beantwoord

ns flex op kaart van vrouw

• 8 augustus 2019
  • 21 reacties
  • 491 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Hallo allemaal.
Ik heb een traject kaart.
Mijn vrouw heeft net een nieuwe persoonlijke kaart besteld.
Nu wil ik op haar kaart na flex zetten. Kom er ineens geneuzel van een bedrijf genaamd Focum.
Nu wil ik dus via mijn gegevens na flex op haar kaart zetten, krijg je het gedoe dat de geboortedatum etc niet klopt, terwijl ik met mijn eigen rekening die kaart heb gekocht en dus ook na flex via mijn rekening zou moeten worden afgeboekt.
Waarom kan zij geen NS flex krijgen op mijn bankrekening.
E wie is Focum?
Ik heb getracht gegevens op te vragen maar dat is ook een enorme waslijst aan vragen, NS waarom zo moeilijk....
Dat er in haar verleden iets is misgegaan zou kunnen maar als ik (niet geregistreerd bij Focum) iets wil afsluiten kan dat niet?
icon

Beste antwoord door Robert B 8 augustus 2019, 21:09

Focum is het bedrijf dat de kredietchecks doet voor NS (Flex). Zie het maar als het bekende BKR.

Blijkbaar heb je (of je vrouw, geen idee hoe er naar namen of geboortedata gekeken wordt) daar een negatieve registratie, en gaat de deal niet door.

In hoeverre de Klantenservice die krediet-check kan overrulen weet ik ook niet.
Bekijk origineel

21 reacties

Badge +3
Focum is het bedrijf dat de kredietchecks doet voor NS (Flex). Zie het maar als het bekende BKR.

Blijkbaar heb je (of je vrouw, geen idee hoe er naar namen of geboortedata gekeken wordt) daar een negatieve registratie, en gaat de deal niet door.

In hoeverre de Klantenservice die krediet-check kan overrulen weet ik ook niet.
Reputatie 6
Focum vermeldt zelf hier hoe je vrouw inzage kan krijgen in haar gegevens. Ze leggen zelfs uit hoe ze haar paspoort moet opsturen, maar toch onbruikbaar kan maken mocht een medewerker van Focum er fraude mee gaan plegen.

Dus dat is enigszins correct, hoewel het natuurlijk een eng clubje blijft.

Ik zou als ik in zo'n situatie zat toch mijn dossier opvragen.
Als de NS er al fratsen mee uithaalt, wat ga je dan nog meer meemaken ?
Reputatie 7
Badge +3
Hallo allemaal.
Nu wil ik op haar kaart na flex zetten. Kom er ineens geneuzel van een bedrijf genaamd Focum.
Nu wil ik dus via mijn gegevens na flex op haar kaart zetten, krijg je het gedoe dat de geboortedatum etc niet klopt, terwijl ik met mijn eigen rekening die kaart heb gekocht en dus ook na flex via mijn rekening zou moeten worden afgeboek.

Even voor de duidelijkheid: uw vrouw moet zelf Flex aanvragen. Iemand anders kan dat niet doen.
Er gaat gereisd worden op rekening met Flex. NS laat daarom kredietwaardigheid checken.

Hallo allemaal.
Nu wil ik dus via mijn gegevens na flex op haar kaart zetten, krijg je het gedoe dat de geboortedatum etc niet klopt, terwijl ik met mijn eigen rekening die kaart heb gekocht en dus ook na flex via mijn rekening zou moeten worden afgeboek.
Even voor de duidelijkheid: uw vrouw moet zelf Flex aanvragen. Iemand anders kan dat niet doen.
Er gaat gereisd worden op rekening met Flex. NS laat daarom kredietwaardigheid checken.

J dat snap ik maar dat moet via mijn rekening lopen. En ik ben schoon dus zou moeten lukken. Mijn eigen kaart kan ik wel voorzien van flex.
Reputatie 7
Badge +3
Het beste kunt u contact opnemen met de NS klantenservice vis telefoon, Facebook, Twitter of chat.
Badge +3
Als uw vrouw een eigen ov-chipkaart heeft en daar NS Flex op wil dan zou dat gewoon moeten kunnen, ongeacht van welk rekeningnummer de betalingen (zullen gaan) plaatsvinden.

Ik vermoed dus dat er naar meer gekeken wordt dan of een IBAN 'schoon' is. Sterker nog, dat weet ik wel zeker want anders open ik gewoon even een nieuwe tijdelijke gratis rekening (bij Bunq of zo) en zet het rekeningnummer na aanschaf van Flex wel op iets anders.

Het zit dus ergens in de gegevens van uw vrouw (naam, geboortedatum) dat de kredietcheck niet doorkomt, of dat het rekeningnummer op een of andere manier daarbij toch aan uzelf 'gelinkt' wordt. Bij minderjarigen wordt het aangaan van Flex sowieso geweigerd, kaarthouder en contracthouder moeten dezelfde persoon zijn (IBAN maakt niets uit).

Ben wel benieuwd eigenlijk waar het precies mis gaat bij Focum. 🤔
Reputatie 6
Badge +1
Focum is ook lekker vaag over hoe ze aan haar gegevens komt. Die komt namelijk uit openbare bronnen of eigen informatie of informatie afkomstig van derden.

Dat vertelt ons helemaal niets want dat zijn dus een beetje alle mogelijke informatiebronnen. Is er überhaupt ergens anders informatie vandaan te halen dan bij jezelf of anderen?

https://www.focum.nl/consumenten/veel-gestelde-vragen/

Waar komt de informatie van Focum vandaan?

De gegevens die Focum verzamelt zijn afkomstig uit openbare bronnen of het betreft eigen informatie of informatie afkomstig van derden waaronder incassobureaus.
Ik vermoed dus dat er naar meer gekeken wordt dan of een IBAN 'schoon' is. Sterker nog, dat weet ik wel zeker want anders open ik gewoon even een nieuwe tijdelijke gratis rekenig (bij Bunq of zo) en zet het rekeningnummer na aanschaf van Flex wel op iets anders.

Het zit dus ergens in de gegevens van uw vrouw (naam, geboortedatum) dat de kredietcheck niet doorkomt, of dat het rekeningnummer op een of andere manier daarbij toch aan uzelf 'gelinkt' wordt. Bij minderjarigen wordt het aangaan van Flex sowieso geweigerd, kaarthouder en contracthouder moeten dezelfde persoon zijn (IBAN maakt niets uit).

Ben wel benieuwd eigenlijk waar het precies mis gaat bij Focum. 🤔

Ik vraag mij sowieso af waar naar gekeken wordt, een tijdje terug hadden we hier een minderjarige die een andere geboortedatum had opgegeven en dat werd wel geaccepteerd. Zou er een check plaatsvinden met de GBA of het om een bestaande persoon gaat?
Badge +3
Ik vraag mij sowieso af waar naar gekeken wordt, een tijdje terug hadden we hier een minderjarige die een andere geboortedatum had opgegeven en dat werd wel geaccepteerd. Zou er een check plaatsvinden met de GBA of het om een bestaande persoon gaat?
Dat was wel een suffe inderdaad, want dan heeft (of krijgt) die minderjarige een ov-chipkaart met een geboortedatum die niet klopt en valt bij controle dan al sowieso door de mand.

Viel te proberen natuurlijk (en was dus gelukt), maar de controle op juistheid gegevens is dus zo lek als een mandje (tenzij een oudere broer of zus dezelfde initialen heeft...)
Reputatie 6
Badge +1
Focum en ook NS hebben in ieder geval geen toegang tot de BRP (voormalige GBA).

Controle op bestaand persoon gaat via bankrekening/Ideal? Dat zou wel verklaren waarom je een valse geboortedatum op kunt geven. Die is niet op te maken uit de tenaamstelling van je bankrekening.

Vaak zullen personen zonder achterstanden (de enige bron die ze benoemen zijn incassobureaus) bij Focum onbekend zijn, zeker minderjarigen. Dus als Focum niets van je heeft krijg je waarschijnlijk gewoon Flex?
Reputatie 7
Badge +3

Dat was wel een suffe inderdaad, want dan heeft (of krijgt) die minderjarige een ov-chipkaart met een geboortedatum die niet klopt en valt bij controle dan al sowieso door de mand.

Hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Met een OV-chipkaart wordt bij controle normaal geen ID-bewijs gevraagd te tonen, wel bij een e-ticket en denk ik ook wanneer er twijfels zijn over de OV-chipkaart.
Een 17 jarige die dmv een valse geboortedatum opgeeft dat hij 18 is zal bij controle geen argwaan opwekken, een 13 jarig waarschijnlijk wel.
Badge +3
Tja, en dan nog. Ik had een tijdje terug ineens een incassobureau op mijn dak omdat ik een e-mail factuurtje voor €4 voor een receptje apotheek dat ik gemist had (stond in een mailbox die ik zelden lees, de herinneringen ook natuurlijk).

€40 erbij dus! Hoop gebeld met de zorgverzekeraar (die dat normaal allemaal regelt) en uiteindelijk toch maar betaald omdat ze niets meer voor me konden doen omdat ze 'het uit handen gegeven hadden'.

Zoiets zou Focum dan ook moeten weten? Maar goed, ik kon gewoon overstappen naar Flex begin dit jaar.
Reputatie 6
Badge +1
Focum heeft natuurlijk niet alles van incassobureaus en misschien zorgt niet elke registratie direct voor afwijzing?

Ik weet trouwens niet of NS bij een huidige klant die overstapt, dezelfde check bij Focum doet als bij een nieuwe klant die Flex aanvraagt. Ik heb heel sterk het idee van niet.
Badge +3
Ik vermoed ook van niet want het was na één muisklik binnen een minuut geregeld (op een bestaande kaart) terwijl ik eigenlijk een nieuwe kaart wilde met Flex. Die heb ik inmiddels ook 😉
Reputatie 7
Badge +3
Je hebt het dan uiteindelijk wel betaald en als dat dit de enige keer is dat je te maken hebt gehad met een incassobureau dan zal NS het waarschijnlijk niet zien als een risico.
Heb je zo'n akkefietje meerdere keren per jaar en/of misschien voor grotere bedragen dan had je misschien wel een probleem gehad.
Reputatie 7
Badge +3
Een 17 jarige die dmv een valse geboortedatum opgeeft dat hij 18 is zal bij controle geen argwaan opwekken, een 13 jarig waarschijnlijk wel.
Daar moet je wel mee oppassen want als dat later bijv. door wanbetaling uitkomt ben je wel strafbaar wegens valsheid in geschrifte.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad, maar bij gewoon controle in de trein op vervoersbewijzen zal je dan niet gelijk door de mand vallen. Issue waar Robert aan refereert was iemand die al langer met met zo'n kaart en Flex abonnement reisde en pas na contact opnemen met de klantenservice voor iets (ik weet even niet meer wat) kwam met erachter dat de persoon nog geen 18 was en een valse geboortedatum had opgegeven.
Badge +3
Voor een overstap naar Flex als bestaande klant en op een bestaande kaart hoef je niet eens een IBAN te verifiëren, dat gaat in één moeite door (althans bij mij).

Volgens mij (goede testcase) ook als je alleen maar OV-fiets of zo hebt. Ik ga even spitten in mijn facturen...

Update: Bingo! Zie bijlages. Kreeg zelfs de € 0,01 terug voor het OV-fiets dat als enige abonnement actief was! Niet dat ik die eurocent ooit gekregen heb, maar maakt niet uit. 😂

Is bijna off-topic natuurlijk, maar als vrouw van TS een OV-fiets abonnement kan aanschaffen (€ 0,01 betalen vanaf een willekeurig IBAN) dan is een overstap naar Flex daarna dus volkomen naadloos!

En anders vragen we het aan @gekke_henkie natuurlijk 😅 Die € 1,30 was voor stallen eigen fiets in Eindhoven (kost tegenwoordig € 1,25, vandaar de € 5,10 in januari) en daar kwam dus € 0,01 bij voor het volgende jaar aan 'abonnementskosten' voor OV-fiets.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad, maar bij gewoon controle in de trein op vervoersbewijzen zal je dan niet gelijk door de mand vallen. Issue waar Robert aan refereert was iemand die al langer met met zo'n kaart en Flex abonnement reisde en pas na contact opnemen met de klantenservice voor iets (ik weet even niet meer wat) kwam met erachter dat de persoon nog geen 18 was en een valse geboortedatum had opgegeven.
Gemiste uitcheck 😉
Badge +3

... na contact opnemen met de klantenservice voor iets (ik weet even niet meer wat) kwam met erachter dat de persoon nog geen 18 was en een valse geboortedatum had opgegeven.Gemiste uitcheck 😉

Tja, kijk dan vooral even op je ov-chipkaart wat daar aan (verzonnen) geboortedatum op staat, of in Mijn NS... Lampekap! 🤣
Focum en ook NS hebben in ieder geval geen toegang tot de BRP (voormalige GBA).

Ah ja, op de een of andere manier blijft dat bij mij de GBA 😇

Controle op bestaand persoon gaat via bankrekening/Ideal? Dat zou wel verklaren waarom je een valse geboortedatum op kunt geven. Die is niet op te maken uit de tenaamstelling van je bankrekening.

Dat zou wel erg simpel te omzeilen zijn middels een tijdelijke rekening, zoals Robert al aangaf

Vaak zullen personen zonder achterstanden (de enige bron die ze benoemen zijn incassobureaus) bij Focum onbekend zijn, zeker minderjarigen. Dus als Focum niets van je heeft krijg je waarschijnlijk gewoon Flex?

Daar lijkt het wel op. Geen bericht, goed bericht.

Reageer