beantwoord

NS Flex zonder abo 'ieder moment stopzetten'

Van NS Flex Dal Vrij stapte ik op 13 feb naar NS Flex zonder abonnement omdat ik 2 weken niet met de trein hoefde. Onder ‘Veelgestelde vragen NS Flex’ én onder ‘NS Flex (tijdelijk) pauzeren’ staat op ns.nl expliciet: ‘NS Flex Zonder Abonnement kun je op ieder moment wijzigen naar een NS Flex-abonnement’.

Helaas: ik wilde op 28 feb van NS Flex zonder abo terug naar NS Flex Dal Vrij, want dat kan ‘op ieder moment’ -- MAAR nee hoor, dat kon niet, ik kreeg de mededeling dat ik moest wachten tot ‘de maand voorbij’ is. Ik heb met drie klantenservicemedewerkers gebeld, geen van hen kon mij dit uitleggen.

Kan iemand mij dit via deze weg uitleggen? Met veel dank, ej88

icon

Beste antwoord door Sascha NS 1 maart 2021, 19:38

De tekst op de website is dubieus. Dat heb ik eerder vandaag n.a.v. dit topic reeds bekend gemaakt bij het team van de website. Het is gewoon mogelijk om, via je Mijn NS-account, binnen de maand een ‘zonder abonnement’ variant om te zetten naar een betaalde variant. Dit wordt actief gecommuniceerd via de Klantenservice als iemand overstapt naar ‘zonder abonnement’. Waarom dit bij jou niet mogelijk was durf ik niet te zeggen. Sorry! De mogelijkheid is er nog niet bijster lang. De collega die je telefonisch sprak is hier misschien nog niet van op de hoogte gebracht.

'Coulance’ is natuurlijk een vreemde noemer op het moment dat je een abonnement wil upgraden en dat niet lukt. Binnen een maand downgraden, dat zou coulant zijn. Bij upgraden is dat wat mij betreft niet het geval.

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 3

Van NS Flex Dal Vrij stapte ik op 13 feb naar NS Flex zonder abonnement omdat ik 2 weken niet met de trein hoefde. Onder ‘Veelgestelde vragen NS Flex’ én onder ‘NS Flex (tijdelijk) pauzeren’ staat op ns.nl expliciet: ‘NS Flex Zonder Abonnement kun je op ieder moment wijzigen naar een NS Flex-abonnement’.

Helaas: ik wilde op 28 feb van NS Flex zonder abo terug naar NS Flex Dal Vrij, want dat kan ‘op ieder moment’ -- MAAR nee hoor, dat kon niet, ik kreeg de mededeling dat ik moest wachten tot ‘de maand voorbij’ is. Ik heb met drie klantenservicemedewerkers gebeld, geen van hen kon mij dit uitleggen.

Kan iemand mij dit via deze weg uitleggen? Met veel dank, ej88

dat is vreemd inderdaad jij zegt dat van ns flex dal vrij naar ns flex zonder dan kan op iedere moment weer terug naar ns dal vrij anders kan beste via twitter even vragen om het omzetten want normaal gesproken hoef je geen maand te wachten

Badge +3

Ik had een maandje terug precies hetzelfde, was een bug volgens degene die ik aan de telefoon kreeg maar de klantenservice kan het ook voor je aanpassen, dus drie keer bellen was niet nodig geweest.

Het omgekeerde kan in sommige gevallen ook, wegens 2 weken bedenktijd. Dat krijg je ook te zien bij het (opnieuw) wisselen van geen abonnement naar Dal Vrij. Je zou dan het hele abonnementsgeld terug krijgen (en de gemaakte reizen moeten betalen volgens een vorige abonnement of tegen voltarief), maar je krijgt het abonnement naar rato terug en je gemaakte reizen zijn dan volgens bijv. Dal Vrij.

Zoals Robert B aangeeft moet dit een bug zijn geweest. Op navraag zijn er geen verstoringen in deze functionaliteit geweest. Wel vreemd om te lezen dat geen van de 3 collega’s die je hebt gesproken heeft aangeboden om het alsnog te regelen. Mijn excuses hiervoor.

Moet een bug zijn ‘geweest’? Die zat er dan afgelopen zondag 28 februari nog in. 
De servicemedewerker die ik vandaag aan de lijn had (1 maart) zei dat wat onder Veelgestelde vragen stond (‘je kunt Flex zonder abo elk moment wisselen’) fout was, en dat ‘als ik goed keek’ bij NS Flex zonder abo duidelijk staat dat je, eenmaal naar Flex zonder abo overgestapt, pas na een maand weer kunt wisselen. Overigens heeft ze me als een soort coulance de stap terug naar Flex Dal Vrij toch laten maken. Dus, Sascha van NS, hoe zit het nou? Doe er wat aan.

Badge +3

Ernstig, want als je wegens die ‘bug’ (het is geen foute info!) NS Flex zonder abonnement niet binnen een maand kunt aanpassen naar Dal Vrij en zij dat voor je doen heeft dat niets met coulance te maken natuurlijk!

Mijn situatie was een testcase die ging over zowel dat wisselen binnen een maand én het binnen 2 weken (bedenktijd) kunnen terugdraaien van een wisseling naar een betaald abonnement.

Zie een ander topic daarover, heb het zo 1, 2 3 niet bij de hand.. ga even graven straks in mijn eigen reacties.

De tekst op de website is dubieus. Dat heb ik eerder vandaag n.a.v. dit topic reeds bekend gemaakt bij het team van de website. Het is gewoon mogelijk om, via je Mijn NS-account, binnen de maand een ‘zonder abonnement’ variant om te zetten naar een betaalde variant. Dit wordt actief gecommuniceerd via de Klantenservice als iemand overstapt naar ‘zonder abonnement’. Waarom dit bij jou niet mogelijk was durf ik niet te zeggen. Sorry! De mogelijkheid is er nog niet bijster lang. De collega die je telefonisch sprak is hier misschien nog niet van op de hoogte gebracht.

'Coulance’ is natuurlijk een vreemde noemer op het moment dat je een abonnement wil upgraden en dat niet lukt. Binnen een maand downgraden, dat zou coulant zijn. Bij upgraden is dat wat mij betreft niet het geval.

Badge +3

Zie hier (bijna 3 maanden geleden) en ik had er nog eentje, waarin @Erryt NS  mij uiteindelijk bedankte voor de 19 cent die ik uiteindelijk toch moest betalen ondanks het herroepingsrecht. 

Reputatie 3

Dit probleem speelt al wat langer inderdaad. Had half januari DalVoordeel toch maar uitgezet (eigenlijk al veel langer niet gebruikt, maar echt duur is dat abonnement nou ook niet). Ik kon Flex zonder abonnement daarna begin februari niet wijzigen en kreeg dezelfde foutmelding als ej88. 

Uiteindelijk is die bug toen niet opgelost, maar ik heb een andere kaart gebruikt om WeekendVrij aan te zetten. 

Kortom, Sascha NS, het loopt nog niet allemaal als gewenst, maar wel veel dank voor je inzet! NB Ik heb dus in totaal drie servicemedewerkers gesproken die dit niet wisten. Er komt nog bij dat ze erg slecht te verstaan waren, alledrie, en duidelijk van hun stuk gebracht door mijn verhaal. Okay, ik zal het toevallig slecht getroffen hebben. Ik heb vanmiddag tegen nr3 gezegd: maar het is toch vreemd dat ik terug wil upgraden en dat dat niet kan? Ze zei plusminus dat ik beter moest lezen… Nou ja, ik neem aan dat dit allemaal weer goed gaat komen.
En nog iets, hieraan verwant: bij de info over NS Flex abo’s en Veelgestelde vragen staat dat je kunt “pauzeren”. Maar weet je, in Mijn NS zoek je naar “pauzeren” maar dat komt nergens terug. Wel ‘je abo wijzigen”, en dan komt er een heel document waar je vinkjes moet zetten en allerlei voorwaarden en mails en gefelicteerd met je abo… Beetje verwarrend voor de gewone burger als je alleen maar wilt “pauzeren”. Vind je niet?

Badge +3

Dit probleem speelt al wat langer inderdaad. Had half januari DalVoordeel toch maar uitgezet (eigenlijk al veel langer niet gebruikt, maar echt duur is dat abonnement nou ook niet). Ik kon Flex zonder abonnement daarna begin februari niet wijzigen en kreeg dezelfde foutmelding als ej88. 

Uiteindelijk is die bug toen niet opgelost, maar ik heb een andere kaart gebruikt om WeekendVrij aan te zetten. 

Dat lukte mij ook, maar via de klantenservice (telefoon, 3 minuten) was het geen enkel probleem om het ook te laten doen op een kaart die nog geen maand op Basis stond.

De info op de site klopt dus, Flex Basis (zonder abonnement) kan je altijd weer wisselen, alleen lukt dat je zelf niet binnen een maand na een vorige wissel en moet de klantenservice dat dus even voor je doen, totdat het opgelost is.

Voordat er Flex was lukte of kon dat ook altijd wel, in een lopend contractjaar een upgrade doen, of een trajectwissel… Zat je er wel weer ‘een jaar aan vast’, maar dat is sinds de komst van Flex dus achterhaald, en was bij Reizen op Rekening (traject vrij) volgens mij al nooit een probleem, dan betaalde je hooguit nog wat extra tot de maandelijkse factuurdatum.

Dag, ik hoor nu weer van een NS-service-medewerker (v) dat je dus niet (niet) van Flex Basis naar Flex Dal Vrij kunt wisselen binnen een maand nadat je de vorige wissel (naar Flex basis dus) hebt gemaakt. Maar vooruit, en daar had je het weer, uit ‘coulance’ willen we dat soms wel doen, via de klantenservice, maar het kan in principe niet. Maar is dat coulance, vroeg ik, als je NB wilt upgraden? Affijn, weer dat gesprek. Dat op de NS-site onder Veelgestelde Vragen 2x staat dat je vanuit Flex Basis altijd kunt wisselen. Momenteel gaat het niet, maar dat dit (zie boven) een ‘bug’ is. “Oh, is dat zo? Staat het op de site dat het altijd kan? Dat zal ik eens navragen. Maar we kunnen niet aan een stuk door bljven wisselen, dat is de bedoeling niet.” Jawel, maar de propaganda van NS over de Flex-abo’s dan? Dat het zo makkelijk is, zo flexibel… 
Nu al maanden zit ik in deze spagaat, wanneer gaat NS dit definitief oplossen?  

Vanuit NS Flex zonder abonnement moet het op ieder gewenst moment mogelijk zijn om over te stappen op een betaalde variant. Als dat niet lukt via Mijn NS om welke reden dan ook, dan moet dat gewoon mogelijk zijn via de Klantenservice. Op het moment je bent overgestapt op een betaalde variant, dan loopt dat betaalde abonnement binnen NS Flex ten minste één maand door en daarna is wijzigen naar een ander of naar geen abonnement weer dagelijks mogelijk. 

Ik begrijp dat je op 28 februari NS Flex Dal Vrij weer hebt laten activeren, correct? Dan loopt dit door tot ten minste 28 maart. Als je op 28 maart wijzigt naar NS Flex zonder abonnement, dan moet het mogelijk zijn om op 29 maart alweer een betaalde variant te activeren voor ten minste 1 maand. 

Reageer