beantwoord

NS Flex uitleg

• 25 August 2020
  • 3 reacties
  • 257 Bekeken

Beste NS,

Ik gooi maandelijks teveel geld weg de laatste tijd want ik maakte nauwelijks gebruik van mijn weekend 1e klas abonnement. (40 eur pm). Daarnaast heb ik de voordeelurenkaart voor door de week zodat ik gewoon met een 2e klas abonnement door de week kan reizen (ipv 1e klas kosten hebben).  Nu hoor ik dat ik het beste naar Flex over kan stappen, al is dit volgens reizigers geen enkele vooruitgang en zit het lastig in elkaar, is er heel veel gerommel met rekeningen die niet kloppen en ben je altijd duurder uit; kortom; ik begrijp er dan ook helemaal niets van! Hoe wordt dat berekend met 40% korting en een weekend-vrij abonnement? Mochten reizigers dit lezen en me de Flex heel hard afraden, ben ik heel blij met een reactie.   alvast dank

icon

Beste antwoord door Tochjo 25 August 2020, 17:42

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

NS Flex biedt de mogelijkheid om uw abonnement op elk moment te wijzigen, mits er minstens een maand verstreken is sinds de vorige wijziging (of aanschaf). Daarbij krijgt u maandelijks achteraf een factuur met daarop alle gemaakte reiskosten, en de abonnementskosten voor de komende maand.

Bij een overstap naar NS Flex zet u feitelijk uw huidige abonnement stop en schaft u een nieuw NS Flex-abonnement aan. Dat kan bijvoorbeeld NS Flex Weekend Vrij 1e klas zijn inclusief korting in de daluren. In Mijn NS kunt u vervolgens aangeven dat u buiten het weekend automatisch 2e klas wil reizen. U laadt geen saldo; u checkt gewoon in en uit en de kosten voor reizen buiten het weekend worden maandelijks automatisch van uw rekening afgeschreven, samen met de abonnementskosten voor de volgende maand. In dit bericht ziet u een voorbeeld van een factuur bij NS Flex Dal Vrij 1e klas, met 2e klas reizen in de spitsuren.

Voorziet u dat u minder in het weekend gaat reizen? Dan zet u in Mijn NS uw abonnement eenvoudig om in NS Flex Dal Voordeel, als u nog wel de korting buiten de spitsuren wil houden. Of naar NS Flex zonder abonnement als u denkt helemaal niet meer te reizen. En later kunt u het dan bijvoorbeeld weer omzetten in NS Flex Weekend Vrij, als u weer wat vaker in de weekenden gaat reizen.

Bij een overstap naar NS Flex moet u even langs de kaartautomaat om uw huidige abonnement stop te zetten en NS Flex te activeren. Daarna hoeft u nooit meer naar de automaat: niet om saldo te laden en ook niet om een wijziging van uw abonnement door te geven. Op uw kaart staat namelijk niet het abonnement zelf, maar alleen “reizen op rekening”. NS zoekt achteraf uit welk abonnement u had en brengt de correcte kosten in rekening. Wijzigen is daarom heel eenvoudig en gaat via Mijn NS.

naar Flex over kan stappen, al is dit volgens reizigers geen enkele vooruitgang en zit het lastig in elkaar, is er heel veel gerommel met rekeningen die niet kloppen en ben je altijd duurder uit

Het zit volgens mij prima in elkaar, maar er zijn een paar aandachtspunten. Bij NS Flex reist u op rekening in het hele openbaar vervoer, dus ook bus, tram en metro. Daarin zijn NS Flex-abonnementen niet geldig. Als er op dezelfde kaart een abonnement staat dat wel korting geeft op reizen met bus, tram en metro, dan kan dat conflicteren. De klantenservice kan dan het bus, tram, metro-deel uitzetten, zodat u voor reizen met bus, tram en metro weer saldo moet laden en die abonnementen weer werken.

Ik gebruik NS Flex sinds juni 2018 en ik heb nog nooit te veel betaald. Mijn facturen waren altijd correct.

Waarom je altijd duurder uit zou zijn, is me niet duidelijk. In uw geval zou het zelfs de abonnementskosten van uw kortingsabonnement voor reizen op werkdagen schelen. Misschien kunt u eens navragen bij de mensen van wie u dit gehoord hebt, waarop zij hun mening baseren. Zie ook https://www.ns.nl/klantenservice/flex/ voor meer informatie over NS Flex.

Hallo Loes Arnhem en welkom bij de NS Community,

Bedankt voor het gegeven antwoord, Tochjo. Kan je je hier mee redden of heb je nog meer vragen, Loes Arnhem?

Reputatie 6
Badge +1

FLEX werkt i.h.a. prima, behalve zoals uiteengezet bij sommige combinaties met bustram en voorlopig enkel voor de gewone volksgroep zonder verdere korting (senior, student etc.).

Als je je mening baseert op reacties van dit forum: de meeste komen van mensen die er problems mee hadden, deels omdat ze het allemaal niet goed snapten of geen zin hadden zich erin te verdiepen. Enige goede voorbereiding helpt altijd in het voorkomen van troubles.

Reageer