beantwoord

NS Flex storing OV-chipkaart apparatuur in bus

• 19 March 2021
  • 12 reacties
  • 338 Bekeken

Goedemorgen,

Op mijn NS-flex factuur staat twee keer een tarief van € 4 voor het niet uitchecken in de bus. Dit kwam door defecte kaartlezers. Omdat je 3x per half jaar mag terugvragen en ik altijd uitcheck, wil ik dit doen via uitcheck gemist. Ik ga niet de discussie aan of de kaartlezers defect waren.

Hoe werkt dit bij NS Flex? Normaal gesproken komt het als saldo op je kaart te staan.

icon

Beste antwoord door Tochjo 19 March 2021, 09:00

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

Om dit soort problemen op te lossen, moet u bij NS Flex rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice van NS, ook al gaat het om een reis met een andere vervoerder. NS kan de factuur corrigeren. Bij een al geïncasseerd bedrag vindt de verrekening op de volgende factuur plaats.

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Dus toch de klantenservice. Prima, dank u wel!

Reactie klantenservice is ten eerste onjuist (terugvragen via uitcheckgemist.nl is niet de goede weg volgens de tweede medewerker) en ten tweede, op mijn vraag hoe het dan werkt, kreeg ik als antwoord:

Ik zou dat helaas niet weten. Het kan verekend (sic!) worden.

Iemand die niet assertief genoeg is om te vragen om te worden doorverbonden gaat dus het schip in.

Goedemorgen Jan Haverkamp. Wat Tochjo heeft aangegeven is inderdaad een lange tijd de werkwijze geweest. Als je gebruik maakt van een NS Flex abonnement dan worden ook bus, tram en metro kosten via de NS in rekening gebracht. Destijds was het dan zo dat onze Klantenservice dit voor je kon corrigeren. Dit gebeurde dan handmatig (het gefactureerde bedrag van € 4 werd handmatig aangepast zodat enkel het juiste bedrag in rekening gebracht zou worden).

Tegenwoordig is het echter zo dat transacties gemaakt bij andere vervoerders niet meer via ons gecorrigeerd kunnen/mogen worden. Dit gaat via uitcheckgemist.nl, waarna de correctie dan wordt verrekend via een NS Flex factuur. Mocht het via uitcheckgemist.nl niet lukken, dan zal er contact opgenomen moeten worden met de betreffende vervoerder, zij kunnen het uit coulance eventueel alsnog compenseren. Wat er precies in rekening is gebracht en wat het zou moeten zijn kunnen zij echter niet inzien, dit zal dus zelf aangegeven moeten worden.

Waarom deze werkwijze tegenwoordig de norm is, is mij niet bekend. Dit is een instructie die wij omstreeks juni vorig jaar hebben ontvangen en dit is tegenwoordig dan ook hoe het werkt. Het spijt me dat een van de medewerkers dit onjuist heeft aangegeven.

Badge +3

Als je een forum inricht met als doel om reizigers door andere reizigers te laten helpen, zou het ook best aardig zijn als je dit soort wijzigingen in procedures hier deelt op het moment dat ze worden doorgevoerd.

Fascinerend ook dat een reiziger maar zelf moet aangeven welk bedrag hij terug moet krijgen, omdat de andere vervoerders geen inzage hebben in de transacties. Benieuwd welke vervoerder daar ooit in meegaat. Je ziet de klachten aan de OV-ombudsman alweer ontstaan.

Medewerker 2 gaf inderdaad aan dat ik bij uitcheckgemist.nl moet zijn. Deze site is voor de Veluwe sinds de nieuwe concessie niet goed bruikbaar, omdat er geen prijzen kunnen worden berekend. De klantenservice van RRReis geeft aan dat je dan gewoon moet aangeven dat je meteen weer hebt uitgecheckt. Dat heb ik al eerder meegemaakt (andere OV-kaart, geen Flex, maar zelfde probleem).

Nu staat er dus € 8 klaar. Uitcheckgemist.nl geeft aan dat dit wordt verrekend met de volgende factuur. Ik houd het in de gaten.

Wel een hopeloos ingewikkelde procedure dit. Nu ben ik belastingadviseur, dus professioneel bezig met (semi-) overheidsinstanties die ingewikkelde procedures optuigen. Ik kom er wel uit, maar voor de gemiddelde reiziger is dit niet te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Je ziet hier een voorbeeld van hoe het dus niet moet wanneer één van de vervoerders de administratie voert en niet TLS. Flex had een nationaal systeem moeten zijn onder verantwoordelijkheid van het onafhankelijke TLS.

Administratie en NS zijn niet bepaald een gelukkig huwelijk. 

Reputatie 6
Badge +1

Zo is dat. Maar helaas zit een scheiding er dus niet in.

Nog verwonderlijker is, dat een recent nieuw gecreeerde busconcessie, met het oogmerk deze over 3 provincies te gaan uitbreiden en met een grote internationale vervoersconglomeraat erachter (KEOLis) blijkbaar ook zomaar het geld laat weglekken. Met de geplande totale vernieuwing van alle CICO-apparatuur wordt dat nog wat.

Badge +3

Op zich netjes dat je bij een gemiste uitcheck gewoon de volledige 4 euro terug krijgt, want bij reizen op saldo wordt voor een bus/tramrit van 0 km (direct weer uitchecken) het basistarief van € 0,99 gerekend, en dat was ook het geval toen je het nog via Mijn NS kon corrigeren.

Keolis schijnt nog niet zo geïnteresseerd te zijn in winst maken. Ze hebben het busaanbod in de coronacrisis vergroot en vervolgens werkten de kaartlezers twee maanden lang niet voor sommige abonnementshouders. 

Qua beschikbaarheid wordt het verschil tussen de provincies Utrecht en Gelderland steeds kleiner. Vanouds was Utrecht veel meer geneigd tot subsidie. De Utrechtse buurtbussen zijn vervangen door grote bussen, in Gelderland gebeurde dat niet. En Overijssel is nog weer beroerder. Genemuiden is bijvoorbeeld op zaterdagavond onbereikbaar met het OV.

Reputatie 3

Deze site is voor de Veluwe sinds de nieuwe concessie niet goed bruikbaar, omdat er geen prijzen kunnen worden berekend. 

Veluwe is een zooi. Een van de weinige plekken waar ik de bus heb gebruikt in Nederland dit jaar en van de laatste 6 busreizen heb ik 4 keer niet in kunnen checken. De nieuwe apparatuur werkt(e) nog niet. De keren dat het wel werkte was achterin nog oude apparatuur aanwezig.

In 2019 heb ik uitcheckgemist.nl al gebruikt om met NS Flex een gemiste uitcheck bij een andere vervoerder te corrigeren. Het verschil tussen 4 euro en de ritprijs kreeg ik terug op de factuur.

De laatste keer dat een uitcheck mislukte (Connexxion vanaf Schiphol) heeft Flex automatisch de 'juiste' ritprijs van 0,90 euro berekend. Dat is minder dan het basistarief en ik had geen recht op korting. De rit was ook via uitcheckgemist zelf te corrigeren en dat heb ik ook gedaan, waardoor ik dus meer betaald heb dan 90 cent. 

Badge +3

Bij ‘niet gereisd’ berekent Flex inderdaad een behoorlijk oud basistarief, zonder dat je zelf die correctie doet via Mijn NS, of als dat niet meer kan via uitcheckgemist.

Een gemiste BTM uitcheck zou je eigenlijk altijd minimaal €4 moeten kosten, die je dan zelf (naar eerlijkheid) zou moeten corrigeren. In dit geval is het in jouw voordeel, dus verder niet druk over maken.

Reageer