beantwoord

NS flex weekend vrij met dal voordeel gewijzigd in zonder abonnement; productvoorwaarden en NS Community

  • 6 augustus 2019
  • 59 reacties
  • 1996 Bekeken

Op vrijdag 5 juli heb ik in de ochtend buiten de spits gereisd, met dacht ik NS flex dal voordeel. In de middag heb ik, na het checken van de productvoorwaarden, vanwege vakantie gewijzigd in zonder abonnement. Nu blijkt de reis voor vol tarief gefactureerd.

Ik heb hierover al twee keer contact opgenomen met de klantenservice, maar zij verwijzen alleen naar de volgende productvoorwaarden en hun en mijn interpretatie hiervan verschilt.

11.1 U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen. Een Wijziging treedt direct in werking, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit.

13.2 U kunt het Basisproduct op elk moment opzeggen. Het Basisproduct eindigt direct daarna, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit. Het Basisproduct eindigt dan direct na afloop van de Wijzigingsperiode.

Zoals ik artikel 11.1 lees, kan ik het abonnement op elk moment (dus in de middag van 5 juli) wijzigen en treedt de wijziging direct (dus vanaf de middag) in werking. Nu is de wijziging volgens mij niet direct, maar met terugwerkende kracht in werking getreden. De middag is niet hetzelfde moment als het begin van de dag. Voor artikel 13.2 geldt een vergelijkbare redenering. Beëindiging direct na een moment van opzegging in de middag is volgens mij ook niet het begin van de dag.

Volgens de klantenservice staat in de productvoorwaarden dat je per dag wijzigt. Ik zie dit niet terug in de voorwaarden en volgens mij is een moment niet hetzelfde als een dag en heeft een dag meerdere momenten. De klantenservice was dit niet met mij eens. Al met al blijkt hieruit volgens mij in ieder geval dat de productvoorwaarden niet duidelijk zijn en ik zou graag willen weten hoe ik deze moet interpreteren.

Pas later zag ik dat er op deze NS Community al meerdere klanten zijn geweest met eenzelfde probleem en dat in die gevallen is gecrediteerd. Ik heb die situaties ook voorgelegd aan de klantenservice. Aangegeven werd dat ze niet durfden te zeggen wat het verschil was tussen die situaties en mijn situatie, maar dat zij me niet verder konden helpen omdat zij niet de behandelaars van die situaties waren. Hopelijk kan een van de moderators dat wel.

Een volgende keer ga ik, om al het gedoe te voorkomen, natuurlijk een dag later wijzigen, maar ik blijf erbij dat de factuur die ik heb ontvangen volgens de productvoorwaarden onjuist is en ik vind het zeer onbevredigend dat de klantenservice en de moderatoren op de NS Community dergelijke gelijke situaties verschillend lijken te behandelen.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 17 december 2019, 09:31

Ik heb inmiddels feedback gekregen van de collega's die NS Flex beheren. In het kort komt het hierop neer: In het begin van NS Flex werden wijzigingen per direct verwerkt. In april is er technisch iets bijgewerkt waardoor wijzigingen met terugwerkende kracht per 0:00 's nachts werden verwerkt (op de vorige dag). Hierdoor ontstonden fouten in de facturatie. Na de melding van Emma NS is dit weer aangepast. De facturatie, en dus ook de activatie, van een wijziging gaat nu weer per direct in, zoals dat in de productvoorwaarden is aangegeven. Mijn excuses voor deze verwarrende situatie. 

Dank aan Robert B, marv87 en andere gebruikers die hier zo op hebben door gehamerd. Ik hoop dat het nu duidelijk is. 

Bekijk origineel

59 reacties

Badge +3

Fijn dat dit voor je eventuele reiskosten nu ‘goed’ is (volgens de voorwaarden en bekende testcases)!

Maar ik neem aan dat de abonnementskosten niet ‘gesplitst’ kunnen worden door een wijziging op een bepaalde dag.

Betaal je dan voor die dag het oude, nieuwe of duurste abonnement?

Bij wijzigen naar een goedkoper (of geen) abonnement kan ik me voorstellen dat het laatste het geval is, zeker als er op die dag nog met het duurdere abonnement gereisd is.

Dus blijft eigenlijk alleen de vraag over wat je (qua abonnement) betaalt als je op een dag Flex omzet naar Basis/goedkoper en daarna gaat reizen.

Dan zou wijzigen op de vorige avond na je laatste reis dus wellicht verstandiger zijn (en logischer, want wat moet je met een abonnement op een dag dat je het toch niet meer wilt?). :thinking:

I have a similar problem with flex.

I had a yearly subscription of 40% already and I ordered flex free weekend some weeks ago. 

But apparently they have canceled the first subscription and charged me full rate instead of 40% of discount for last 45 days!! It's a lot of money…

How should we know that we need to get the same 40% subscription twice with flex when we already have it... 

Have you changed the subscription to NS Flex? Then we cancel the traditional subscription. It is possible that you have changed this just after an extension so that a whole year will still be written off. In most cases you will receive a refund within 2 weeks.

Please contact the customer service to know more about your situation.

Yes, now I have flex, but the question is that "how should we know that we need to tick the option for the same 40% discount, when we already have it"

I contacted the customer service and they said that when I got flex the old "40% discount" is deleted and I needed to get "40% discount" again… which is absurd. 

Right now it's okay, as I tick the option now but the problem is who is going to pay 400€ for the last 2 months for this?!

You deleted what I already had, and you're charging me for that…

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

With NS Flex Weekend you can choose to only have free travel during weekends for €32 or also have 40% discount during non-peak hours on weekdays.  This 40% discount costs €3 extra (so total €35).

When you change a subsctiption the old one is always cancelled and replaced with the new one. But since you can also chosoe to have 40% with Weekend Free there is no need for a seperate subscription for 40% discount. 

Thank you for the information, now please help me practically with the problem: that I have to pay 400€ because of the things I mentioned.

Believe me I understand that we need to get 40% discount with flex again, because the old 40% discount cancels (because of your system).

 

Hi Savalan,

The best thing you can do is contact our customer service. Click here to contact them. They can look into this for you, but I do want to tell you is that it is your own responsibility to get the correct subscription. When you changed to NS Flex, you automatically cancelled the old subscription. This is not something we have done for you. However, please send a message to the customer service to see what they can see and maybe do for you. 

Reputatie 6
Badge +2

Fijn dat dit voor je eventuele reiskosten nu ‘goed’ is (volgens de voorwaarden en bekende testcases)!

Maar ik neem aan dat de abonnementskosten niet ‘gesplitst’ kunnen worden door een wijziging op een bepaalde dag.

Betaal je dan voor die dag het oude, nieuwe of duurste abonnement?

Bij wijzigen naar een goedkoper (of geen) abonnement kan ik me voorstellen dat het laatste het geval is, zeker als er op die dag nog met het duurdere abonnement gereisd is.

Dus blijft eigenlijk alleen de vraag over wat je (qua abonnement) betaalt als je op een dag Flex omzet naar Basis/goedkoper en daarna gaat reizen.

Dan zou wijzigen op de vorige avond na je laatste reis dus wellicht verstandiger zijn (en logischer, want wat moet je met een abonnement op een dag dat je het toch niet meer wilt?). :thinking:


Zie https://community.ns.nl/ns-flex-60/ns-flex-dal-voordeel-index-64593#post445189 e.v.

Badge +3

Ter info:

Op 9 december een (credit)factuur gekregen voor de wijziging op 7 december van Dal Voordeel naar Basis.

€ 3,17 terug voor de periode 7-12 tot 25-12, en de reis op die dag (na de wisseling) als voltarief berekend uiteraard. Die komt op de factuur van rond 26-12 dus. Prima!

Voor de wisseling op 6 december (op een andere kaart) van Weekend Voordeel naar Dal Voordeel géén tussentijdse factuur van € 0,30 gekregen, vorige keer wél (€ 0,17).

Die kosten zijn dus gewoon meegenomen met de maandfactuur van 9 december (€ 2,30). Regel 4 in screenshot, ook prima natuurlijk!

Maar dat betekent wél dat ik mijn huidige abonnement (Dal Voordeel, €5) niet vooraf hoef te betalen!? En ik heb speciaal een paar dagen zitten wachten op die tussentijdse factuur  :thinking:

Nou ja, een screenshotje dan maar. Snapt u het nog?

Dat wordt dus € 9,70 op de januari factuur, voor Dal Voordeel

 

Omdat dit topic weer boven kwam nog een korte update, met als conclusie dat ik mezelf arm gerekend had (of gewoon niet kan rekenen) door in januari een factuur van € 9,70 te verwachten… Dat was dus gewoon € 8,00 en klopt :sweat_smile:

 

Reageer