beantwoord

NS Flex weekendvrij, reizen naar het buitenland

Toon eerste bericht

37 reacties

Badge +3
Dit is op zich wel logisch als je je ov-chipkaart laat zien. Je had gewoon je internationale ticket Utrecht - Antwerpen moeten tonen en dan was het goed geweest.
Reputatie 7
Badge +4
U had die correctie niet mogen hebben. Sterker nog, er is geen toeslag tussen Rotterdam en België. Als u vanaf Amsterdam had gereisd, was de toeslag ook niet nodig geweest met een internationaal kaartje.

U moet wel, zoals Robert zegt, uw internationale kaartje laten zien, en uw ov-chipkaart, waarmee u niet incheckt, is alleen maar een bewijs dat u het recht op korting heeft, zoals dat op uw internationale kaartje is vermeld.
Badge +3
Oh ja, da's ook een goeie.

Voor de ICd (Brussel) is geen toeslag nodig tussen Rotterdam en Breda, dus als je Utrecht - Rotterdam gereisd hebt (via Gouda) en daar pas de ICd genomen hebt is het helemaal onzin die correctie.
U had die correctie niet mogen hebben. Sterker nog, er is geen toeslag tussen Rotterdam en België. Als u vanaf Amsterdam had gereisd, was de toeslag ook niet nodig geweest met een internationaal kaartje.

U moet wel, zoals Robert zegt, uw internationale kaartje laten zien, en uw ov-chipkaart, waarmee u niet incheckt, is alleen maar een bewijs dat u het recht op korting heeft, zoals dat op uw internationale kaartje is vermeld.

Natuurlijk laat ik eerst mijn internationale ticket zien aan de conducteur, maar als hij daarna om mijn abonnement vraagt en ik hem mijn ov chipkaart laat lezen, en aangeef dat ik NS flex heb met weekend vrij, verwacht ik niet dat hij dan omdat hij dit niet kan zien een IC direct toeslag aanslaat op mijn kaart. Hij gaf ook aan dat ik met mijn ov chipkaart moest inchecken tot het laatste NL station, en dus ook in Breda uit de trein zou moeten. Maar op de terugweg vanuit België is dat natuurlijk sowieso geen optie.
Badge +3
Nog vreemder...

Een HC kan precies zien welk Flex abonnement je hebt door even (naar rechts?) te swipen op zijn apparaatje.

Bovendien hoef je helemaal niet in/uit te checken met je kaart als op je internationale ticket gewoon Utrecht staat.

Vanuit België heb je in Breda ruim de tijd om in te checken (als dat zou moeten) maar dat mag je ook in Rotterdam doen als je daar overstapt en op saldo of met Flex naar Utrecht zou willen reizen. Maar nogmaals, het is totaal niet nodig (hooguit voor Thalys als je die niet met 40 of 100% korting kunt boeken vanaf Utrecht).

Op vrijdag geeft Weekend Vrij wél wat afwijkende meldingen op de apparatuur van de conducteurs, maar als je om 21:08 gecontroleerd wordt kan men er wel van uitgaan dat je recht hebt op die 100% korting binnen NL.
Reputatie 7
Badge +4
U hoefde helemaal geen toeslag te betalen. In- en uitchecken met de kaart is ook niet aan de orde als u u een internationaal kaartje vanaf Utrecht naar België had. Inchecken hoeft helemaal niet en is ook niet nodig, u zou dubbel betalen.E. moet natuurlijk wel recht op korting zijn,

U hoeft de trein in Breda helemaal niet uit. Als u terug een internationaal kaartje heeft vanuit België naar Utrecht hoeft dat ook niet. Heeft u dat niet, dan zou u een kaartje moeten hebben van België naar Breda en daar in moeten checken. Er is overigens tijd genoeg in Breda om dat te doen, maar dat voorkom je natuurlijk met een internationaal kaartje. Kortom het is wel een optie, er is tijd genoeg want de paaltjes staan naast de trein en die trein staat lang stil, maar het onnodig en onverstandig.

Mogelijke tip: U heeft overigens bij de constructie met een internationaal kaartje vanuit België naar Utrecht ook 40 procent korting in de middagspits. Dat geldt uiteraard niet als u met een internationaal kaartje vanuit België naar Breda reist en dan incheckt, maar dat is ook niet echt handig om te doen - en vooral nergens voor nodig.
Badge +3
Vorige reactie nog wat aangevuld m.b.t. Weekend Vrij op de vrijdagavond.
Reputatie 1
Beste Stijn en Jouke. Op papier leest dit allemaal leuk, maar in de werkelijkheid zit dit niet zo.
Ik had enkele maanden geleden meerdere keren een NS International ticket Düsseldorf-Amsterdam met 100% korting NL: Ik had eerst Weekeind vrij normaal. Dit was geen enkel probleem.
Nu heb ik NS Flex Weekeind vrij en zeker bij 50% van de reizen ging het mis.

Vooral toen ik op een vrijdag om 19.10 in Düsseldorf ben ingestapt en rond 20.30 in Arnhem was (dus volgens ns in het weekeind) was de conducteur niet blij met mijn niet ingecheckte Chipkaart. Hij zag wel dat ik onbeperkt reizen in het weekeind heb en mijn laatste reizen alle met 0,00 € waren aangegeven.

Toch beweerde hij dat NS veel geld misloopt omdat ik niet had ingecheckt (hoe ook in Duitsland) en zei dat ik maar in Arnhem uit de trein moest om even in te checken. Hij wilde wel wachten tot dat ik weer terug in de trein was. Dit ging dus goed, maar ik voelde me wel als zwart rijder en de NS beweerd altijd dat je niet hoeft uit te stappen.

Hoe moelijk kan het zijn om een flyer te maken voor het personeel over NS Flex, de regels en hoe de Gameboy werkt.

Nu heb ik sindskost NS Flex weekeind vrij 1. klas. Dus de ICE vanuit duitsland wordt het niet meer aangezien in dan 2e klas moet reizen (Goedkoper): Maar als ik van Arnhem (dan wel ingecheckt) naar Amsterdam ga, mag ik dan in de ICE 1e klas gaan zitten? Ik was vrijdag avond 22.15 in Arnhem. 22.30 kwam de ICE, 22.32 de NS Intercity. Aangezien de ICE alleen 5 minuten sneller is en ik geen zin in gezeik had heb ik de NS Intercity maar gepakt.

NS Flex is leuk in Nederland maar internationaal levert dit op nederlandse bodem teveel gedoe op, helaas.
Reputatie 7
Badge +4
Als u in Arnhem incheckt met uw eerste klas weekendvrij vrijdags na half zeven 's avonds, mag u in de eerste klas met de ICE. Strikt genomen is het dan een gewone binnenlandse reis en u mag met de ICE meereizen als binnenlandse trein. U bent ook geen toeslag verschuldigd met een Weekendvrij abonnement.

Als u een tweedeklaskaartje naar Amsterdam heeft en 100 procent korting voor het Nederlandse traject, dan is een eerste klas Weekendvrij daar ook de dekking voor. Inchecken is wel het meest zeker maar eigenlijk een beetje waanzin. U reist eerste klas tegen nultarief en uw chipkaart is het bewijs. In Nederland wordt niet-inchecken dan doorgaans niet beboet. De conducteur zou u een eersteklas plaats behoren toe te staan in Nederland. Het is met een klassiek abonnement wel beter te zien, eigenlijk zou dat bij Flex aangepast moeten worden dat het ook zo is. Feitelijk bent u er het slachtoffer van dat het niet snel is op te vragen en de conducteur de juiste skills er niet voor heeft.

Ik heb vanaf Frankfurt wel eens een tweedeklaskaartje moeten kopen omdat de eerste klas vol zat tot Dusseldorf, en ben toen ik in Nederland was gewoon verhuisd. Ik heb klassiek Dalvrij eerste klas.

Bij de controle was het geen probleem. Mogelijk hielp het dat ik een senior was en strak in het pak. hij had eerbied voor mijn grijze haren.. 😉 Het was overigens een stuk goedkoper, dat is wel zo, maar ik was blij dat ik eerste klas kon zitten, in de ICE is dat zeer comfortabel.

NS moet dit echt verbeteren. Het is voor Flex niet goed geïmplementeerd.|Nogmaals: met een incheck in Arnhem bent u er natuurlijk wel van af en is er geen gedoe.
Reputatie 1
U bent geen toeslag verschuldigd met een Weekendvrij abonnement.

Dat is dus toch ook de kwestie als de Conducteur op zijn apparaat niet kan zien dat "Onbeperkt reizen in het weekeind" hetzelfde is als een Weekeind vrij
Reputatie 7
Badge +4
Het is wat een complexe regeling, maar een conducteur op de ICE hoort dat te weten. Op de ICBrussel weten ook de Belgen echt prima hoe het zit.
Badge +3
Gaat wel vaker mis inderdaad.

Bij Weekend Vrij en dan een controle rond 21:00 op vrijdag krijgen conducteurs gewoon een melding over een missende incheck, want tja je zou zomaar vóór 16:00 ergens in NL vandaan gekomen zijn toch?

Dat ze dan alsnog een afwijking registreren (met alle gevolgen van dien) is te suf voor woorden, maar ze volgen in principe de regels (geen 100% afgekocht reisrecht op vrijdag, dus inchecken maar).

In hoeverre ze die (handmatige?) registratie achterwege kunnen laten om 21:00 weet ik niet.

Reageer