vraag

Ns flex niet in nachtbus

Reputatie 1
Sinds een paar maanden gebruikt ik ns flex. Nadat een storing met mijn kaart was opgelost, erg te spreken over het product op 1 puntje na.

ik weet dat ns hier niets aan kan doen maar hopelijk hebben jullie een suggestie.
Bij Qbuzz kan ik normaliter met ns flex inchecken. Tenzij ik de nachtbus pak. Dan geven de scanners aan “kaart onbekend”.

Sterker nog, overdag is het een cityline en dan kan ik gewoon gebruik maken van dezelfde ov-scanner. Alsof het software veranderd zodra deze cityline als nachtbus over gaat.

Qbuzz snapt niet hoe dit kan. Dus bij dezen, iemand vergelijkbare ervaring of enig idee hoe dit kan? Wil het product goed werkend hebben.

15 reacties

Dag marco.grootjans, bedankt voor je vraag! We zitten nog in de pilotfase van NS Flex, dus we zullen soms nog wel een hindernis tegenkomen.

Ik heb je vraag uitgezet bij de ontwikkelaars van NS Flex. Zodra duidelijk is wat hier precies de bedoeling is, kom ik er bij je op terug.
Reputatie 1
marco.grootjans schreef:

Sinds een paar maanden gebruikt ik ns flex. Nadat een storing met mijn kaart was opgelost, erg te spreken over het product op 1 puntje na.

ik weet dat ns hier niets aan kan doen maar hopelijk hebben jullie een suggestie.
Bij Qbuzz kan ik normaliter met ns flex inchecken. Tenzij ik de nachtbus pak. Dan geven de scanners aan “kaart onbekend”.

Sterker nog, overdag is het een cityline en dan kan ik gewoon gebruik maken van dezelfde ov-scanner. Alsof het software veranderd zodra deze cityline als nachtbus over gaat.

Qbuzz snapt niet hoe dit kan. Dus bij dezen, iemand vergelijkbare ervaring of enig idee hoe dit kan? Wil het product goed werkend hebben.

Heb je normaal gesproken voor qbuzz een abbonement?

Dat je bij het inchecken aanspraak maakt op een abbonement
Ik weet dat in het nachnet je eerst een speciaal abbonement nodig had (Gratis variant ivm aangepast tarief)

En dat er in het nachtnet nu aanspraak wordt gemaakt op reizen op saldo (Met een verhoogd instaptarief)
Reputatie 7
Badge +3
Kleine gok... niet waarschijnlijk maar omdat het overdag wel lukt.

Zet bij een NS automaat een paar euro saldo en het 'Reizen op Saldo NS' product erbij op je kaart. Denk dat het voor Qbuzz niet veel uitmaakt, maar er zijn situaties (Connexxion, Blauwnet) waar dat de meest vreemde problemen oplost. Goede testcase 😛
Update: Ben neemt deze case van Chiel over en komt hier later even op terug.
Reputatie 4
Hi Marco,

Kun je mij een privébericht sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum, OV-chipkaartnummer en e-mailadres
(je kunt een privébericht sturen door op mijn naam te klikken, en vervolgens op 'stuur bericht')?

Ik ga dit dan verder voor je uitzoeken!
Reputatie 1
Robert B schreef:

Kleine gok... niet waarschijnlijk maar omdat het overdag wel lukt.

Zet bij een NS automaat een paar euro saldo en het 'Reizen op Saldo NS' product erbij op je kaart. Denk dat het voor Qbuzz niet veel uitmaakt, maar er zijn situaties (Connexxion, Blauwnet) waar dat de meest vreemde problemen oplost. Goede testcase :P

Ik zal eens wat sterkers vertellen. Een ov-kaart met ns-flex kan geen saldo op geladen worden.
Het is immers een saldo-loos ov-chipkaart
Reputatie 4
Marco heeft mij inmiddels een privébericht gestuurd, en we zijn dit probleem aan het uitzoeken.
Reputatie 4
Helaas heb ik tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen. Zodra dit wel het geval is, kom ik erop terug!
Reputatie 4
Helaas nog geen antwoord. Inmiddels heb ik nogmaals met de achterliggende afdeling contact opgenomen!
Is er enig idee of dit ook bij RET aan de hand is?
Reputatie 4
Jammer genoeg kan ik nog geen goed nieuws over deze kwestie komen brengen!

Ik heb zelf in ieder geval geen signalen ontvangen van problemen specifiek bij RET, Polopolo150. Heb jij deze zelf wel ondervonden?
Reputatie 7
Badge +3
marco.grootjans schreef:

Ik zal eens wat sterkers vertellen. Een ov-kaart met ns-flex kan geen saldo op geladen worden.

Oei, waar ik zei NS automaat bedoelde ik een niet-NS automaat. Saldo laden kan nog wel (en is ook soms nodig bij streekvervoer, zeker i.c.m. hun eigen kortings-abonnementen).

Dit kan je dus alsnog proberen bij een supermarkt of een balie van een vervoerder. Werkt het niet, dan kun je het eenvoudig weer terugvragen. Het instaptarief kan afwijken van de normale €4 bij nachtbussen.
Reputatie 4
Even tussendoor:

Ik heb bericht teruggekregen, dat het probleem met de nachtbus reeds opgelost zou moeten zijn, Marco!
marco.grootjans schreef:

Dat is puur een marketingterm, feitelijk is het "gewoon" een OV-chipkaart met een speciaal reisproduct, net als de Businesscard. Bij de Businesscard is het ook eerder een workaround gebleken voor bepaalde buslijnen om er wat saldo op te zetten.

Uiteindelijk moet NS dit gewoon oplossen overigens, het is NS die het product Flex aanbiedt. Gelukkig is er in dit topic niet ook meermaals naar de RET verwezen, zoals we bij de Businesscard eerder zagen. De verantwoordelijkheid ligt immers bij NS.
Heb dit weekend gebruik gemaakt van de RET Nachtbus. Dit heeft gewerkt! 😃

Reageer