beantwoord

NS Flex - Weekend Vrij + Dal korting - Melding 'Reizen op Rekening'

• 2 januari 2021
  • 14 reacties
  • 474 Bekeken

Sinds kort is mijn traditionele abonnement 'Weekend Vrij + Dal 40% korting’ à € 34 per maand omgezet naar een soortgelijk NS Flex-abonnement. 

Buiten het feit dat de meerwaarde van NS Flex mij geheel ontgaat, ergo, ik zie alleen maar nadelen voor hen die graag de regie over hun geld behouden, wil ik wijzen op de volgende onduidelijkheid voor de reiziger:

Tijdens het inchecken krijg verschijnt mededeling ‘Reizen op Rekening’. Dit is voor mij zeer verwarrend, nu ik uit deze mededeling niet kan afleiden tegen welk tarief ik aan het reizen ben. 

Dit kunnen er immers drie zijn:

1. Vol tarief in de spitsuren
  2. 40% korting in de daluren
  3. Vrij reizen in het weekend en op feestdagen.

Zeker in het geval van spits- en daltarief kan op basis van enkele minuten inchecktijd het reistarief aanzienlijk verschillen.

In de oude situatie, dus vóór NS-Flex, werd dit wél medegedeeld, dus de technische mogelijkheden hiervoor bestaan kennelijk wel bij NS.

Een medewerker van NS wees mij erop dat ik via mij 'NS-account’ mijn reishistorie inclusief bijbehorende kosten in kan zien. Een compleet non-argument, nu de NS vooralsnog niet bij machte blijkt deze reishistorie live te tonen. Daarnaast vraagt dit van de reiziger veel moeite om een antwoord te verkrijgen op dede simpele doch zeer significante vraag van wat zijn reis mu heeft gekost.

Waarom is dit door NS zo ondoorzichtelijk gemaakt? Temeer nu NS Flex valt aan te merken als een vorm van kredietverlening?

Ik hoop dat de NS hier spoedig op zal acteren.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 2 januari 2021, 14:39

Goedemiddag Roger85 en welkom bij de NS Community!

Ik vind het jammer om te lezen dat de overstap naar NS Flex voor jou nadeldig is als gevolge van de methodiek waarop NS Flex werkt. Tochjo heeft al kort een uitleg gegeven waarom het werkt zoals het werkt, maar ik begrijp dat het jou niet zo zeer gaat om de uitleg, maar meer dat de ‘NS Flex-manier’ jou niet bevalt. Dat is dus spijtig, maar ik ben bang dat dit niet spoedig meer zal veranderen. Afgezonderd van het Dal Voordeel abonnement en een maandvariant van Traject Vrij en Altijd Vrij zijn alle abonnementen enkel nog beschikbaar als NS Flex product.

Alle aangeboden mogelijkheden om je beklag te doen kunnen hier gevonden worden.

Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3

De reden hiervoor is dat bij NS Flex het abonnement niet op de kaart zelf staat; op de kaart staat alleen het product Reizen op rekening. Het paaltje of poortje waarbij u incheckt, weet daarom niet tegen welk tarief u reist en kan dat dus ook niet tonen. Uw oude abonnement stond wel op de kaart zelf, dus toen kon het paaltje of poortje het wel tonen.

Dat het abonnement niet op de kaart zelf staat, maakt het mogelijk om eenvoudig wijzigingen door te voeren in Mijn NS zonder dat deze bij een kaartautomaat bevestigd hoeven te worden, zoals het wijzigen van het abonnement of het nog kunnen wijzigen van de reisklasse na het inchecken.

In het verleden zijn hier vaker opmerkingen over gekomen en die hebben niet tot verandering geleid. Er rest u dus weinig anders dan goed te kijken wat de tijd op het poortje of paaltje is voordat u incheckt, vrees ik.

Dank voor dit antwoord dat slechts een ongevraagde uitleg over de oorzaak van, maar geen klantvriendelijke oplossing voor mijn probleem biedt.

Leuk dat NS Flex allerlei andere tierlantijntjes biedt, maar die wegen niet op tegen het gemis van eenvoudige inzichtelijkheid van mijn reiskosten, een niet-onredelijk verzoek, lijkt mij toch.  

Aan de beperkingen van de informatietechnologische infrastructuur van de NS heb ik verder geen boodschap, nu deze gedwongen verandering naar NS Flex een verslechtering van mijn positie ten opzichte van mijn eerdere situatie tot gevolg heeft gehad. 

Is er bij NS een mogelijkheid om hierover mijn beklag te doen? 

Reputatie 7
Badge +3

Door het niet meer op de kaart zetten van NS flex dacht de NS juist een klantvriendelijker product te hebben. Staat het abonnement op de kaart dan zou elke wijziging opgehaald moeten worden bij de kaartautomaat. Dat vindt niet iedereen klantvriendelijk. 

Zoals @Tochjo al aangaf is het zaak om zelf goed op de inchecktijd te letten. De tijd staat op de paaltjes.

Leuk dat de tijd op de paaltjes staat (dat zou er nog eens bij moeten komen), maar in de oude situatie kon ik bij inchecken direct zien tegen welke van de drie tarieven ik reisde en kon daar zo nodig actie op ondernemen (bijvoorbeeld uitchecken indien het volle tarief van toepassing was en mijn reis uitstellen tot een later moment).

En het ongemak dat ik telkenmale naar een automaat zou moeten lopen om  'iedere wijziging in mijn abonnement op de kaart te moeten zetten' zie ik niet, nu ik sinds jaar en dag hetzelfde abonnement heb en nooit de behoefte heb gevoeld daar enige verandering in aan te brengen. 

Dit  laatste geldt  vermoedelijk voor een grote groep 'nieuwe gedwongen' Flex-klanten, die hun traditionele abonnement op 1 januari 2021 ongevraagd omgezet hebben zien worden in een Flex-abonnement, omdat het traditionele abonnement is opgehouden te bestaan (ikzelf heb mijn abonnement op 30 december omgezet om enige mogelijke problematiek bijtijds te ontdekken en daarop te acteren voor de vermoedelijke drukte in de eerste week van januari los zou barsten). 

Ik vind het jammer om te lezen dat de overstap naar NS Flex voor jou nadeldig is als gevolge van de methodiek waarop NS Flex werkt. Tochjo heeft al kort een uitleg gegeven waarom het werkt zoals het werkt, maar ik begrijp dat het jou niet zo zeer gaat om de uitleg, maar meer dat de ‘NS Flex-manier’ jou niet bevalt. Dat is dus spijtig, maar ik ben bang dat dit niet spoedig meer zal veranderen. Afgezonderd van het Dal Voordeel abonnement en een maandvariant van Traject Vrij en Altijd Vrij zijn alle abonnementen enkel nog beschikbaar als NS Flex product.

Alle aangeboden mogelijkheden om je beklag te doen kunnen hier gevonden worden.

Dank StijnNS; ik heb reeds telefonisch een klacht ingediend en hoop dat velen mijn voorbeeld zullen volgen. 

Reputatie 7
Badge +3

En het ongemak dat ik telkenmale naar een automaat zou moeten lopen om  'iedere wijziging in mijn abonnement op de kaart te moeten zetten' zie ik niet, nu ik sinds jaar en dag hetzelfde abonnement heb en nooit de behoefte heb gevoeld daar enige verandering in aan te brengen. 

Dit  laatste geldt  vermoedelijk voor een grote groep 'nieuwe gedwongen' Flex-klanten, die hun traditionele abonnement op 1 januari 2021 ongevraagd omgezet hebben zien worden in een Flex-abonnement, omdat het traditionele abonnement is opgehouden te bestaan (ikzelf heb mijn abonnement op 30 december omgezet om enige mogelijke problematiek bijtijds te ontdekken en daarop te acteren voor de vermoedelijke drukte in de eerste week van januari los zou barsten). 

Voor mij had Flex ook niet gehoeven maar het waren de Tweede Kamer en reizigersorganisaties als Rover die dit afgedwongen hebben. Klagen bij NS heeft derhalve geen enkele zin omdat NS u simpelweg zal doorverwijzen naar de reizigersorganisaties.  

NS heeft zelf besloten om de ‘oude’ vormen niet meer aan te bieden en nu te doen alsof de overgang naar Flex als een soort natuurramp voorbij is gekomen. Dat is een keuze die de organisatie heeft gemaakt. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad de keuze van NS. NS heeft Flex geintroduceerd naast de gewone abonnementen. Een deel van de klanten is overgestapt naar Flex. NS wil nu geen 2 systemen naast elkaar hebben, kost te veel. Dus moeten de oude abonnementsvormen maar sneuvelen. 

Het is de keuze van NS maar de klant heeft niet die keuze.

Persoonlijk heb ik geen probleem met Flex. Missschien dat ik wanneer de hele Corona zooi voorbij is eens een keertje een maandje Weekend Vrij neem, iets wat met het saldo abonnement niet kon want was alleen een jaarabonnement (afgezien van een enkele keer tijdens de zomer dat er wel maandabonnementen voor waren). In die zin is het voor mij een verbetering. En hiervoor had ik Traject Vrij, wat qua treinreizen ook al reizen op rekening was dus zo heel veel anders is het niet.

Badge +3

Afgezonderd van het Dal Voordeel abonnement en een maandvariant van Traject Vrij en Altijd Vrij zijn alle abonnementen enkel nog beschikbaar als NS Flex product.

Dal Voordeel wel, maar waar staan de maandvarianten van Traject Vrij en Altijd Vrij?

Oh, en ik wil de stamkaart terug en kaartjes met korting zonder instaptarief. En het weekendretour, en de strippenkaart! :joy:

Reputatie 6
Badge

Leuk dat de tijd op de paaltjes staat (dat zou er nog eens bij moeten komen), maar in de oude situatie kon ik bij inchecken direct zien tegen welke van de drie tarieven ik reisde en kon daar zo nodig actie op ondernemen (bijvoorbeeld uitchecken indien het volle tarief van toepassing was en mijn reis uitstellen tot een later moment).

De abonnementen op saldo zijn niet op 1 januari omgezet. Persoonlijk denk ik dat dit niet gebeurt, voordat het nieuwe contractjaar ingaat. Het zou mij ook niets verbazen als het nog langere tijd gewoon blijft bestaan. Ben zelf niet tegen flex, maar heb er zeker geen behoefte aan. Bevalt prima op saldo.

Badge +3

Voordat er iets omgezet wordt zal iedereen persoonlijk minimaal 3 maanden van tevoren daarover geïnformeerd moeten worden, waarschijnlijk met een instructie over de omzetting bevestigen bij een automaat.

Of (minder waarschijnlijk) dat je abonnement na een bepaalde datum bij inchecken bij een (NS) poortje of paaltje ‘verflext’ wordt. Als men het op die manier gaat doen zal dat nog wel de nodige topics opleveren.

FLEX gaat nogal uit van vertrouwen omdat je als het ware blind aan het reizen bent, en omdat de NS niet altijd betrouwbaar blijkt (zie bijv. oudjaarsdagakkefietje) zul je achteraf altijd je reizen moeten controleren.

FLEX gaat nogal uit van vertrouwen omdat je als het ware blind aan het reizen bent, en omdat de NS niet altijd betrouwbaar blijkt (zie bijv. oudjaarsdagakkefietje) zul je achteraf altijd je reizen moeten controleren.

Ja ik ben ook in dit akkefietje getuind. Het Flex product is een slecht product omdat NS hiermee de rechten van de reizigers met voeten treedt. Eerder moest ik vanwege werkzaamheden een omreis maken en een andere trein nemen. Door de haast vergat ik de zinloze 5 minuten te wachten bij de paal tot :25 en checkte ongezien en ongewaarschuwd in. ‘Reizen op Rekening’ NS gaat zeer incoulant om met een verzoek tot correctie van de 5 minuten en brengt gewoon lekker volle prijs 2e klas in rekening, ondanks dat onomstotelijk vast staat, dat geheel buiten de spits is gereisd. En ondanks dat ik nog een andere optie had: mn good old VDU kaart.

Reageer