NS Flex overstappen tijdens de reis

• 15 augustus 2019
  • 6 reacties
  • 224 Bekeken

Ik heb een rit vanaf Maastricht naar Amsterdam Sloterdijk gedaan met een Stop in weert door een storing. Door de storing ben ik nieuw ingecheckt omdat ik in daluren gratis rijzen kan. Nou staat wel de bedrag van 13.20€ op de App (ik denk door de overstap feature) waroom kan deze niet als 0.00 verekent woorden? De rit was 100% in de daluren.

6 reacties

Reputatie 3
De start van de reis is leidend.
De stop was korter dan 35 minuten neem ik aan.
Reputatie 5
Als je in Maastricht in de spits bent ingecheckt en in Weert minder dan 35 minuten uitgecheckt bent geweest, dan reis je de hele reis tegen spitstarief. Ook als je in de daluren overstapt.

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

Nu heb je waarschijnlijk 13,30 betaald tot Weert en daarna nog 13,20 van Weert tot Sloterdijk. Dat is 26,50 euro en dat is hetzelfde als wanneer je niet had uit- en ingecheckt in Weert.

Wat je zou kunnen doen is een los kaartje kopen tot een station na de spits (bijvoorbeeld Weert) en dan daar met je DalVrij inchecken zodat je dat deel van de reis wel gratis reist.
Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Er zijn wel wat trucjes om toch korting te forceren bij een incheck in de spits, en dan in de daluren verder kunnen reizen met korting of vrij reizen...
  • Als er meerdere vervoerders zijn dan uitchecken (NS), inchecken bij de andere vervoerder (bijv. Arriva), weer uitchecken daar en terug inchecken bij NS met korting of vrij reizen
Maar omdat dit in Weert niet kan:
  • Uitchecken (NS)
  • Bij een automaat een klassewissel 2-1 laden
  • Inchecken (1e klas)
  • Uitchecken (incheck annuleren)
  • Bij de automaat de klassewissel weer verwijderen
  • Inchecken met korting of vrij reizen
Dit alles werkt helaas niet met Flex want daarmee kan je niets bij een automaat. Je zult dan echt minimaal 35 minuten uitgecheckt moeten zijn voor korting of vrij reizen bij een overstap buiten de spits.

Nadeeltje van Flex in dit geval (maar kan ook in je voordeel zijn omdat je dalkorting behoudt bij in de spits naar een andere vervoerder overstappen).
De rit was 100% in de daluren.
Maar wanneer ben je ingecheckt? Bij reizen met Flex behoudt je het tarief van de eerste check in.

Nu heeft NS Flex de laatste tijd wat kuren.

Kijk in Mijn NS je reishistorie voor die reis na. Als je eerste check in in de daluren was, dan zou de volledige reis met Dal Vrij niets mogen kosten.

Als er iets niet correct is, neem je best rechtstreeks contact op met de klantenservice. Negeer dan maar dat het forum eerst staat.
Badge +3
Dat is wel een goede inderdaad, als je in Maastricht al in de daluren zat (rit Maastricht - Weert) dan zou het gewoon moeten werken.

Maar waarom zou je dan in Weert willen 'overstappen' (uit- en weer inchecken) voor de rit Weert - Sloterdijk?
Reputatie 5
Ik denk dat hij bedoelt dat de rit voor 13,20 van Weert naar Sloterdijk 100% in de daluren was.

Zo niet, dan zou ik het ook echt niet weten...

Reageer