beantwoord

Ns Flex Weekend Vrij

• 17 mei 2019
  • 14 reacties
  • 771 Bekeken

Vanmiddag heb ik het NS Flex Weekend vrij abonnement besteld. Alles ging snel en bij het laden van de kaart op het station zag ik het abonnement er wel tussen staan. Bij incheck zie ik de melding dat ik reis op saldo. Bij navraag aan de conducteur net, kon hij ook niet zien (net als op mijnns.nl) dat ik in het bezit van het NS Flex abonnement was. Op de startpagina van mijn kaart staat het wel, maar bij mijn producten niet. Ben ik nu wel of niet in het bezit van een NS Flex abonnement op mijn kaart?

Groeten,

Christian
icon

Beste antwoord door Jouke NS 17 mei 2019, 21:57

Hallo ChrisK en welkom bij de NS Community.

Als het goed is krijg je bij in- en uitchecken de melding Reizen op Rekening te zien. Dan staat NS Flex correct op je kaart. Een abonnement zelf zie je niet, omdat je dit tijdens je reis nog zou kunnen aanpassen. Controleer je reishistorie enkele dagen na het reizen dan zou alles er correct in moeten staan. Kom je er zo verder uit? MoDe bedankt voor de reacties!
Bekijk origineel

14 reacties

Wellicht ook benoemenswaardig. Ik was in het bezit van een dal voordeelabonnement en een OV-fiets abonnement. Deze zijn wel allemaal al opgezegd zie ik in Mijn-Ns.
Reputatie 7
Badge +2
Ik begrijp dat je Flex op een bestaande kaart hebt aangevraagd? Als jouw kaart 'reizen op saldo' aangeeft heb je nog geen Flex abonnement op jouw kaart staan. Dit abonnement dien je nog op je kaart te zetten door bij een (NS) automaat de bestelling op te halen. Als jouw weekend vrij vandaag is ingegaan en je bent na 18.30 uur gaan reizen, dan zou je als je jouw bestelling opgehaald contact op kunnen nemen met de NS klantenservice met de vraag of het mogelijk is je reiskosten terug te krijgen.

NB had je al een mail gehad dat je Flex moest gaan activeren bij de kaartautomaat?.
Het product heb ik reeds afgehaald bij de NS kaart automaat. Zoals je al zegt heb ik het abonnement inderdaad geladen op een bestaande NS OV-chipkaart. Daarom is dit mij onduidelijk. De melding die ik te zien krijg op de OV paaltjes is: 'Reizen op rekening' is dit correct?
Reputatie 7
Badge +2
Wanneer je 'reizen op rekening' te zien krijgt, heb je Flex op je kaart staan. Bij Flex krijg je niet te zien op welk abonnement je reist, je zou anders bij elke wijziging naar de kaartautomaat moeten.
Hallo ChrisK en welkom bij de NS Community.

Als het goed is krijg je bij in- en uitchecken de melding Reizen op Rekening te zien. Dan staat NS Flex correct op je kaart. Een abonnement zelf zie je niet, omdat je dit tijdens je reis nog zou kunnen aanpassen. Controleer je reishistorie enkele dagen na het reizen dan zou alles er correct in moeten staan. Kom je er zo verder uit? MoDe bedankt voor de reacties!
Dank voor de snelle reacties! Ik zal het voor nu even in de gaten houden. Wel redelijk verwarrend, maar bij alles wat nieuw is geldt dat het weer even wennen is.
Top dit forum, NS zou dit wat meer moeten promoten.
Ik had hetzelfde als Chris apart is ook als ik mijn ov incheck in de tram dat er niks van af gaat beetje apart. Ik heb toch alleen een flex weekend vrij aangevraagd voor de trein, welke gevolgen heeft dit voor het ov in de randstad?

Enige wat ik zie is reizen op saldo en ik heb netjes na de mail mijn producten afgehaald bij een NS automaat, redelijk verwarrend dit!
Reputatie 7
Badge +4
U heeft ook Flex voor het overige openbaar vervoer, niet alleen voor de trein. U zou in de tram de volle ritprijs achteraf in rekening moeten krijgen. Bedenk dat het wel twee dagen kan duren voor het te zien is op MijnNS. Als u een eventueel abonnement op de kaart had staan waar u Flex op heeft gezet, zal dat niet werken.

Uw saldo zou niet moeten worden aangesproken. U krijgt uw saldo automatisch terug na de eerste maand, en het wordt verrekend met de overige kosten.
Vind ik heel apart zie mijn bestelling, ik heb op de automaat na de 2de mail waarin omschreven staat dat ik ook m'n flex kon afhalen. Afgehaald op een NS automaat daar heb ik dubbelgechecked daar stond u heeft nu NS flex.

Badge +3
Het staat zo te lezen allemaal goed. In Mijn NS zie je bij Producten inderdaad niets meer staan, maar op je Startpagina staat alles. Daar zie je als het goed is ook het volgende (of anders staat het bij Reishistorie):

Die -€ 12,00 is het saldo dat op de kaart stond bij de overstap naar Flex. Dat krijg je via je eerste maandfactuur terug.

Je reizen met trein/tram/metro komen binnen 2 dagen in de Reishistorie te staan. Voor sommige bussen duurt het wat langer (tot 2 weken) omdat die gegevens eerst aangeleverd moeten worden.
Welkom bij onze NS Community, Rwxnd :)

Als je in de tram incheckt dan hoort er inderdaad niks af te gaan omdat een NS Flex abonnement bedoeld is om met al het openbaar vervoer op rekening te reizen. Het abonnement dat eraan gekoppeld is geldt inderdaad alleen voor de trein. Weet je zeker dat er bij je incheck bij de tram "reizen op saldo" staat en geen "reizen op rekening"? En heb je het al gecheckt in je factuur op MijnNS?
Badge +3
Bij bus/tram/metro ligt het aan de apparatuur wat je te zien krijgt.

Dat zal iets met 'Reizen op rekening NS' zijn, of Ingecheckt (-€ 0,00) of simpelweg 'Ingecheckt, Goede Reis' omdat je op rekening reist.

Bij uitchecken iets soortgelijks. Uitgecheckt (€ 0,00) of alleen maar 'Uitgecheckt, Tot Ziens' bij reizen op rekening.

De vervoerder stuurt (via TLS/OV-chipkaart) de reisgegevens door naar NS, en het systeem bepaalt de prijs van je rit. Daar gaat dus meestal een dag of twee (en soms wat langer) overheen.
Dank voor jullie reactie! Ik heb ook meer info gekregen vanuit de klantenservice. De balie kon me niet de juiste info geven maar heb ook even gebeld met de klantenservice en het is me nu duidelijk.
Fijn, Rwxnd!

Reageer