beantwoord

NS Flex stopzetten

• 7 november 2018
  • 8 reacties
  • 959 Bekeken

Mijn NS Flex is per vandaag ingegaan, 7 november 2018. Echter wil ik deze tot 7 december 2018 laten lopen en dan stop zetten. Komende maand moet ik veel met de trein reizen. Kan ik dan pas vanaf 7 december stopzetten? En moet dat dan ook op deze dag of kan het ook later, want hoe weet ik dat ik niet voor de maand erop ook meteen moet betalen?
icon

Beste antwoord door Robert B 7 november 2018, 18:23

Welkom bij de NS Community!

Ja, je kunt pas op 7 december (of later, een wijziging is per direct actief) wisselen van abonnement of stopzetten, en dan vervolgens pas weer 30 dagen of een maand later wijzigingen doorvoeren.

Die tweede maand zal dus wél vooraf gefactureerd en geïncasseerd worden (want is al ingegaan op 7 december) maar het deel van de maand tussen 7 december en 6 januari dat het stopgezet is geweest krijg je via de factuur van januari terug verrekend.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Ja, je kunt pas op 7 december (of later, een wijziging is per direct actief) wisselen van abonnement of stopzetten, en dan vervolgens pas weer 30 dagen of een maand later wijzigingen doorvoeren.

Die tweede maand zal dus wél vooraf gefactureerd en geïncasseerd worden (want is al ingegaan op 7 december) maar het deel van de maand tussen 7 december en 6 januari dat het stopgezet is geweest krijg je via de factuur van januari terug verrekend.
Hallo PW1996 en welkom bij de NS Community,

Bedankt voor het gegeven antwoord, Robert. Ik wil daarbij toevoegen dat je vanaf 7 december daarvoor contact met oNS op kan nemen.
Dat wil dus zeggen dat ik op 7 december de €5 voor maand december betaal + de gemaakte kosten? Vervolgens na deze maand, betaal ik voor 1 dag betaal ongeveer €5: 30 dagen = 0,17cent?
Dus zou ik dan €4,83 terug krijgen voor de maand december?
Dat klopt.
Badge +3
Precies, zo werkt het.

Voor jou (Dal Voordeel) zal het bijzonder weinig uitmaken, maar iemand die Altijd Vrij 1e klas heeft zal dus voor die ene dag (7 december) pas in januari ongeveer €542 van de betaalde €561 terug krijgen (uitgaande van 29/30e deel)...

Dat is toch een substantiëel bedrag (bijna €600 voorschieten en €19 minder terug krijgen een maand later), en een flinke kruispost op de jaarrekening voor de gemiddelde particulier!

Of is daar al een tussentijdse oplossing voor, via de klantenservice?
Reputatie 7
Badge +4
Voor een dagkaart, het is een dag onbeperkt reizen, ook in de spits, betrekkelijk goedkoop. 😉
Badge +3
Voor een dagkaart, het is een dag onbeperkt reizen, ook in de spits, betrekkelijk goedkoop. ;-)
Dat dan weer wel... maar een 'dingetje' met Flex dat je eigenlijk wilt voorkomen (dus optie stopzetten per morgen, wil geen nieuwe maand!)

Dat is overigens alleen een probleem als de wijzigingsdatum (ongeveer) hetzelfde is als de maandelijkse Flex factuurdatum, iets dat voor veel nieuwe klanten dus nu blijkbaar speelt.
Reputatie 7
Badge +3
Voor een dagkaart, het is een dag onbeperkt reizen, ook in de spits, betrekkelijk goedkoop. ;-)
Als je die dag ook zou gaan reizen is dat misschien wel goedkoop, maar als je je abonnement per die dag stop wilt zetten en niet gaat reizen betaal je het voor Jan met de welbekende achternaam.

Ik blijf het gewoon niet gewenst vinden dat je niet al 1 of meerdere dagen eerder die stopzetting kan aangeven. Net als dat je bij het aanvragen van een nieuw Flex abonnement niet zelf een ingangsdatum kan aangeven. Dit soort dingen zou mij er in ieder geval van weerhouden om een Flex abonnement aan te gaan (heb nu Traject Vrij, dus kan sowieso al niet nu).

Reageer