beantwoord

NS flex weekend vrij en weekend vrij

• 30 december 2019
  • 22 reacties
  • 2055 Bekeken

3 dagen geleden had ik weekend vrij aangevraagd en op mijn ov chipkaart gezet. Ik heb het nu omgezet naar NS Flex weekend vrij. 

Mijn vraag is nu of ik dus nu dubbel betaal? Of is de weekend vrij dan stopgezet. Aangezien het weekendvrij abonnement 3 dagen oud is. Bij de automaat stond wel beëindigen abonnement. En heb er ook een mailtje van gekregen. Maar tussen mijn producten staat nog steeds weekend vrij. En NS flex weekend vrij. 

Heb het dus al wel opgehaald bij de automaat. 

icon

Beste antwoord door Robert B 30 december 2019, 23:38

Dat komt wel goed.

De ongebruikte dagen van je Weekend Vrij krijg je binnenkort (binnen een week) terug.

Wat er bij je abonnementen staat is een cosmetisch foutje want een klassiek Weekend Vrij en Flex kan nooit op dezelfde ov-chipkaart.

Als je Flex op een nieuwe kaart aangevraagd hebt dan kan het wél doorlopen op de andere kaart. Neem dan contact op met de klantenservice om het te regelen.

Maar dat heb je dus niet, want je zegt ‘opgehaald’ en ‘beëindigen abonnement’. Je eventuele saldo krijg je over een maand terug via de eerste maandfactuur.

Bekijk origineel

22 reacties

Badge +3

Dat komt wel goed.

De ongebruikte dagen van je Weekend Vrij krijg je binnenkort (binnen een week) terug.

Wat er bij je abonnementen staat is een cosmetisch foutje want een klassiek Weekend Vrij en Flex kan nooit op dezelfde ov-chipkaart.

Als je Flex op een nieuwe kaart aangevraagd hebt dan kan het wél doorlopen op de andere kaart. Neem dan contact op met de klantenservice om het te regelen.

Maar dat heb je dus niet, want je zegt ‘opgehaald’ en ‘beëindigen abonnement’. Je eventuele saldo krijg je over een maand terug via de eerste maandfactuur.

Reputatie 7
Badge +4

U betaalt niet dubbel. U krijgt een evenredig deel van uw oude weekendvrij terug. Omdat het maar drie dagen geldig is geweest krijgt u ongeveer 9/10 deel gerestitueerd. Bij Flex moet u wel van te voren uw maandabonnement eerst betalen. Zo werkt het altijd, een maandabonnement betaal je vooruit. Maar uw aanvankelijke weekendvrij kost per saldo maar een paar euro als  u het teruggekregene verrekent.

Er is dus niks aan de hand. U moet alleen even wachten tot u het geld van het eerste abonnement op uw rekening ziet. Het zou na ongeveer tien dagen er moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Even voor de goede orde, begrijp ik goed uit een ander topic dat u ook een studentenreisproduct heeft? En heeft u nu Flex weekend vrij en Studenten reis product op dezelfde kaart? SRP gaat niet samen met een Flexabonnement op dezelfde kaart. U zult dus een nieuwe kaart moeten aanvragen.

Badge +3

Er wordt nergens gesproken over student, maar dat gaat mis inderdaad.

Reputatie 3

Een vraagje word bestaande klant flex weekendvrij abonnent ook verlaagd naar 31 euro per maand ? Of blijf ik gewoon 32 euro per maand  betalen ?

Reputatie 7
Badge +4

Misschien ten overvloede maar klassiek weekendvrij is inclusief dalkorting door de week. Bij Flex moet je dit extra bijbestellen en daarvoor ook meer betalen. Vergelijken kan dus alleen als u Dalvoordeel als optie meeneemt. Over een jaar is alles Flex en dan gaat die euro extra niet meer berekend worden. 

Badge +3

Een vraagje word bestaande klant flex weekendvrij abonnent ook verlaagd naar 31 euro per maand ? Of blijf ik gewoon 32 euro per maand  betalen ?

De prijzen van Flex vrij reizen abonnementen zullen gelijk getrokken worden met de klassieke abonnementen en dus 1 euro goedkoper worden.

Een klassiek Weekend Vrij kost €34 en dezelfde Flex variant nu €35 (€32+€3). Als je dus alleen in het weekend reist en geen dalkorting doordeweeks nodig hebt dan zal dat inderdaad €31 worden.

Reputatie 3

De prijzen van Flex vrij reizen abonnementen zullen gelijk getrokken worden met de klassieke abonnementen en dus 1 euro goedkoper worden.

Oke dan weet ik voldoende 

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt nergens gesproken over student, maar dat gaat mis inderdaad.

@yordietje heeft nog een ander topic over SRP die niet terug te zien is in mijnNS.

Over een jaar is alles Flex en dan gaat die euro extra niet meer berekend worden. 

Voor Flex Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel wordt die euro extra vanaf de eerste factuur van 2020 niet meer gerekend. Zie ook https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html

Maar zoals gebruikelijk is dit nog niet aangepast in Mijn NS. 🤔

Badge +3

Ik moet mezelf denk ik corrigeren, zie pagina 7 van dit document (uit augustus 2019). Samengevat:

Voor Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij en Dal Vrij blijven de Flex prijzen zoals nu (dus 8-12 euro per jaar duurder, vanwege de flexibiliteit). De abonnementen op saldo worden niet meer aangeboden. Dal Voordeel is hierbij een buitenbeentje omdat dat in twee stappen omhoog getrokken wordt naar de Flex prijs (€56 in 2020 en €60 in 2021). Daar staat verder niets over in het document.

Voor altijd Vrij (en het toekomstige Traject Vrij) worden de prijzen bij Flex gelijk aan die van de huidige klassieke jaarabonnementen. Flex Altijd Vrij zou dus een euro goedkoper moeten worden t.o.v. de €347 van nu.

Maar inmiddels kunnen er ook wel nieuwe inzichten zijn, want ik las dat o.a. Dal Voordeel en een uitgeklede versie van het VDU (in feite gelijk aan Dal Voordeel, uitgezonderd wat exotische opties qua keuzedagen) gewoon nog als abonnement op saldo beschikbaar blijven.

Verder begrijp ik dat mensen die keuzedagen hebben ze mogen behouden, en niet verplicht om hoeven naar Flexdagen (waarbij er geen abonnementsverplichting meer is behalve dat je Flex moet hebben). Dat staat ook niet in het betreffende document.

Reputatie 7
Badge +3

De prijzen van NS Flex zijn miv vandaag (1-1-2020) gelijkgetrokken met de prijzen van de klassieke abonnementen, muv Dalvoordeel.  De abonnementen Altijd Voordeel, Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij kosten vanaf nu evenveel als de klassieke varianten.  Flex Altijd Vrij is daarbij niet zoals je zegt een euro goedkoper geworden tov €347 van 2019, maar is iets in prijs verhoogd naar €351 evenals de klassieke variant.

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten

Badge +3

Ah, dank je wel. Die paar euro voor Altijd Vrij zal dan wel een stukje indexering zijn (1,5%) maar dan zou Dal Vrij op €106 (plus centen) uitkomen… :thinking:

Nou ja, duidelijk genoeg voor @Andyret2 

Reputatie 7
Badge +4

Het zijn altijd bedragen in hele euro’s.

Badge +3

Voor Flex Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel wordt die euro extra vanaf de eerste factuur van 2020 niet meer gerekend.

Ik vraag me af of dat zo is. Bij klassieke abonnementen gaan wijzigingen in de abonnementsprijs pas gelden als het nieuwe contractjaar ingaat. Ik denk dat het bij NS Flex-abonnementen ook wel zo zou kunnen werken, omdat ik afgelopen jaar de eerste zes maanden maar 133,74 euro voor mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement betaalde: de btw-verhoging werd pas vanaf juli in rekening gebracht (mijn NS Flex Dal Vrij 1e klas-abonnement ging in juli 2018 in).

Ik heb zojuist maar het zekere voor het onzekere genomen en mijn abonnement gewijzigd in hetzelfde abonnement dat ik al had. In Mijn NS staat nu een prijs van 133 euro vermeld in plaats van de 134 euro die er voor de wijziging stond.

Ik moet mezelf denk ik corrigeren, zie pagina 7 van dit document (uit augustus 2019).

Dat is de adviesaanvraag. Je kunt beter het besluit lezen voor de meest recente informatie.

Ah, dank je wel. Die paar euro voor Altijd Vrij zal dan wel een stukje indexering zijn (1,15%) maar dan zou Dal Vrij op €106 (plus centen) uitkomen… :thinking:

NS heeft ervoor gekozen de prijzen van abonnementen voor de daluren niet te verhogen. Zie de informatie op deze pagina voor gedetailleerdere informatie over de nieuwe tarieven.

Badge +3

Nog duidelijker, bedankt voor het leesvoer!

Dat zijn dus twee besluiten, eentje van 18 oktober en dan nog maar eentje op 30 oktober :wink:

Oh, en de factor 1e klasse gaat naar 1,63 dat is ook weer een (klein) voordeeltje. Fietskaartje wel fors duurder. Maar goed, dat is off-topic verder.

Is geregeld met de NS klantenservice!

Is geregeld met de NS klantenservice!

Dat is fijn zeg! Is jou niet teveel in rekening gebracht in de tussentijd?

Voor Flex Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel wordt die euro extra vanaf de eerste factuur van 2020 niet meer gerekend.

Ik vraag me af of dat zo is. Bij klassieke abonnementen gaan wijzigingen in de abonnementsprijs pas gelden als het nieuwe contractjaar ingaat. Ik denk dat het bij NS Flex-abonnementen ook wel zo zou kunnen werken

@Tochjo,

Mijn factuur was inderdaad voor 32 euro.

Flex-gebruikers die al direct van de prijswijziging willen genieten gaan dus zelf hun abonnement moeten wijzigen. Benieuwd of de NS dit nog actief gaat communiceren?:thinking:

Badge +3

NS heeft inmiddels juist aangegeven dat het nieuwe tarief wel automatisch zou moeten gelden. Op mijn meest recente factuur (van 6 januari) is mij echter ook het oude tarief in rekening gebracht, en dat terwijl ik mijn abonnement op 1 januari zelfs heb gewijzigd in hetzelfde abonnement (maar dus met een abonnementsprijs van één euro minder per maand).

Ik wacht eerst even de factuur van 6 februari af, misschien lost het zich nog op, en anders kom ik er over een maandje achter hoe lang de wachttijden op de chat tegenwoordig zijn :upside_down:

Dan gaat de klantendienst het nog drukker krijgen. Dat belooft. :unamused:

Badge +3

Niet alleen lost het zich niet vanzelf op voor de periode vanaf 1 januari, maar op de factuur die ik 6 februari ontving, wordt ook voor de komende maand (6 februari tot en met 5 maart) nog 134 euro gefactureerd. En dat terwijl in Mijn NS dus nu echt 133 euro als abonnementsprijs staat. Binnenkort maar even chatten :pensive:

Reageer