beantwoord

NS Flex wijziging terugdraaien

Ik heb zojuist mijn NS Flex abonnement "per ongeluk" omgezet van Weekend Vrij naar Dal Voordeel, want ik wilde dat eigenlijk pas aan het eind van deze maand doen. Overal staat dat je "elke maand" je abonnement kunt wijzigingen, dus ik ging er vanuit dat dat pas aan het eind van deze betaalperiode in zou gaan. Nergens bij het omzetten staat dat de wijziging per direct in zal gaan. Maar nu zit ik dus met een Dal Voordeel abonnement, terwijl ik komend weekend nog met Weekend Vrij wil reizen. Ik kan dat zelf nergens meer terugdraaien zo te zien, zou een van de moderators daar naar kunnen kijken? Daarnaast zou het handig zijn als er explicieter uitgelegd wordt dat een nieuw abonnement direct in gaat, of nog beter: dat de reiziger zelf kan kiezen per wanneer het nieuwe abonnement in gaat...
icon

Beste antwoord door Jouke NS 18 juni 2018, 10:34

Wat balen Zugführer dat je de aanpassing van je abonnement te vroeg hebt doorgevoerd. Je kunt het beste contact opnemen met onze Klantenservice. In sommige gevallen is het mogelijk om uit coulance de wijziging terug te draaien.

Wat betreft het aanvragen van wijzigingen in de toekomst. NS Flex zit nog steeds in een pilot fase. Dat betekend ook dat er nog wijzigingen mogelijk zijn voor de wijze waarop dit product werkt. Wellicht wordt dit nog aangepast. Ik ga er in elk geval melding van maken dat deze wens onder reizigers bestaat.

Edit door Stijn NS: Vooralsnog blijft de NS Community dé plek voor vragen omtrent het NS Flex abonnement, omdat de Moderators getraind zijn in dit product. Mocht je hier een vraag of probleem mee hebben, kijk dan eerst even bij de al bestaande NS Flex topics of de oplossing voor het probleem daar al is geopperd. Zo niet, start dan een nieuw topic of plaats een reactie in het NS Flex Hoofdtopic!
Bekijk origineel

23 reacties

Badge +3
Een wijziging gaat -als je vorige abonnement al langer dan een maand loopt- inderdaad direct in, waarna je weer minimaal een maand moet wachten voordat je het opnieuw kunt wijzigen.
Oeps, waar ik Dal Vrij schreef moest Dal Voordeel staan, heb de originele post aangepast.
Hoe langer ik er over nadenk hoe vreemder ik het vind dat je niet zelf een nieuwe ingangsdatum kunt kiezen. Stel dat ik per 18 juli weer een nieuw abonnement wil kan ik dat die dag pas regelen, want de komende maand kan ik niets wijzigen. Het zou toch praktisch zijn als je op tijd kan doorgeven met welk abonnement je een volgende maand wil gaan reizen.
Badge +3
Dan pas ik mijn reactie ook even aan :P

Op dit moment is wijzigen op de dag zelf inderdaad de enige optie. Wellicht dat hier in de toekomst nog verandering in komt, want je bent niet de enige met die wens. Op zich zou je de wijziging per 18 juli al eerder door moeten kunnen geven, want je eerste maand Dal Voordeel loopt immers toch verplicht door tot die datum...
Wat balen Zugführer dat je de aanpassing van je abonnement te vroeg hebt doorgevoerd. Je kunt het beste contact opnemen met onze Klantenservice. In sommige gevallen is het mogelijk om uit coulance de wijziging terug te draaien.

Wat betreft het aanvragen van wijzigingen in de toekomst. NS Flex zit nog steeds in een pilot fase. Dat betekend ook dat er nog wijzigingen mogelijk zijn voor de wijze waarop dit product werkt. Wellicht wordt dit nog aangepast. Ik ga er in elk geval melding van maken dat deze wens onder reizigers bestaat.

Edit door Stijn NS: Vooralsnog blijft de NS Community dé plek voor vragen omtrent het NS Flex abonnement, omdat de Moderators getraind zijn in dit product. Mocht je hier een vraag of probleem mee hebben, kijk dan eerst even bij de al bestaande NS Flex topics of de oplossing voor het probleem daar al is geopperd. Zo niet, start dan een nieuw topic of plaats een reactie in het NS Flex Hoofdtopic!
Dank Stijn voor deze aanvulling, de klantenservice verwees me in eerste instantie terug naar het forum, maar kreeg het uiteindelijk toch voor elkaar de wijziging zelf terug te draaien. Nu kan ik echter de komende 30 dagen mijn abonnement weer niet veranderen, terwijl ik vóór mijn vakantie graag over zou willen stappen op een dal voordeel abonnement...
Vooralsnog verloopt mijn eerste ervaring met de Flex-factor van NS Flex nog niet bepaald soepel 🙂
Ik wil inmiddels wél graag mijn abonnement omzetten naar een Dal Voordeel abonnenement in plaats van een Weekend Vrij abonnement, maar dat kan ik nu dus niet zelf doen omdat de periode van 30 dagen sinds de laatste wijziging (die in de praktijk dus geen wijziging was) nog niet voorbij is. Kan ik daar een moderator hier voor benaderen of moet dat weer via de klantenservice?
Je mag mij wel even een privébericht sturen met je NAW-gegevens en geboortedatum, dan ga ik kijken wat ik voor je kan doen!
Badge +3
In een van de andere topics staat dat het op zich (nog) gewoon toegestaan is om meerdere Flex abonnementen te hebben, dus je Dal Voordeel kan je gewoon bestellen. De bijbehorende ov-chipkaart is gratis. Het is niet de bedoeling om kaarten te gaan 'hamsteren' maar twee was geen probleem.

De ingangsdatum voor een abonnement op een nieuwe kaart is 7 dagen na de besteldatum, dus als je er de 18e mee wilt gaan reizen moet je het op of voor de 11e bestellen.
Ik ga er van uit dat NS Klantenservice uit coulance in bijzondere gevallen óók
binnen 30 dagen een handmatige wijziging van je Flex abonnement kan uitvoeren.
Het punt is meer dat ik juist géén Weekend Vrij wil als ik op vakantie ben (een van de redenen dat ik NS Flex in eerste instantie heb aangevraagd), ik kan mijn abonnement ook omzetten naar een Weekend Vrij + Dal Voordeel, er is geen reden om een extra ov-chipkaart te gaan gebruiken.
Ik ga er van uit dat NS Klantenservice uit coulance in bijzondere gevallen óók
binnen 30 dagen een handmatige wijziging van je Flex abonnement kan uitvoeren.

Dat lukte de andere kant op ook, dus ik neem aan dat het nu ook geen probleem zal zijn. Ik snap nu hoe het systeem werkt: na 30 dagen kun je op elk moment met onmiddelijke ingang je abonnement aanpassen, waarna het resterende abonnementsgeld verrekend wordt op de volgende factuur. Toen ik een dag of 20 geleden per ongeluk mijn abonnenement al omzette ging ik er vanuit dat het pas aan het eind van de maand in zou gaan, omdat de suggestie gewekt wordt dat je steeds abonnenmentsblokjes van een maand "koopt"
Hoe het systeem in werkelijkheid werkt is overigens wel klantvriendelijker, maar dan moet dat wel duidelijker gecommuniceerd worden in mijn ogen.
@Zugführer Kon je na het starten van je Flex abonnement
al binnen 30 dagen de 1e wijziging zelf online doorgeven?
Nee, als je een eerste Flex abonnement afsluit kun je na 30 dagen een eerste wijziging doorgeven. Dat vond ik toen al vreemd, maar het idee is dus dat je op dag 30 een nieuw abonnenement in kan stellen. Niet ideaal, want stel dat ik na de eerste maand een nieuw abonnement wil kan ik dat op die dag pas regelen, terwijl het praktischer zou zijn als ik een week van tevoren al door had kunnen geven dat ik met ingang van de volgende maand wil overstappen op een ander abonnement. Maar dat schijnt een wens van meer mensen te zijn waar aan wordt gewerkt, kwam eerder in dit topic al aan het licht.
Je mag mij wel even een privébericht sturen met je NAW-gegevens en geboortedatum, dan ga ik kijken wat ik voor je kan doen!
Ik heb de gegevens in een PB gezet, kun je nog even voor me kijken?
Of een andere moderator misschien? Toch een beetje jammer als er nog een dag overheen gaat.
Badge +3
De wens om voor het eind van de (eerste) maand alvast aan te kunnen geven dat je wilt wisselen is groot maar dat kan dus pas op de datum zelf.

Dat leidt tot administratieve rompslomp, want een Flex abonnement met ingangsdatum 10-07 kan je niet op 09-08 of per 10-08 van tevoren wijzigen, maar pas op 10-08 zelf.

En dan is de volgende maand al ingegaan dus moet er weer van alles verrekend worden. In de huidige situatie (geen Flex) betaal je dan overigens alsnog t/m 09-09 terwijl je dat bij Flex wel verrekend krijgt.

Onhandig dus (op zijn minst). Een wijzigingsdatum ergens in de toekomst kiezen (zoals het nu werkt zonder Flex) is nog meer welkom.

Op dit moment kan ik bijv. een week voor de maandelijkse einddatum online regelen of bellen dat ik na die datum iets wil stopzetten of wijzigen. Die wijziging haal ik dan op bij een automaat (zodat ook mijn kaart dat weet) en wordt bijv. mijn Dal Voordeel keurig per 10-08 gestopt en kan ik zonder verder iets te doen er nog mee reizen.

Bij NS Flex zou dat nog veel makkelijker moeten zijn, want alle wijzigingen zijn administratief (in de backend) en hoef je helemaal niet meer op een kaart te laden of te bevestigen. Een week van tevoren lijkt me een goede optie.
Exact, dat voelt ook een stuk logischer, nu zou ik op de dag dat ik een nieuw weekend abonnement in wil laten gaan 's ochtends voor ik in de trein stap naar de website moeten gaan om dat te regelen. Bovendien voorkom je dan een fout zoals ik dus twee weken geleden maakte, als je zelf de ingangsdatum kunt selecteren.
Ik vraag het nog maar een keer, kan een moderator even voor mij kijken of het mogelijk is handmatig mijn Flex abonnement om te zetten naar Dal Voordeel ipv Weekend Vrij? Ik zou dat graag geregeld hebben voor ik morgen op vakantie ga, beetje zonde om te betalen voor een weekendabonnement als ik de weekenden niet hier ben. Of moet ik het alsnog via de klantenservice proberen te regelen? Dan moet ik de heleboel nog een keer uitleggen, dus heeft niet mijn voorkeur.
@Denice NS , ben je nog online? 😉 (CC: @Chiel NS @Jouke NS @Miriam NS )
Ik heb het net toch maar via de Klantenservice geprobeerd, maar die geven aan dat ik alleen zelf het abonnement om kan zetten, geen idee waarom, maar ik kan het dus pas over een week en dan ben ik op vakantie (wederom een reden waarom het niet handig is dat je niet van tevoren je abonnement om kan zetten, want over een week heb ik waarschijnlijk geen computer met internet in de buurt). Geen idee of de moderators hier andere ingangen hebben dan de klantenservice, maar als niemand het kan omzetten wil dat dus zeggen dat ik de komende maand voor een weekend vrij abonnement betaal terwijl ik er niets aan heb, want ik ben niet in Nederland. Dat je van abonnement kan wisselen was nou net de reden dat ik voor NS Flex koos, beetje jammer allemaal.
Ik ben even naar Chiel gelopen en hij heeft gelukkig nog even tijd om dit in orde te maken, Zugführer. Hij zal je waarschijnlijk zo een privébericht sturen.
Hartelijk dank, het is inderdaad geregeld inmiddels.
Dat is fijn om te lezen. Bedankt voor de terugkoppeling.

Reageer