NS Flex waardeloos

• 19 januari 2019
  • 6 reacties
  • 328 Bekeken

Wat een waardeloos systeem dat flex. Als ik vantevoren had geweten dat er geen in/uitcheckinformatie meer zou worden weergegeven was ik nooit overgestapt van mijn dalvrij abonnement.

Steeds bij in- en uitchecken zie je alleen ‘reizen op rekening’. Moet ik nu iedere keer controleren of wel het juiste bedrag wordt afgeschreven.

En helemaal erg dat medewerkers hiervan niet op de hoogte zijn. Conducteurs wisten hier niets van en de klantenservice al helemaal niet. Kreeg het advies om een nieuwe chipkaart te bestellen, dan zou mijn abonnement zo overgezet kunnen worden.

Nieuwe chipkaart besteld, kreeg ik te horen dat mijn abonnement helemaal niet overgezet kan worden. Moest ik voor mijn nieuwe kaart een nieuw abonnement afsluiten. Wel netjes die van mijn andere kaart verwijderd en stop gezet.

En toen met de nieuwe kaart hetzelfde probleem natuurlijk. Jullie zouden dat wel eens wat beter aan moeten geven bij het bestelproces, dat je niet meer op de poortjes kan zien of je gratis reist of hoeveel je moet betalen.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wij zijn net als jij gewoon reizigers en kunnen niet zelf aangeven dat er een en ander aan het bestelproces veranderd zou moeten worden. Wel kunnen de moderators dat doorgeven.

De reden waarom bij Flex niet meer te zien is met welk abonnement je reist, is dat je anders bij elke wijziging opnieuw langs de kaartautomaat moet om die wijziging te activeren. Nu vindt die wijziging alleen nog maar administratief plaats. Je moet dan zelf bijhouden wanneer je wel of niet op je abonnement reist.

Veel mensen stappen over op een Flex-abonnement omdat ze daarmee op rekening kunnen reizen en niet maar na hoeven te denken over of ze wel genoeg saldo hebben. Je kunt op Mijn NS zien wat je reizen waren, maar soms gaat er een tijdje overheen voor al je reizen zichtbaar zijn.

Wanneer Flex niet iets voor jou is, kun je je abonnement weer om laten zetten naar een 'klassiek' abonnement. Een klassiek abonnement is echter pas na een jaar te wijzigen en niet na een maand zoals bij Flex en je reist weer op saldo.

Flex is vrij nieuw en blijkbaar weten niet alle NS-medewerkers hoe het precies werkt.
Een nieuwe kaart zal zolang er Flex op staat 'reizen op rekening' aangeven. Pas als je Flex eraf haalt en op saldo reist, kun je je ritprijs weer zien.
Reputatie 6
Badge +2
Waarzoudenwezijnzonderdetrein schreef:

Steeds bij in- en uitchecken zie je alleen ‘reizen op rekening’.

201901 20 5:58 iuschermteksten
Staat er op het display wel of je in- of uitcheckt, of zelfs dat niet?
Ik snap nu inmiddels hoe het werkt MoDe, maar het blijft irritant dat het vooraf niet duidelijk wordt uitgelegd. Als ik dit geweten had was ik nooit overgestapt. En als ik nu terug wil zit ik inderdaad weer voor een jaar vast aan een abonnement waar ik al jaren gebruik van maakte. Het zou eerlijker zijn als je oude abonnement gewoon hersteld zou kunnen worden.
Badge +3
Op zich kan je gewoon een nieuw 'klassiek' Dal Voordeel (jaarabonnement) nemen. Mocht je daar binnen een jaar vanaf willen dan kan je het om laten zetten naar Flex Basis (zonder abonnement).
Welkom bij onze NS Community, Waarzoudenwezijnzonderdetrein :)
Je ziet bij het inchecken inderdaad "Reizen op rekening" staan en in je account kun je je reishistorie bekijken. Wat jammer om te lezen dat het advies is gegeven om een nieuwe kaart te bestellen. Het blijft dan inderdaad hetzelfde. Mocht je toch weer terug willen naar het reizen op saldo dan kun je dit altijd aangeven bij onze klantenservice.
Reputatie 6
Badge +2
Waarzoudenwezijnzonderdetrein schreef:

Steeds bij in- en uitchecken zie je alleen ‘reizen op rekening’.

201901 20 5:58 iuschermteksten
Staat er op het display wel of je in- of uitcheckt, of zelfs dat niet?

201901 20 21:45
Ik heb nog geen antwoord gekregen, maar ik vermoed van wel. Daarnaast weet ik inmiddels dat je ook bij de NS-kaartautomaat de status kan zien. (https://community.ns.nl/ns-flex-60/staan-de-laatste-10-transacties-ook-bij-ns-flex-op-de-ov-chipkaart-55156)

Reageer