Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex | NS Community

Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties
Gisteren zag ik in de Amsterdamse metro reclame voor GVB Flex. Ook hiermee kun je vanaf 2019 op rekening reizen met het openbaar vervoer. Je kunt dan kortingsabonnementen krijgen voor reizen met GVB maar dan weer niet voor de trein.
https://gvb-online.nl/flex/


Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?

242 reacties

Badge +3

GVB Flex (bus/tram/metro) gaat voor op NS Flex dus dat is inderdaad geen probleem, omdat het beide ‘reizen op rekenining’ producten zijn. De problemen met NS Flex en stads/streekvervoer spelen eigenlijk alleen bij BTM (kortings)abonnementen op saldo.

Bij GVB Flex heb je trein niet nodig dus dat laat je uit, want heb je immers NS Flex voor.

Het BTM deel van NS Flex wordt wel aangesproken bij andere stads/streekvervoerders (RET/HTM/Arriva/Connexxion etc.) dus handig als je dat aan laat staan.

Reputatie 1

Als je beide flex op 1 chipkaart hebt staan moet je bij de gvb trein reizen uit laten staan omdat anders kan gebruiken in trein verder werken ze bij de op chipkaart en pakt die bij de bus in Amsterdam altijd de gvb flex en trein de NS flex overig ov kan dus tussen de beide kiezen en is dus ook niet altijd het zelfde

volgens mij werk niet alle bij op de zelfde kaart je moet echt kiezen dan of je neem ns flex of gvb maar allebei combineren op de zelfde kaart werk in denk niet samen in praktijk  misschien kan hij jouw meer details uitleggen er over @Robert B 

Ik heb deze beide producten op mijn chipkaart staan en als ik in gvb stap neemt die mijn korting flex van de GVB en omdat trein bij GVB uit staat neemt die voor de trein gewoon de NS Flex met mijn Dal vrij en schiphol pakt die uit zijn eigen JAS dus bij mijn doet die allemaal op 1 kaart werken 

Reputatie 4

Als je beide flex op 1 chipkaart hebt staan moet je bij de gvb trein reizen uit laten staan omdat anders kan gebruiken in trein verder werken ze bij de op chipkaart en pakt die bij de bus in Amsterdam altijd de gvb flex en trein de NS flex overig ov kan dus tussen de beide kiezen en is dus ook niet altijd het zelfde

volgens mij werk niet alle bij op de zelfde kaart je moet echt kiezen dan of je neem ns flex of gvb maar allebei combineren op de zelfde kaart werk in denk niet samen in praktijk  misschien kan hij jouw meer details uitleggen er over @Robert B 

Reputatie 1

Als je beide flex op 1 chipkaart hebt staan moet je bij de gvb trein reizen uit laten staan omdat anders kan gebruiken in trein verder werken ze bij de op chipkaart en pakt die bij de bus in Amsterdam altijd de gvb flex en trein de NS flex overig ov kan dus tussen de beide kiezen en is dus ook niet altijd het zelfde

Inderdaad voorlopig. Spaar nu minstens 50 euro per maand uit. Nou lig ik daar niet zo wakker van, maar het is wel makkelijk dat ik kan gaan zitten waar plek is. Heb al teveel gegeven aan klassewissels om vervolgens niet te kunnen zitten. Geen last meer van voorlopig. NS Flex Gtbv-vergoeding op basis van vol tarief enkele reis zou ook voorlopig zijn en in 2019 gecorrigeerd worden naar een normale vergoeding vergelijkbaar met klassieke abonnementen, maar we zijn in 2020 en er is niets veranderd. Voorlopig kan dus ook langer dan een jaar zijn. :relaxed: 

Ik was ook verbaasd dat GVB Flex zichtbaar was. Ik had gewoon reizen op rekening o.i.d. verwacht. 

Volgens mij was dat ook aardig de lijn van de laatste reacties idd. De volgorde waarin het een en ander verloopt is wel grappig om te aanschouwen :smiley:

Ik wil nu niet vervelend zijn, maar ik heb gewoon werkinstructies gekregen voor GVB flex met bijbehorend uitleesscherm. De eerste die ik tegenkwam was ik meer verbaasd dat ik GVB flex zag, maar het staat zo in onze werkinstructie en deze situatie gaat niet blijven.

Nee, het is Flex, maar dan met bepaalde functionaliteit nog niet beschikbaar/geimplementeerd.

Badge +3

Tja, da’s wel handig inderdaad (zolang het duurt).

Is dus een soort van ABC (achteraf betalen consumenten) dat de RET/TLS al hadden maar dan ook je treinritten erbij, plus BTM bij andere vervoerders.

 

Je hebt daar inderdaad alleen iets aan als je een reis tegen vol tarief maakt. Ik doe dat regelmatig en alleen die NS-reizen maak ik met GVB Flex.

Dit is nu in ieder geval een stuk goedkoper dan de reizen op saldo klassewissel die ik tot voor kort af en toe gebruikte met deze kaart.

Badge +3

Oh nee, laat maar want op trein krijg je nooit korting.

Badge +3

Haha, niet vergeten over te stappen naar GVB Flex dus iedereen! Gratis 1e klas.

Ben je meteen van het probleem af bij BTM conflicten :sweat_smile:

Fijn om te horen, kan ik de MAX geheugentrainer morgenochtend nog even overslaan :grin:

 

Registratiemogelijkheid zal waarschijnlijk ontbreken idd.

Heb de conducteur nog even gesproken en we hebben naar een registratiemogelijkheid gezocht en die ontbreekt inderdaad. Hij kon helemaal niets, behalve uitlezen dan natuurlijk.  

Men spreekt iedere keer van een branche-breed systeem, dat moet het implementeerbaar maken afaik. Het klinkt alsof een aantal “minder belangrijke” todo’s de release niet in de weg mochten staan en na uitrol alsnog opgepakt gaan worden.

 

Registratiemogelijkheid zal waarschijnlijk ontbreken idd.

Graag gedaan!

Het beantwoordt wel een vraag die ik al wilde stellen. Namelijk of GVB Flex ook correctietarieven kent, voor als je bijvoorbeeld in de 1e klas zit. Of dat je dan gewoon een UvB krijgt/naar de 2e klas wordt gestuurd. 

Geen van beide dus. Bij verkeerde reisrichting wel een UvB, maar wat betreft klasse mag je voorlopig blijkbaar gewoon kiezen. Vraag me af of dit betekent dat in de toekomst die keuze er wel komt (via Mijn GVB of automaat?). Misschien dat @Stijn NS hier meer van weet.

@Robert B Hij zei dat ik in de 1e klas kon gaan zitten. Hij heeft niets geregistreerd en heeft voor zover ik kon zien die mogelijkheid ook niet gehad. Zal het proberen zo te vragen.

Badge +3

Grappig inderdaad. Betekent natuurlijk wel dat 1e klas altijd geregistreerd moet worden, maar da’s weinig extra werk voor een HC.

Grappig, dank voor het delen. Dit soort dingen geven een leuk inzicht in de staat van de achterliggende techniek :smiley:

 

Interessante thread.

Ik heb er nog iets interessants bij!

Zojuist controleerde de, uiterst vriendelijke, conducteur in de intercity Den Haag-Eindhoven mijn vervoerbewijs en liep weer verder.

Hij keek toch een beetje verward en besloot terug te lopen en de melding op zijn scherm, die hij nog niet eerder gezien had, met mij te delen. Namelijk dat je met een geldige check-in voorlopig zowel 1e als 2e klas mag reizen. Was voor hem net zo nieuw (en verrassend) als voor mij. 

 

https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/gvb-flex-geld-terug-bij-vertraging-62222

Interessante thread.

 

Het mag wat kosten bij het GVB 🤔

Badge +3

Overigens sprak ik diegene met een VDU en GVB Flex later nog, en eigenlijk was het enige probleem het laden van saldo, waarvoor hij dus voortaan bij een niet-NS automaat moet zijn, of automatisch opladen of online saldo bestellen (dat kan je wel ophalen bij NS). Dus de ‘paniek’ viel achteraf mee.

Het belangrijkste is inderdaad inmiddels stukje bij beetje gezegd, het systeem is aan het einde van de levensduur. Nu dat openlijk wordt toegegeven kan gesproken gaan worden over vernieuwing en verbetering. Ik zou niet direct de vlag uit willen hangen, maar het begin is er.

Reputatie 7

 

Het verbaast mij dan ook niet dat dit helemaal niet goed loopt. Zo wordt het concept van de OV-chipkaart voor al het OV in Nederland lelijk om zeep geholpen. 

 

De huidige Ov-chipkaart was ten tijde van je openingsbericht klaarblijkelijk al op sterven na dood.

Inmiddels zijn de fraai uitgewerkte plannen, waarbij je op je wenken wordt bediend, gepresenteerd. Invoering van al dat moois zal reeds in 2021 gaan plaatsvinden.:thinking:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brieven/2019/07/02/brief-aan-bestuurders-concessie-verleners-en-houders

 

Haha thanks, dit maakt deze vervelende week toch nog even goed :blush::blush:

Reageer