beantwoord

NS flex tijdelijk stopzetten/wijzigen

• 17 oktober 2019
  • 5 reacties
  • 1634 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik ga begin november een maand op vakantie en wil hiervoor graag mijn Flex abbonement even stopzetten/wijzigen naar een goedkopere voor die gehele maand. Mijn startdatum van Flex (en tevens factuurdatum) is alleen op de 13e van de maand. Daarnaast staat er dat de wijziging minimaal een maand moet duren.

Nu wil ik dus vanaf 2 november mijn abbonement stop zetten, betekend dit dat ik hem dan op 2 december weer kan wijzigen, en er 3 december weer gebruik van kan maken? Hoe zit dit dan met de betaling die halverwege de maand altijd komt? En tot slot, is het dan alleen mogelijk om bij wijze van spreken op 2 november ‘s ochtends het abbonement stop te zetten, niet van te voren in plannen?

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil het graag zeker weten aangezien het aanvragen van een simpel Flex abbonement mij erg lang gekost heeft en ik erg voorzichtig ben met mijn abbonementje.

Alvast bedankt!

Groetjes

icon

Beste antwoord door Robert B 17 oktober 2019, 17:50

Als je het abonnement op 2 november wilt pauzeren (omzetten naar Basis) en per maandag 2 december weer wisselt (omdat je dan bijv. weer aan het werk gaat) is dat geen enkel probleem. De wijziging is per direct (die dag) en kan helaas nog niet van tevoren ingepland worden.

Doe de wijziging bij voorkeur op de dag nadat je er voor het laatst mee gereisd hebt, want een wijziging geldt met terugwerkende kracht voor die hele dag dus reiskosten voor die dag gelden alsof je op het ‘nieuwe’ abonnement gereisd hebt. Deze kan je eventueel wel terugkrijgen maar is onnodige moeite. Is je laatste reis/werkdag dus vrijdag 1 november dan op 2 november wijzigen.

Voor wat betreft de facturen, je krijgt direct een creditfactuur voor je abonnementskosten van 2-13 november (en een paar dagen later je geld teruggestort). Je eventuele reiskosten voor 13 okt - 2 nov worden (volgens mij) gewoon via de maandelijkse factuur geïncasseerd.

Zet je je abonnement per 2 december weer aan dan betaal je via een tussentijdse factuur/incasso de kosten tot 13 december, althans dat gebeurde bij mij een paar weken geleden (factuur voor 4 dagen abonnement).

Bekijk origineel

5 reacties

Hoi vascot. Een NS Flex abonnement kun je maandelijks wijzigen. Als je dus van NS Flex Altijd Vrij wijzigt naar NS Flex zonder abonnement op 13 november, dan kun je 13 november weer NS Flex Altijd Vrij aanvragen. Je zou je vraag eventueel bij onze klantenservice neer kunnen leggen en vragen of ze voor jou een uitzondering kunnen maken om hem eerder aan te zetten.

Kan ik mijn maand vrij abbonnement ook voor 2 weken opzeggen, en daarna weer aanvragen?

Badge +3

Terugbetaling heb ik deze week binnen een dag op mijn rekening ontvangen. Bij hervatting van het abonnement betaal ik achteraf per factuurdatum. Allemaal uitstekend.

Vreemd, want ik kreeg dus voor een wijziging/hervatting 4 dagen voor de normale factuurdatum gewoon een aparte factuur (ging om Weekend Voordeel, maar liefst € 0,27!) en op de normale factuurdatum dus alleen de volgende maand voor € 2,00 (plus de reiskosten van de paar dagen ervoor).

Vind het verder allemaal prima (die 27 cent hadden ze ook een paar dagen later mogen factureren) maar uiteindelijk klopt het allemaal.

Naar wat er in Mijn NS staat qua kosten lopende periode kijk ik gewoon niet meer, rond de vaste maandelijkse factuurdatum.

Reputatie 6

Terugbetaling heb ik deze week binnen een dag op mijn rekening ontvangen. Bij hervatting van het abonnement betaal ik achteraf per factuurdatum. Allemaal uitstekend.

Wel komen er nog altijd haperingen voor. Zo kon ik begin deze week met geen mogelijkheid de wijziging via MijnNS verwerkt krijgen. Is uiteindelijk, weliswaar een dag later (extra kosten) via de Klantenservice gelukt. Dit soort gedoe kost je inderdaad erg veel tijd, hou er dus rekening mee dat het af en toe iets anders kan verlopen dan verwacht/gepland !

Badge +3

Als je het abonnement op 2 november wilt pauzeren (omzetten naar Basis) en per maandag 2 december weer wisselt (omdat je dan bijv. weer aan het werk gaat) is dat geen enkel probleem. De wijziging is per direct (die dag) en kan helaas nog niet van tevoren ingepland worden.

Doe de wijziging bij voorkeur op de dag nadat je er voor het laatst mee gereisd hebt, want een wijziging geldt met terugwerkende kracht voor die hele dag dus reiskosten voor die dag gelden alsof je op het ‘nieuwe’ abonnement gereisd hebt. Deze kan je eventueel wel terugkrijgen maar is onnodige moeite. Is je laatste reis/werkdag dus vrijdag 1 november dan op 2 november wijzigen.

Voor wat betreft de facturen, je krijgt direct een creditfactuur voor je abonnementskosten van 2-13 november (en een paar dagen later je geld teruggestort). Je eventuele reiskosten voor 13 okt - 2 nov worden (volgens mij) gewoon via de maandelijkse factuur geïncasseerd.

Zet je je abonnement per 2 december weer aan dan betaal je via een tussentijdse factuur/incasso de kosten tot 13 december, althans dat gebeurde bij mij een paar weken geleden (factuur voor 4 dagen abonnement).

Reageer