beantwoord

NS Flex onder 18


Hallo allemaal,
ik had even een vraag over NS Flex. Ik ben namelijk onder de achttien, maar zou wel heel graag een NS Flex abonnement willen. Nou snap ik dat het niet mogelijk om minderjarigen de facturen te kunnen sturen. Is het mogelijk om te factureren via je ouders? En zo niet, is er dan nog een andere optie voor een Weekend Vrij abonnement voor 3 maanden? Ik hoor het graag 🙂
icon

Beste antwoord door Jouke NS 6 februari 2019, 13:26

Hallo Xander en welkom bij de NS Community.

Helaas is er nog geen oplossing voor minderjarige reizigers die NS Flex willen gebruiken. Ik neem echter aan dat je na die drie maanden 18 jaar bent geworden en dan ook NS Flex wilt nemen. Ik wil je dan ook adviseren dit aan te geven via onze Klantenservice. Wellicht kunnen zij een passende oplossing geven.
Bekijk origineel

12 reacties

Hallo Xander en welkom bij de NS Community.

Helaas is er nog geen oplossing voor minderjarige reizigers die NS Flex willen gebruiken. Ik neem echter aan dat je na die drie maanden 18 jaar bent geworden en dan ook NS Flex wilt nemen. Ik wil je dan ook adviseren dit aan te geven via onze Klantenservice. Wellicht kunnen zij een passende oplossing geven.
Reputatie 6
Badge +1
In principe zou het mogelijk zijn om ouders facturen te sturen voor een NS abonnement afgesloten voor een minderjarige. Maar in principe kunnen ouders ook weigeren de factuur te betalen omdat ze het niet eens zijn met het reisgedrag. Er kan (nog) geen limiet ingesteld worden voor de hoogte van het maximale reisbedrag.
Dus om veel gedoe te voorkomen is Flex nog niet beschikbaar voor minderjarigen.
Reputatie 7
Badge +3
Is het mogelijk om te factureren via je ouders?
Het probleem is dat als je ouders vervolgens weigeren te betalen NS zijn geld kwijt is. Vandaar dat minderjarigen niet op krediet kunnen reizen.
Badge +3
Als je binnenkort 18 wordt dan kan je een klassiek Weekend Vrij nemen. Vanaf het moment dat je 18 bent kan je dit omzetten in de Flex variant (en dus ook wijzigen of onderbreken), óók als je nog in het eerste jaar van je contract zit.
Ik ben ook minderjarig maar heb al wel een half jaar lang een NS Flex abonnement en facturen gaan via mij. Dus zou wel moeten kunnen.
Badge
Ik ben ook minderjarig maar heb al wel een half jaar lang een NS Flex abonnement en facturen gaan via mij. Dus zou wel moeten kunnen.
Dan heb je vermoedelijk geen juiste geboortedatum opgegeven want dit zou niet mogelijk moeten zijn, risico van een verkeerde geboortedatum opgeven is dat je valsheid in geschrifte hebt gepleegd en bij een controle waar naar je ID gevraagd wordt je door de mand kan vallen en tegen boetes op zal lopen.

Ik ben ook minderjarig maar heb al wel een half jaar lang een NS Flex abonnement en facturen gaan via mij. Dus zou wel moeten kunnen.Dan heb je vermoedelijk geen juiste geboortedatum opgegeven want dit zou niet mogelijk moeten zijn, risico van een verkeerde geboortedatum opgeven is dat je valsheid in geschrifte hebt gepleegd en bij een controle waar naar je ID gevraagd wordt je door de mand kan vallen en tegen boetes op zal lopen.

Gewoon een juiste geboortedatum opgegeven gelukkig 🙂. Staat op ns.nl vermeld en op de OV-Chipkaart,
Badge +3
Ik blijf me verbazen, net als dat topic van iemand die het goedkope Dal Voordeel Jongeren aangevraagd had in oktober 2018 (eerste jaar voor €15,- en niet meer zolang je minderjarig bent dus)...

Wat helemaal niet zou kunnen omdat het een proef was in april en mei (en per juni helemaal niet meer te koop)...
Bijzonder dat hierboven wordt genoemd dat het probleem met NS Flex voor minderjarigen is dat er factureringsproblemen kunnen optreden. Wanneer is voor onze dochter in de wintermaanden voor school een trajectkaart koop, zit hier ook een reizen op saldo onderdeel in voor de overige reizen die buiten het traject vallen. Als ik een traject vrij voor haar koop, ben ik als volwassene degene die het abonnement aangaat. Ik moet dan akkoord gaan met automatische incasso. Wettelijk gezien ben je als ouder toch gewoon financieel verantwoordelijk voor je kind? En dat om die reden alleen ouders voor hun kind zo'n abonnement mogen afsluiten? Als ouder kan ik precies zien wat mijn kind reist, en mocht een kind zich niet aan de afspraken houden, dan is het blokkeren van de kaart toch zo geregeld? Ik zie het probleem niet.
En zeker nu ik deze week ook nog eens een bericht kreeg dat het jongeren dal voordeel wordt afgeschaft. Een gewone dalvoordeel kaart is te duur, in combinatie met een aantal wintermaanden trajectkaart, en waarin dus het dalvoordeel niet gebruikt wordt.
Ik ben met deze case bezig maar dat heeft wat voeten in de aarde. Wat ik al wel kan aangeven is het volgende. Wettelijk gezien is het niet mogelijk voor minderjarigen om een contract af te sluiten. Een contract afsluiten met een minderjarige is hierdoor ook altijd ongeldig. Dat is niet iets wat NS heeft bedacht maar wel hoe het wettelijk geregeld is. Er zijn uitzonderingen bekend waarbij een minderjarige wel een contract heeft afgesloten maar er is ook voldoende jurisprudentie waaruit blijkt dat bij betalingsproblemen het bedrijf vaak een negatieve uitkomst heeft. Toestemming krijgen van je ouder/verzorger is helaas geen optie voor NS.
Ik denk dat mijn voorgaande reactie de vraag van de starter van dit topic voldoende beantwoord, in combinatie met eerder gegeven reacties. Onder de 18 jaar is het niet mogelijk om NS Flex aan te vragen.
Blijft toch raar dat ik met mijn minderjarige kind met de trein reis en besluit 1e klas te reizen vanwege de drukte, mijn kind moet achterlaten in de 2e klasse! Of (fysiek onmogelijk) blijven staan met kind in de drukte.

Reageer