beantwoord

NS Flex nieuwe OV-chipkaart, overzetten/verrekenen saldo?

• 23 maart 2020
  • 5 reacties
  • 249 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Geachte NS-medewerkers en -enthousiastelingen,

Zojuist had ik telefonisch contact met één van uw medewerkers/collega’s, maar dit gesprek bood helaas geen duidelijk antwoord op mijn vraag. Bij deze hopelijk alsnog.

Ik heb een Weekend Vrij-maandabonnement (1e klas + samenreiskorting en 40% korting buiten de spitsuren). Graag wil ik overstappen naar NS Flex en, aangezien mijn huidige OV-kaart tot november 2020 geldig is en tevens gestaag aan het desintegreren is, wil ik het nieuwe (hetzelfde als het huidige) abonnement aanvragen i.c.m. een nieuwe OV-chipkaart. Echter ontving ik juist tijdens de aanvraag een melding, dat wanneer ik bij NS Flex de optie van een nieuwe OV-chipkaart selecteer, mijn huidige abonnement op mijn huidige OV-kaart doorloopt.

Mijn vraag:

Hoe vraag ik tegelijkertijd NS Flex aan op een nieuwe OV-kaart, terwijl mijn huidige abonnement per direct stopgezet wordt en het saldo tevens wordt overgezet/verrekend met het nieuwe abonnement?

Mocht dit niet mogelijk zijn, dan hoor ik graag wat de exacte route is om in dit proces te bewandelen.

Ik kan me voorstellen dat u het ontzettend druk heeft met alle Corona-perikelen en de invloed hiervan op uw bedrijf, dus bij voorbaat dank voor uw antwoord op mijn vraag!

icon

Beste antwoord door Robert B 23 maart 2020, 14:33

Welkom bij de NS Community!

Het stopzetten van het huidige abonnement kan je het beste doen nadat je de nieuwe kaart met NS Flex besteld hebt. Niet andersom, want dan zal het systeem zien dat je al Flex hebt en die kaart alsnogwillen gebruiken.

Op de oude kaart neem je dan Flex Basis (via ns.nl/abonnementen of de overstapopties in Mijn NS). Je Weekend Vrij wordt per direct (of per de gekozen ingangsdatum van Flex)gestopt en ongebruikte dagen krijg je binnen enkele dagen terug. Het saldo krijg je na een maand via de maandelijkse Flex factuur.

Bekijk origineel

5 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het stopzetten van het huidige abonnement kan je het beste doen nadat je de nieuwe kaart met NS Flex besteld hebt. Niet andersom, want dan zal het systeem zien dat je al Flex hebt en die kaart alsnogwillen gebruiken.

Op de oude kaart neem je dan Flex Basis (via ns.nl/abonnementen of de overstapopties in Mijn NS). Je Weekend Vrij wordt per direct (of per de gekozen ingangsdatum van Flex)gestopt en ongebruikte dagen krijg je binnen enkele dagen terug. Het saldo krijg je na een maand via de maandelijkse Flex factuur.

Reputatie 7
Badge +3

En wanneer je op de oude kaart je abonnement hebt gewijzigd naar Flex Basis zou ik wel na een maand Flex compleet stopzetten. Niet dat het je wat kost, maar je ontvangt dan iedere maand een factuur van €0. Is op zich niet erg, maar misschien wel ietwat irritant.

De normale periode dat je Flex weer compleet stop kan zetten is na een maand, maar kan wellicht nu uit coulance wel eerder, in ieder geval voor degene die er straks weer een zelfde klassiek abonnement op willen als ze nu hebben. Voor jou zal het geen haast hebben aangezien je op die oude kaart geen abonnement meer zult aanvragen.

Ontzettend bedankt voor jullie reacties, ik ga er direct mee aan de slag.

Laatste vraag: wanneer ik een nieuwe OV-kaart + NS Flex, Weekend Vrij etc. heb aangevraagd en vervolgens het huidige abonnement omzet naar een basis NS Flex, kost het me dan niet €10,- administratiekosten? Zo ja, is het dan niet minder omslachtig/gemakkelijker om het huidige abonnement direct om te zetten naar NS Flex + Weekend Vrij etc. en daarna een nieuwe OV-kaart aan te vragen voor een soortgelijk bedrag?

Nogmaals bedankt!

Badge +3

Nee hoor, een bestaand NS doorlopend/jaar abonnement omzetten naar Flex is kosteloos.

Die €10 inschrijfkosten is alleen als je nog helemaal geen abonnement hebt, en Flex Basis of Weekend Voordeel wilt.

Top. De melding van administratiekosten bleef tot in het laatste scherm in de bovenhoek staan, dat zorgde voor enige twijfel.

Bedankt voor al je hulp!

Reageer