beantwoord

NS Flex niet duidelijk als je nog geen 18 bent

• 7 juni 2019
  • 6 reacties
  • 150 Bekeken

Laatst schreef iemand op Twitter die nog geen 18 jaar is en wou een NS Flex Weekend Vrij gaan afsluiten, kreeg wel toestemming van zijn of haar moeder maar kan helaas even goed geen NS Flex afsluiten omdat er bij het afsluiten van het NS Flex abonnement een kredietcheck wordt gedaan. Maar ik kan nergens op de site vinden dat je dan minstens 18 jaar moet zijn. Waarom is de NS niet helemaal duidelijk voor de jongeren?
icon

Beste antwoord door Thom 7 juni 2019, 20:30

Het leek me wel helder, maar hoe dan ook kun je onder de 18 jaar geen Flexabonnement afsluiten, ook niet met toestemming van de ouders/verzorgers. Het is een kwestie van kredietwaardigheid. Je komt omdat je minderjarig bent niet door de kredietcheck. Je kunt geen langlopende financiële verplichtingen aangaan.

Of het in de toekomst wel kan met een soort garantiestelling, is niet zeker. Niet alle ouders zullen er ook gelukkig mee zijn op te moeten draaien voor jongeren die geen verantwoordelijkheid tonen in hun reisgedrag. De inning achteraf is dan zeker niet onmogelijk, maar wel een gedoe als ouders niet willen betalen en de jongeren het niet kunnen.

Je kunt het eventueel beredeneren, ook als het er niet direct staat.

Er is geen onrecht gepleegd.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het leek me wel helder, maar hoe dan ook kun je onder de 18 jaar geen Flexabonnement afsluiten, ook niet met toestemming van de ouders/verzorgers. Het is een kwestie van kredietwaardigheid. Je komt omdat je minderjarig bent niet door de kredietcheck. Je kunt geen langlopende financiële verplichtingen aangaan.

Of het in de toekomst wel kan met een soort garantiestelling, is niet zeker. Niet alle ouders zullen er ook gelukkig mee zijn op te moeten draaien voor jongeren die geen verantwoordelijkheid tonen in hun reisgedrag. De inning achteraf is dan zeker niet onmogelijk, maar wel een gedoe als ouders niet willen betalen en de jongeren het niet kunnen.

Je kunt het eventueel beredeneren, ook als het er niet direct staat.

Er is geen onrecht gepleegd.
Dat wist degene ook niet dat het om kredietcheck ging. Ik wist dit zelf ook niet. Ik mag dit wel afsluiten omdat ik allang de 18 jaar ben gepasseerd, maar het is niet voor elke puber helder.
Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Ik zal het proberen uit te leggen! Het probleem is dat Flex een reizen op rekening/krediet product is, en minderjarigen (volgens de wet) géén abonnementen mogen afsluiten.

Bij een klassiek abonnement (reizen op Saldo of vrij reizen) kan dat wél, er is dan een duidelijk onderscheid tussen de contracthouder (de ouder) en kaarthouder (kind). Hetzelfde bij bijv. abonnementen voor mobiele telefoons.

Waarom kan dat dan (nog) niet bij Flex? Omdat je bij telefoonabonnementen een limiet kunt instellen (databundel e.d. en op=op), en bij Flex kan dat (nog) niet.

Als je kind dus ineens allerlei reizen gaat maken waarvan jij als ouder de kosten voor je kiezen krijgt, je het daar (logisch) zomaar oneens mee kunt zijn en vervolgens weigert daarvoor te betalen loopt de NS een (nogal groot) risico.

Bovendien betaal je bel/databundels meestal vooraf, en niet achteraf zoals bij Flex. Zodra er een constructie komt (bijv. voor vrij reizen abonnementen, die je ook bij Flex vooraf betaalt) dan zou je het wel kunnen afsluiten voor een minderjarige. Zover is het helaas nog niet.
Reputatie 7
Badge +4
De belbundel is feitelijk in NS-termen het reizen op saldo.😀
Badge +3
Heb mijn vorige reactie nog wat aangevuld. Hopelijk zo duidelijker?

Het is inderdaad een (nogal groot) verschil tussen pre- en postpaid constructies, maar bij 'unlimited' (dus vrij reizen) abonnementen natuurlijk niet aan de orde.

En Flex trajectabonnementen "mijn kind wil graag 'flex' naar school, dus pauzeren tijdens de zomervakantie en zo" zijn er (nog) niet dus.

Bij Weekend Vrij klinkt het logisch (als ouder wil je daar wel voor betalen) maar het probleem is dus dat er ook doordeweeks op gereisd kan worden, en dus kosten achteraf met zich mee kan brengen (waar je misschien helemaal geen toestemming voor gegeven hebt). NS kan dat niet bepalen, dus beginnen ze daar niet aan.

Voor Weekend Vrij en doordeweeks zelf betalen (op saldo) zal je dus een klassiek abonnement moeten afsluiten (als meerderjarige voor je kind), maar bij Flex is dat dus onmogelijk, en zal er ook niet van komen dus.

Wel wordt er gewerkt aan 'gezinsabonnementen'. Ik ben benieuwd hoe dat vorm gaat krijgen.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden is nu helder! 👍🏾

Reageer