beantwoord

NS Flex voor minderjarige dochters

  • 16 augustus 2018
  • 52 reacties
  • 4939 Bekeken

Ter vervanging van hun anonieme OV-kaarten wilde ik voor allebei mijn dochters een NS-Flex kaart aanschaffen. Omdat zij minderjarig zijn, kan dit helaas niet op hun eigen naam. Hoe krijg ik het voor elkaar op beide dames een NS Flex te geven die op elk hun eigen naam staat.
Als ik extra kaarten zou bestellen via mijn eigen NS Account komt mijn naam op de kaart te staan met wel elk hun eigen foto er op. Is dit laatste de bedoeling?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 16 augustus 2018, 21:54

Ik heb inmiddels een reactie gekregen. Voorlopig zijn er geen plannen om het mogelijk te maken voor een minderjarige om een NS Flex abonnement te kopen. Je kunt met dit product niet alleen de contracthouder of de kaarthouder zijn. Of dit in de toekomst alsnog komt kan ik niet aangeven. NS Flex staat, zoals Robert B al aangaf nog in de kinderschoenen en er is nog veel mogelijk.
Bekijk origineel

52 reacties

Badge
Inmiddels is het (sinds vandaag) mogelijk om voor je kind een NS flex abonnement af te sluiten.

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten
Mijn collega's van de Klantenservice kunnen helaas nog geen abonnementen bestellen. In dit geval ga ik hier verder mee aan de slag, Robert B.
Reputatie 7
Badge +3
Inderdaad, het staat er echt. Alleen zijn de abonnementen die er onder genoemd zijn de klassieke abonnementen en geen NS Flex abonnementen. Bv de prijs van €52 per jaar voor een Dalvoordeel (Flex zou €5 per maand zijn) en ook de linkjes zijn naar de klassieke abonnementen.
Dus misschien kan even doorgezet worden dat het woordje Flex weggehaald wordt of vervangen door klassiek op deze pagina.
https://www.ns.nl/klantenservice/kids-vrij/voordelig-reizen-na-kids-vrij.html
Badge
Ik moet hier eerlijk gezegd best om lachen, want dit mag natuurlijk helemaal niet. Heel gek foutje van onze website! Dit ga ik laten corrigeren door de desbetreffende afdeling!
NS Flex voor kinderen kunnen afsluiten is toch geen foutje ??? Dat zou er zo en zo al komen en is vandaag dus online gegaan op de website. Dit is dus de stille lancering van dit flex product vandaag op de website.
Reputatie 7
Badge +3

Ik moet hier ook wel best om lachten. Maanden of misschien wel een jaar wordt er om gevraagd en wordt er gezegd dat er aan gewerkt wordt maar nog niet bekend is wanneer het kan. Maar hé, zodra we meer weten laten we dat gelijk weten. En plotsklaps is het er en dan is het een "foutje".

Misschien foutje dat het vandaag nog niet online had mogen gaan of foutje dat de andere info nog gewoon aangeeft dat je 18 moet zijn. Of foutje dat men eerst een reclame campagne wil lanceren.

Maar zover ik kan zien werkt het gewoon.
Ik ben vanaf de pagina waar je een abonnement moet selecteren nog een stap verder gegaan. Wanneer je bij stap 2. Gegevens het schuifje zet op dat je voor je kind bestelt en aangeeft nieuw te zijn bij MijnNS en een (fictief) email adres invult, dan moet je zowel de gegevens van de aanvrager als van het kind invullen.

Bedankt voor je reactie maar NS Flex heeft die optie nog niet.
Na het invullen van de gegevens van de minderjarige wordt op basis van de leeftijd de verdere aanvraag geblokkeerd. In tegenstelling tot andere abonnementen kent de aanvraag van NS Flex nog niet de mogelijkheid om aan te geven dat de contractant (ik dus/de merderjarige) iemand anders is dan de aanvrager (mijn dochter). De klantenservice van NS heeft mijn vraag intern doorgezet. NS Flex staat nog in de kinderschoenen.
Voor zover ik weet is er inderdaad binnen NS Flex (nog) geen splitsing tussen contractant en kaarthouder. Ik ga in dit geval contact opnemen met de collega's die NS Flex ontwerpen en uitzoeken of er wel degelijk een optie komt voor deze splitsing. Met andere woorden: ik kom erop terug.
Badge +3
Mijn collega's van de Klantenservice kunnen helaas nog geen abonnementen bestellen. In dit geval ga ik hier verder mee aan de slag, Robert B.
Je was me net voor @Jouke NS 😛 Goed dat het opgepikt wordt.
Reputatie 7
Badge +3
Teleurstellend en geen promotie voor NS Flex. Ik zal die van mij dan waarschijnlijk ook weer inleveren. Ouders kunnen dus achteraf betalen, maar de kinderen, die graag via een flink tegoed vooraf.
Het probleem is dat ouders later eventueel zouden kunnen weigeren de reiskosten van hun kinderen te betalen als die het abonnement gebruiken voor reisjes die eigenlijk niet de bedoeling zijn. Ook als de ouders garant staan voor de kosten (zoals bij NS) blijkt onder andere met telefoonkosten dat rechters weigerachtige ouders toch gelijk geven onder het mom dat het bedrijf zijn zorgplicht heeft verwaarloosd. In dat geval zou NS met de onbetaalde rekening blijven zitten, vandaar voorlopig maar geen minderjarigen.
Reputatie 7
Badge +4
Het is wachten op een optie waarbij de ouders garant kunnen staan voor hun minderjarige kind. Voor NSFlex moet je handelingsbekwaam zijn, anders kan NS geen contract afsluiten. Een contract met een kind en middels een rekening achteraf, gaat nu eenmaal niet.

Een bijabonnement wordt nu ook door de ouders betaald, het saldo moet op de kaart staan. Dat is garantie genoeg. Een NSFlex-variant, alleen als zelfstandig abonnement, in deze is gewenst.

Men had hier bij NSFlex eerder aan moeten denken, maar ik kan me niet voorstellen dat het niet komt. Het is naar ik aanneem een juridische kwestie, die moet worden dichtgespijkerd.

We hebben tot op heden geen informatie ontvangen over dit nieuwe onderdeel van NS Flex, masd. Emma is er daarom vanuit gegaan dat dit onderdeel te vroeg is gepubliceerd. Of dat daadwerkelijk klopt weet ik niet, ik moet dat navragen. Ik heb wel al doorgekregen dat er onduidelijkheid bestaat of de fout in de informatievoorziening zit of juist in het te vroeg aanpassen van de website. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Reputatie 7
Badge +3
Volgens de voorwaarden kan dat gewoon. Het blijkt alleen tijdens het bestelproces niet te kloppen. Daar wordt al naar gekeken als het goed is.
Reputatie 7
Badge +2
Zoals gezegd, we hebben geen informatie. De vraag beantwoorden wil ik graag maar vooralsnog moet ik het antwoord echt schuldig blijven. Ik zal wel vragen of @Emma NS dit ook mee wil nemen.

Het was ook niet zozeer een vraag waar ik meteen een antwoord op had verwacht, maar ik vroeg het me gewoon af omdat het enigszins vergelijkbare situaties zijn (Flex afsluiten voor iemand anders). 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Is hier inmiddels al wat in gewijzigd?
Nee, want het risico op wanbetaling is er nog steeds. Juridisch is er niets veranderd
Ik moet hier eerlijk gezegd best om lachen, want dit mag natuurlijk helemaal niet. Heel gek foutje van onze website! Dit ga ik laten corrigeren door de desbetreffende afdeling!
Badge +3
Bummer... 😫

Och ja, de Miljoennennota (Prinsjesdag) lekt ook elk jaar wel uit... 🤣

Maar als het morgen nog werkt dan krijgt mijn 'stiefzoontje' (14) gewoon Flex op zijn kaart hoor!
Badge +3
Ik ga met de reactie van @Emma NS mee. Dit is nergens gecommuniceerd en dus een 'lek' geweest voor iets dat nog komt?

Net als die website over het Songfestival in Rotterdam en zo... Terwijl er nog niets officieels bekend over gemaakt was. 😙
Reputatie 7
Badge +3
Straks kun je opeens ook e-tickets online wijzigen. Moet niet gekker worden 🤣
Badge
Straks kun je opeens ook e-tickets online wijzigen. Moet niet gekker worden 🤣
Helaas heb ik dat nieuws nog niet voorbij zien komen 😃
Badge +3
Er komt een tijd dat e-tickets gewoon op ordernummer ongeldig gemaakt kunnen worden.

Misschien slimmere poortjes die dat dan ook weten (real time) en je niet doorlaten. Maar goed, de meeste stations hebben helemaal geen poortjes.

Bij controle in de trein is dat nu al heel simpel... Je reist op een ingetrokken (of eerder gezien/gescand) e-ticket dus een UvB!

Ik vermoed nog in 2019 maar ben een optimist. De 'key' is natuurlijk de controle/handaving in de trein zelf op dit moment.

Gezien de inzet van conducteurs (je ziet ze zelden of nooit) is dat nog wel een dingetje natuurlijk.
Badge +3
Morgen of vrijdag weten jullie alles, vanuit mij.

Zie mijn eerdere reactie in dit topic.

Misschien dat ik ook gewoon een nieuwe kaart voor hem kan bestellen, maar zo ver wil ik nog niet gaan..
Reputatie 7
Badge +3
Misschien heb je dan wel de eer van de eerste Flex kaart voor iemand jonger dan 18.😁
Allerliefste forum leden dit is gewoon een fout op onze website! Ik laat dit corrigeren.
Badge +3
Bestellen kan op de gebruikelijke wijze via ns.nl/flex.

Vul wanneer daarom gevraagd wordt eerst de gegevens van je dochter(s) in. Als het goed is wordt (bij minderjarig) daarna gevraagd om jouw eigen gegevens, waarna je de betaling kunt doen.

Het rekeningnummer kan je later wijzigen naar dat van je dochter(s), als je de kaart koppelt in Mijn NS of er een eigen Mijn NS voor aanmaakt.

Edit: Deze info is dus onjuist bij Flex. Voor reguliere abonnementen (op saldo reizen of vooruit betalen) kan dit wél.

Reageer