beantwoord

NS Flex onder 18

• 6 februari 2019
  • 22 reacties
  • 1325 Bekeken

Hallo allemaal,
ik had even een vraag over NS Flex. Ik ben namelijk onder de achttien, maar zou wel heel graag een NS Flex abonnement willen. Nou snap ik dat het niet mogelijk om minderjarigen de facturen te kunnen sturen. Is het mogelijk om te factureren via je ouders? En zo niet, is er dan nog een andere optie voor een Weekend Vrij abonnement voor 3 maanden? Ik hoor het graag 🙂
icon

Beste antwoord door Jouke NS 6 februari 2019, 13:26

Hallo Xander en welkom bij de NS Community.

Helaas is er nog geen oplossing voor minderjarige reizigers die NS Flex willen gebruiken. Ik neem echter aan dat je na die drie maanden 18 jaar bent geworden en dan ook NS Flex wilt nemen. Ik wil je dan ook adviseren dit aan te geven via onze Klantenservice. Wellicht kunnen zij een passende oplossing geven.
Bekijk origineel

22 reacties

Ik ben zelf geen jurist dus ik kan er vrij weinig over zeggen met zekerheid, maar een belangrijk verschil tussen een Traject Vrij abonnement en NS Flex wat nog niet is mee genomen is ook dat er bij NS Flex kosten in rekening gebracht worden voor reizen met bus, tram en metrovervoer. Omdat de facturatie daarvan via ons wordt uitgevoerd ga ik ervan dat wij als NS ook verantwoordelijk zijn dat die betreffende bedrijven hun geld krijgen. Dat maakt de risicofactor nog net een stuk groter.
Badge +3
Bij telefoonabonnementen heb je als ouder een beperkt risico want je betaalt de bel/sms/databundel vooraf en daar komen in de regel geen extra kosten meer bij.

0900-nummers kan je blokkeren en voor de eventuele kosten kan je daar vaak een limiet op zetten, of gewoon op=op voor de (in feite prepaid) bundel. Bij Flex is dat een stuk lastiger.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is dan een keuze van NS aangezien er wettelijk gezien wel een contract kan worden afgesloten door de ouders. Nu wordt er alleen maar gezegd dat het wettelijk gezien is het niet mogelijk.

Maar er is dus een verschil tussen een contract af sluiten door minderjarigen of voor minderjarigen (door de ouders). Het eerste mag inderdaad niet en het tweede mag wel en doet NS ook met Traject Vrij (en telefoonbedrijven doen dat dus ook).

Maar goed, er wordt al een tijdje gezegd dat NS werkt aan Flex, waaronder een optie voor gezinnen dus wie weet komt er ooit wel een mogelijkheid.
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-onder-de-18-56510#post379509
Reputatie 7
Badge +3
Daarnaast is er nog de vergelijking met telefoonabonnementen die ook niet door minderjarigen mogen worden afgesloten, maar wel door de ouders. De ouders zijn dan de contracthouder en betalen de rekening. Dus wettelijk gezien kunnen ouders wel het contract afsluiten voor hun minderjarige kinderen.
Alleen leert de jurisprudentie dat de ouders in veel gevallen dan alsnog onder de kosten uit kunnen komen door te weigeren om te betalen. Dat is precies de reden waarom NS er niet aan begint.
Reputatie 7
Badge +3

Maar zoals eerder door JuBo opgemerkt, datzelfde geldt ook voor Traject Vrij. Dat kan wel door de ouders wel worden afgesloten voor iemand jonger dan 18 en daarmee wordt ook op rekening gereisd. Daarmee zal misschien wel voornamelijk binnen het traject worden gereisd zodat de kosten niet enorm wisselen iedere maand, maar in principe kan een kind dan kris kras door het land reizen waardoor de ouders ook met hoge kosten geconfronteerd worden, die zij dan zouden kunnen weigeren te betalen.Daar zit inderdaad hetzelfde lek alleen zijn de risico's minder omdat het hoofdtraject vooraf betaald wordt.

De risico's zijn dan wel minder maar zijn er nog wel. Stel dat het gaat om een relatief kort traject met maandelijkse kosten minder dan €100 en zoonlief besluit op eigen houtje op een vrije middag dat hij zijn vriendinnetje in Groningen of Maastricht wil bezoeken in de spits, is dat ook opeens kassa.
Met bv Flex Dalvrij is het hoofdabonnement ook vooraf betaald en met Altijd Vrij hoef je in principe alleen nog kosten voor BTM extra te verwachten. Als wijzigen van Flex abonnement alleen kan door de contracthouder (de ouders) dan kan de jongere niet zelf wijzigen naar een ander abonnement zonder toestemming van de ouders.
Ik begrijp waarom Flex niet voor jongeren onder de 18 kan worden afgesloten, maar puur de gegeven argumenten gelden ook voor Traject Vrij.
In strikte zin is er dan sprake van meten met twee maten.

Daarnaast is er nog de vergelijking met telefoonabonnementen die ook niet door minderjarigen mogen worden afgesloten, maar wel door de ouders. De ouders zijn dan de contracthouder en betalen de rekening. Dus wettelijk gezien kunnen ouders wel het contract afsluiten voor hun minderjarige kinderen.
Reputatie 7
Badge +2

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden. Waarom niet je kind op je eigen NS Flex kunnen bijschrijven. Wij reizen amper met OV, nu zijn beide OV kaarten verlopen, die van mij krijg ik een seintje ivm NS FLex, die van mn zoon met geld erop moet ik weer achteraan. NS wat een gedoe! maak het de gebruiker die zelden met OV reist nou eens makkelijker! wie weet maken we er dan graag meer gebruik van.

Als u Flex zonder abonnement heeft, wordt uw kaart niet automatisch en gratis door NS vervangen, dat zult u zelf moeten doen.
Reputatie 7
Badge +3
Maar zoals eerder door JuBo opgemerkt, datzelfde geldt ook voor Traject Vrij. Dat kan wel door de ouders wel worden afgesloten voor iemand jonger dan 18 en daarmee wordt ook op rekening gereisd. Daarmee zal misschien wel voornamelijk binnen het traject worden gereisd zodat de kosten niet enorm wisselen iedere maand, maar in principe kan een kind dan kris kras door het land reizen waardoor de ouders ook met hoge kosten geconfronteerd worden, die zij dan zouden kunnen weigeren te betalen.
Daar zit inderdaad hetzelfde lek alleen zijn de risico's minder omdat het hoofdtraject vooraf betaald wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Maar zoals eerder door JuBo opgemerkt, datzelfde geldt ook voor Traject Vrij. Dat kan wel door de ouders wel worden afgesloten voor iemand jonger dan 18 en daarmee wordt ook op rekening gereisd. Daarmee zal misschien wel voornamelijk binnen het traject worden gereisd zodat de kosten niet enorm wisselen iedere maand, maar in principe kan een kind dan kris kras door het land reizen waardoor de ouders ook met hoge kosten geconfronteerd worden, die zij dan zouden kunnen weigeren te betalen.

Wat is daar juridisch anders dan met Flex?

Een andere oplossing zou kunnen zijn om de klassieke Dal Vrij en Weekend vrij abonnement per maand af te kunnen sluiten, al dan niet iets duurder per maand dan de jaarvariant. Voordat Flex geintroduceerd was, kon dit enkele jaren in de zomerperiode.

Ik heb de indruk dat de wens voor Flex onder de 18 vooral is vanwege de mogelijkheid om dit soort abonnementen voor 1 of enkele maanden te hebben ipv vast te zitten aan een jaarabonnement.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom niet je kind op je eigen NS Flex kunnen bijschrijven.
De reden is vrij simpel: als u achteraf weigert de reiskosten die door uw kind zijn gemaakt te betalen kan NS naar zijn centen fluiten. Juridisch gezien zijn er geen mogelijkheden u te dwingen om te betalen omdat uw kind minderjarig is.

Helaas is er nog geen oplossing voor minderjarige reizigers die NS Flex willen gebruiken. Ik neem echter aan dat je na die drie maanden 18 jaar bent geworden en dan ook NS Flex wilt nemen. Ik wil je dan ook adviseren dit aan te geven via onze Klantenservice. Wellicht kunnen zij een passende oplossing geven.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden. Waarom niet je kind op je eigen NS Flex kunnen bijschrijven. Wij reizen amper met OV, nu zijn beide OV kaarten verlopen, die van mij krijg ik een seintje ivm NS FLex, die van mn zoon met geld erop moet ik weer achteraan. NS wat een gedoe! maak het de gebruiker die zelden met OV reist nou eens makkelijker! wie weet maken we er dan graag meer gebruik van.
Blijft toch raar dat ik met mijn minderjarige kind met de trein reis en besluit 1e klas te reizen vanwege de drukte, mijn kind moet achterlaten in de 2e klasse! Of (fysiek onmogelijk) blijven staan met kind in de drukte.
Ik denk dat mijn voorgaande reactie de vraag van de starter van dit topic voldoende beantwoord, in combinatie met eerder gegeven reacties. Onder de 18 jaar is het niet mogelijk om NS Flex aan te vragen.
Ik ben met deze case bezig maar dat heeft wat voeten in de aarde. Wat ik al wel kan aangeven is het volgende. Wettelijk gezien is het niet mogelijk voor minderjarigen om een contract af te sluiten. Een contract afsluiten met een minderjarige is hierdoor ook altijd ongeldig. Dat is niet iets wat NS heeft bedacht maar wel hoe het wettelijk geregeld is. Er zijn uitzonderingen bekend waarbij een minderjarige wel een contract heeft afgesloten maar er is ook voldoende jurisprudentie waaruit blijkt dat bij betalingsproblemen het bedrijf vaak een negatieve uitkomst heeft. Toestemming krijgen van je ouder/verzorger is helaas geen optie voor NS.
Bijzonder dat hierboven wordt genoemd dat het probleem met NS Flex voor minderjarigen is dat er factureringsproblemen kunnen optreden. Wanneer is voor onze dochter in de wintermaanden voor school een trajectkaart koop, zit hier ook een reizen op saldo onderdeel in voor de overige reizen die buiten het traject vallen. Als ik een traject vrij voor haar koop, ben ik als volwassene degene die het abonnement aangaat. Ik moet dan akkoord gaan met automatische incasso. Wettelijk gezien ben je als ouder toch gewoon financieel verantwoordelijk voor je kind? En dat om die reden alleen ouders voor hun kind zo'n abonnement mogen afsluiten? Als ouder kan ik precies zien wat mijn kind reist, en mocht een kind zich niet aan de afspraken houden, dan is het blokkeren van de kaart toch zo geregeld? Ik zie het probleem niet.
En zeker nu ik deze week ook nog eens een bericht kreeg dat het jongeren dal voordeel wordt afgeschaft. Een gewone dalvoordeel kaart is te duur, in combinatie met een aantal wintermaanden trajectkaart, en waarin dus het dalvoordeel niet gebruikt wordt.
Badge +3
Ik blijf me verbazen, net als dat topic van iemand die het goedkope Dal Voordeel Jongeren aangevraagd had in oktober 2018 (eerste jaar voor €15,- en niet meer zolang je minderjarig bent dus)...

Wat helemaal niet zou kunnen omdat het een proef was in april en mei (en per juni helemaal niet meer te koop)...

Ik ben ook minderjarig maar heb al wel een half jaar lang een NS Flex abonnement en facturen gaan via mij. Dus zou wel moeten kunnen.Dan heb je vermoedelijk geen juiste geboortedatum opgegeven want dit zou niet mogelijk moeten zijn, risico van een verkeerde geboortedatum opgeven is dat je valsheid in geschrifte hebt gepleegd en bij een controle waar naar je ID gevraagd wordt je door de mand kan vallen en tegen boetes op zal lopen.

Gewoon een juiste geboortedatum opgegeven gelukkig 🙂. Staat op ns.nl vermeld en op de OV-Chipkaart,
Badge
Ik ben ook minderjarig maar heb al wel een half jaar lang een NS Flex abonnement en facturen gaan via mij. Dus zou wel moeten kunnen.
Dan heb je vermoedelijk geen juiste geboortedatum opgegeven want dit zou niet mogelijk moeten zijn, risico van een verkeerde geboortedatum opgeven is dat je valsheid in geschrifte hebt gepleegd en bij een controle waar naar je ID gevraagd wordt je door de mand kan vallen en tegen boetes op zal lopen.
Ik ben ook minderjarig maar heb al wel een half jaar lang een NS Flex abonnement en facturen gaan via mij. Dus zou wel moeten kunnen.
Badge +3
Als je binnenkort 18 wordt dan kan je een klassiek Weekend Vrij nemen. Vanaf het moment dat je 18 bent kan je dit omzetten in de Flex variant (en dus ook wijzigen of onderbreken), óók als je nog in het eerste jaar van je contract zit.
Reputatie 7
Badge +3
Is het mogelijk om te factureren via je ouders?
Het probleem is dat als je ouders vervolgens weigeren te betalen NS zijn geld kwijt is. Vandaar dat minderjarigen niet op krediet kunnen reizen.
Reputatie 7
Badge +2
In principe zou het mogelijk zijn om ouders facturen te sturen voor een NS abonnement afgesloten voor een minderjarige. Maar in principe kunnen ouders ook weigeren de factuur te betalen omdat ze het niet eens zijn met het reisgedrag. Er kan (nog) geen limiet ingesteld worden voor de hoogte van het maximale reisbedrag.
Dus om veel gedoe te voorkomen is Flex nog niet beschikbaar voor minderjarigen.

Reageer