beantwoord

NS flex stopt automatisch bij verlopen kaart

• 3 december 2019
  • 4 reacties
  • 87 Bekeken

Hi

Hoe zit het met een verlopen NS Kaart, die NS Flex gebruikt? Op de Automaten herkent het NS systeem, dat de kaart verlopen is en ik kan deze niet meer gebruiken.

Herkent het NS system online (web), dat het kaart verlopen is? Zou NS Flex dan niet automatisch stopgezet moeten worden? Moet ik het kaart manueel blokkeren?

Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Sanne NS 3 december 2019, 17:02

Hoi chicza en welkom op de NS Community! 

Ondanks dat je een verlopen kaart hebt, verloopt het abonnement niet automatisch en blijft deze op de kaart staan tenzij je deze natuurlijk hebt vervangen. Deze dien je dus nog zelf op te zeggen. De klantenservice kan je hierbij het beste helpen. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Bekijk origineel

4 reacties

Hoi chicza en welkom op de NS Community! 

Ondanks dat je een verlopen kaart hebt, verloopt het abonnement niet automatisch en blijft deze op de kaart staan tenzij je deze natuurlijk hebt vervangen. Deze dien je dus nog zelf op te zeggen. De klantenservice kan je hierbij het beste helpen. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Hoi Sanne

ik heb deze dus vervangen. ik heb voor een nieuwe kaart ook nog 7,50EUR betaalt. Van mijn kant blijken de kosten maar op te lopen, oftewel NS al het informatie wel in het systeem had en deze dingen automatisch kan regelen.

Ik bedoel als mijn kaart is verlopen, hoezo stopt NS dan niet automatisch NS Flex voor deze kaart? Rond de tijd dat het kaart was verlopen, had ik het verhaal bekeken onder Mijn NS en toen zij NS duidelijk dat het kaart is verlopen.

Als een kaart is verlopen, wat is het voordeel voor het klant NS Flex verder te laten lopen? Ik kan het kaart dan toch niet meer gebruiken. Voor mij lijkt het, dat NS deze truc gebruikt om nog een beetje meer geld te verdienen op de rug van klanten. Het hoeft niet de reden te zijn, maar zo lijkt het …

Trouwens had ik het telefonisch geprobeerd, maar dat was helemaal een drama.

alvast bedankt voor uw reactie.

Reputatie 4

Dat is voor velen een mysterie maar niet als je wat beter doordenkt. Wat er op die kaart staat beheert NS en wat de geldigheidsduur van die kaart betreft, daar gaat OV-chip over (wat overigens vrijwel een volle dochter is van NS). Om vooral redenen van zwaar bewaakte privacy kunnen die 2 in principe wel, maar MOGEN ze niet worden gecombineerd. Andere bedrijven kunnen nl ook FLEX aanbieden (bvb GVB doet dat ook) en het is ten strengste verboden dat zij in elkaars data zouden kunnen kijken.

Een kleine schrale troost: hetzelfde gebeurt ook met verlopen kaarten waar een doorlopend ouderwets ABO op staat, al is het van NS of van een busbedrijf. Op dit forum komt zoń beetje elke week wel een klahct langs van iemand die of vergeten is of zelf vergeten heeft bvb een nieuwe @mail door te geven en opeens met een verlopen chipkaart zit. Voor over bijna 5 jaar: hou de vervaldatum die er uidleijk op staat in de gaten en sla alarm als 6-7 weken daarvoor nog niks is gemeld erover.

Badge +3

Als je een kaartvernieuwing gedaan hebt (wegens verlopen van oude kaart) dan komen al je producten op de nieuwe kaart te staan, dus ook Reizen op Rekening NS (oftewel Flex). Als je de nieuwe kaart koppelt aan Mijn NS zie je op je Startpagina welk Flex abonnement er actief is.

Als je € 7,50 betaald hebt dan heb je dit waarschijnlijk via TLS/OV-chipkaart gedaan (deze kosten kan je van NS terug krijgen als je een kortings/vrij reizen abonnement hebt).

Als het goed is heeft TLS de kaartvernieuwing doorgegeven aan de NS (omdat er een NS product op staat), maar als dit niet gebeurd is zal je het nieuwe kaartnummer zelf moeten doorgeven zodat je Flex abonnement daaraan gekoppeld kan worden.

Wat er op je oude kaart staat doet er niet toe, want die is immers verlopen. Als het goed is krijg je eventueel saldo binnen 2 weken teruggestort door TLS. Daar krijg je ook nog een e-mail over.

Reageer