beantwoord

NS Flex Weekeind vrij permanente klassewissel

• 23 juni 2019
  • 19 reacties
  • 345 Bekeken

Reputatie 1
De klassieke Weekeind vrij bestaat als 1e en 2e klasse versie.
Ik had weekeind vrij 2e klas en heb deze omgezet naar nsflex i.v.m. geen benodigte saldo op de kaart.

Nu blijkt de trein in het weekeind nog best wel vol zodat ik graag de 6€ meer wil betalen maar ik weet niet waar ik dit kan aanpassen. Bij mijn reisvorkeuren/Reisklase staat:

Reisklasse
2e klas
1e klas
Heeft u Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij eerste klas? Dan heeft deze klassewissel geen invloed op de periode waarin u vrij in de eerste klas mag reizen. Het aanpassen van uw klasse geldt alleen voor reizen die u buiten deze periode maakt.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 24 juni 2019, 16:49

Het gaat mij niet om de 12 cent maar meer om het principe dat bij het aanpassen van een optie ook de prijs van het hoofdabonnement wijzigt.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met de BTW wijziging van afgelopen januari. Die is begin dit jaar namelijk gewijzigd van 6% naar 9%. Normaal gezien worden aanpassingen in abonnementsprijzen pas actief bij ofwel een jaarlijkse verlenging, ofwel een handmatige wijziging. Omdat het begin dit jaar om een wettelijke BTW wijziging ging, is die echter per direct ingegaan.

Vorig jaar was jouw abonnement €31 per maand, met de BTW stijging is dit naar €31,88 gegaan en is dit per direct ingegaan per 01.01.2019. €32 is vervolgens de nieuwe prijs die wij hanteren (o.a. als gevolg van de BTW stijging, zie dit artikel), maar die verhoging wordt pas uitgevoerd wanneer jouw abonnement ofwel de jaarlijkse verlengingsdatum passeert of wanneer jij het handmatig wijzigt. Op het moment dat je de 1e klas wilt toevoegen voer je een handmatige wijziging uit, dus wordt de maandprijs van je abonnement ook aangepast naar de huidige standaardprijs.
Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3
U moet hiervoor uw abonnement wijzigen via Mijn NS. Kies als nieuwe abonnement opnieuw NS Flex Weekend Vrij, maar voeg dan ook de optie Standaard 1e klas reizen toe.

Het wijzigen van een abonnement kan pas een maand nadat het abonnement is ingegaan.
Reputatie 1
Kies als nieuwe abonnement opnieuw NS Flex Weekend Vrij, maar voeg dan ook de optie Standaard 1e klas reizen toe.

Ik heb ls maanden NS Flex weekeind vrij 2e klas. dat is niet het probleem.
Ik ben bij klassiek weekeind vrij vor 33€ begonnen. Bij het omzetten naar Flex 34€ (31€ weekeind vrij en 3€ daluur korting)
Als ik mijn abonemment nu aan pas vragen ze weer 1€ meer vor het weekeind vrij gedeelte (32€), terwijl ik allen en optie bij wil zetten.

Kan dit echt niet anders?
Wanneer je je NS Flex nu gaat wijzigen naar NS Flex Weekend Vrij + Standaard 1e klas reizen + 40% korting buiten de spits, betaal je hiervoor totaal € 41 per maand.

NS Flex Weekend Vrij = € 32
40% korting buiten de spits = € 3
Standaard 1e klas reizen = € 6

Voor het klassieke 1e klas Weekend Vrij betaal je € 40 per maand. Voor NS Flex betaal je maandelijks € 1,00 meer omdat je dit product na een looptijd van minimaal 30 dagen, dagelijks kan wijzigen/opzeggen. (let op: bij wijzigen/opzeggen start er opnieuw een periode van minimaal 30 dagen waarin het product niet aangepast kan worden)
Reputatie 1

Beste @Denice NS
bedankt voor je reactie die eigenlijk overeenkomt met de weg die Tochjo beschreef. Ik had alleen een vraag ten opzichte van het prijsverschil (ook zijn het alleen maar wat centjes)

ik heb tegenwordig dit:

NS Flex Weekend Vrij = € 31,8840% korting buiten de spits = € 3

En ik wil dit erbij
Standaard 1e klas reizen = € 6

Het gaat mij niet om de 12 cent maar meer om het principe dat bij het aanpassen van een optie ook de prijs van het hoofdabonnement wijzigt.

Misschien kan zoiets p de website verbeterd worden d.m.v. opties aan een uitzetten dan bij een wijziging eerst het hoofdproduct "weekeind vrij" opnieuw te moeten kiezen..Ik las al eerder dat door z een wijziging mensen het weekeind vrij ineens dubbel in rekening werd gebracht.
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met de BTW wijziging van afgelopen januari. Die is begin dit jaar namelijk gewijzigd van 6% naar 9%. Normaal gezien worden aanpassingen in abonnementsprijzen pas actief bij ofwel een jaarlijkse verlenging, ofwel een handmatige wijziging. Omdat het begin dit jaar om een wettelijke BTW wijziging ging, is die echter per direct ingegaan.

Vorig jaar was jouw abonnement €31 per maand, met de BTW stijging is dit naar €31,88 gegaan en is dit per direct ingegaan per 01.01.2019. €32 is vervolgens de nieuwe prijs die wij hanteren (o.a. als gevolg van de BTW stijging, zie dit artikel), maar die verhoging wordt pas uitgevoerd wanneer jouw abonnement ofwel de jaarlijkse verlengingsdatum passeert of wanneer jij het handmatig wijzigt. Op het moment dat je de 1e klas wilt toevoegen voer je een handmatige wijziging uit, dus wordt de maandprijs van je abonnement ook aangepast naar de huidige standaardprijs.
Reputatie 1
Bedankt Stijn voor de goede uitleg, ik had al gevoeld meerdere prijsverhogingen binnen 1 jaar…

02/2018 - 09/2018 €33
10/2018 - 12/2018 €34 (€1 i.v.m. Flex - Denice legde uit dat dit vanwegen de flexibiliteit met flex is)
01/2019 - nu €34,88 (i.v.m. BTW verhoging)
toekomst €35 + eventuele bijkomende kosten klassewissel als ik handmatig iets aanpas.

verlenging/jaarwissel zou dus pas 02/2020 in mijn geval zijn. Dat houdt dus in dat ik 8 maanden lang 12 cent meer betaal als ik iets wijzig dan wanneer ik niets doe?

In mijn geval zijn dar dan 96 cent. OK dat valt nog mee, maar dat was mij niet duideljk tot nu toe.
Qua flexibiliteit kan je wel zeggen, bij elke wijziging berekend NS flexibel het dan geldige maandbedrag ook al is de jaarwissel nog niet geweest.

Maargoed, Denice en Stijn, ik heb het nu begrepen.
Badge +3
verlenging/jaarwissel zou dus pas 02/2020 in mijn geval zijn.
Volgens mij oktober 2019, omdat in oktober uw oude abonnement is beëindigd en een NS Flex-abonnement is ingegaan.
Uit de gegeven data lijkt het erop dat er inderdaad is overstapt naar NS Flex per oktober 2018. Bij de overstap naar NS Flex gaat er een volledig nieuw contract in, dus de jaarlijkse verlengingsdatum veranderd dan ook. In jouw geval, Ulrich_Cloos, zou dit dan oktober zijn en dus zou het nieuwe tarief inderdaad per oktober 2019 ingaan.
Reputatie 1
Ok, dan praten we dus nu nog maar over 4x €0,12 dus 48 cent als ik nu een wijziging aanbreng, die ik meer betaal als wanneer ik dit niet doe.

Ik zit er ja nog niet zolang bij, Wordt ik per email over een reguliere prijsverhoging (niet btw verhoging) geinformeerd of moet ik dat maar gewoon weten?
Jaarlijkse tariefwijzigingen worden doorgaans aangekondigd via een nieuwsbericht, zoals ik eerder ook al heb gelinkt. Dit wordt dan ook aangekondigd in een NS Nieuwsbrief.
Badge +3
Ik zou me niet druk maken over die zoveel×12 cent, en gewoon die standaard 1e klas erbij nemen. Doordeweeks reis je sowieso standaard 2e klas met Flex Weekend Vrij 1e klas.

Want als je voor individuele reizen de Flex 1e klas optie in Mijn NS of de app gebruikt ben je al gauw veel duurder uit. Dan betaal je namelijk 50% van de prijs van een 2e klas kaartje voor je reis (in het weekend, doordeweeks is dat 65%).

De voormalige upgrade bij de automaat voor €6 een (weekend)dag 1e klas is niet meer beschikbaar namelijk, en als hij al getoond wordt op een automaat is die niet geldig!
Badge +3
doordeweeks is dat 67%.
Nee, 65%.
Badge +3
Nee, 65%.
Thanks, gecorrigeerd... maar al snel te veel dus 🤣
Reputatie 1
Ja ik ga dat ook zo doen. 6€ is niet veel. Is wel per maand toch?

Mag je met een weekeindvrij 1e klas ook 2e klas zitten? (andersom mag dat niet dat is logisch)
Badge +3
Klopt, die €6 komt bovenop de €32 per maand voor Weekend Vrij (en eventuele dalkorting €3 voor doordeweeks).

2e klas zitten (in het weekend) is geen probleem natuurlijk (als je bijv. mensen met Samenreiskorting wilt meenemen). Doordeweeks moet je sowieso standaard 2e klas reizen, tenzij je de (tijdelijke) 1e klas optie aan zet in Mijn NS of de NS app.
Reputatie 1
Nee ik wil in augustus met iemand met een 2eklas eticket reizen, vandaar dat ik vroeg
Badge +3
Geen enkel probleem. Als diegene trouwens een Meereisticket heeft is de kans aanwezig dat die gewoon met jou mee mag in de 1e klas! Zelfde met Kids Vrij en Railrunners.
Reputatie 1
Nee dat is een NS enkele reis van vakantie veilingen. Maar bedankt voor de tip! Daar stond iets in spoor over een meereisretour, maar dat kan volgens mij weer alleen met ideal betaald worden en dus niet met een duitse iban
Badge +3
Die Meereistickets worden inderdaad gewoon via NS besteld, en dan is iDeal vaak de enige betaalmogelijkheid. 😥

Reageer