NS Flex Weekendvrij 1e klas zichtbaar voor conducteur. | NS Community
beantwoord

NS Flex Weekendvrij 1e klas zichtbaar voor conducteur.

  • 4 December 2020
  • 18 reacties
  • 1395 Bekeken

Reputatie 4

Ik heb deze maand mijn NS Flex Weekend vrij 2e klas omgezet naar een 1e klas abonnement.

Hoe kan de conducteur zien dat deze op 1e klas staat?
Als ik incheckte staat er alleen reizen op rekening.

icon

Beste antwoord door Tochjo 4 December 2020, 08:40

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 4

zij kunne dat zien op het systeem waar me ze ov chipkaart lezen

Badge +3

Als de conducteur de kaart scant, dan wordt geprobeerd de klasse op te halen uit het achterliggende systeem via een dataverbinding. Als dat lukt, dan zal er op het scherm van de conducteur staan dat u eerste klas mag reizen. Als dat niet lukt, dan verschijnt een rood vraagteken. In dat geval kan de conducteur zelf aangeven dat u in de eerste klas zit. Als dat tijdens het weekend is, merkt u daar verder niets van, want u mag dan eerste klas reizen. Een reiziger die met een vervoerbewijs voor de tweede klas in de eerste klas zit, krijgt later een correctietarief op zijn factuur.

Deze opmerking is een dringend verzoek van een conducteur: als mensen een Flexabonnement met weekend vrij 1e klas aanmaken, dan mag je veronderstellen dat ze standaard ook als ze door de week met de daluren reizen 1e klas willen reizen. Dus stel dat als default zo in. Als iemand dan ven 1e klas naar 2e klas wil omzetten door de week, kan dat aan de automaat. Nadat ik tot mijn verbazing aan de afrekening zag dat ik door de week 2e klas incheckte heb ik de reis daarna geprobeerd om door de week naar 1e klas op te waarderen aan de automaat. Maar dat wilde helemaal niet: het systeem zei dat ik al als 1e klas geregistreerd stond.

Dus de NS heeft hier een programmeer probleem. De meeste conducteurs zeggen er maar niets meer van, want de klanten kunnen er niets aan doen.

Badge +3

Iemand met NS Flex Weekend Vrij 1e klas stelt in Mijn NS zelf de klasse in waarin gereisd wordt buiten het weekend. Die staat standaard op 2e klas, maar kan eenvoudig worden aangepast in 1e klas, zowel voor een vaste periode (bijvoorbeeld tot het einde van de dag) als voor onbepaalde tijd.

Bij NS Flex kan niets meer bij een kaartautomaat geregeld worden, alles verloopt via Mijn NS. Sterker nog, noch het abonnement, noch de klasse waarin gereisd wordt, staan op de kaart zelf. Deze worden geregistreerd in een achterliggend systeem. Deze manier van werken maakt het mogelijk klasse en abonnement te wijzigen zonder dit bij een kaartautomaat te hoeven bevestigen.

De aanname dat iemand met Weekend Vrij 1e klas altijd wel 1e klas zal willen reizen, lijkt me niet terecht. Dat kost op werkdagen namelijk 65 procent bovenop de ritprijs 2e klas en dat scheelt dus nogal wat in de ritprijs. Zelf heb ik regelmatig NS Flex Weekend Vrij 1e klas en ik zou het bepaald niet fijn vinden als de reizen buiten het weekend ook standaard 1e klas worden afgerekend. Waar ik voor het weekend die 6 euro per maand er nog wel voor over heb, vind ik het prijsverschil daarbuiten te groot.

Er is geen programmeerprobleem, alleen een onduidelijkheid bij klanten in hoe het werkt. En als conducteurs niet weten hoe klanten bij NS Flex een klassewissel moeten doorvoeren, dan zit er ook een kennisprobleem bij die conducteurs.

Waarom maakt de NS dan in Flex niet gewoon een extra optie aan, zodat mensen dat WEL van tevoren kunnen aangeven of ze door de week standaard eerste klas of tweede klas willen reizen. Dat is waarschijnljk niet heel veel werk.

Ik zal je suggestie doorzetten. Ik durf niet te zeggen of dit mogelijk is en of dit veel werk kost.

Reputatie 3

Waarom maakt de NS dan in Flex niet gewoon een extra optie aan, zodat mensen dat WEL van tevoren kunnen aangeven of ze door de week standaard eerste klas of tweede klas willen reizen. Dat is waarschijnljk niet heel veel werk.

die optie is er toch al ?

als ik op de computer naar “https://www.ns.nl/mijnns#/dashboard” heb ik de optie om standaard 1e of 2e klas te reizen. Alleen voor vandaag of voor onbepaalde tijd.

Als je al ingecheckt bent en je wilt dan nog van klasse wisselen kan dat ook op de app op je telefoon ( wel eerst de app met je eigen account koppelen ). { kan tot 15 minuten na het inchecken }

Badge +3

Wisselen naar 1e klas (voor buiten je vrij reizen periode of als je een 2e klas abonnement hebt) kan voor een dag, tot een bepaalde datum of voor onbepaalde tijd (totdat je het zelf weer uit zet, dus dat kan voor één reis of zelfs een deel ervan zijn).

Dit kan tot 15 minuten na een incheck of overstap waar je uit- en weer incheckt.

Wisselen naar 2e klas kan alleen per direct, dus dat moet je dan doen voordat je incheckt (of overstapt).

Nogmaals: waarom maken jullie deze optie niet aan bij dit abonnement? Dus bij 1e klas Flex weekend vrij de optie: door de week als 1e klas of als 2e klas.

Wat is hier de reden voor?

Leg me svp uit, want jullie geven de mogelijkheid om een 1e klas Flex weekend vrij te nemen en dan snap je dus niet eens dat het door de week tweede klas is. Kostte mij in elk geval maanden. Ik zei dan tegen de conducteurs: ik heb een eersteklas abonnement en die gaven het dan op. Ik ontdekte het pas toen ik een keer de kosten controleerde omdat ik die kon declareren.

Zoveel werk kan dat toch niet zijn om die optie te programmeren? Maar daarnaast probeerde ik het vervolgens voor het instappen op een doordeweeksedag naar eerste klas om te zetten, maar dat wil niet. Het systeem zegt dat ik al eerst klas reis.

Dit is niet een grapje, dit is een serieus probleem dat jullie op de bordjes van de conducteurs gooien omdat je niet een beetje programmeerwerk wilt doen.

Daarnaast vind ik het slecht dat ik alleen via deze community kan klagen en geen verzoek naar de NS zelf kan sturen, want er is geen email adres. En als ik chat dan is de reactie ”ja zo is het ingesteld” 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals: waarom maken jullie deze optie niet aan bij dit abonnement? Dus bij 1e klas Flex weekend vrij de optie: door de week als 1e klas of als 2e klas.

Wat is hier de reden voor?

Leg me svp uit, want jullie geven de mogelijkheid om een 1e klas Flex weekend vrij te nemen en dan snap je dus niet eens dat het door de week tweede klas is. Kostte mij in elk geval maanden. Ik zei dan tegen de conducteurs: ik heb een eersteklas abonnement en die gaven het dan op. Ik ontdekte het pas toen ik een keer de kosten controleerde omdat ik die kon declareren.

Zoveel werk kan dat toch niet zijn om die optie te programmeren? Maar daarnaast probeerde ik het vervolgens voor het instappen op een doordeweeksedag naar eerste klas om te zetten, maar dat wil niet. Het systeem zegt dat ik al eerst klas reis.

Dit is niet een grapje, dit is een serieus probleem dat jullie op de bordjes van de conducteurs gooien omdat je niet een beetje programmeerwerk wilt doen.

Daarnaast vind ik het slecht dat ik alleen via deze community kan klagen en geen verzoek naar de NS zelf kan sturen, want er is geen email adres. En als ik chat dan is de reactie ”ja zo is het ingesteld” 

 

 

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity. Wij kunnen niet vanalles veranderen. NS heeft ook een postadres, dus je kunt een brief schrijven.

En ja zo is het ingesteld omdat niet iedereen die het relatief goedkope weekendvrij 1e klas abonnement neemt ook doordeweeks duur 1e klas wil reizen. Daarbij is de 40% korting in de daluren een extra optie met eigen voorwaarden.

Badge +3

jullie geven de mogelijkheid om een 1e klas Flex weekend vrij te nemen en dan snap je dus niet eens dat het door de week tweede klas is. Kostte mij in elk geval maanden.

Ik deel uw mening dat het onduidelijk is. Toen ik zelf voor het eerst NS Flex Weekend Vrij voor de eerste klas wilde afsluiten, heb ik de optie om standaard eerste klas te reizen niet aangezet, omdat ik dacht dat ik dan ook buiten het weekend eerste klas zou reizen en dat wilde ik niet. Pas na aanschaf werd me duidelijk dat deze optie alleen gold voor reizen in het weekend en dat de klasse voor reizen buiten het weekend in Mijn NS kan worden gekozen.

Destijds heb ik hier ook aangegeven dat een duidelijker toelichting wat mij betreft op zijn plaats was, maar met die opmerking is niets gedaan.
 

daarnaast probeerde ik het vervolgens voor het instappen op een doordeweeksedag naar eerste klas om te zetten, maar dat wil niet. Het systeem zegt dat ik al eerst klas reis.

U schreef dat u dat probeerde bij de kaartautomaat. Zoals aangegeven moet u de klasse instellen in Mijn NS (website of app).
 

dit is een serieus probleem dat jullie op de bordjes van de conducteurs gooien omdat je niet een beetje programmeerwerk wilt doen.

Het probleem ligt niet op het bordje van een conducteur die zijn werk goed doet. Die kan namelijk een reiziger uitleggen hoe het systeem werkt.

Ik vraag me al een tijd af of als je bij NS Flex weekend 1e klas voor het weekend erbij hebt genomen en daarnaast ook de 40% korting in de daluren of die korting dan ook geldt als je kiest voor 1e klas reizen tijdens die uren. Als je deze optie erbij koopt staat er namelijk bij 2e klas, maar in een andere vraag die ik stelde hierover antwoorde iemand dat je dan inderdaad ook korting zou krijgen in 1e klas. Dat ik graag willen uiteraard, alleen ben ik bang dat het niet het geval is als ik de tekst goed lees. Weet iemand dit?

Reputatie 6
Badge +2

De korting is dan ook zeker geldig voor doordeweekse reizen in de 1e klas. Hoogstwaarschijnlijk staat jouw reisklasse wel automatisch op de 2e klasse voor de reizen door de week. Dit kun je via je Mijn NS-account aanpassen en dan zul je ook zeker de korting krijgen voor de 1e klas in de daluren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me al een tijd af of als je bij NS Flex weekend 1e klas voor het weekend erbij hebt genomen en daarnaast ook de 40% korting in de daluren of die korting dan ook geldt als je kiest voor 1e klas reizen tijdens die uren. Als je deze optie erbij koopt staat er namelijk bij 2e klas, maar in een andere vraag die ik stelde hierover antwoorde iemand dat je dan inderdaad ook korting zou krijgen in 1e klas. Dat ik graag willen uiteraard, alleen ben ik bang dat het niet het geval is als ik de tekst goed lees. Weet iemand dit?

Ik had dit al in een ander topic van jou over Dal voordeel uitgelegd. Dit is het derde topic waarin je dit vraagt. Ik snap dat je het zeker wilt weten, maar het antwoord was al gegeven.

Badge +3

Had dit nog erbij geplaatst in dat andere topic, het is geen hogere wiskunde.. 🤔 

Stel een reis 2e klas voltarief kost 10,00
Dan kost 1e klas voltarief 16,70 (67% duurder)

Heb je 40% dalkorting ( € 3,10 per maand als aanvulling op Weekend Vrij):
Dan kost die reis 2e klas je 6,00
En is 1e klas 10,02 (67% duurder)

Prijzen zijn voor 2022, per 2023 is de 1e klas toeslag 70%

Reputatie 1

Vandaag werd ik in de Arriva stoptrein Venlo-Roermond gecontroleerd. Ik heb een weekendvrij 1e klas. De steward gaf leuk aan dat ik 2e klas heb maar naar mijn weten is NS weekendvrij ook geldig in de 1e klas bij Arriva in Limburg. 

 

De steward zei vervolgens dat ik mijn ov chip bij de balie op het station moest laten aanpassen zodat Arriva voortaan wel 1e klas kon zien bij controle. Dus ik braaf daarheen; men bij Arriva weet van niks en verwijst mij naar NS.. Meer mensen die dit issue hebben bij Arriva?

 

Nu had ik doordeweeks mijn ov chip op 2e klas staan. Zou het kunnen zijn dat het daardoor 2e klas is bij de controle van Arriva? Ik heb dit in Mijn NS omgezet naar 1e klas aangezien ik doordeweeks toch niet met de trein ga dus kan geen kwaad. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag werd ik in de Arriva stoptrein Venlo-Roermond gecontroleerd. Ik heb een weekendvrij 1e klas. De steward gaf leuk aan dat ik 2e klas heb maar naar mijn weten is NS weekendvrij ook geldig in de 1e klas bij Arriva in Limburg. 

 

De steward zei vervolgens dat ik mijn ov chip bij de balie op het station moest laten aanpassen zodat Arriva voortaan wel 1e klas kon zien bij controle. Dus ik braaf daarheen; men bij Arriva weet van niks en verwijst mij naar NS.. Meer mensen die dit issue hebben bij Arriva?

 

Nu had ik doordeweeks mijn ov chip op 2e klas staan. Zou het kunnen zijn dat het daardoor 2e klas is bij de controle van Arriva? Ik heb dit in Mijn NS omgezet naar 1e klas aangezien ik doordeweeks toch niet met de trein ga dus kan geen kwaad. 

 

Arriva kan waarschijnlijk niet verder kijken met hun apparatuur. Je hoeft jouw chip er niet op aan te passen. De backoffice zoekt later uit of je terecht in de 1e klas zat.

Badge +3

Bij NS Flex geven Arriva paaltjes/poortjes altijd 2e klas aan (NS poortjes tonen geen klasse), dus dat zal in de trein ook wel zo zijn. Niet druk over maken inderdaad.

Reageer