Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex | NS Community

Nu komt ook het GVB met Flex: GVB Flex


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties
Gisteren zag ik in de Amsterdamse metro reclame voor GVB Flex. Ook hiermee kun je vanaf 2019 op rekening reizen met het openbaar vervoer. Je kunt dan kortingsabonnementen krijgen voor reizen met GVB maar dan weer niet voor de trein.
https://gvb-online.nl/flex/


Zou het een idee zijn als de vervoerders eens een beetje gaan samenwerken en gezamenlijk met OV Flex komen? Dan kun je kortingsabonnementen van verschillende vervoerders op je kaart zetten. Zitten reizigers te wachten op 6 of meer chipkaarten wanneer ze op rekening maar ook met kortingsabonnement willen reizen bij verschillende vervoerders? Krijgen we ook nog Arriva Flex, Keolis Flex, RET Flex, HTM Flex etc?

242 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Die eilandjes zijn nu juist het probleem. Waarom geen landelijk systeem, OV Flex? We waren van eilandjes af en nu komen ze via de achterdeur terug. Het ministerie zou moeten ingrijpen.
maar je weet niets over het achterliggende beleid en de stand van zaken.
Dat vind ik dan weer een gevaarlijke aanname 😉

Absoluut, verzamelen doe ik niet maar met zo’n tenenkrommend opschrift verdient dat toch een plekje. 

Het verhaal bij NS Flex was nou net dat de backoffice vervoerder-overstijgend zou worden, in plaats van een specifiek NS-product. Daardoor kon iedere vervoerder 'aansluiten'. Ik had niet helemaal verwacht dat iedere vervoerder feitelijk praktisch hetzelfde product onder eigen naam zou gaan aanbieden 🤔
Reputatie 7
Badge +3
Conclusie. Je kan dus allebei de Flexen op 1 chipkaart zetten.
Die conclusie lijkt me erg voorbarig. Ik hoor dat liever van iemand die er verstand van heeft.
Ben je het er mee eens dat er op een Flex kaart zelf geen product staat, het product wordt achteraf gekoppeld.
Ja en nee. Om Flex te integreren in het bestaande model staat er 'gewoon' een product op de kaart welke altijd geldig is en altijd de hoogste prioriteit zou moeten hebben. Daardoor hoef je in de implementatie bij incheck-apparatuur maar weinig te veranderen op wat stamtabellen na. Het verschil met de oude situatie is dat niet het feitelijke reisproduct op de kaart staat (ROS/abonnement/whatever), maar enkel een universeel product. Maar in feite is dat product er wel en wordt het 'gewoon' aangesproken. Pas verderop in het proces worden deze transacties gefilterd en verwerkt in de welbekende backoffice en wordt inderdaad het tarief bepaalt op basis van het geldende abonnement.

Dit is ook een van de grote issues in reizen met EMV-chips (debit/creditcard etc.) en OV-chip-mobiel. Het systeem kan niet werken enkel op basis van een unieke identifier, maar verwacht meer informatie te kunnen lezen en schrijven.

Wel waar gewoon nieuw. 😌


https://www.youtube.com/watch?v=BvC8Fs0oKCQ
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn helemaal geen ongenuanceerde en pretentieuze veronderstellingen gedaan. Het enige wat gebeurd is dat er geconstateerd is dat na NS nu ook GVB met een flexabonnement gaat komen. Verschillende forumgenoten hebben hun verbazing uitgesproken over het feit dat er geen landelijk en eenvoudig systeem wordt uitgerold in plaats van dat iedere vervoerder zijn eigen suboptimale systeem op de markt brengt.

Consumenten zitten niet te wachten op suboptimale systemen. We betalen al genoeg voor het OV.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark Je reageert op een aankondiging maar je weet niets mbt het achterliggende beleid en de stand van zaken.
Dan past enige terughoudendheid ipv van van alles, op hoge poten, te gaan toeteren en preken.

Als jij andere informatie hebt dan de feiten die tot nu toe bekend zijn dan horen we dat natuurlijk graag, met bronvermelding.

Vooralsnog heb ik geen andere informatie gelezen dan dat twee OV-bedrijven met een variant van een Flex-abonnement komen en dat het twijfelachtig is of abonnementsvormen van de verschillende bedrijven wel op dezelfde OV-chipkaart gezet kunnen worden.

Het is beter dat we nu alvast allerlei problemen en uitdagingen signaleren. Die kunnen dan zo snel mogelijk aangepast worden. Ervaringen uit het verleden leren ons dat allerlei frictieproblemen tussen verschillende vervoerders lastig zijn op te lossen wanneer de meuk eenmaal is ingevoerd dan wel geïnstalleerd. Beter ten halve gekeerd dan hele gedwaald.
Reputatie 7
Badge +3
De mop is dat al die koekenbakkers ongeveer hetzelfde aan het bedenken zijn maar dan weer net anders. En natuurlijk dat wanneer je Flex hebt van Koekenbakker A je geen kortingsproduct van Koekenbakker B op de kaart kunt hebben staan. Dat is een ridicule versnippering waar geen reiziger op zit te wachten.


Reizigers zitten niet te wachten op "vergelijkbare producten". Ze willen met 1 kaart kortingsmogelijkheden krijgen bij verschillende vervoerders.

Verder biedt GVB dan weer niet de mogelijkheid om op rekening te reizen zonder je te abonneren op een kortingsformule.

Het druist ook in tegen de oorspronkelijke gedachte achter de OV-chipkaart: het gebruik van iedere vorm van openbaar vervoer met één kaart.

Ik ben een groot voorstander van het kunnen reizen op rekening. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat reizigers door de bomen het bos niet kunnen zien. Het zou op zijn minst mogelijk moeten zijn om kortingsformules van meerdere vervoerders op dezelfde kaart te kunnen zetten en toch op rekening te kunnen reizen. Dus ja, ik verwacht dat vervoerders samenwerken om wildgroei en onduidelijkheid tegen te gaan.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Je doet manhaftige pogingen om maar niet te begrijpen wat ik bedoel. Het gaat mij helemaal niet om het logo op een persoonlijke OV-chipkaart. Iedere OV-chipkaart werkt hetzelfde. Er staat alleen een ander plaatje op.

Het gaat om de mogelijkheden van nieuwe abonnementsvormen en systemen. Er zijn nu twee bedrijven die verschillende vormen van Flex gaan aanbieden. Het is niet denkbeeldig dat een nietsvermoedende reiziger twee vormen van Flex wil gebruiken (korting bij NS en korting bij GVB) en dat met één kaart wil doen. Precies zoals de OV-chipkaart ooit bedoeld is: één kaart voor al het OV. Ik heb vooralsnog niet het idee dat dat mogelijk is omdat het mij onduidelijk welke van de twee Flex-aanbieders de factuur gaat sturen wanneer gereisd wordt bij een derde vervoerder.

Er had natuurlijk een OV-Flex opgezet moeten worden met Translink als centraal administratiekantoor.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23
Ik denk niet dat het veel zin om nog een keer te herhalen wat ik eerder heb geschreven. Je geeft niet de indruk dat je mijn vragen begrijpt. Jij gaat uit van allerlei veronderstellingen over Flex en facturatie die vooralsnog door geen enkel ander forumlid bevestigd zijn. 🤔

Als het om 1 Flexsysteem gaat/zou gaan dan zou het bijvoorbeeld mogelijk moeten zijn om met GVB Flex 1e klas te reizen met de trein. Dat is uitdrukkelijk niet mogelijk. Ik ga er vooralsnog van uit dat de verschillende bedrijven hun eigen suboptimale feestje aan het vieren zijn.
Ach, ik laat het maar verders. Ik zal binnenkort ook wel horen dat ik het allemaal verkeerd begrepen heb, op dit forum met een beetje geluk nog inclusief een moderator die me ervan beticht ongefundeerde aannames te doen, om een paar maanden later helaas toch gelijk te krijgen.

Ik hoop oprecht dat er alsnog tijdig ingegrepen wordt en de vervoerders onderling betere afspraken gaan maken om in ieder geval maximaal in te zetten op de 'één kaart voor al het OV' gedachte, het liefst inclusief 'één contactpunt voor de gebruiker bij vragen'. Eigenlijk precies de gedachte achter (het vroegere) Translink. Inclusief de pepermuntjes bij de receptie graag! 😏
Reputatie 7
Badge +3
Zijn @Henk_NL en ik nu echt de enigen die begrijpen waar de schoen wringt?

@Trein-D
Met GVB Flex kun je ook met de trein reizen. Maar met beperkte functionaliteit: je kunt er niet mee in de 1e klas reizen. Ook kun je via GVB Flex geen kortingsformules van NS bestellen. Ik zet daar vraagtekens bij. Dan moet je mij niet naar Translink verwijzen.

@Perron23
Je filosofeert en fantaseert een flink eind in de rondte. Maar op concrete vragen van mij heb je geen antwoord. Dat draagt weinig bij aan de discussie.

Het gaat mij om zo eenvoudig mogelijke oplossingen voor consumenten. Dus geen gedoe met een OV-chipkaart per vervoerder omdat je de verschillende Flex-arrangementen niet kunt combineren. Dat is het paard achter de wagen spannen. Wanneer inderdaad alle vervoerders met hun eigen Flex komen dan zijn de vervoerders gezamenlijk gek geworden.
Reputatie 7
Badge
Dank voor de inhoudelijke antwoorden, @Henk_NL. Mij is het nu een stuk helderder.

Ik wil toch even kwijt dat ik de reacties van @Perron23 hier van weinig respect vind getuigen. "Nog een poging", "Hopeloos!", en een verwijt dat iemand zich niet heeft ingelezen, komen niet erg fatsoenlijk over.

Edit: genante typo
Juist door een neutrale partij de administratieve afhandelingen te laten doen voorkom je een hoop problemen. Het lost bijvoorbeeld ook een van de bezwaren van single check-in op, namelijk dat vervoerders in elkaars data zouden moeten roeren. Die verantwoordelijkheid kan nu bij Translink komen te liggen, en je ziet dat al, doordat 'Van rit naar reis' ineens vervoerder-overstijgend werkt bij Flex.

In mijn ideale setup liggen veel meer taken bij Translink, waaronder ook de facturatie en klantenservice. Op die manier hoef je als gebruiker maar naar één loket om al je reisproducten te kopen, je vragen te stellen en je betalingen aan te doen.

Wat je nu echter ziet gebeuren, en misschien is dat ook een stukje onderbuikgevoel en ervaring na meerdere jaren werken in deze wereld, is dat iedere vervoerder toch weer zijn eigen draai aan Flex gaat geven (met o.a. unieke kortingsproducten) en ook zelf de administratieve afhandeling gaat doen. Dat zou je in mijn optiek nou juist moeten elimineren. Als klant hoef je dan enkel zaken te doen met Translink, ongeacht de vervoerder. Ook als concessies overgaan, et cetera.
Je blijft in eilandjes werken waarbij iedere vervoerder zijn eigen eilandje is. Prima dat er een workaround is momenteel om alsnog producten en saldo op je kaart te laden, maar het hele concept van Flex is nou juist dat dat niet nodig is. En dán wordt het alsnog spannend.

Ik wil geen overeenkomst met NS, GVB en alle andere partijen waar ik misschien wel eens wil reizen moeten aangaan als ik dat ook allemaal via één loket, lees Translink, zou kunnen regelen.

Al zou het mogelijk zijn om GVB Flex en NS Flex samen op een kaart te hebben, dan wordt het alsnog gokken op welke factuur welke transacties gaan verschijnen én moet ik met beide partijen een overeenkomst afsluiten. Laat staan als je bij drie of vier vervoerders actief reist met een kortingsproduct.
Reputatie 7
Badge
@Olav93 ook hier geen al te voorbarige conclusies graag. Flex is in ontwikkeling !!

Flex is ontwikkeling, maar wel bij twee vervoerders en niet bij Translink. Ik vind dan ook niet dat ik voorbarig ben geweest. Uiteraard kan het wel zijn dat een partij in de toekomst alsnog met een volledig flexibele oplossing komt of met een al bestaande/aangekondigde oplossing (NS/GVB Flex) ook abonnementen van andere partijen gaat ondersteunen. Dat heb ik echter nooit willen ontkennen. Als ik wel zo over ben gekomen en dat is wat @Perron23 hier voorbarig vond, dan daarvoor mijn excuses.
Reputatie 7
Badge

Om dezelfde reden dat flex überhaupt is/wordt geïntroduceerd (door NS en GVB) en ook kosten van andere vervoeders meeneemt op dezelfde factuur (gemak voor klanten), zouden beide bedrijven met dit product ook abonnementen van andere klanten hebben kunnen ondersteunen.

Dan zouden NS Flex en GVB Flex écht hetzelfde worden. Wat overigens weer duidelijk maakt dat het een stuk logischer was geweest als Translink dit systeem had verzonnen en een OV Flex had geïntroduceerd zoals @Henk_NL eerder suggereerde.
Maar Translink heeft dat nou eenmaal niet gedaan. NS en GVB hebben het gedaan. Dus deal er maar mee zou ik zeggen.
Als jullie een systeem willen waar je overal gebruik kan maken van de zelfde Flex dan moeten jullie aankloppen bij Trankslink. https://translink.nl/nl-NL/Over-ons/Contact


Ik vind een opmerking als "deal er maar mee" niet gepast op een forum dat bedoeld is voor onder andere suggesties voor verbeteringen.
Reputatie 7
Badge +3
@Perron23 Ik lees een hoop woorden in je bijdrage. Helaas bevat je bijdrage geen enkele concrete informatie over het onderwerp van dit topic. Ik heb niet het idee dat je ook maar het begin van een idee hebt van waar het eigenlijk over gaat.

Wanneer er alleen maar geschreven wordt in beledigingen als "pretentieus", "misplaatste zelfoverschatting" en meer van dat fraais dan is dat voor mij voldoende bewijs dat met jou geen inhoudelijke discussie over dit onderwerp mogelijk is.

Het is misschien wat aan de vroege kant om inhoudelijk over GVB Flex te beginnen, maar toch een paar dingen die mij zo snel opvallen.

 

Het GVB lijkt in ieder geval nagedacht te hebben over treinreizigers, dat is positief, het staat op de agenda dus. In het bestelproces is er een keuze wat betreft treinreizen. 

Sinds de OV-chipkaart voor treinvervoer werkt is er al een scheiding in reisproducten. Bij o.a. de Businesscard was dat al zichtbaar, die bevat een product trein en een product BTM. Deze scheiding bij het GVB lijkt dus eenvoudig te implementeren, je zet het product voor treinreizen wel/niet op de kaart afhankelijk van bovenstaande keuze.

Vraagstuk waar ik dan toch mee zit is in hoeverre producten kunnen stapelen. Wat gaat er gebeuren wanneer, zeg, Arriva en de RET ook Flex-producten gaan aanbieden? Gaat de backoffice naderhand vervoerder-overstijgend bepalen welk product het voordeligst is voor de klant en dat tarief factureren? Of wordt het dan toch gedoe met meerdere OV-chipkaarten?

Daarnaast, als iedere vervoerder haar eigen Flex-feestje gaat houden, kom ik toch graag terug op het punt van de “one-stop shop”. Zelf reis ik (relatief) veel met Keolis, NS, GVB en RET. Moet ik straks met al deze partijen een Flex-overeenkomst sluiten om een kortingsabonnement te kunnen nemen? Dat is niet bepaald Flex en een administratieve rompslomp.

Laten we positief afsluiten, ik ben groot voorstander van het concept Flex. Heden ten dage zou er veel meer interactie met een backoffice mogelijk moeten zijn om het voor de klant een stuk gebruiksvriendelijker en goedkoper te maken. Wat mij betreft wordt dit model steeds gangbaarder, samen met de introductie van andere kaarten en dergelijke, maar wel op een manier waarbij de oude meuk op termijn uitgefaseerd kan worden.

Reputatie 7
Badge +3
Mijn realistische benadering van dit soort onderwerpen heeft te maken met een langjarig gevormd wantrouwen ten opzichte van de samenwerking tussen de verschillende vervoersbedrijven in Nederland.

Ik sta positief tegenover nieuwe ontwikkelingen maar kijk ook naar potentiële problemen en knelpunten. Dat is niet negatief, dat is realistisch. In het verleden is duidelijk gebleken dat de OV-sector behoefte heeft aan meer regie omdat anders de OV-bedrijven de neiging hebben alleen naar hun eigen suboptimale belang kijken en niet naar het grotere geheel. Waarom zouden we niet voor hetzelfde geld (en waarschijnlijk minder) niet een beter systeem introduceren dat voor alle vervoerders werkt? We hebben een Vervoersautoriteit nodig die ingrijpt wanneer ieder bedrijf op eigen houtje eigen standaarden en producten gaat invoeren.

Ik benader deze situaties vanuit het standpunt van de gebruiker/consument. Voor een consument moet het OV zo eenvoudig mogelijk te gebruiken zijn. Een gebruiker van een systeem hoeft niet te weten hoe het systeem werkt. Maar de ontwerpers van het systeem moeten rekening houden met de gebruikers en het zo klantvriendelijk mogelijk opzetten.
Nou, dan toch even iets van ons laten horen. Laat ik eerst even aangeven dat we discussies zoals die in dit topic zijn gestart uiteraard enorm waarderen, maar zoals ook al door gebruikers aangegeven helpt het niet om te discussiëren over (het nut van) de discussie zelf, of vingers te wijzen naar elkaar voor het hebben van een ander standpunt of mening. Laten we het wel leuk houden. :)

Wat betreft de inhoudelijke vragen; Helaas kan ik er echt nog helemaal niets over zeggen. Dat de GVB zelf ook met een Flex product komt is voor mij net zo'n verrassing als voor jullie en ik weet net zoveel over hoe het gaat werken als jullie. Wij hebben (nog) geen verdere interne informatie over het product en over hoe het precies zou moeten gaat samenwerken met NS Flex. Het enige wat ik wel weet is dat er sowieso een plan was om bij NS Flex abonnementen iets toe te voegen waarmee van korting genoten kan worden in bus, tram en metro, zoals bij de Klassieke abonnementen het geval is met OV Voordeel en OV Vrij. Hoe die precies geïmplementeerd zouden moeten worden of in welke vorm is voor mij (nog) onbekend. Het zou zomaar kunnen dat GVB Flex juist een van die implementaties is en dat de combinatie van NS Flex en GVB Flex juist de bedoeling is. Maar dat is aan mijn kant puur giswerk.

Ik zal in ieder geval eens gaan vragen om meer informatie van onze NS Flex afdeling hierover.
Reputatie 7
Badge +3
Lees mijn eerste bericht in het topic nog eens terug. Daar gaat het topic wat mij betreft over: de aankondiging van GVB Flex en de eventuele raakvlakken dan wel frictie met NS Flex. Dat jij vervolgens de duvel en zijn oude moer erbij betrekt en mij allerlei woorden in de mond legt is niet mijn keuze. Nogmaals, ik wil best op dit op forum off-topic discussiëren over marktwerking in het OV. Maar dan in een nieuw off-topic topic.

Het starten van een nieuw topic lijkt me een leuk klusje voor tijdens je Amerikaanse reis.
Mijn excuses, ik zal een half uurtje in de hoek gaan staan.

Reageer