beantwoord

NS Flex voor minderjarige dochters

• 16 augustus 2018
  • 20 reacties
  • 2812 Bekeken

Ter vervanging van hun anonieme OV-kaarten wilde ik voor allebei mijn dochters een NS-Flex kaart aanschaffen. Omdat zij minderjarig zijn, kan dit helaas niet op hun eigen naam. Hoe krijg ik het voor elkaar op beide dames een NS Flex te geven die op elk hun eigen naam staat.
Als ik extra kaarten zou bestellen via mijn eigen NS Account komt mijn naam op de kaart te staan met wel elk hun eigen foto er op. Is dit laatste de bedoeling?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 16 augustus 2018, 21:54

Ik heb inmiddels een reactie gekregen. Voorlopig zijn er geen plannen om het mogelijk te maken voor een minderjarige om een NS Flex abonnement te kopen. Je kunt met dit product niet alleen de contracthouder of de kaarthouder zijn. Of dit in de toekomst alsnog komt kan ik niet aangeven. NS Flex staat, zoals Robert B al aangaf nog in de kinderschoenen en er is nog veel mogelijk.
Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3
Bestellen kan op de gebruikelijke wijze via ns.nl/flex.

Vul wanneer daarom gevraagd wordt eerst de gegevens van je dochter(s) in. Als het goed is wordt (bij minderjarig) daarna gevraagd om jouw eigen gegevens, waarna je de betaling kunt doen.

Het rekeningnummer kan je later wijzigen naar dat van je dochter(s), als je de kaart koppelt in Mijn NS of er een eigen Mijn NS voor aanmaakt.

Edit: Deze info is dus onjuist bij Flex. Voor reguliere abonnementen (op saldo reizen of vooruit betalen) kan dit wél.
Bedankt voor je reactie maar NS Flex heeft die optie nog niet.
Na het invullen van de gegevens van de minderjarige wordt op basis van de leeftijd de verdere aanvraag geblokkeerd. In tegenstelling tot andere abonnementen kent de aanvraag van NS Flex nog niet de mogelijkheid om aan te geven dat de contractant (ik dus/de merderjarige) iemand anders is dan de aanvrager (mijn dochter). De klantenservice van NS heeft mijn vraag intern doorgezet. NS Flex staat nog in de kinderschoenen.
Voor zover ik weet is er inderdaad binnen NS Flex (nog) geen splitsing tussen contractant en kaarthouder. Ik ga in dit geval contact opnemen met de collega's die NS Flex ontwerpen en uitzoeken of er wel degelijk een optie komt voor deze splitsing. Met andere woorden: ik kom erop terug.
Badge +3
Ah, dat wist ik niet. Dank voor de info en hopelijk snel een oplossing!

Desnoods via de klantenservice, maar die doen nog niet zo veel met Flex als ik het zo lees, en verwijzen al gauw door naar hier (community).
Mijn collega's van de Klantenservice kunnen helaas nog geen abonnementen bestellen. In dit geval ga ik hier verder mee aan de slag, Robert B.
Badge +3
Mijn collega's van de Klantenservice kunnen helaas nog geen abonnementen bestellen. In dit geval ga ik hier verder mee aan de slag, Robert B.
Je was me net voor @Jouke NS 😛 Goed dat het opgepikt wordt.
Ik heb inmiddels een reactie gekregen. Voorlopig zijn er geen plannen om het mogelijk te maken voor een minderjarige om een NS Flex abonnement te kopen. Je kunt met dit product niet alleen de contracthouder of de kaarthouder zijn. Of dit in de toekomst alsnog komt kan ik niet aangeven. NS Flex staat, zoals Robert B al aangaf nog in de kinderschoenen en er is nog veel mogelijk.
Teleurstellend en geen promotie voor NS Flex. Ik zal die van mij dan waarschijnlijk ook weer inleveren. Ouders kunnen dus achteraf betalen, maar de kinderen, die graag via een flink tegoed vooraf.
Badge +3
NS Flex staat, zoals Robert B al aangaf nog in de kinderschoenen en er is nog veel mogelijk.
Hey! Wel lezen/quoten wie welke woorden gebruikt graag.. Anders heb ik het weer gedaan (ook prima hoor, ben het er wel mee eens)! Maar kinderschoenen heb ik nooit genoemd 😛
Wat jammer! Ik wilde ook NS Flex voor een 17-jarige.....
Reputatie 7
Badge +3
Teleurstellend en geen promotie voor NS Flex. Ik zal die van mij dan waarschijnlijk ook weer inleveren. Ouders kunnen dus achteraf betalen, maar de kinderen, die graag via een flink tegoed vooraf.
Het probleem is dat ouders later eventueel zouden kunnen weigeren de reiskosten van hun kinderen te betalen als die het abonnement gebruiken voor reisjes die eigenlijk niet de bedoeling zijn. Ook als de ouders garant staan voor de kosten (zoals bij NS) blijkt onder andere met telefoonkosten dat rechters weigerachtige ouders toch gelijk geven onder het mom dat het bedrijf zijn zorgplicht heeft verwaarloosd. In dat geval zou NS met de onbetaalde rekening blijven zitten, vandaar voorlopig maar geen minderjarigen.

Teleurstellend en geen promotie voor NS Flex. Ik zal die van mij dan waarschijnlijk ook weer inleveren. Ouders kunnen dus achteraf betalen, maar de kinderen, die graag via een flink tegoed vooraf.Het probleem is dat ouders later eventueel zouden kunnen weigeren de reiskosten van hun kinderen te betalen als die het abonnement gebruiken voor reisjes die eigenlijk niet de bedoeling zijn. Ook als de ouders garant staan voor de kosten (zoals bij NS) blijkt onder andere met telefoonkosten dat rechters weigerachtige ouders toch gelijk geven onder het mom dat het bedrijf zijn zorgplicht heeft verwaarloosd. In dat geval zou NS met de onbetaalde rekening blijven zitten, vandaar voorlopig maar geen minderjarigen.

Ik vind dit argument niet zo sterk. Mijn minderjarige dochters hebben al enkele jaren een dalvoordeelabonnement met automatisch opladen. Ook dan zouden ze dus reizen kunnen maken die eigenlijk niet de bedoeling zijn. Daar hebben we goede afspraken over gemaakt.
Ik wilde nu een weekeindvrij flexabonnement voor hen afsluiten, maar dat gaat dus nog niet. Ik hoop dat die mogelijkheid er spoedig komt.
Badge +3
Het probleem van Flex vs. klassieke abonnementen is het reizen op rekening, met incasso achteraf.

Bij Dal Voordeel reis je op saldo. Geen saldo? Dan kan je kind niet reizen zonder jouw toestemming (voor het laden van saldo). Je 4G databundel op? Dan ook niet meer bellen/appen e.d. tenzij je tegoed koopt (van je ouders' IBAN wellicht).

Dat is dus een wezenlijk verschil (vooruit of achteraf betalen).
Het probleem van Flex vs. klassieke abonnementen is het reizen op rekening, met incasso achteraf.

Bij Dal Voordeel reis je op saldo. Geen saldo? Dan kan je kind niet reizen zonder jouw toestemming (voor het laden van saldo).

Dat is dus een wezenlijk verschil (vooruit of achteraf betalen).

Bij automatisch opladen is er altijd saldo. Als je bang bent dat je kind gaat reizen zonder toestemming, bewaar je als ouder de kaart en geef je die alleen als het kind (met jouw toestemming) gaat reizen.
Een tussenvorm zou mooi zijn: ik wil graag een weekeindvrij abonnement afsluiten voor 1 maand, maar dat kan nu alleen met NS flex. Andere reizen kunnen gewoon op saldo blijven, met automatisch opladen.
Badge +3
Je hebt gelijk, automatisch opladen is ook 'op krediet' natuurlijk, omdat het pas een week of twee later geïncasseerd wordt. Mijn excuses.

Ik hoop dat het ook snel mogelijk wordt om Flex voor een minderjarige te kopen, want Weekend Vrij (als je slim bent 5 weekenden vrij reizen voor €31) is natuurlijk ideaal.

Probleem blijft de wetgeving natuurlijk (een minderjarige mag geen abonnementen afsluiten) maar dat is dus in dit geval het onderscheid kunnen maken tussen contracthouder (jijzelf) en wie het gebruikt (je kind).
Reputatie 7
Badge +4
Het is wachten op een optie waarbij de ouders garant kunnen staan voor hun minderjarige kind. Voor NSFlex moet je handelingsbekwaam zijn, anders kan NS geen contract afsluiten. Een contract met een kind en middels een rekening achteraf, gaat nu eenmaal niet.

Een bijabonnement wordt nu ook door de ouders betaald, het saldo moet op de kaart staan. Dat is garantie genoeg. Een NSFlex-variant, alleen als zelfstandig abonnement, in deze is gewenst.

Men had hier bij NSFlex eerder aan moeten denken, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet komt. Het is naar ik aanneem een juridische kwestie, die moet worden dichtgespijkerd.
Badge +3
Men had hier eerder aan moeten denken, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet komt.
Gezien het aantal topics/vragen dat hierover blijft komen kan dat inderdaad haast niet anders. Er is enorm veel vraag naar, en het verschil met automatisch saldo opladen is dus redelijk klein, of in ieder geval te overzien.
Is hier inmiddels al wat in gewijzigd?
Reputatie 6
Badge +2

Nee. Flex is er alleen voor 18+
Reputatie 7
Badge +3
Nee, want het risico op wanbetaling is er nog steeds. Juridisch is er niets veranderd

Reageer