Ik had weekeind vrij 2e klas en heb deze omgezet naar nsflex i.v.m. geen benodigte saldo op de kaart.
Nu blijkt de trein in het weekeind nog best wel vol zodat ik graag de 6€ meer wil betalen maar ik weet niet waar ik dit kan aanpassen. Bij mijn reisvorkeuren/Reisklase staat:
Reisklasse
2e klas
1e klas
Heeft u Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij eerste klas? Dan heeft deze klassewissel geen invloed op de periode waarin u vrij in de eerste klas mag reizen. Het aanpassen van uw klasse geldt alleen voor reizen die u buiten deze periode maakt.
Beste antwoord door Stijn NS
Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met de BTW wijziging van afgelopen januari. Die is begin dit jaar namelijk gewijzigd van 6% naar 9%. Normaal gezien worden aanpassingen in abonnementsprijzen pas actief bij ofwel een jaarlijkse verlenging, ofwel een handmatige wijziging. Omdat het begin dit jaar om een wettelijke BTW wijziging ging, is die echter per direct ingegaan.
Vorig jaar was jouw abonnement €31 per maand, met de BTW stijging is dit naar €31,88 gegaan en is dit per direct ingegaan per 01.01.2019. €32 is vervolgens de nieuwe prijs die wij hanteren (o.a. als gevolg van de BTW stijging, zie dit artikel), maar die verhoging wordt pas uitgevoerd wanneer jouw abonnement ofwel de jaarlijkse verlengingsdatum passeert of wanneer jij het handmatig wijzigt. Op het moment dat je de 1e klas wilt toevoegen voer je een handmatige wijziging uit, dus wordt de maandprijs van je abonnement ook aangepast naar de huidige standaardprijs.