beantwoord

Ns Flex onder de 18?

• 14 maart 2019
  • 5 reacties
  • 381 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hoi,
Ik reis elke dag op en neer met de trein naar mijn middelbare school en ik ben dus nog geen 18. Kan ik dan wel Ns Flex afsluiten? En als het niet kan, kan het dan ook niet als ik het regel via mijn ouders?

En als het inderdaad niet kan, mag ik dan weten hoezo je geen Ns Flex af kan sluiten maar wel de ''klassieke'' abonnementen?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 maart 2019, 19:38

Hallo Chevy en welkom bij de NS Community.

Helaas is het, zoals MoDe al zegt, voor minderjarigen niet mogelijk om een abonnement bij NS af te sluiten. Voor klassieke abonnementen geldt dat een van je ouders contracthouder kan worden, jij wordt dan alleen kaarthouder. Op die manier kun je alsnog gebruik maken van een abonnement. Voor NS Flex is deze scheiding er (nog) niet en dus kun jij hiervan geen gebruik maken. Dit komt grotendeels doordat wetgevers het niet toestaan voor bedrijven om contracten af te sluiten met minderjarigen. Denk hierbij ook aan een abonnement bij een telecombedrijf. Daar komt nog bij dat er een ook een financieel risico is voor NS welke door minderjarigen niet altijd gedekt kan worden. We werken wel aan verbeteringen voor NS Flex, waaronder een optie voor gezinnen. Wanneer dit komt is helaas nog niet duidelijk.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Flex kan niet door en voor mensen onder de 18 jaar afgesloten worden.
Bij Flex wordt op rekening gereisd, de rekening kan alleen naar de gebruiker zelf gestuurd worden. Wanneer je nog geen 18 bent, zijn je ouders en/of voogd financieel verantwoordelijk voor je. Maar als je ouders niet eens zijn met een rekening van hun kind, dan kunnen ze die weigeren te betalen. Dat is de reden waarom mensen onder de 18 (nog) geen Flex kunnen afsluiten.

wanneer je je reisroute en tijden doorgeeft dat je meestal reist, dan kunnen we hier kijken welk ander abonnement misschien het beste bij je past.
Flex kan niet door en voor mensen onder de 18 jaar afgesloten worden.
Bij Flex wordt op rekening gereisd, de rekening kan alleen naar de gebruiker zelf gestuurd worden. Wanneer je nog geen 18 bent, zijn je ouders en/of voogd financieel verantwoordelijk voor je. Maar als je ouders niet eens zijn met een rekening van hun kind, dan kunnen ze die weigeren te betalen. Dat is de reden waarom mensen onder de 18 (nog) geen Flex kunnen afsluiten.

wanneer je je reisroute en tijden doorgeeft dat je meestal reist, dan kunnen we hier kijken welk ander abonnement misschien het beste bij je past.

Maar op het moment dat je ouders NS Flex voor je afsluiten zijn ze het wel eens met de rekeningen etc. En dan hoeft ook de naam van je ovchip niet overeen te komen met de naam op de factuur, dus vindt dit persoonlijk een beetje vaag. Want je kunt wel bijvoorbeeld een ''klassiek'' abonnement afsluiten.

Wordt NS Flex binnenkort wel voor minderjarige of niet?
Hallo Chevy en welkom bij de NS Community.

Helaas is het, zoals MoDe al zegt, voor minderjarigen niet mogelijk om een abonnement bij NS af te sluiten. Voor klassieke abonnementen geldt dat een van je ouders contracthouder kan worden, jij wordt dan alleen kaarthouder. Op die manier kun je alsnog gebruik maken van een abonnement. Voor NS Flex is deze scheiding er (nog) niet en dus kun jij hiervan geen gebruik maken. Dit komt grotendeels doordat wetgevers het niet toestaan voor bedrijven om contracten af te sluiten met minderjarigen. Denk hierbij ook aan een abonnement bij een telecombedrijf. Daar komt nog bij dat er een ook een financieel risico is voor NS welke door minderjarigen niet altijd gedekt kan worden. We werken wel aan verbeteringen voor NS Flex, waaronder een optie voor gezinnen. Wanneer dit komt is helaas nog niet duidelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Maar op het moment dat je ouders NS Flex voor je afsluiten zijn ze het wel eens met de rekeningen etc. En dan hoeft ook de naam van je ovchip niet overeen te komen met de naam op de factuur, dus vindt dit persoonlijk een beetje vaag.
Als je ouders later alsnog weigeren te betalen omdat jij bijv. in Amsterdam bent gaan winkelen in plaats van naar school te gaan krijgen ze van de rechter gelijk en kan NS naar zijn geld fluiten.
Badge +3
Het grote verschil is dat je bij klassieke abonnementen op saldo reist en vooraf betaalt, en zonder voldoende saldo kan je niet reizen (uitzondering Altijd Vrij en Traject Vrij, maar dat laatste is er niet binnen Flex). Voldoende saldo is dan jouw verantwoording (als minderjarige) of iemand anders moet het voor je bestellen.

Bij Flex betaal je altijd de reiskosten achteraf (reizen op rekening) en dat is een risico. Dit met name voor abonnementen met wisselende reiskosten, dus alles anders dan Altijd Vrij. Maar dan zit je nog met de kosten voor bus/tram/metro die men dan maar moet zien te incasseren.

Er vindt ook nog een BKR-check plaats, of je wel kredietwaardig bent. Bij bijv. een telecomprovider kan de contracthouder (een meerderjarige) wél bijv. een limiet instellen (bel/databundel, en OP=OP) voor de kids, maar bij Flex kan dat dus nog niet.

Ik zie dat er ook niet snel van komen, want daar zijn poortjes en paaltjes te 'dom' voor, met name die van andere treinvervoerders en in bus/tram/metro. Die 'zien' alleen maar Reizen op Rekening NS en vinden alles best, want NS zoekt maar uit hoe ze aan hun geld komen.

Reageer