beantwoord

NS Flex weekendvrij, reizen naar het buitenland


Sinds vorige week reis ik met NS Flex en een weekendvrij abonnement. Komend weekend ga ik naar België. Moet ik net als voorheen in de automaat een kaartje van mijn woonplaats naar mijn bestemming in België kopen, en daarbij aangeven dat ik binnen Nederland gratis mag reizen? Waarbij ik vervolgens dus niet incheck met mijn eigen kaart, maar het kaartje uit de automaat gebruik om door de poortjes te gaan?
Kan de conducteur bij controle zien dat ik een weekendvrij abonnement op mijn eigen chipkaart heb staan, aangezien daar nu alleen het Reizen op Rekening proudct op staat?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 april 2018, 13:04

Ik heb een terugkoppeling mogen ontvangen!

Het komt er inderdaad op neer dat een conducteur momenteel nog niet kan zien met wat voor een NS Flex abonnement er gereisd wordt, dus er kan nog niet volledig worden gecontroleerd of de 100% korting in Nederland terecht is.We zijn druk bezig om dit wél mogelijk te maken, maar voor het moment zal de reiziger in dit soort situaties het voordeel van de twijfel krijgen. Dat houd in je met een NS Flex abonnement gewoon op dezelfde manier een internationaal ticket aanschaft als dat je zou doen met (in jouw geval, Zugführer), een regulier Weekend Vrij abonnement: Je koopt een ticket bij NS International en geeft aan 100% korting in Nederland. Je reist vervolgens op dat ticket neemt je OV-chipkaart mee maar je checkt niet in. Bij controle door een conducteur wordt het voordeel van de twijfel gegeven en wordt ervan uitgegaan dat de 100% korting in Nederland terecht is.

Wij zullen er uiteraard voor zorgen dat deze handhaving ook wordt gecommuniceerd naar onze conducteurs, maar aangezien NS Flex nog in een experimentele fase zit met slechts een paar honderd gebruikers zullen nog niet alle conducteurs hier goed van op de hoogte zijn. Het kan dus voorkomen dat er controle plaatsvindt door een conducteur die van deze handhaving nog niet op de hoogte is. Mijn bericht meenemen (uitgeprint of tonen via telefoon) kan helpen in zo'n situatie, maar ik wil wel adviseren om niet verder in discussie te gaan om verdere escalatie te voorkomen. Een conducteur heeft uiteindelijk wel het eindoordeel op dat moment. Komt het voor dat er een correctietarief wordt geregistreerd, neem dan vooral contact met ons op zodat we dit kunnen corrigeren voordat de betreffende factuur uitgevoerd wordt!
Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 4
Je hebt twee opties. Je reist tot het grens station met je OV chipkaart en koopt daar een kaartje voor belgie. Of je koopt een kaartje vanaf je woonplaats met 100% korting in NL en je neemt je ov chipkaart mee als bewijs van je abonnement.
En dan is de boeiende vraag, geldt een OV-chipkaart met NS Flex 'Reizen op Rekening' als bewijs. Immers, het abonnement hoeft niet fysiek op de kaart te staan om geldig te zijn, want verrekening in de backoffice.
Reputatie 4
Een weekendretour met een Belgische automaat heeft 50% korting dus dat is in de meeste gevallen voordeliger.
En dan is de boeiende vraag, geldt een OV-chipkaart met NS Flex 'Reizen op Rekening' als bewijs. Immers, het abonnement hoeft niet fysiek op de kaart te staan om geldig te zijn, want verrekening in de backoffice.
Deze vraag houdt me inderdaad het meest bezig, met NS Flex staat er immers geen abbonnement "fysiek" op mijn kaart.
Reputatie 4
En dan is de boeiende vraag, geldt een OV-chipkaart met NS Flex 'Reizen op Rekening' als bewijs. Immers, het abonnement hoeft niet fysiek op de kaart te staan om geldig te zijn, want verrekening in de backoffice.
Deze vraag houdt me inderdaad het meest bezig, met NS Flex staat er immers geen abbonnement "fysiek" op mijn kaart.

Dat kan je het beste tot het grensstation reizen met je OV chipkaart.
Deze vraag houdt me inderdaad het meest bezig, met NS Flex staat er immers geen abbonnement "fysiek" op mijn kaart.
Vind hem goed bedacht, had er zelf nog niet over nagedacht. Even los van praktische oplossingen om gedoe te voorkomen ben ik érg nieuwsgierig of een moderator hier intern navraag naar kan doen 🙂
Ik ben ook benieuwd, het liefst check ik niet nog een keer uit aan de grens en blijf ik op het grensstation gewoon in de trein zitten.
Badge +3
Een weekendretour met een Belgische automaat heeft 50% korting dus dat is in de meeste gevallen voordeliger.
Staat er al een NMBS automaat in Breda?
Reputatie 4
Een weekendretour met een Belgische automaat heeft 50% korting dus dat is in de meeste gevallen voordeliger.
Staat er al een NMBS automaat in Breda?

Nog niet maar wel in Roosendaal.
Reputatie 4
Breda krijgt voorlopig geen NMBS automaat of voordelige binnenlandse tarieven, daarover is niets vastgelegd in de beheersovereenkomst met de Belgische staat.
Goedemiddag Zugführer en welkom op het NS Serviceforum!

Dit is een hele goeie vraag waar ik helaas nog geen antwoord op kan geven! Zoals jij en Henk_NL al aangeven is de manier waarop het NS Flex abonnement werkt het voornaamste knelpunt.
En dan is de boeiende vraag, geldt een OV-chipkaart met NS Flex 'Reizen op Rekening' als bewijs. Immers, het abonnement hoeft niet fysiek op de kaart te staan om geldig te zijn, want verrekening in de backoffice. Deze vraag houdt me inderdaad het meest bezig, met NS Flex staat er immers geen abbonnement "fysiek" op mijn kaart. Een conducteur ziet inderdaad niet wat voor een NS Flex abonnement je hebt, maar enkel dat er Reizen op Rekening op de kaart staat. De suggestie van Melvinhage, om gewoon met je OV-chipkaart te reizen tot aan het grensstation en vandaar gebruik te maken van een Internationaal ticket is uiteraard een optie, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat je met een NS Flex abonnement geforceerd wordt om via deze methode te reizen.

Ik zal hiervoor contact op nemen met de specialisten omtrent het NS Flex abonnement om te kijken hoe dit opgelost kan worden. Zodra ik meer weet zal ik dat hier plaatsen. Bedankt voor het opmerken!
Alvast bedankt voor het uitzoeken! Sowieso heb ik in principe recht om tot aan de grens gratis te reizen lijkt me, dus ook met uitchecken op het laatste station voor de grens is het niet helemaal gecovered, tenzij ik vol tarief betaal voor het stuk tot aan de grens. Zal niet om een heel groot prijsverschil gaan, maar het lijkt toch niet helemaal te kloppen.
Toch nog even praktisch, nu het weekend langzaam maar zeker in zicht begint te komen. Ik koop het liefst een kaartje met 100% korting in Nederland, kan in Breda wel even de trein uit om uit te checken, maar hoe bewijs ik dan dat ik tot aan de grens gratis mag reizen? Factuur maar even uitprinten, of zo? Daar staat immers op dat ik in heel april onbeperkt mag reizen in het weekend.
Badge +3
Heeft niemand bij NS de vraag gesteld hoe NS Flex zou moeten werken bij grensoverschrijdend verkeer voordat het werd geïntroduceerd? Waarom komen die vragen pas nu aan de orde?
Ik heb een terugkoppeling mogen ontvangen!

Het komt er inderdaad op neer dat een conducteur momenteel nog niet kan zien met wat voor een NS Flex abonnement er gereisd wordt, dus er kan nog niet volledig worden gecontroleerd of de 100% korting in Nederland terecht is.We zijn druk bezig om dit wél mogelijk te maken, maar voor het moment zal de reiziger in dit soort situaties het voordeel van de twijfel krijgen. Dat houd in je met een NS Flex abonnement gewoon op dezelfde manier een internationaal ticket aanschaft als dat je zou doen met (in jouw geval, Zugführer), een regulier Weekend Vrij abonnement: Je koopt een ticket bij NS International en geeft aan 100% korting in Nederland. Je reist vervolgens op dat ticket neemt je OV-chipkaart mee maar je checkt niet in. Bij controle door een conducteur wordt het voordeel van de twijfel gegeven en wordt ervan uitgegaan dat de 100% korting in Nederland terecht is.

Wij zullen er uiteraard voor zorgen dat deze handhaving ook wordt gecommuniceerd naar onze conducteurs, maar aangezien NS Flex nog in een experimentele fase zit met slechts een paar honderd gebruikers zullen nog niet alle conducteurs hier goed van op de hoogte zijn. Het kan dus voorkomen dat er controle plaatsvindt door een conducteur die van deze handhaving nog niet op de hoogte is. Mijn bericht meenemen (uitgeprint of tonen via telefoon) kan helpen in zo'n situatie, maar ik wil wel adviseren om niet verder in discussie te gaan om verdere escalatie te voorkomen. Een conducteur heeft uiteindelijk wel het eindoordeel op dat moment. Komt het voor dat er een correctietarief wordt geregistreerd, neem dan vooral contact met ons op zodat we dit kunnen corrigeren voordat de betreffende factuur uitgevoerd wordt!
Dank voor het terugkoppelen, mocht het niet goed gaan zal ik mij weer melden 😉
Je kan je kaart meenemen en op jouw smartphone (wel internet benodigd) de startpagina van jouw "mijn NS" laten zien. Hierop staan jouw naam, kaartnummer en abonnement bij elkaar in een scherm. Deze combinatie hoort de conducteur alle twijfel te laten wegnemen.
Badge +3
We zijn inmiddels een half jaar verder en de betreffende informatie is nu wel te zien door conducteurs.
We zijn inmiddels een half jaar verder en de betreffende informatie is nu wel te zien door conducteurs.

Ik kreeg vandaag nog een berisping van een controleur in de internationale trein richting Belgie, dat ik met mijn Flex Altijd Vrij wel gewoon ingecheckt moest zijn (wat het volgens mij onmogelijk maakt om tussen Breda en het grensstation met een geldig bewijs te reizen zonder voor dit stuk een los ticket te kopen). Hij heeft ter plekke nog gebeld, en vertelde me daarna dat ik altijd in moest checken. Als ik dit topic goed begrijp, is dit dus het resultaat van een interne communicatiefout bij de NS en hoef ik niet perse ingecheckt te zijn met mijn NS Flex Altijd Vrij bij een reis naar het buitenland?
Reputatie 5

We zijn inmiddels een half jaar verder en de betreffende informatie is nu wel te zien door conducteurs.Ik kreeg vandaag nog een berisping van een controleur in de internationale trein richting Belgie, dat ik met mijn Flex Altijd Vrij wel gewoon ingecheckt moest zijn (wat het volgens mij onmogelijk maakt om tussen Breda en het grensstation met een geldig bewijs te reizen zonder voor dit stuk een los ticket te kopen). Hij heeft ter plekke nog gebeld, en vertelde me daarna dat ik altijd in moest checken. Als ik dit topic goed begrijp, is dit dus het resultaat van een interne communicatiefout bij de NS en hoef ik niet perse ingecheckt te zijn met mijn NS Flex Altijd Vrij bij een reis naar het buitenland?


Raar, er staat letterlijk op de website van NS International dat je met 100% korting in Nederland niet moet inchecken: "Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? (...) Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit."

Ook erg vervelend als je op een dergelijke manier berispt wordt, terwijl het duidelijk niet jouw fout is.
@s1mon9 ik heb het nogmaals voor je nagevraagd. Het beleid voor NS Flex en reguliere abonnementen is exact hetzelfde. Je koopt vooraf je ticket via NS International met korting. Je checkt niet in met je NS Flex kaart maar hebt deze wel bij je.
Ik heb NS flex met weekend vrij. Twee weken terug in weekend met NS flex gereisd naar Antwerpen de Belgische conducteur gaf aan dat hij (idd) mijn abonnement niet kon zien en heeft zonder mij dit te melden een Intercity direct toeslag laten betalen (blijkbaar kunnen ze dit met hun apparaat). Die communicatie is dus blijkbaar niet zo goed doorgekomen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vraag me dan af hoe u naar Antwerpen reisde. Normaal gaat dat met een internationaal kaartje naar Antwerpen, wellicht met korting voor Nederland. In dat geval betaalt u nooit een toeslag voor de Intercity Direct, die wordt tussen Schiphol en Rotterdam bij een internationaal kaartje niet berekend. Het is denkbaar Dat de Belgische conducteur uw recht op korting met een internationaal kaartje op de Flexkaart niet te voorschijn kon toveren. In dat geval wordt er echter nog steeds geen ICDirect-toeslag in rekening gebracht.
Heeft u tot Breda met een Flexabonnement gereisd, dat moet u de toeslag wel betalen. Dat is ook zo als u een internationaal kaartje vanaf Breda naar Antwerpen heeft.
Badge +3
Ik kan me nog voorstellen dat als je (ingecheckt met je ov-chipkaart) in een ICd tussen Schiphol en Rotterdam gecontroleerd wordt en een internationaal kaartje kunt tonen (vanaf Breda), dat men de registratie voor de missende toeslag achterwege laat...

Maar met Flex vragen ze meestal niet zo ver door want "laat het systeem het maar uitzoeken" en dat kost inderdaad €10 dan.

Bij Business Cards (net als Flex is dat gewoon Reizen op Rekening) is het volgens mij zelfs protocol om de reiziger geen vragen te gaan stellen bij 'afwijkingen', en het het systeem zijn werk te laten doen.
Ik vraag me dan af hoe u naar Antwerpen reisde. Normaal gaat dat met een internationaal kaartje naar Antwerpen, wellicht met korting voor Nederland. In dat geval betaalt u nooit een toeslag voor de Intercity Direct, die wordt tussen Schiphol en Rotterdam bij een internationaal kaartje niet berekend. Het is denkbaar Dat de Belgische conducteur uw recht op korting met een internationaal kaartje op de Flexkaart niet te voorschijn kon toveren. In dat geval wordt er echter nog steeds geen ICDirect-toeslag in rekening gebracht.
Heeft u tot Breda met een Flexabonnement gereisd, dat moet u de toeslag wel betalen. Dat is ook zo als u een internationaal kaartje vanaf Breda naar Antwerpen heeft.

Ik had gewoon via NS internationaal een kaartje gekocht, met 100% korting op het Nederlandse traject (via Utrecht-Rotterdam richting Antwerpen). Met de QR code van de ticket was ik ingecheckt in Utrecht. Bij de controle door een Belgische conducteur werd naar mijn kaart gevraagd, aangezien ik NS flex heb, was daarop niks te zien. Een week later toen ik de rekening ontving van mijn abonnement, zag ik dat de betreffende conducteur een "correctie toeslag had afgeschreven" Ik heb hiervan melding gemaakt bij NS internationaal, maar daar nog geen reactie op ontvangen.

Reageer