Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12275 reacties
Gisteren zag ik in de Amsterdamse metro reclame voor GVB Flex. Ook hiermee kun je vanaf 2019 op rekening reizen met het openbaar vervoer. Je kunt dan kortingsabonnementen krijgen voor reizen met GVB maar dan weer niet voor de trein.
https://gvb-online.nl/flex/


Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?

242 reacties

De lol kan beginnen :blush:

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je als trouwe volger al het exclusieve GVB OV-chipkaart hoesje aangevraagd voor je verzameling? :laughing:

Absoluut, verzamelen doe ik niet maar met zo’n tenenkrommend opschrift verdient dat toch een plekje. 

Het is misschien wat aan de vroege kant om inhoudelijk over GVB Flex te beginnen, maar toch een paar dingen die mij zo snel opvallen.

 

Het GVB lijkt in ieder geval nagedacht te hebben over treinreizigers, dat is positief, het staat op de agenda dus. In het bestelproces is er een keuze wat betreft treinreizen. 

Sinds de OV-chipkaart voor treinvervoer werkt is er al een scheiding in reisproducten. Bij o.a. de Businesscard was dat al zichtbaar, die bevat een product trein en een product BTM. Deze scheiding bij het GVB lijkt dus eenvoudig te implementeren, je zet het product voor treinreizen wel/niet op de kaart afhankelijk van bovenstaande keuze.

Vraagstuk waar ik dan toch mee zit is in hoeverre producten kunnen stapelen. Wat gaat er gebeuren wanneer, zeg, Arriva en de RET ook Flex-producten gaan aanbieden? Gaat de backoffice naderhand vervoerder-overstijgend bepalen welk product het voordeligst is voor de klant en dat tarief factureren? Of wordt het dan toch gedoe met meerdere OV-chipkaarten?

Daarnaast, als iedere vervoerder haar eigen Flex-feestje gaat houden, kom ik toch graag terug op het punt van de “one-stop shop”. Zelf reis ik (relatief) veel met Keolis, NS, GVB en RET. Moet ik straks met al deze partijen een Flex-overeenkomst sluiten om een kortingsabonnement te kunnen nemen? Dat is niet bepaald Flex en een administratieve rompslomp.

Laten we positief afsluiten, ik ben groot voorstander van het concept Flex. Heden ten dage zou er veel meer interactie met een backoffice mogelijk moeten zijn om het voor de klant een stuk gebruiksvriendelijker en goedkoper te maken. Wat mij betreft wordt dit model steeds gangbaarder, samen met de introductie van andere kaarten en dergelijke, maar wel op een manier waarbij de oude meuk op termijn uitgefaseerd kan worden.

GVB heeft laten weten dat een GVB flex abonnement met korting het OV abonnement bij NS flex (met daluren) ‘overruled’.

Met twee aanbieders zal dat nog niet zo’n uitdaging zijn inderdaad, het GVB abonnement kan het NS abonnement in principe altijd overrulen aangezien NS geen BTM-abonnement aanbiedt. Het wordt interessant wanneer een andere BTM-partij dit ook gaat doen.

Badge +3

Als de BTM vervoerders eerst naar hun eigen producten kijken en daarna terugvallen op NS Flex (of op saldo als je geen NS Flex hebt) lijkt me het niet zo’n probleem als er nog een ander BTM product op staat, want dat wordt dus niet aangesproken.

Administratief wel gedoe. Voor je GVB Flex reizen een factuur van GVB, voor je treinreizen de factuur van NS en voor je RET reizen een factuur van RET. Dat hebben ze al in de vorm van ABC (achteraf betalen voor consumenten).

Dat GVB ook je treinreizen kan factureren is prima (kan je NS Flex opzeggen maar GVB zal geen korting/vrij reizen abonnementen aanbieden voor trein, dus hooguit als vervanging voor Flex Basis)

En dan moet je natuurlijk bij een HTM Flex abonnement o.i.d. niet aangeven dat die óók je treinreizen moeten afhandelen...

Als de BTM vervoerders eerst naar hun eigen producten kijken en daarna terugvallen op NS Flex (of op saldo als je geen NS Flex hebt) lijkt me het niet zo’n probleem als er nog een ander BTM product op staat, want dat wordt dus niet aangesproken.

Wel als het product voor Flex gedeeld wordt tussen meerdere vervoerders.

Reputatie 3

Inmiddels een GVB Flex abonnement besteld voor het kind. Ik heb gekozen voor niet treinreizen met GVB Flex. Daarbij ga ik ervan uit dat alle BTM dan via het GVB wordt afgerekend, en treinreizen ouderwets op saldo blijven gaan. Belangrijk is dat er NS samenreiskorting op de kaart geladen kan worden, de combinatie daarvan met GVB Flex gaat niet werken ben ik bang. 

 

Ik ben erg benieuwd naar de bevindingen.

Reputatie 3

Bij het ophalen van de bestelling op de automaat wordt als product toegevoegd: Reizen op Rekening Bus Tram Metro, GVB. Daarnaast blijft Reizen op Saldo NS op de chipkaart staan. Vanaf dat moment zijn alle reizen met het GVB op rekening gegaan. Er is nog niet gereisd met andere regiovervoerders.

Inchecken bij de NS kan ook met dezelfde chipkaart. Daarvoor wordt het saldo en automatisch opladen aangesproken.

Wat niet werkt is op de kaart zetten van Samenreiskorting bij de NS-automaat. Die geeft de mededeling `u bent niet ingecheckt bij NS' of iets met die strekking. Bij Producten is Reizen op Saldo NS wel zichtbaar, maar bij aanbieden van de kaart komt het normale beginmenu (waar o.a. samenreiskorting kan worden gekozen) niet in beeld.

Het zou mooi zijn mocht dit opgelost kunnen worden, maar ik ben bang dat dit een beperking is van Reizen op rekening, of eigenlijk het ov-chipkaart systeem. Voorlopig gaan we een anonieme kaart gebruiken voor de samenreiskorting.

Badge +3

Ik zou het eens proberen nadat je uitgecheckt bent bij GVB. Op een ingecheckte kaart (ongeacht welke vervoerder) kan je geen Samenreiskorting laden.

Reputatie 3

De kaart was al uitgecheckt bij het GVB na de rit naar het station. Wat dat betreft was de situatie hetzelfde als toen er nog geen GVB Flex op de kaart stond. 

Het lijkt erop dat door het toevoegen van een reizen op rekening product, net als bij NS Flex, Samenreiskorting niet meer op de kaart kan worden geladen. 

Badge +3

Oh, das dan jammer. Ik las de melding “U bent niet ingecheckt bij NS” verkeerd. Dacht dat (net als bij Arriva) dan gedetecteerd was dat je niet bij hen ingecheckt was (dus bij het verkeerde paaltje staat) maar die melding krijg je dus ook bij een kaartautomaat als je helemaal nergens ingecheckt bent.

Badge +3

En ja hoor… iemand met een VDU die GVB Flex nam voor bus/tram/metro en nu de nodige problemen heeft.

https://twitter.com/joostbaars/status/1198592594621677568

Het is dus kennelijk toch zo dat een GVB-flex abonnement je ov chipkaart onklaar maakt voor de NS, zeker als je ook bij de @NS_online een abonnement hebt lopen.

Eerste probleem is al dat je ook met GVB Flex dus geen saldo meer kunt laden bij NS automaten!

Ik heb zelf ook GVB Flex en voor/tijdens het bestellen wordt duidelijk aangegeven dat GVB Flex alleen gecombineerd kan worden met NS Flex en niet met andere reisproducten/abonnementen.

LET OP: Gebruik bij je bestelling een persoonlijke OV-chipkaart, waar geen andere reisproducten op actief zijn, behalve NS Flex of eventueel saldo.

 

Het staat ook bij veelgestelde vragen.

https://gvb-online.nl/flex/

We adviseren je om alleen reisproducten waarbij je voor je reizen achteraf betaald, zoals NS Flex, op één en dezelfde OV-chipkaart te combineren met GVB Flex. Combineer je andere reisproducten, zoals regionale abonnementen (o.a. Zone - of GVB Only abonnement) die je vooraf betaalt, dan kunnen we niet garanderen dat de juiste prijzen voor ritten worden toegepast. Wanneer deze producten toch gecombineerd worden op 1 kaart, worden er geen kosten gecompenseerd.

Reputatie 7
Badge +3

En dit zijn precies de perikelen waar ik aandacht voor gevraagd heb in het openingsbericht in deze draad. Ik citeer mezelf een keer:

“Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?”

Het verbaast mij dan ook niet dat dit helemaal niet goed loopt. Zo wordt het concept van de OV-chipkaart voor al het OV in Nederland lelijk om zeep geholpen. 

Haha thanks, dit maakt deze vervelende week toch nog even goed :blush::blush:

Reputatie 7

 

Het verbaast mij dan ook niet dat dit helemaal niet goed loopt. Zo wordt het concept van de OV-chipkaart voor al het OV in Nederland lelijk om zeep geholpen. 

 

De huidige Ov-chipkaart was ten tijde van je openingsbericht klaarblijkelijk al op sterven na dood.

Inmiddels zijn de fraai uitgewerkte plannen, waarbij je op je wenken wordt bediend, gepresenteerd. Invoering van al dat moois zal reeds in 2021 gaan plaatsvinden.:thinking:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2019/07/02/brief-aan-bestuurders-concessie-verleners-en-houders

 

Het belangrijkste is inderdaad inmiddels stukje bij beetje gezegd, het systeem is aan het einde van de levensduur. Nu dat openlijk wordt toegegeven kan gesproken gaan worden over vernieuwing en verbetering. Ik zou niet direct de vlag uit willen hangen, maar het begin is er.

Badge +3

Overigens sprak ik diegene met een VDU en GVB Flex later nog, en eigenlijk was het enige probleem het laden van saldo, waarvoor hij dus voortaan bij een niet-NS automaat moet zijn, of automatisch opladen of online saldo bestellen (dat kan je wel ophalen bij NS). Dus de ‘paniek’ viel achteraf mee.

 

Het mag wat kosten bij het GVB 🤔

https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/gvb-flex-geld-terug-bij-vertraging-62222

Interessante thread.

 

Interessante thread.

Ik heb er nog iets interessants bij!

Zojuist controleerde de, uiterst vriendelijke, conducteur in de intercity Den Haag-Eindhoven mijn vervoerbewijs en liep weer verder.

Hij keek toch een beetje verward en besloot terug te lopen en de melding op zijn scherm, die hij nog niet eerder gezien had, met mij te delen. Namelijk dat je met een geldige check-in voorlopig zowel 1e als 2e klas mag reizen. Was voor hem net zo nieuw (en verrassend) als voor mij. 

 

Grappig, dank voor het delen. Dit soort dingen geven een leuk inzicht in de staat van de achterliggende techniek :smiley:

Reageer