beantwoord

NS Flex weekendvrij, reizen naar het buitenland


Sinds vorige week reis ik met NS Flex en een weekendvrij abonnement. Komend weekend ga ik naar België. Moet ik net als voorheen in de automaat een kaartje van mijn woonplaats naar mijn bestemming in België kopen, en daarbij aangeven dat ik binnen Nederland gratis mag reizen? Waarbij ik vervolgens dus niet incheck met mijn eigen kaart, maar het kaartje uit de automaat gebruik om door de poortjes te gaan?
Kan de conducteur bij controle zien dat ik een weekendvrij abonnement op mijn eigen chipkaart heb staan, aangezien daar nu alleen het Reizen op Rekening proudct op staat?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 13 april 2018, 13:04

Ik heb een terugkoppeling mogen ontvangen!

Het komt er inderdaad op neer dat een conducteur momenteel nog niet kan zien met wat voor een NS Flex abonnement er gereisd wordt, dus er kan nog niet volledig worden gecontroleerd of de 100% korting in Nederland terecht is.We zijn druk bezig om dit wél mogelijk te maken, maar voor het moment zal de reiziger in dit soort situaties het voordeel van de twijfel krijgen. Dat houd in je met een NS Flex abonnement gewoon op dezelfde manier een internationaal ticket aanschaft als dat je zou doen met (in jouw geval, Zugführer), een regulier Weekend Vrij abonnement: Je koopt een ticket bij NS International en geeft aan 100% korting in Nederland. Je reist vervolgens op dat ticket neemt je OV-chipkaart mee maar je checkt niet in. Bij controle door een conducteur wordt het voordeel van de twijfel gegeven en wordt ervan uitgegaan dat de 100% korting in Nederland terecht is.

Wij zullen er uiteraard voor zorgen dat deze handhaving ook wordt gecommuniceerd naar onze conducteurs, maar aangezien NS Flex nog in een experimentele fase zit met slechts een paar honderd gebruikers zullen nog niet alle conducteurs hier goed van op de hoogte zijn. Het kan dus voorkomen dat er controle plaatsvindt door een conducteur die van deze handhaving nog niet op de hoogte is. Mijn bericht meenemen (uitgeprint of tonen via telefoon) kan helpen in zo'n situatie, maar ik wil wel adviseren om niet verder in discussie te gaan om verdere escalatie te voorkomen. Een conducteur heeft uiteindelijk wel het eindoordeel op dat moment. Komt het voor dat er een correctietarief wordt geregistreerd, neem dan vooral contact met ons op zodat we dit kunnen corrigeren voordat de betreffende factuur uitgevoerd wordt!
Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 2
Beste Stijn en Jouke. Op papier leest dit allemaal leuk, maar in de werkelijkheid zit dit niet zo.
Ik had enkele maanden geleden meerdere keren een NS International ticket Düsseldorf-Amsterdam met 100% korting NL: Ik had eerst Weekeind vrij normaal. Dit was geen enkel probleem.
Nu heb ik NS Flex Weekeind vrij en zeker bij 50% van de reizen ging het mis.

Vooral toen ik op een vrijdag om 19.10 in Düsseldorf ben ingestapt en rond 20.30 in Arnhem was (dus volgens ns in het weekeind) was de conducteur niet blij met mijn niet ingecheckte Chipkaart. Hij zag wel dat ik onbeperkt reizen in het weekeind heb en mijn laatste reizen alle met 0,00 € waren aangegeven.

Toch beweerde hij dat NS veel geld misloopt omdat ik niet had ingecheckt (hoe ook in Duitsland) en zei dat ik maar in Arnhem uit de trein moest om even in te checken. Hij wilde wel wachten tot dat ik weer terug in de trein was. Dit ging dus goed, maar ik voelde me wel als zwart rijder en de NS beweerd altijd dat je niet hoeft uit te stappen.

Hoe moelijk kan het zijn om een flyer te maken voor het personeel over NS Flex, de regels en hoe de Gameboy werkt.

Nu heb ik sindskost NS Flex weekeind vrij 1. klas. Dus de ICE vanuit duitsland wordt het niet meer aangezien in dan 2e klas moet reizen (Goedkoper): Maar als ik van Arnhem (dan wel ingecheckt) naar Amsterdam ga, mag ik dan in de ICE 1e klas gaan zitten? Ik was vrijdag avond 22.15 in Arnhem. 22.30 kwam de ICE, 22.32 de NS Intercity. Aangezien de ICE alleen 5 minuten sneller is en ik geen zin in gezeik had heb ik de NS Intercity maar gepakt.

NS Flex is leuk in Nederland maar internationaal levert dit op nederlandse bodem teveel gedoe op, helaas.
Reputatie 7
Badge +4
Als u in Arnhem incheckt met uw eerste klas weekendvrij vrijdags na half zeven 's avonds, mag u in de eerste klas met de ICE. Strikt genomen is het dan een gewone binnenlandse reis en u mag met de ICE meereizen als binnenlandse trein. U bent ook geen toeslag verschuldigd met een Weekendvrij abonnement.

Als u een tweedeklaskaartje naar Amsterdam heeft en 100 procent korting voor het Nederlandse traject, dan is een eerste klas Weekendvrij daar ook de dekking voor. Inchecken is wel het meest zeker maar eigenlijk een beetje waanzin. U reist eerste klas tegen nultarief en uw chipkaart is het bewijs. In Nederland wordt niet-inchecken dan doorgaans niet beboet. De conducteur zou u een eersteklas plaats behoren toe te staan in Nederland. Het is met een klassiek abonnement wel beter te zien, eigenlijk zou dat bij Flex aangepast moeten worden dat het ook zo is. Feitelijk bent u er het slachtoffer van dat het niet snel is op te vragen en de conducteur de juiste skills er niet voor heeft.

Ik heb vanaf Frankfurt wel eens een tweedeklaskaartje moeten kopen omdat de eerste klas vol zat tot Dusseldorf, en ben toen ik in Nederland was gewoon verhuisd. Ik heb klassiek Dalvrij eerste klas.

Bij de controle was het geen probleem. Mogelijk hielp het dat ik een senior was en strak in het pak. hij had eerbied voor mijn grijze haren.. 😉 Het was overigens een stuk goedkoper, dat is wel zo, maar ik was blij dat ik eerste klas kon zitten, in de ICE is dat zeer comfortabel.


NS moet dit echt verbeteren. Het is voor Flex niet goed geïmplementeerd.|Nogmaals: met een incheck in Arnhem bent u er natuurlijk wel van af en is er geen gedoe.
Reputatie 2
U bent geen toeslag verschuldigd met een Weekendvrij abonnement.

Dat is dus toch ook de kwestie als de Conducteur op zijn apparaat niet kan zien dat "Onbeperkt reizen in het weekeind" hetzelfde is als een Weekeind vrij
Reputatie 7
Badge +4
Het is wat een complexe regeling, maar een conducteur op de ICE hoort dat te weten. Op de ICBrussel weten ook de Belgen echt prima hoe het zit.
Badge +3
Gaat wel vaker mis inderdaad.

Bij Weekend Vrij en dan een controle rond 21:00 op vrijdag krijgen conducteurs gewoon een melding over een missende incheck, want tja je zou zomaar vóór 16:00 ergens in NL vandaan gekomen zijn toch?

Dat ze dan alsnog een afwijking registreren (met alle gevolgen van dien) is te suf voor woorden, maar ze volgen in principe de regels (geen 100% afgekocht reisrecht op vrijdag, dus inchecken maar).

In hoeverre ze die (handmatige?) registratie achterwege kunnen laten om 21:00 weet ik niet.
Ik heb NS flex met weekend vrij. Twee weken terug in weekend met NS flex gereisd naar Antwerpen de Belgische conducteur gaf aan dat hij (idd) mijn abonnement niet kon zien en heeft zonder mij dit te melden een Intercity direct toeslag laten betalen (blijkbaar kunnen ze dit met hun apparaat). Die communicatie is dus blijkbaar niet zo goed doorgekomen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik vraag me dan af hoe u naar Antwerpen reisde. Normaal gaat dat met een internationaal kaartje naar Antwerpen, wellicht met korting voor Nederland. In dat geval betaalt u nooit een toeslag voor de Intercity Direct, die wordt tussen Schiphol en Rotterdam bij een internationaal kaartje niet berekend. Het is denkbaar Dat de Belgische conducteur uw recht op korting met een internationaal kaartje op de Flexkaart niet te voorschijn kon toveren. In dat geval wordt er echter nog steeds geen ICDirect-toeslag in rekening gebracht.
Heeft u tot Breda met een Flexabonnement gereisd, dat moet u de toeslag wel betalen. Dat is ook zo als u een internationaal kaartje vanaf Breda naar Antwerpen heeft.
Badge +3
Ik kan me nog voorstellen dat als je (ingecheckt met je ov-chipkaart) in een ICd tussen Schiphol en Rotterdam gecontroleerd wordt en een internationaal kaartje kunt tonen (vanaf Breda), dat men de registratie voor de missende toeslag achterwege laat...

Maar met Flex vragen ze meestal niet zo ver door want "laat het systeem het maar uitzoeken" en dat kost inderdaad €10 dan.

Bij Business Cards (net als Flex is dat gewoon Reizen op Rekening) is het volgens mij zelfs protocol om de reiziger geen vragen te gaan stellen bij 'afwijkingen', en het het systeem zijn werk te laten doen.
Ik vraag me dan af hoe u naar Antwerpen reisde. Normaal gaat dat met een internationaal kaartje naar Antwerpen, wellicht met korting voor Nederland. In dat geval betaalt u nooit een toeslag voor de Intercity Direct, die wordt tussen Schiphol en Rotterdam bij een internationaal kaartje niet berekend. Het is denkbaar Dat de Belgische conducteur uw recht op korting met een internationaal kaartje op de Flexkaart niet te voorschijn kon toveren. In dat geval wordt er echter nog steeds geen ICDirect-toeslag in rekening gebracht.
Heeft u tot Breda met een Flexabonnement gereisd, dat moet u de toeslag wel betalen. Dat is ook zo als u een internationaal kaartje vanaf Breda naar Antwerpen heeft.

Ik had gewoon via NS internationaal een kaartje gekocht, met 100% korting op het Nederlandse traject (via Utrecht-Rotterdam richting Antwerpen). Met de QR code van de ticket was ik ingecheckt in Utrecht. Bij de controle door een Belgische conducteur werd naar mijn kaart gevraagd, aangezien ik NS flex heb, was daarop niks te zien. Een week later toen ik de rekening ontving van mijn abonnement, zag ik dat de betreffende conducteur een "correctie toeslag had afgeschreven" Ik heb hiervan melding gemaakt bij NS internationaal, maar daar nog geen reactie op ontvangen.

Reputatie 5
Je hebt twee opties. Je reist tot het grens station met je OV chipkaart en koopt daar een kaartje voor belgie. Of je koopt een kaartje vanaf je woonplaats met 100% korting in NL en je neemt je ov chipkaart mee als bewijs van je abonnement.
En dan is de boeiende vraag, geldt een OV-chipkaart met NS Flex 'Reizen op Rekening' als bewijs. Immers, het abonnement hoeft niet fysiek op de kaart te staan om geldig te zijn, want verrekening in de backoffice.
Reputatie 5
Een weekendretour met een Belgische automaat heeft 50% korting dus dat is in de meeste gevallen voordeliger.
En dan is de boeiende vraag, geldt een OV-chipkaart met NS Flex 'Reizen op Rekening' als bewijs. Immers, het abonnement hoeft niet fysiek op de kaart te staan om geldig te zijn, want verrekening in de backoffice.
Deze vraag houdt me inderdaad het meest bezig, met NS Flex staat er immers geen abbonnement "fysiek" op mijn kaart.
Reputatie 5
En dan is de boeiende vraag, geldt een OV-chipkaart met NS Flex 'Reizen op Rekening' als bewijs. Immers, het abonnement hoeft niet fysiek op de kaart te staan om geldig te zijn, want verrekening in de backoffice.
Deze vraag houdt me inderdaad het meest bezig, met NS Flex staat er immers geen abbonnement "fysiek" op mijn kaart.

Dat kan je het beste tot het grensstation reizen met je OV chipkaart.
Deze vraag houdt me inderdaad het meest bezig, met NS Flex staat er immers geen abbonnement "fysiek" op mijn kaart.
Vind hem goed bedacht, had er zelf nog niet over nagedacht. Even los van praktische oplossingen om gedoe te voorkomen ben ik érg nieuwsgierig of een moderator hier intern navraag naar kan doen 🙂
Ik ben ook benieuwd, het liefst check ik niet nog een keer uit aan de grens en blijf ik op het grensstation gewoon in de trein zitten.
Badge +3
Een weekendretour met een Belgische automaat heeft 50% korting dus dat is in de meeste gevallen voordeliger.
Staat er al een NMBS automaat in Breda?
Reputatie 5
Een weekendretour met een Belgische automaat heeft 50% korting dus dat is in de meeste gevallen voordeliger.
Staat er al een NMBS automaat in Breda?

Nog niet maar wel in Roosendaal.
Reputatie 4
Breda krijgt voorlopig geen NMBS automaat of voordelige binnenlandse tarieven, daarover is niets vastgelegd in de beheersovereenkomst met de Belgische staat.
Goedemiddag Zugführer en welkom op het NS Serviceforum!

Dit is een hele goeie vraag waar ik helaas nog geen antwoord op kan geven! Zoals jij en Henk_NL al aangeven is de manier waarop het NS Flex abonnement werkt het voornaamste knelpunt.
En dan is de boeiende vraag, geldt een OV-chipkaart met NS Flex 'Reizen op Rekening' als bewijs. Immers, het abonnement hoeft niet fysiek op de kaart te staan om geldig te zijn, want verrekening in de backoffice. Deze vraag houdt me inderdaad het meest bezig, met NS Flex staat er immers geen abbonnement "fysiek" op mijn kaart. Een conducteur ziet inderdaad niet wat voor een NS Flex abonnement je hebt, maar enkel dat er Reizen op Rekening op de kaart staat. De suggestie van Melvinhage, om gewoon met je OV-chipkaart te reizen tot aan het grensstation en vandaar gebruik te maken van een Internationaal ticket is uiteraard een optie, maar het lijkt mij niet de bedoeling dat je met een NS Flex abonnement geforceerd wordt om via deze methode te reizen.

Ik zal hiervoor contact op nemen met de specialisten omtrent het NS Flex abonnement om te kijken hoe dit opgelost kan worden. Zodra ik meer weet zal ik dat hier plaatsen. Bedankt voor het opmerken!
Alvast bedankt voor het uitzoeken! Sowieso heb ik in principe recht om tot aan de grens gratis te reizen lijkt me, dus ook met uitchecken op het laatste station voor de grens is het niet helemaal gecovered, tenzij ik vol tarief betaal voor het stuk tot aan de grens. Zal niet om een heel groot prijsverschil gaan, maar het lijkt toch niet helemaal te kloppen.
Toch nog even praktisch, nu het weekend langzaam maar zeker in zicht begint te komen. Ik koop het liefst een kaartje met 100% korting in Nederland, kan in Breda wel even de trein uit om uit te checken, maar hoe bewijs ik dan dat ik tot aan de grens gratis mag reizen? Factuur maar even uitprinten, of zo? Daar staat immers op dat ik in heel april onbeperkt mag reizen in het weekend.
Reputatie 7
Badge +3
Heeft niemand bij NS de vraag gesteld hoe NS Flex zou moeten werken bij grensoverschrijdend verkeer voordat het werd geïntroduceerd? Waarom komen die vragen pas nu aan de orde?
Ik heb een terugkoppeling mogen ontvangen!

Het komt er inderdaad op neer dat een conducteur momenteel nog niet kan zien met wat voor een NS Flex abonnement er gereisd wordt, dus er kan nog niet volledig worden gecontroleerd of de 100% korting in Nederland terecht is.We zijn druk bezig om dit wél mogelijk te maken, maar voor het moment zal de reiziger in dit soort situaties het voordeel van de twijfel krijgen. Dat houd in je met een NS Flex abonnement gewoon op dezelfde manier een internationaal ticket aanschaft als dat je zou doen met (in jouw geval, Zugführer), een regulier Weekend Vrij abonnement: Je koopt een ticket bij NS International en geeft aan 100% korting in Nederland. Je reist vervolgens op dat ticket neemt je OV-chipkaart mee maar je checkt niet in. Bij controle door een conducteur wordt het voordeel van de twijfel gegeven en wordt ervan uitgegaan dat de 100% korting in Nederland terecht is.

Wij zullen er uiteraard voor zorgen dat deze handhaving ook wordt gecommuniceerd naar onze conducteurs, maar aangezien NS Flex nog in een experimentele fase zit met slechts een paar honderd gebruikers zullen nog niet alle conducteurs hier goed van op de hoogte zijn. Het kan dus voorkomen dat er controle plaatsvindt door een conducteur die van deze handhaving nog niet op de hoogte is. Mijn bericht meenemen (uitgeprint of tonen via telefoon) kan helpen in zo'n situatie, maar ik wil wel adviseren om niet verder in discussie te gaan om verdere escalatie te voorkomen. Een conducteur heeft uiteindelijk wel het eindoordeel op dat moment. Komt het voor dat er een correctietarief wordt geregistreerd, neem dan vooral contact met ons op zodat we dit kunnen corrigeren voordat de betreffende factuur uitgevoerd wordt!
Dank voor het terugkoppelen, mocht het niet goed gaan zal ik mij weer melden 😉

Reageer