zaterdag weer uit etc. En dan dus alleen betalen voor de dagen dat het abonnement gebruikt wordt. Daar wordt NS niet rijker van en denk niet dat Flex zo flexibel gaat worden.
Reputatie 7
Badge +3
Maar dat verklaart nog steeds niet waarom er ook minimaal een maand na opzegging moet zitten om een nieuw abonnement te kunnen kiezen. Die vraag is nog steeds niet beantwoord.
Reputatie 2
Dat er ergens een grens wordt getrokken is begrijpelijk: in de zin dat je niet continu kunt up- en downgraden. Die grens openen in 1 richting lijkt me wel goed mogelijk: altijd het abonnement kunnen upgraden, ook binnen 30 dagen na de vorige wijziging. Dat zou de klant meer flexibiliteit opleveren, en NS mogelijk extra inkomsten.
Badge +3
> Dat betekent effectief dat er ook altijd minimaal een maand tussen twee opeenvolgende wijzigingen moet zitten.

Nee hoor.. een abo kan op maandag aflopen en op vrijdag kan ik een nieuw abo aanvragen.

Je sprak over wijzigen, niet over stopzetten of verlopen.

Reageer